hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Utegangs hester og nyttårsaften.....?????
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Utegangs hester og nyttårsaften.....?????
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2006 :  08:25:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Nå nærmer vi oss den værste natta for alle stall- og heste eiere, nyttårsnatta og rakett oppskytningen er like rundt hjørnet.
Hva gjør du med hesten din på nyttåraften?
Til dere som har hestene på utegang, hva gjør du med hestene nyttårsnatta, setter den på stallen eller lar den være ute?
Er det mye rakettoppskytning i området der hestene står?
Hvordan har hestene hos deg reagert?
Hvordan har det gått de tidligere nyttårsaftene og hvordan gjorde du det da?

Den ene hesten min kom til oss kort tid før nyttårsaften i fjor og hadde ikke fått slått seg ordentlig til ro før nyttårs natta var her. Det endte med at han ble livredd og løp rundt i boksen sin og dette smittet selvfølgelig over på den andre hesten våres som også satte igang og gire seg opp. Allredet før midnatt skummet begge hestene av svette og stod og hyperventilerte i hver sin boks. Ingen av dem rørte foret sitt på mange timer. Tidligere på dagen hadde vi dekket til vinduene og radioen stod lavt på under selve oppskytningen. Det var forferdelig å se hvordan hestene led under det som skulle være en glad nyttårsmarkering og ikke noe kunne vi gjøre for å hjelpe dem annet enn å la dem være i fred. På morgen kvisten ble hoppa vår syk, kolikk, og dr. dyregod måtte komme. Hun fikk behandlet hesten og heldigvis ble hun helt bra igjen. Men etter dette kan jeg ikke akkurat si at jeg gleder meg til nyttårsnatta. I år har vi (i motsettning til i fjor) hestene våre på utegang, derfor lurer jeg på hva vi skal gjøre under årets nyttårsmarkering?
Hilsen bekymret hønemor

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

summer

Skrevet - 19/12/2006 :  08:59:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hester på stall om vinteren, men gjør ingen tiltak, har ennå ikke hatt hester på stallen som har vært redd fyrverkeri. De fleste jeg vet som har hester på utegang, lar de være ute.

Men har man en hest man vet er redd, må man nesten vurdere ut fra den enkelte hestens redsel og reaksjon. Noen er best å ha ute hvor de kan løpe litt , fordi de blir regelrett smågale i boks, de er tross alt vant til å være ute, og boksen er trang om man blir redd. Andre bør være inne, med blendede vinduer etc, fordi de takler ikke lyset overhodet. Foreksempel.

har man så redde hester bør an uansett være tilstede, slik at man kan flytte de om det blir problemer.

Redigert av - summer den 19/12/2006 08:59:42 Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 19/12/2006 :  09:23:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
hesten min sover omtrent når det er rakketer han
helt rolig
men det sitter to stk i stallen fra kl 23:30 til 01:00 0g passer på da men ingen i stallen er redde tror nok de er der kun fordi dem er redde for at rakketter skal treffe stallen

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Hege+Blesi

Skrevet - 19/12/2006 :  11:21:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hatt hesten min både på utegang og på stall noen nyttårsaftener. I år gommer han til å gå ute sammen med 3 andre hester og regner med at ikke det blir noe prøblem. Hesten min liker absolutt ikke å være inne, og får helt panikk. Ute har han mulighet for å løpe og være sammen med andre hester. Da blir han roligere. Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 19/12/2006 :  11:33:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Hege, bedre for hestene å bli redde ute enn på boks, så jeg skal ikke gjøre noe tiltak (står på utegang)
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Vilgot

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2006 :  11:58:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hestene inne dem bryr seg ikke noe om det smeller eller skriker kunne helt sikkert hatt dem ute, men jeg er jo litt redd for at det kan lande raketter på dem.

Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 19/12/2006 :  14:51:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Jeg har kun utegang (og en sykeboks) til mine hester, så de MÅ stå ute på nyttårsaften(evt i det isolerte rommet de har mat og vann i) uansett. første året var i fjor, og jeg var mer enn LITT nervøs før den store dagen. Derfor bestemte vi oss for å utsette siste måltidet til ca 11.30, og tilbringe den neste timen sammen med hestene i tilfelle panikk. de har 20 mål å springe av seg panikken på, men hønemor måtte jo passe på gulla sine. derfor, kl 23.30 var det inn i varmedress og ut i kulda. hestene fikk maten sin, og vi satte oss på en halmball for å se på raketter. kl 00.00 var det temmelig full "krig", og der satt vi på hver vår halmball, med hunden mellom oss, og to hester på siden. Alle fem med nesa i sky for å se på fenomenet. PUH.... også disse to da, som hadde holdt det sirkuset på stall året før. så for mine hester var det rett og slett veldig betryggende å se lysene og smellene i forhold til å delvis oppfatte det uten å kunne sjekke HVOR,HVA,HVEM..
Nok et godt argument for utegang ja..

