hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]
 
 

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sikkerhetsvest under dressurridning
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Sikkerhetsvest under dressurridning
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Pernille.BJ
» VIP

Norway
Innlegg: 134

Skrevet - 06/12/2006 :  23:41:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePernille.BJ  Svar med kopi av melding
Jeg har bare ridd litt over 1 år. I begynnelsen red jeg langt ut på landet, bort fra sivilisasjonen på ei trygg hoppe, men så begynte jeg å ri en hest som likte å leke rodeohest. Falt ganske ofte av, og eieren anbefalte sikkerhetsvest. Det begynte jeg å bruke, uansett hvor jeg rei.

Nå rir jeg en annen hest, en veldig trygg en, men mamma har funnet ut at jeg SKAL bruke sikkerhetsvest uansett. Har en sånn standar, blå med bårrelås i sidene, den begynner og bli for liten, og er rett å slett jævlig å ha på seg.

Den er altfor stiv, får ikke rørt meg nok, å etter som jeg rir mest dressur er jeg redd for at dette kan gå utover sitsen. At jeg ikke får slappet av nok, og at jeg bare blir sittende stiv som en pinne.

Ønsker meg racesafe, den ledda, men tror ikke jeg får den. Å den andre er for liten, kan ikke fortsette å ri med den.

Kommer ikke til å ri på tur uten vest, men i ridehuset må det da gå ann å ta den av, så lenge jeg bare trener bakke? Vil ikke ødelegge sits osv. Men mamma mener det er lurt å ha.

Noen tips til hva jeg kan gjøre eller synspunkter?

Ludo; Ingen over, Ingen ved siden av - Elsker deg < 3

Western Viking

» VIP

Norway
Innlegg: 286

Skrevet - 07/12/2006 :  00:56:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Hvis mor di mener at du SKAL ha på, så kanskje hun kan kjøpe en ny som passer?
Men å ri dressur med sikkerhetsvest ødelegger litt sits ja.. Jeg bruker den kun når jeg hopper eller rir en "gal" hest på tur..

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

Pernille.BJ
» VIP

Norway
Innlegg: 134

Skrevet - 07/12/2006 :  17:27:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePernille.BJ  Svar med kopi av melding
Jo, men jeg synes ikke de 'standar' med bårrelås i sidene er behagelige i det hele tatt, og de koster jo over 1000 kr så da er det like greit å investere i Racesafe som faktisk er behagelig osv hvis man først skal kjøpe, men det tror jeg ikke at jeg får.

Hvordan kan jeg overtale henne til å la meg ri dressur uten, da?

Ludo; Ingen over, Ingen ved siden av - Elsker deg < 3 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Innlegg: 2031

Skrevet - 07/12/2006 :  18:57:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Du kan feks overtale mammaen din til å kjøpe denne vesten :
http://hesteshoppen.no/default.asp?pg=Info&pID=182&openMenu=true&menuID=84
Det er HL sin, som ser ut som Racesafen, bare at den er vesentlig billigere :-)

Å overtale mødre er ikke alltid så lett. Du kan jo spørre hvorfor hun mener at du må ri med vesten. "Fordi det er trygt" er jo et godt argument, ganske sant også. Jeg foreslår derfor at du i frøste omgang inngår kompromisset: Foreldrene dine kjøper en vest til deg (som du får bestemme), så går du med på å bruke den når du rir dressur hvis den er god å ha på. Tross alt er det jo du som må ha den på, men skulle noe skje er det noen andre som må rydde opp.

En virkelig god vest vil heller ikke være i veien slik du opplever at den du har nå er. Jeg har også en sånn billig vest og angrer litt for at jeg kjøpte den :-S Men ejg rir med den ute på tur, og når jeg rir sprang, hadde nok ridd dressur med den også om den hadde vært litt mer comfy.
Poenget mitt er iallfall at jeg ikke syns den påvirker sitsen min nevneverdig :-)

Guro
Gå til toppen av siden

Pernille.BJ
» VIP

Norway
Innlegg: 134

Skrevet - 09/12/2006 :  11:57:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePernille.BJ  Svar med kopi av melding
Ja, altså, hadde jeg fått en vest som passet og som var god og ha på, kunne jeg godt ridd dressur med den, men jeg takler ikke den jeg har nå.

