hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kjøp av hest.. vetrinær attest..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Kjøp av hest.. vetrinær attest..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

HelgaMariHole
» VIP

Skrevet - 13/12/2006 :  20:05:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Skal kjøpe hest nå og lurer på om det er eieren eller kjøperen som skal betale vetrinær undersøkelse/attest og røngten? Håper på svar

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2006 :  20:10:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Jeg ville krevd det av selger.. Tror det er mest vanlig?
<3 Western <3

Gå til toppen av siden

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 13/12/2006 :  20:15:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
Tror også det er mest vanlig at selger betaler
http://lemi.lenegallery.com
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 13/12/2006 :  21:01:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig delte meninger om hvem som skal betale i den sammenheng. Jeg mener selv at selger bør ta den kostnaden, mens andre mener motsatt.

Mange mener at hvis hesten ikke har noen anmerkninger, så skal kjøper betale, hvis anmerkninger så skal selger betale.

Det viktigste er at dere faktisk blir enige på forhånd. Dere kan jo evnt spleise :)

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2006 :  21:51:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det jeg har gjort, og som virker som vanlig heromkring, er at selger bataler bøyeprøve og ordinær helsesjekk, mens kjøper betaler rønken.
Hege Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 13/12/2006 :  22:09:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror også dette kommer litt an på pris på hesten jeg skal jeg være helt ærlig, også kommer det litt an på eier og jkøper hva de er intr i ...

Jeg solgte hest nå toø 15000, og det var uten veterinærattest, KJøper ville derimot gjerne HA veterinær attest, og kjøper betalte denne.

HVis jeg skal kjøpe meg en hest jeg føler jeg trenger attest på, ville jge hatt MIN dyrlege til å ordne det, og dermed også betalt det selv.

Du kan ikke kreve veterinærattest fra selger. Hvis selger ikke er intr i attest, så er han/hun ikke det, hvis de foreksempel selger en billig hest.

Redigert av - summer den 13/12/2006 22:10:47 Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2006 :  22:29:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
På alle hestene som har vært akutelle for meg å kjøpe, så har selger hvertfall ordnet veterinærattest uten at vi har avtalt det en gang.. Men dette var ikke hester til 15000 da..
Dette var vanlig attest med bøyeprøve.. På den ene hesten var også med røntgen fordi eierene ville ha det, siden den hadde 2 grader i noen ledd..
Om jeg ville hatt røntgen på de andre hadde jeg ordnet det selv..
Men det kommer jo såklart ann på hva man ønsker selv..
Det viktigste er å prøve hesten skikkelig! Vet om flere som har kjøpt hest usett med veterinærattest og det ene og det andre, og bommet skikkelig!

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 13/12/2006 :  23:38:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er klart ta, spesielt på en dyr hest, så lønner det seg for selger og ha en skikkelig veterinær attest, som en del av papirene som følger hesten. Veldig greit å ha om noe skulle dukke opp senere.. Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 14/12/2006 :  06:26:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis en selger ikke er interessert i å skaffe vet.attest, uansett om hesten koster 15 000 eller 50 000, så ville jeg syntes dette var en useriøs selger. En slik test kan ofte gi en pekepinn på hvor mye hesten egentlig er verdt også, man blir forbauset hvor mange hester man tror er haltfri som er mange grader bøyehalt.

Enig med Summer, jeg vil også at MIN veterinær skal ta sjekken, men det er jo ikke alltid fysisk mulig.

Så tips til trådstarter; du kan jo be selger fremskaffe veterinærattest av sin egen veterinær (hvis du bor langt unna), skriv en kontrakt som forteller at kjøpet forutsetter at hesten er frisk ved sjekk av din egen veterinær ved ankomst til deg i tillegg? Den regninga står selvfølgelig du selv for.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 14/12/2006 :  11:19:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes det er opp til selger å bevise at hesten er frisk og i god stand.
Har ikke betalt en eneste veterinærattest, bortsett fra ved salg av 2 hester.
fatter forresten ikke at folk tør å selge hester uten veterinærsjekk.
Hvordan skal de da kunne bevise at hesten faktisk var frisk ved levering?
Om noe skulle skje i ettertid?

Anette Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 14/12/2006 :  11:28:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg syns selger kan bestå en vanlig helsesjekk, men om kjøper ønsker flere utvidelser utover det "høyst nødvendige og vanlige" så er det vel kjøper selv som må stå for dette. Dette er vel heller ikke noe man gjør så veldig ofte :-)
Samtidig har vel prisen noe å si her, hvis jeg kjøper hest til sekssifret så syns jeg kanskje det er litt underlig om ikke selger også ønsker røntgen osv. for å utelukke enda flere "klagemuligheter" for meg som kjøper.

Guro
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 14/12/2006 :  12:08:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
På de fleste dyre hester tror jeg at veterinærattest er *medpå kjøpet*

Men ang å være useriøs som selger. Hvis jeg selger en turhest for 6000 kr. Da er ikke jeg intr i å betaler 1000-1500 kr i dyrlege på den i tillegg. da blir det mere hesten selges som den står, men kjøper må gjerne undersøke. Pris har faktisk litt å si . Man vil gjerne sitte igjen med litt også.

Gå til toppen av siden

Marita_Enghild

» VIP

Skrevet - 14/12/2006 :  14:58:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten æ har kjøpt fikk æ vetrinærattest på, å æ betalte 4000kr førr ho... Selgeren betalte den

Æ ville no uansett hadd vetrinær å se på hesten, for å forsikre meg at hesten er frisk
Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 15/12/2006 :  14:09:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Jeg måtte betale veterinærattest selv jeg, da den andre var tatt sist han ble solgt: dvs 3-4 mnd før.. Men om jeg skal selge hest nå, mener jeg at det er jeg som selger, som skal dekke utgiftene av dette. Ved rønken mener jeg kjøper skal betale, eventuelt spleise.
Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden

JohanneOgLita

» VIP

Skrevet - 16/12/2006 :  20:45:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJohanneOgLita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJohanneOgLita  Svar med kopi av melding
Vi foretrekker å ta en ny veterinær undersøkelse av VÅR veterinær mens vi er til stede. For å vere på den sikkre siden

Selv om både mamma og pappa er dyrleger og selv har jeg jo en god del erfarig med hest, men det viktigeste er å få en frisk og sterk hest du kan ha masse glede sammen med!

Min blogg, våre opplevelser- http://hest.no/blogg/?bid=623 Med film

Gå til toppen av siden

Lunah

Skrevet - 29/12/2006 :  18:22:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLunah  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLunah  Svar med kopi av melding
Da jeg kjøpte min nye hest gjorde vi det sånn at hvis det viste seg å være noe galt med hesten under den normale vetrinær sjekken betalte eier hele beløpet. Men hvis hesten var frisk så skulle vi dele på det. Men hvis jeg skulle ha rønken, blodprøve og noe annet utenom den venlige bøyeprøva og helsesjekken måtte jeg betale det selv. Dette synes jeg er helt greit. Og hesten var frisk som bare det hun (bare for å he det sagt :) )
"Oh, come on. You heard them, just behind the veil, didn’t you? They were just lurking out of sight, that’s all. You heard them." - Luna Lovegood

http://www.hildeogreggy.piczo.com/
RIP bebin min </3
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.4 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.