hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan se om hesten er halt,lignende.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Hvordan se om hesten er halt,lignende.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

anne__
» VIP

Skrevet - 21/12/2006 :  11:02:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan kan man se om hesten er halt, eller
om foten er "syk"?

Takk.

bhomme

» VIP

Norway

Skrevet - 21/12/2006 :  15:19:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebhomme  Svar med kopi av melding
som regel går hesten ugjevnt på det benet den har vondt i benet og halter - halter som deg og meg. Er kanskje hoven eller varm, må kjenne etter...
Man må følge med på uvanlig oppførsel eller uvanlige bevegelser.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 21/12/2006 :  19:49:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Vanligvis går hesten med takt, i skritt fire takter,og i trav to takter.
Dermed er det mulig å oppdage urenheter når du enten mønstrer hesten, eller ved ridning.
Du kan også oppdage at hestne kan avlaste det vonde benet ved å bruke hodet som vektstang.

En indikasjon på at du kanskje kan oppdage halthet er hvis beina på hesten ikke er like (vel, selvsagt kan de også være halte om de er like, ikke misforstå) varme, eller like "tykke".

Det er en god vane å lære seg å visitere hestebena hver gang du er hos hesten du rir. Da vil du etterhvert lære deg hvordan de skal kjennes ut når de er vanlige, og da er det mye lettere å kjenne med en gang det er noe "rart". Selv kjenner jeg vanligvis "noe rart" før jeg får tenkt meg om og satt fingeren på hva som er galt :-) Dette fordi jeg vet inni hodet hvordan det skal kjennes ut når jeg drar fingrene nedover hestebeinet.

Dessverre handler dette med å se halthet, og kjenne potensielle fyllinger og feil som så mye annet i hesteverdnen om erfaring. Men det er bare å sette igang, så blir man erfaren etterhvert :-)
Få noen som kan det til å vise deg hvordan du visterer hestebeina, også er du igang selv :-)

Guro
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 22/12/2006 :  03:36:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det er ikke få ganger jeg har fått spørsmålet - "Du Trine, kan du se om hesten min er halt?"
Og JA, det handler en del om erfaring, så jeg prøver å lære dem som spør om hva de skal se, føle - og ikke minst HØRE etter.

Det er en fordel å ha en stallgang på minst 20 - 30 meter med betong-gulv, så hesten kan "mønstres". NB - ALLE hester bør kunne mønstres.

Så stiller jeg meg i enden av stallgangen og ber om først skritt, så trav, og da står jeg med lukkete øyne, for å HØRE om det er uregelmessigheter i hestens gange. Hvis jeg hører at det er "KLAKK-klikk-KLAKK-KLAKK" når den skritter, og så "klikk-KLAKK-klikk-KLAKK" når den traver, så åpner jeg øynene og ser etter hvilket ben den halter på. Foran, bak, høyre eller venstre.

Hesten er da halt på det benet som sier "klikk" - mens "KLAKK-beinet" er det som tar av vekten på det vonde beinet.

Når så en halthet er funnet, må man gå videre med å visitere alle bein - er det varmt et sted, hovent, ømt osv. Jeg bruker også da å lukke øynene, for å bare kunne kjenne etter om det er forskjeller på beina. Siden jeg er utdannet fysioterapeut, har jeg den "fordel" at jeg har lært å kjenne slike forskjeller, og kan finne det ut ganske raskt på en hest også, om det er forskjeller i temperatur og hevelse i hestebein.

Og så kan skaden sitte i alt fra hoven og via alle ledd opp til ryggraden - altså ikke alltid like grit å finne ut av - før en veterinær har undersøkt saken. Men da kan det være en fordel om du kan fortelle vet'en hva du evt. har funnet ut på forhånd.

Hadde en litt "tricky" sak her i sommer, med en hest som bare viste en litt "rar" hodebevegelse i trav, som jeg stusset over. Det viste seg at hesten var halt på BEGGE forbein, og altså ikke laget "klikk-lyd" på noen av beina, da den ikke visste hvilket bein den skulle avlaste - da begge var like vonde.

Selv jeg, som har holdt på med hester siden 1970, og har den "fordel" at jeg er fysioterapeut, kan ofte nok bli "lurt" av halte hester - men man lærer etter hvert, og jeg setter pris på å bli spurt om å hjelpe til med å finne ut om en hest er halt - av de som kjenner meg og vet at jeg faktisk "kan" litt om hester. At jeg nå bare kan gå med to stokker, eller sitter i min rullestol, har av og til ført til at folk ikke tror jeg kan noe som helst...

Til slutt: Noe som kan være veldig nyttig å lære seg - OG hesten - er å mønstre. En hest og eier som skal på utstilling MÅ kunne dette - men det er like nyttig for alle hester - OG eiere - å kunne.

Ja, jeg vurderer å tilby å holde mønstringskurs i stallen vår.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.26 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.