hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hovbyll,Hovknusning,Brudd på hovben
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Hovbyll,Hovknusning,Brudd på hovben
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2006 :  02:06:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Pånni har desverre fått trøbbel i hoven.Vetrinæren har vært der(han kunne si at det enten er hovknusning,hovbyll eller i verste fall brudd)
Han kommer tilbake for å se i morgen(hoven har nå stått i bløtt et par dager siden han sist var på stallen)

Jeg lurer rett og slett på om noen har noen gode forklaringer på hva man kan gjøre for å helbrede slike skader,forhindre at det hender igjen(nei,man løper selvsagt ikke på steinet/ulendt underlag)og hvordan man skal gå frem med trening igjen etter en såpass lei skade i hoven?

Er så redd for Vinduskur,blir helt gal snart

Vindur4-ever

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2006 :  10:32:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Er ikke knusning og byll egentlig det samme? Altså at det knuses og blir en byll?
Ene hesten på stallen har hvertfall hatt mange knusninger.. Hovslager skjærer vekk byllen og skor med plate.. Veldig greit å sko med plate hvis du vil unngå at det skjer igjen!
Men når byllen er skjær ut vil ikke det ta lang tid før hesten er halt fri, og da er det vel bare å fortsette trening som normalt?
Hvis det er hovbensbrudd har jeg hørt at det er lurt å sko med sko med sidekapper for å stabilisere hoven.. Resten husker jeg ikke her og nå..

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 02/12/2006 :  00:05:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hest hadde hovbyll sist gang hovslageren var å skodde! Dette ble skjert vekk og sko ble satt på. Merket ingenting på hesten da det var skjert vekk så kunne trene som normalt men følge med de neste 3-4dagene om hoven ble varm eller hesten halt! Ingen av delene skjedde så er jo litt spent nå neste gang
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 03/12/2006 :  08:29:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det viktigste for å unngå knusning/hovbyll er vel å forsikre seg om at smeden ikke rasper ned sålen så den blir for tynn til å beskytte mot underlaget. Så går det vel også litt på hovkvalitet og hovfunksjon og om hesten bruker hælen som landingssone.
Det er interessant at barfote hester, ferdige med overgangsperioden stort sett ikke får knusninger. De bruker sålen mye mer aktivt og sålen gror veldig tykk og hard så den beskytter de indre delene av hoven. På barfote hester rasper man heller aldri ned sålen slik de fleste smeder gjør i større eller mindre grad.
En hest med sko har jo beskyttelse over mye av sålen så når sålen en sjelden gang får stor belastning blir det et "blåmerke" og en hevelse inne i hoven som kan gjøre veldig vondt siden den lager et stort press og hevelsen ikke har noe sted å gå. Når hoven i tillegg har dårlig blodsirkulasjon klarer ikke blodet å frakte vekk hevelsen og slaggstoffene og det blir en verkebyll som må ut gjennom hoven. Det gjør veldig vondt og når veterinær skjærer opp og finner byllen letter dette trykket og hesten blir gjerne umiddelbart mye bedre. Men, når det er skjært opp for å finne byllen blir det viktig å holde såret rent mens det gror og det er ikke alltid så lett nederst på hesteben. Det er også ofte vanskelig for veterinær å finne nøyaktig det stedet byllen ligger for å ta hull på den.
En hest som har fått knusning/hovbyll en gang har gjerne litt annlegg for å kunne få det igjen. Det er jo trist siden det blir lange treningsavbrekk og smerte for hesten og bekymring for eier. Pass på at du har en god smed, ikke la det gå for lenge mellom hver gang du skor og ikke la smeden raspe ned mye av sålen. Gjør det du kan for å bedre hovkvaliteten og vurder om hesten kan gå på beite uten sko noen uker hvert år hvis den allikevel får fri.
Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2006 :  22:03:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Takk for nyttige svar!

Vetrinær har vært og verket pånni,det kom kun blod.Han vet fortsatt ikke hva det er, men vetrinærkommer tilbake på fredag og sjekker hvordan det går.

Når jeg flytter til eget småbruk rundt sommeren 07 kommer alle hestene til å bli barfothester.Det var utrolig synd å høre at hoven blir svekket etter en knusning(om det er det)for han har egentlig veldig sterke høver.Han blir desverre ganske så løpete om vinteren og hadde stukket fælt med hun som har han på for dagen før han ble halt.

Jeg skal snakke med hovslager og be han om å lgge inn en såle på hoven en stund fremover.

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 04/12/2006 :  08:20:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så spennende at du skal gjøre hestene dine til barfotinger. I mellomtiden anbefaler jeg deg å lese masse, uavhengig om du planlegger å gjøre noe av trimmen selv eller ikke. Jeg har lært så mye om hestehold, stell, anatomi, foring og helse siden jeg begynte å interessere meg for barfot og jeg synes det er veldig spennende å se at teorien stemmer med virkeligheten når du kommer så langt. Boka til Pete Ramey er et "must"! Når du har lest boka så har han lagt ut masse artikler tilsvarende en bok nr 2 på hjemmesiden sin: www.hoofrehab.com
Ellers er www.ironfreehoof.com et veldig bra sted med masse bilder og www.barefoothorse.com som også finnes i en norsk oversetting, men den engelske inneholder mer synes jeg.
Når hesten har hatt knusning bør du sikkert bruke boots med pads den første tiden uten sko, og se på hestens bevegelser hva slags underlag som er komfortabelt når den går uten boots. Etter mange måneder uten sko, med stimulering av sålen og ingen trimming eller rasping av sålen vil den være mye sterkere og mindre utsatt for knusning. Sålen pakker seg og blir tykk og "trælete". Selv nå i høst med vått underlag er sålene til hesten min steinharde og seige med god konkavitet. Pete Ramey forklarer hvordan du kan se på hoven om sålen er for tynn. Så lenge sålen er for tynn må man bare vente og ta hensyn før man bruker hesten uten boots på grovt underlag. Etter et år uten sko, med riktig foring, riktig trim og gode leveforhold med mye bevegelse og utegang vil nok hesten din ikke være mer utsatt for knusning enn andre hester.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.