hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - er dette riktig?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 er dette riktig?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

anne__
» VIP

Skrevet - 25/12/2006 :  11:54:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal bli forrytter for en hest, da jeg skal betale hundre kr gangen.
Det er forsovet greit det , men jeg skal da ikke ri hesten så mye, utenom litt barback. Utenom når jeg rir de 20 min,(+/-), møkker jeg, pusser, forer, og leier på turer. Er det da riktig å betale såpass mye? Det er litt "kjipt" å betale 400 mnd, for 20 min riding gangen, da jeg ikke lærer noe, eller gjør noe annet en å skritte?

For meg er det forsovet greit, jeg liker jo aller best å pusse/jobbe.
Men er det riktig? Foreldrene mine synes det er litt dyrt ..x)

lino

» VIP

Skrevet - 25/12/2006 :  12:11:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Hadde jeg hatt en hest som ikke kunne ries, ville jeg ikke tatt betalt for å være fórrytter. Selv hadde jeg aldri i verden betalt 100 kr for å ri 20 min. Skulle jeg betalt for å ha hest på fór, skulle jeg også hatt hesten som "min" den dagen, dvs bestemt om, når, hvor og hvor mye jeg skulle ridd.
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 25/12/2006 :  14:35:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Enig med Lino jeg, ville ikke betalt noe for de skarve 20 min. du får ri. Og hadde det vært min hest, hadde jeg ikke krevd penger for det heller.
Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 25/12/2006 :  15:48:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
<Er det du selv som velger å ri 20 minutter, eller er det eieren som sier det?
Hvis det er eieren som sier det, så syns jeg det blir en ganske drøy pris. Hvis du selv velger å gjøre det slik, så er det jo opp til deg egentlig. :)

http://lemi.lenegallery.com
Gå til toppen av siden

anne__
» VIP

Skrevet - 25/12/2006 :  16:12:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten har dårlig sal, så salen brukes ikke, derfor kan vi
ikke ri noe lenge uten sal, siden han ikke har det før.
Hun sier at jeg kan ri ham i ca. 20 min, ikke mer, men
kan mindre..:)
Gå til toppen av siden

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 25/12/2006 :  17:00:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
har hesten vond rygg? merkelig at det er tidsbegrensa på hvor lenge du kan ri uten sal hvis det ikke er noe galt med selve hesten?
Eller har jeg gått glipp av noe de fem årene jeg har hatt pause nå, at barback ikke er bra for hesten ;)

http://lemi.lenegallery.com
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 25/12/2006 :  20:30:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ny sal på vei da? Og kan det hende at barbakk-ridningen er begrenset til 20 minutter fordi hesten er i en opptreningsfase? Min forrytter har også hatt tidsbegrensninger i forhold til ridning, men det har jo vært i "der og da" situasjoner. Generellt kan hu jo ri så lenge hun vil - innenfor rimelighetens grenser.
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 25/12/2006 :  23:06:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Dette syns jeg høres ut som en klassisk "utnytte seg av ung jente med hestedilla"-sak.har du mulighet til å bytte forhest, så gjør for all del det!! Hvis ikke, be om prisreduksjon. jeg mener jo at du ikke burde betale for et såpass ufordelaktig tilbud da, men det er kanskje vanskelig å få til? det er hvertfall rein utnyttelse å ta så godt betalt for ikke noe..
Men denne eieren, rir hun ikke hesten mer enn 20 min sjøl heller? får den annen mosjon da, som longering feks? hørtes ut som en sleip slappfisk spør du meg... Håper du har mulighet til å finne en annen plass å ri jeg!

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 25/12/2006 :  23:41:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan være utnytting, men kan også være at det er en ordentlig grunn til det. Trådstarter sier jo ingenting om hvor lenge hesten skal ries i kun kort tid. Er det snakk om i 1 uke eller for alltid eier av hesten mener?

Du kan jo si at du ikke er interessert i å betale så mye inntil hesten kan ries normalt?