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2006 :  15:22:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes ikke nyttåsraften er et problem som heste-eier.
Gjør egentlig ingenting, hestene er ute ganske seint som alle andre dager om været er sånn passe ok.
Men de har god plass ute, og skulle de bli skremt er det plass noek for en kjapp galopp.

Er en del raketter i nabolaget her, og mange begynner før nyttårsaften og sender opp til skolen og jobben er i gang igjen.
Kan jo ikke ha hestene stående på stall ei uke liksom.

Eneste vi passer på , er å ikke sende opp raketter i nærheta av stallen.
Egentlig er det mer for hundenes enn hestenes skyld da.

Anette Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2006 :  18:28:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Lite raketter som skytes opp der min hest står, heldigvis. Men hestene foretrekker å være ute når de er redde, framfor å stå inne og ikke ha oversikt over hva som skjer!!
Stalleier skjøt opp en rakett ikke så langt fra stallen i fjor, og da løp de seg en runde :)

Beate & Alger Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2006 :  19:10:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Jeg kommer ikke til å gjør noe spesielt egentlig.. Red hesten min tur på nyttårsaften i fjor og måtte ikke ta i tøylene en eneste gang..
Har han i stall, og det vi gjør er å muligens ha lyset på, dekke for vinduene hvis det blir nødvendig og kanskje ha på radio.. (er dessverre flere hester på stallen som reagerer en smule mer en min) Åsså få masse høy til kvelds da :)
Jeg ville ikke hatt hesten min ute på nyttårsaften (kvelden altså), hadde ei venninne med løse hester et år, og det var ikke så kult!

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 19/12/2006 :  19:45:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Har hestene inne om natten, og vi har aldri hatt noen problemer her med tanke på stress/redsel i forbindelse med nyttårsaften.

For de som skal ha hestene ute, og vet de blir redde: håper dere har solide gjerder.
Kan ikke tenke meg noe værre enn hester i panikk som løper igjennom gjerdet og fortsetter løpske på f eks en bilvei.

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2006 :  20:28:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Hadde jeg bodd i by eller område med mye raketter hadde jeg også sikkert vurdert å hatt hesten inne...
Beate & Alger Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2006 :  20:32:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Takk for mange svar. Som jeg nevnte hadde hesten min Heffalompen nesten nettopp kommet hit til oss før nyttårsaften i fjor og han var livredd for alt og alle, veldig skvetten og nervøs for det meste. Han hadde ikke blitt ordentlig kjent med hverken stedet eller oss og heller ikke fått slått seg til ro før nyttårsnatta var her. Det er sikkert mye av årsaken til at det gikk så ille som det gikk. Den andre hesten vår er egentlig veldig rolig av seg til vanlig og pleier ikke reagere på noen verdens ting. Men da denne nye livredde villstyringen satte i gang å løpe rundt om i boksen sin, klart også hun ble redd og stressa da. I dag er Heffalompen blitt mye, mye roligere og fått mer selvtillitt samtidig med at han føler seg trygg her på Skogli. Så jeg prøver å være optimist på at nyttårsnatta i år ikke vil by på de samme problemene som i fjor. Jeg leser at de aller fleste av dere anbefaler å la dem være ute, så jeg tror vi forsøker det i år. Det kan umulig bli værre enn hva det ble forrige nyttårs natt, så da får vi bare krysse fingrene og vente å se.
Takk igjen for alle gode svar

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 21/12/2006 :  10:50:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg har heldigvis aldri hatt problemer med nokren av mine hestar på nyttårsaften, men i år har eg ny hest som i tilegg er i ein stall han ikkje er heilt vandt med så det kan bli "spanande"..

Ellers har eg alltid hatt mine hestar inne fordi eg har alltid hatt hestane ståande i boligfelt ol...

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

bhomme

» VIP

Norway

Skrevet - 21/12/2006 :  15:26:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebhomme  Svar med kopi av melding
Hjemme i stallen min hos mine foreldre har jeg hestene inne i stallen fra ettermiddagen... De får mat og står inne, mens rundt 23-01 er jeg opp å slår på radioen så de ikke hører alle de rare lydene... De får også litt ekstra høy da... Siden det er hjemme hos mine foreldre og de bor i ei lita bygd er det ikke så mye raketter, men de som blir sendt opp sendes opp i veldig god avstand fra der hestene og de andre dyrene er.

Her hvor jeg har den ene hesten min nå skal i hvertfall min stå inne... Helst i selskap av andre hester også. Vet at det er andre hester som skal inn også. Hadde ikke likt å la hesten gå ute under noe nyttårs aften... Ikke bare blir de redde, men det er en sjangs for at en rakett kan gå feil vei og inn til hestene... Enda mindre gøy...
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 21/12/2006 :  18:04:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Ene hesten i stallen må dopes ned stakkar, men Garsy har faktisk aldri klkket... eller i alle fall ikke fått beskjed om det, så skal nok gå bra i år oxo, opplevd dette i 19 år så....
Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.