hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - overvektig fjording.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 overvektig fjording.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 15/12/2006 :  15:19:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei..

etter veterinærens råd har jeg trappet enda mer ned på maten til hesten min, siden han er for kraftig. Han blir trent hver dag, og får da nå 5 kg høy, og 0.5 kg halm hver dag. Han er 135 høy og veier pr.dags dato 425 kg og skal ned til 380kg... noen råd til hvordan jeg kan få han ned i vekt? han har stått stille i over 2 mnd nå...synes ikke jeg bør kutte noe særlig mer på foret ennå...eller?

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p

Hirsaluohkka

» VIP

Skrevet - 15/12/2006 :  15:37:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHirsaluohkka  Svar med kopi av melding
Man skal være forsiktig med å kutte ned på grovforet. Jeg ville heller ha prøvd å gi mer halm, ihvertfall i perioder. Har selv foret med kun halm i perioder siden jeg har en rase som ikke trenger all verden med energirikt for.

Ellers så anbefaler jeg økter med mye trav og galopp (husk å varme opp). Dette bruker å gjøre susen for den ene hoppa mi, som lett får en gedigen og rund mage. Et par slike økter, og magen ser straks mer normal ut.

Ellen Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 15/12/2006 :  15:56:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Aller først : Ikke heng deg opp i at du skal ned i en viss vekt. Se på HOLDET hans, ikke vekta.

Jeg ville ikke gitt han mindre høy. Husk, han må få nok til å holde forbrenningen i gang også. Og skal ha n få såpass lite høy , ville jeg gitt han mer halm. Det er ingen næring i halm, men tidsfordriv og vomfyll.

Og husk å gi han vitamintilskudd ved siden av, så han får i seg det han trenger :)

Hvis han ikke går ned på 5 kilo høy og ikke noe annet, da må han rett og slett bare trene mer. hvordan trener dere ?

Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 15/12/2006 :  18:03:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
vi trener variabelt. nå har jeg hatt forrytter 3 ganger i uka, men hun gjorde ikke akkurat hesten sliten. men de dagene jeg har han selv pleier vi en dag å ha intervaller på bane, der vi gallopperer på langsider, traver på kortsiden i ca 5 min om gangen ( nettopp begynt med dette å vil ikke gjøre han lei) og deretter skritter i 3 min så galopp og trav osv.
Andre dager rir vi tur, der vi rir i ulendt terreng i skogen som regel.
Ellers blir det noen sprang økter på bana.
Nei jeg vil ikke kutte mere ned på høyet nå, men vurderer å gi mer halm gradvis så det ikke går utover fordøyelsen hans.

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Marita_Enghild

» VIP

Skrevet - 22/12/2006 :  23:16:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
5kg høy og 0.5kg halm syntes jeg var veldig lite en fjording. Har selv en fjording å ho får 10-11kg høy pr dag.
Får han(?) noe kraftfor?
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 22/12/2006 :  23:38:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
jeg trodde minste mengde grovfor til en hest skulle være 2% av egenvekt jeg.. så hvis hesten veier 250 kg, er det ok med 5 kg høy om dagen. Veier den mer, trenger den mer... hadde kutta ut alt tillegsfor, unntatt vitaminer og mineraler til hesten jeg.
Og for en periode hadde jeg økt antall treninger til 6 dager i uken.. variert trening, både med og uten rytter.

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 23/12/2006 :  00:34:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Vitamin tilskudd burde man vel gi uansett, som ikke endrer vekta noe særlig??
Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 23/12/2006 :  11:08:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
dette var da forplanen som veterinæren satte opp til meg. Han er jo da relativt liten fjording på 135cm. han får 1 liter havre om dagen, + vitaminer selvsagt.
Da jeg fikk han i mars fikk han 15 kg om dagen og han var veldig overvektig, så jeg har måttet trappe ned litt og litt, og er nå da nedi i 5,5 kg dagen. Dette ser ut til å fungere fint, han blir ikke gretten fordi han får for lite, og han går ikke brått nedover. Jeg skal ikke kutte no mer ut på foret hans, siden 5 kg skal være en bra mengde for han i følge veterinær, siden han ikke blir brukt i hardtrening..... men som sagt, jeg er ingen ekspert på overvektighet hos hest, bare at en bør gjøre noe med det så det ikke oppstår komplikasjoner..