Takk for svar, skal prøve (:

Ludo; Ingen over, Ingen ved siden av - Elsker deg < 3 Gå til toppen av siden

JohanneOgLita

» VIP

Innlegg: 211

Skrevet - 09/12/2006 :  13:25:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJohanneOgLita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJohanneOgLita  Svar med kopi av melding
HER ER REDNINGEN!

http://finn.no/finn/bap/object?finnkode=8946411&sid=9aroVFYkL845459&pos=1&tot=29

Har denne vesten selv, knallgod å ri med. Den blir ikke glovarm og hemmer ikke bevegelsene. Kan godt ri med den i dressur, men har ikke falt av EN gang under dressurridning før, han en rimelig trygg hest, som somregel ikke gidder å la seg skremme av idiotiske ting.

Har falt av en gang med denne vesten, midt inn i et hinder på 1.10m, alt jeg fikk var ett skrummsår på albuen. (Var en synder og rei med singlet..).

Lykke til med sikkerhets vest i dressur da, denne vesten er til og med rimeligere enn mange av disse platevestene.


Min blogg, våre opplevelser- http://hest.no/blogg/?bid=623 Med film


Gå til toppen av siden

Pernille.BJ
» VIP

Norway
Innlegg: 134

Skrevet - 09/12/2006 :  14:02:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePernille.BJ  Svar med kopi av melding
Takk for tipset (:
Ludo; Ingen over, Ingen ved siden av - Elsker deg < 3 Gå til toppen av siden

Lunah

Innlegg: 64

Skrevet - 27/12/2006 :  16:48:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLunah  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLunah  Svar med kopi av melding
Ta med mamman din til en hesteutstyrs butikk, be henne prøve på seg en av de blå stive ekle vestene med borrelås. Og spørr henne om hun hadde syntes det var behagelig å sykle, jogge og gjøre husarbeid i den. Ofte så forstår ikke mødre hvor mye de sikkerhets vestene hemmer bevegligheten før de har prøvd den på seg.

Sikkerhets vest er en fin og lur ting å ha, i allefall på tur og i sprang. I dressur vil jeg si at det avhenger mye av hvordan hesten er. Er den snill å grei så er det ok å ri uten. Men det må bli opp til din mor å bestemme. Men det er ikke helt bra for sitsen, og du har heller ikke lov til å ri med sikkerhetsvest på dressur stevner. Men i sprang og feltritt er det påbutt

Også vil jeg bare anbefale Racesafe vestene på det sterkeste. Har hatt min i 5 år nå, og bortsett fra at den har blitt litt misshandlet av stallmus så er den like fin enda. Og jeg synes også at de er mye tryggere pga knyting i sidene for å tilpasse størelsen og glidelås. Jeg har ved flera anledninger sett at de "blå sikkerhetsvestene" går opp i borrelåsen når hesten bukker, eller ryttere detter av. Eller for den saks skyld når rytteren går på hesten. Og hvis da borrelåsen løsner, hvor er da sikkerheten?

"Oh, come on. You heard them, just behind the veil, didn’t you? They were just lurking out of sight, that’s all. You heard them." - Luna Lovegood

http://www.hildeogreggy.piczo.com/
RIP bebin min </3
Gå til toppen av siden

Pernille.BJ
» VIP

Norway
Innlegg: 134

Skrevet - 28/12/2006 :  19:45:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePernille.BJ  Svar med kopi av melding
Tusen takk for godt råd ang. Mamma.

Jeg er faktisk så heldig at jeg fikk Racesafe vest til jul, så nå er problemet løst ;) Rir uten de dagene han er grei og med når han er litt sprekere, i dressur altså, og med den alltid ellers ;)

Ludo; Ingen over, Ingen ved siden av - Elsker deg < 3 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2024 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.