hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Går etter meg på leietur
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Går etter meg på leietur
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

rusket

Skrevet - 31/12/2006 :  01:48:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg går ofte leieturer med hesten min, mest for å holde meg selv i form - men også fordi jeg liker å jobbe med han fra bakken. Men i motsetning til det jeg er vant til, så går hesten min for det meste bak meg når vi leier. Ikke alltid, er vi på nye og ukjente steder så skal han alltid gå ved siden av, men på de vanlige traskerutene våre går han stort sett med hengende hode diltende i rompa på meg.

Har noen noe teori om hvorfor?

simsalabim - oppvask forsvinn!

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 31/12/2006 :  02:42:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
La inn et innlegg om dette med å leie hest nylig.
Min erfaring - og det jeg alltid har gjort - er å leie hesten ved siden - dvs. går ved dens venstre skulder.
Da kan jeg til enhver tid SE hestens hode - dvs. hva dens ører, øyne og nese fokuserer på - slik at hvis den blir urolig, så kan jeg øyeblikkelig "ta tak", samtidig som jeg kan berolige den.
Det har med sikkerhet å gjøre, mener jeg.

Har sett nok av folk som "drasser" hesten etter seg - og det er greit nok - i de fleste tilfeller.

MEN hvis hesten blir skremt, er det meget farlig å gå rett foran den. Det er - etter min mening - bedre å kunne leie hesten ved dens skulder - for da å kunne tyde hesten FØR den evt. blir redd for "noe" - som DU ikke ser eller hører. Det er FARLIG å få en redd hest etter seg - eller OVER seg....
Gå til toppen av siden

Mocca21

» VIP

Skrevet - 31/12/2006 :  03:14:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg skal si meg helt enig med T.Boysen....
Men... Hvis man skal forklare denne måten så er det, mere at hesten ser deg som en leder, han stoler på deg...
Rocky går også bak, men ikke på nye plasser...
Jeg føler meg også 100% trygg på at han ikke springer meg ned..
Jeg kan også si med go samvittighet, at det er lik farlig å gå på siden av hesten.
Men her må alle å envær gjøre hva de selv føler er tryggest, fasit svar og hest har aldei hatt en go kombinasjon

..Når du forlater noe så vakkert, er det vanskelig å ikke snu seg to ganger..
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 31/12/2006 :  12:38:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja jeg er veldig enig - jeg foretrekker å ha hesten ved min side, men Oden foretrekker altså å gå bak meg. Som sagt er det ikke hele tiden, men det virker på meg som om det er det han foretrekker.

Enig med Mocca i at det er like risikabelt å gå ved siden av en hest. Joda, lettere å lese hesten fra siden da man ikke har øyne i nakken, MEN, en hest kan reagere så raskt at man ikke selv rekker å reagere.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 31/12/2006 :  15:14:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Alger vil også helst dulte bak meg, sjelden han får lov til det da men... Har ofte tenkt på hvorfor han velger akkkurat det! Men har jo skjønt at han i allefall stoler på meg da, og det er jo greit :)
Beate & Alger Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 31/12/2006 :  15:38:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
jeg tror at hester som går bak en, gjør dette når de er avslappet, trygge og føler at du kan ta ansvaret for turen, og passe på den. I det øyeblikket den blir litt usikker, eller kommer til ukjent mark, blir den mer oppvakt, kommer opp på siden og vil hjelpe til med å holde vakt.
jeg har oppdaget at med min stress-bombe-vallak er det faktisk best å la han få gå bak når han vil det, fordi hvis jeg begynner å kjase med å få han opp på siden og skulder ved skulder, blir han mer urolig og tråkker oppå meg! blir han redd, holder han seg faktisk for god til å skvette framover, men skyter rundt meg som ei kule...
tror enhver må gjøre det som en føler seg mest komfortabel med.

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 31/12/2006 :  16:00:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Roxanne går alltid ved skulderen min og vil liksom passe på. Husker en tid jeg sto på en stall og folk mente at det kom av manglene respekt og ville ha meg til å få henne til å gå bak meg. Har ikke gjort noe ut av det. Dette gjør hun også etter vi har hatt sånn "join up".
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 31/12/2006 :  19:28:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Liker selv å ha hesten ved skulder, men Pedro trives best bak. Har prøvd xantall ganger å få ham ved skulderen min, men ender bare med at jeg må bli aggressiv og jagete, for å si det sånn, for at han skal kvikne til å øke tempoet. Nå går jeg med slakk leietau og han dilter bak, er ved skulderen stunder også, blir han redd går han ut til siden, men har ikke opplevd før at han springer lengre enn meg. Nå er det sånn at han stoler veldig på meg, kan ha han løs på turer, blir han redd springer han bort til meg, at leiing med hest bak er ingen problem for oss, har prøvd å få ham frem - men avogtil vil han bare være bak og holde på meg sitt, syns det er greit så lenge hesten vett at han ikke for lov å gå /springe oss ned, men ikke lett ved når hest blir red, men han her går vertfall ut til siden da.
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