solanju

Norway

Skrevet - 26/12/2006 :  23:19:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Dyrlegen din burde jo ha peiling på riktig kosthold for hest da, så jeg ville brukt den oppskriften jeg, og heller økt mengden mosjon! Hvis hesten går ned i normal fart, og den er fin i pelsen, og har nok energi, har sikkert dyrlegen beregnet riktig mengde. det værste man kan gjøre når man slanker seg, er å stadig endre diett, og det gjelder sikkert for alle levende individer. Riktig kosthold over en lengre periode, sammen med tilstrekkelig mosjon gjør nok susen!

Keida

» VIP

Skrevet - 27/12/2006 :  15:08:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
5kg høy og 0.5kg halm syntes jeg var veldig lite en fjording. Har selv en fjording å ho får 10-11kg høy pr dag.
Får han(?) noe kraftfor?

Opprinnelig postet av Marita_Enghild

10-15 kg høy til dagen var da veldig mye synes jeg. 6-7 kg høy er passe.
Gå til toppen av siden

Keida

» VIP

Skrevet - 27/12/2006 :  15:11:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Får han(?) noe kraftfor?

Opprinnelig postet av Keida

10-11 kg mente jeg :-)

10-11 kg mente jeg.. :)
Gå til toppen av siden

Keida

» VIP

Skrevet - 27/12/2006 :  15:12:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Får han(?) noe kraftfor?

10-11 kg høy til dagen var da veldig mye synes jeg. 6-7 kg høy er passe.

Gå til toppen av siden

Marita_Enghild

» VIP

Skrevet - 28/12/2006 :  01:13:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Får han(?) noe kraftfor?

10-11 kg mente jeg :-)

10-11 kg mente jeg.. :)

Vil helst at ho ska ha fri tilgang på høy
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2006 :  03:17:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Det kan være veldig stor forskjell på hvor mye energi det er i høy. Hvis en fjording som ikke arbeider veldig hardt får 10kg av svært næringsrikt høy, så har man gode sjanser til å få en beige flodhest med ståman etterhvert. Men å gi fri tilgang burde gå greit hvis man har høy som ikke er så kraftig. Det beste for hestemagen er å få fri tilgang av høy som er av en slik kvalitet at hesten hverken blit for feit eller for tynn. Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 28/12/2006 :  12:48:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
et alternativ til fri tilgang, er jo også å gi mange små måltider om dagen. Mitt flode-emne får veldig næringsrikt høy, sånn at han ikke skal ha mer enn 10-11 kg selv om han er 550-600kg, men jeg deler opp dette i 4-5 små porsjoner, og en større en før natten, sånn at han har noe å gomle på stort sett. I tillegg pleier han nærkontakt med busker, trær, saltstein og alt han greier å grave opp fra bakken innimellom. han holder seg fin fordi han også går på 20 mål smmen med ei aktiv hoppe, som trimmer han litt utenom den treningen jeg gjør. detter er så nært opp til den naturlige levemåten jeg kan klare for han. hadde jeg satt han på fri tilgang hadde han virkelig trillet nå. Den andre hesten min derimot, kunne godt ha hatt det. hester er som folk, noen bare MÅ forspise seg, mens andre spiser det kroppen har behov for.

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 28/12/2006 :  13:30:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja regner med veterinæren min vet hva hun gjør, hun sa veldig fint om hvor pen og velstelt han var utenom magen da (stolt).og lagde derfor forplanen til meg. Men at han bør mosjoneres hver dag, og ha en dag fri og han begynner å bli lei. men nå har jo hester fri ca 22 timer hver dag elølers da, så gjør ikke noe å ri hver dag...
Men det jeg mente innledningsvis, var hovedsakelig ikke foret, men hvordan en skal mosjonere hesten for å få den ned i vekt på en trivelig måte? hesten blir pr i dag brukt hver dag, kunn en fri dag i blant. Vi trener ikke hard som mange gjør med sports hestene sine. vi varierer en del så han ikke skal bli kje... foret vil jeg ikke gå ned noe mere på som jeg tror jeg nevnte over(?) men gode øvelser/treninger som hjelper på magen:)

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.66 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.