I min verden er det forresten helt normalt at forvært flir og gjør stallarbeid de dagene h*n har hesten. Det å være forvært innebærer mye voksent ansvar, og det inkluderer også å måtte gjøre "kjedelige" ting som å f.eks leie hesten på tur i 15 minutter i stedet for å ri på 2 timers skogstur hvis hestens helse krever det.

Det viktigste er at forvært og eier blir enige på forhånd hva som forventes av begge parter, og få det ned på papir.

lucky june

Norway

Skrevet - 26/12/2006 :  11:22:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vel ikke noe fasit på hva som er riktig og galt. Synes du det er for dyrt er det galt for deg.
Du betaler 100kr nå, skal du betale samme pris når hesten kan ris normalt med sal?

I -min- verden er det å være forvert det samme som å eie hesten den dagen man har den på for.
Da må man også ta stellet av hesten, stallarbeid, blande for etc.

LeMi, mener du at det er bra for hesten å bli ridd mye uten sal?
Jeg ville heller ikke ridd eller latt noen ri hesten min mye uten sal, og ikke noe annet enn i skritt. Nå har hun riktignok lite muskler enda, men jeg ville ikke gjort det uansett.
Hun har ikke vondt i ryggen og jeg vil heller ikke at hun skal få det.
Nå vet jeg ikke hvordan denne hesten er ang muskler og ridning, så jeg skal ikke si at det ikke er bra for dere.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 26/12/2006 :  13:28:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
lucky june?? mener du at hester får mer belastinigsskader av å bli ridd uten sal enn med?? Det har jeg virkelig aldri hørt før. Kan du forklare litt mer. rir hestene mine nesten bare uten sal jeg, da jeg opplever at de er roligere da enn når jeg har salen på. Virker som de "leser" meg bedre uten, da jeg er mer i direkte kontakt med dem på den måten. trodde liksom det var best jeg da.. veit dette er litt O.T altså.. men vil gjerne ha svar alikevel

lucky june

Norway

Skrevet - 26/12/2006 :  16:46:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kort forklart, rir du en hest uten muskler i ryggen uten sal vil du sitte rett på ryggraden. Med sal vil du for det første komme opp fra ryggen samtidig som den fordeler trykket og gjør det lettere for hesten og bære rytteren.
Går en hest opp med hodet vil det hjelpe lite med muskler da den ikke får opp ryggen og du igjen vil sitte som på en hest uten muskler.
Over tid kan dette føre til slitasje og belastning på ryggen.
Rir uten sal på en hest som har sterke ryggmuskler og så går samlet vil du sitte på disse og det er mindre belastende for hesteryggen.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 26/12/2006 :  20:46:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Signererer innlegget til Lucky June.

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2006 :  21:44:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
en god sal er bedre enn barbak, men en dårlig sal er verre enn barbak (kommer an på mange faktorer selvfølgelig, men sånn veldig generelt). det er iallfall det jeg har hørt.
www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 26/12/2006 :  23:40:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
takk for svar! noen skal nå begynne å ri unghesten sin med sal.... Og jeg som trodde at jeg var såå snill... heldigvis har jeg ikke ridd lange, harde økter da.. og hun er jo sterk, fordi hun egentrener på utegang hele dagen, men vi tar vel ingen sjanser, gjør vi??? Takk igjen..

Freja-ponni

» VIP

Skrevet - 28/12/2006 :  13:21:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
AnnesenVip, hvis det er sånn at du KUN kan skritte 20 min hver gang du har hesten, og det skal fortsette og være sånn over lengre tid, syntes jeg absolutt ikke det er verd å betale for!

Hvis du titter rundt på hestemarked, og på dyrenett tror jeg du vil finne mye bedre tilbud for fôrytter ved å betale rundt 100 kr gangen. men likevel lære MYE mer, enn bare å sitte på hesten barbakk i 20 minutter..

Lykke til!
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.