anne__
» VIP

Skrevet - 01/01/2007 :  19:18:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kansje er for at han føler at han har litt mer frihet? Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 07/01/2007 :  11:06:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Vil tørre å påstå at hvis man ber hesten gå to-tre meter bak (ikke oppi ryggen) på seg vil man ha mer tid til å reagere enn hvis man gå inntil skulderen på hesten.
Man må være flink å følge med hesten, og ikke "glemme" at den går bak. Men jeg føler meg iallefall mer komfortabel om jeg leier en hest bak meg (og i tillegg at jeg sjekker at den ikke viser tegn til å springe meg ned med det første) enn hvis jeg skal gå og bølle med den ved skuldra-
Hesten vil da ha mulighet til å springe rundt,i motsetning til hvis den skvetter av noe når man går skulder mot skulder og den hopper et steg til siden

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

-Tanha-

Skrevet - 07/01/2007 :  18:25:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
har dere ikke hørt om hestevisking. som dere ser når monty robert jobber med hester så dilter hesten etter ham eller andre.det er forde han/hun er lederen til hesten.hesten dilter etter deg forde du er lederen hans.det er ikke noe farlig å ha hesten diltene etter deg.han kommer neppe til å løpe deg ned.om ikke et skudd kommer i løse luften da og skremmer hesten. self på den måten er det jo bra å ha hesten ved siden av om du/dere føler dere utrygge med å ha hesten bak dere for dere er skeptiske om hesten skal løpe deg ned..bare min menning Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 07/01/2007 :  20:06:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Som sagt jeg har hesten bak - som jeg skrev litt opfor her. MEN enhver hest kan springe oss ned, kommer vel litt ann på situasjonen og forholdet mellom hest & menneske, ikke alltid skal det til så mye for å skremme hesten - før man vet er ulykken ved.
+ så heter det ikke heste hvisking - så langt jeg vet er det ingenting som egentlig har dette navnet, men mer Natural Horsemanship, eller Dyretolk - telepati

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 07/01/2007 :  20:20:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest kan springe oss ned uansett om den går bak eller ved siden av. Jeg ble spent himmelhøyt og kastet gatelangs da jeg leide en hest. Det kom som ku fra klar himmel kan du si, hadde ikke et brøkdelssekund til å reagere på.
Jeg foretrekker selv å gå skulder v skulder, men siden hesten min ofte velger å gå bak (tydeligvis fordi han stoler på meg) så er det greit. Men jeg hadde neppe latt han gjøre det hvis jeg ikke kjente han og hans reaksjonsmønster.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/01/2007 :  02:06:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig har jeg hester som snilt tusler etter i leietauet når de blir hentet inn fra beite og sånn.

Men hvis jeg skal leie en hest og ha oversikt, så har jeg lært mine hester å bli leid ved skulderen, ja kunne leies ved gjorten, siden de skulle være terapihester, og leieren av hesten måtte kunne se både hesten og kunne instruere og hjelpe rytteren etter mine anvisninger.

Som oftest kunne en god leier klare å ta seg av både hest og funksjonshemmet rytter, mens jeg på en spesiell rytter måtte ha fem(!) hjelpere - en til å leie hesten (da ved hodet) og to på hver side, da rytteren var stor, tung og med meget dårlig balanse. Hesten var en særdeles rolig og snill, liten, men råsterk dølamærr som "tålte" alt dette - en enestående terapihest. Grunnen til at vi gjorde alt dette to ganger i uka, var at denne rytteren ELSKET å ri - ansiktet hennes strålte hele ridetimen, hun svaiet og mistet stadig balansen, men hun pludret fornøyd, selv om det var nære på at hun havnet i armene på de to + to hjelpere som gikk på hver side av henne - og da var det verdt det!

For meg er det også meget praktisk at hesten er vant til å bli leid ved skulderen, for jeg klarer ikke å gå uten støtte, men med den ene armen over manken på hesten, så er hun min "krykke", og hun hjelper meg til å kunne gå - noen meter - uten stokker og rullestol. Og hun vet akkurat hvor langsomt og forsiktig hun må gå, og flytter ikke et bein før hun kjenner at jeg er "med".

Det samme skjer forøvrig når jeg rir henne - uten sal. Hvis jeg blir ustø, så "skyver" hun ryggen sin innunder MEG - og viker ikke for det trykket som min skjeve setebelastning sier at hun skal vike for ved normal ridning - og som hun gjør med en funksjonsfrisk rytter.

En terapihest er GULL verdt, og mange burde kanskje utdanne hestene sine til dette. (Kan si mye mer om dette med terapihester, siden jeg har utdannet terapihester siden omtrent 1975.)

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.