hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Usikker på om eg fôrar rett...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Usikker på om eg fôrar rett...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 30/11/2006 :  22:19:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg er veldi usikker på om unghingsten min får det han treng...

Han er ein to år gammel(vert vel rekna som 3 på nyåret) Shagya-araberhingst.

Han er 150cm høg og veg rundt 450kg.
Han vert lett trena ca 5dagar i uka, då med litt longering/lauslongering, bakkearbeid som 7games ol, tømmekjøring mot vogn på tur eller bane.

Han er i godt humør, fint hold, (litt vommete pga fri tillgang på rundballe ute) fin i pelsen etc, men noko "treg".
Eg trur ikkje han er treg pga vesentlige manglar-han er veldi gemyttelig av seg å sjølv om han er våken og opplagt så skal det mykje til å hisse han opp!
Han flørter med hoppene, men uten dei store krumspringa, han leikar fint i paddocken med kompisen sin men inviterer ikkje til leik spesiellt ofte sjølv.

Dette er kva eg fôrar han med:

Morgon: 3kg høy
Han får fri tilgang på rundball når han står ute.
Middag: 2kg høy

Kveld: 4kg høy, 1kg champion opdrett, 1dl soya-olje, 100g happy-chaff, 50g havsalt, 75g champion multitilskudd, og 1L betfôr(utblanda med 3 delar vatn) +2/3 gullerøtter kvar dag. (ofte får han eit eple eller to i tilegg)

Eg driv å vil kutte ut betfôret fordi det blir ein såpass stor masse at det virkar som om Kairo ikkje drar noko nytte av det. Det einaste eg har registrert på hesten av endringar på dei to månedane han har fått betfôr er at han har vore dårlig i magen og drukke mindre.
Meir energi har han ihvertfall ikkje fått.

Eg veit ingenting om rundballen anna enn at den ikkje er tilsatt noko, det er kun rundballepressa gras frå andre-slåtten.
Eg skal mest sansynleg kutte den ut før jul.

Høyet skal vere av h3 kvalitet men vidare har eg ikkje mykje peil.

Bortsett frå det med analyse på grovfôret, kva bør eg endre?
Kva skal eg endre for å få opp litt meir energi?

Det e lov å tenke sej litt om til tider.

Royal-X

» VIP

Skrevet - 30/11/2006 :  23:31:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva med havre? det er jo kjent for å få fart på sakene. ellers synes jeg det ser bra ut jeg... jeg er jo litt betfor menneske jeg da, så ser ikke helt at du burde kutte det ut. hvis du tar deg tid til å lese litt her om betfor vil du se folks erfaringer med dette. Det er tusenvis av folk som spør nettopp om det du spør om her. hvis du f.eks søker på betfor eller betfiber i mix vil alle topicer med det emnet komme opp. Jeg har aldri vurdert å kutte ut betforet selv...

Edit: aaaah du har nettopp begynt med betfor? min hest får ikke økt energi av det nei (jeg vil ikke ha noe mer energi på min :), kan jeg spørre hvordan du tilbereder den? hvor lenge til svelling? løs mage har jeg ikke hørt om som en "bivirkning"...

Redigert av - Royal-X den 30/11/2006 23:35:04 Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 30/11/2006 :  23:56:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville delt opp foret hans jeg, kanskje du vil merke litt forskjell om du gjør det. Gitt halvparten på morgenen ... Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2006 :  04:13:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg har lest og lært ein god del om både betfôr og betfiber, men eg ser ingenting positivt med det på min hest.

På fôrings-kurs vart eg IKKJE annbefalt betfôr av nettop dei grunnane eg har nevnt.
Kairo drakk mykje betre før eg kom å fyllte opp magen hans med denne "glyete massen".
Betfôret skal nok bort om ikkje anna so for å prøve ut eit anna produkt i håp om at dette vil gjere noka endring.

Eg har ikkje mulighet til å dele opp fôret hans meir pga dårlige rutiner på utslipp i stallen.
Det han får av kraftfôr må han få til kvelden.

Eg har brukt å dele det opp slik at han har fått litt grovfôr med ein gang eg har kommet til stallen samt ca halvparten av kraftfôret deretter har eg anten sluppe han ut eller gjort på stallsyslar (møkking, børsting ol) i eit par-tre timar får han har fått resten.

Han et veldi godt av grovfôret sitt, men han kan desverre ikkje få heilt fri tillgang fordi han er kapabel til å ete langt over 20kg høy ++ å stoppar ikkje å ete med det første-han blir berre feit og vombete, pga vekst så ynskjer eg heller ikkje å gi grovfôr av dårligare kvalitet enn det han får no.

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

richrobin

Skrevet - 02/12/2006 :  01:35:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg ville for det første ha delt opp kraftfor-foringen på 2 måltider (minst). Også ville jeg tatt meg bry til å settemeg ned med forprogrammet og skrive inn det du gir han, som du vet noe om. Siloen får du jo bare anta at har relativt middels god kvalitet, du må bare vurdere. Men en ting, jeg ville beholdt betforet. Av de enkle grunnene som du selv never; hesten har blitt løs i magen etter at du kutta ut foret. Vet du hvorfor? Betfor inneholder masse fiber, hvilket er gunstig.

Men tror nok ikke du er så på bærtur her allikevel. Kanskje du gir litt mye vitaminer, kan nesten se sånn ut uten at jeg sitte med forprogrammet forran meg her nå. Men prøv å sett det inn der, hvis du kan kjenne ribbeina og hesten ellers virker glad og fornøyd, med tilstrekkelig overskudd, vil jeg anta at du er på god vei! (uten å ha lest innlegget ditt i detajl)

Lykke til
Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 04/12/2006 :  10:08:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg skal kutte ut betfôret fordi han får dårleg mave AV det...
Pluss at han drikk mindre når han får betfôret.

Men eg byttar det ut med Happy-chaff frå spillers så han får ikkje i seg mindre fiber.

Eg kan som sagt ikkje få delt opp kraftfôret hans fordi pga rutinene på stallen så er kveldsmåltidet er det einaste der eg er sikker på at han vil få kraftfôret sitt...

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.