hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bitless el sidepull
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Bitless el sidepull
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Molly

» VIP

Skrevet - 02/12/2006 :  00:00:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ok da jeg prøvde min BB så red jeg på tur over til nabostallen som da tar ca 5min! Jeg rir for det meste på slakke tøyler men jeg måtte ta litt i ene tøyla for å vise hesten at her skulle vi svinge og den slakket ikke etter da jeg "slapp" tøylen Og jeg hadde prøvd på stallgulvet med å ta opp tøylene og slippe dem fpr å sjekke dette da jeg var blitt advart om dette på et annet forum- og det stemte i mitt tilfelle

Men jeg fant også ut(hvis jeg gadd å prøve!) at hvis det hadde vært noen form for glatt tau gjennom ringene så hadde nok tøylene glidd lettere men solgte.

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 02/12/2006 :  12:51:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men prøv da å smøre de godt. Har man en slik dyr til 2000 kr så er læret av en slik kvalitet at den er presis. De billigerer har ikke den kvaliteten så jeg anbefaler å smøre den godt og holde den helt ren...da vil den fungere presist. Jeg bruker BB selv og fant fort ut at den tregheten mange snakker om kommer av at læret er trått og stivt.... Så prøv igjen..
Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2006 :  14:02:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
hva er BB?
hvor får du kjøpt bitless?

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 02/12/2006 :  14:33:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
BB= Bitless Bridle
www.hestene.no Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 02/12/2006 :  17:58:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg kjøpte min bb på www.skoies.no. Jeg bruker det kun til tur, fungerer supert.
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 03/12/2006 :  20:50:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg hadde også den fra skoies men syns ikke den funket pga læret i tøylene som var veldig stivt(papp-lær som jeg kaller det) men hyggelig at andre er fornøyde
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 09/12/2006 :  23:24:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Siden det tydeligvis er mange som har peil på bittløse hodelag i ulike varianter, benytter jeg sjansen til å spørre.. Har en sprø kaldblods, som jeg igrunn bare får ridd i grime å leietau. det er jo så utrygt, at det sier seg sjøl at vi ikke kommer noe sted.. Eller vi har kommet langt fra der vi var da han kom altså..(kan lese mer om han på solanju.piczo.com, Bajas) Men nå vil jeg prøve å komme meg ut på tur, hvis det noen gan kommer til å bli mulig.. Som sagt, i grime og leietau, er han ganske rolig, særlig uten sal. han har en sal som passer, og jeg rir han på tredelt wester`n med kopper i midten. han aksepterer bittet på den måten at han gaper for det, og ikke "kjaser" så mye med det. men når jeg skal begynne å legge press på.. ja da blir han meget utilfreds. har raspet og sjekket tenner, og alt er i orden inni der. Har også en myk hånd, og baserer ridningen min på minst mulig bruk av tøyler egentlig.
er sikker på at et hodelag uten bitt er tingen, men er usikker på hva som funker best.. denne hesten har skrekkelig tynnslitte nerver med rytter, og selv om vi får det til hjemme, må vi jo før eller seinere bevege oss ut fra tryggheten litt. hva anbefaler dere? Hva får jeg stoppet han på ved panikk-anfall? Hvor mye skade kan jeg gjøre dersom jeg er for hard? Og hvor hard må jeg være da? ALLE svar mottas med stooor takk..

www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 27/12/2006 :  03:35:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt at man skal være forsiktig med side pull når det gjelder hvor hardt man kan ta i, men det kommer kanskje litt ann på hvordan man rir i utgangspunktet. Du sier jo selv at du rir med en lett hånd, så det er vel kanskje ikke det.. Men om han stikker da, så kanskje ikke så lett.
Jeg rei nordlandshesten min på tur i tau grime. Han elsket å løpe og stakk av med jevne mellomrom. Det var egentlig ikke noe forskjell for han om han hadde ett bitt i munnen eller ikke- han løp like hærlig han.
Det er jo ikke spes safe med en hest som springer uten bremser, men det er ikke alltid det er noe annet enn en falsk trygghet med bitt.
Hack skal hvertfall være litt hardt for neseryggen har jeg hørt.
Men å bare leie han masse på tur i skogen, kanskje finne en fast rute slik at han blir trygg på den og etterhvert ri litt av den også leie han resten?
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 27/12/2006 :  12:47:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Med sidepull kan du vel egentlig dra til du blir blå uten at den gjør skade på hesten, men det er ikke særlig effektivt å bruke den på denne måten. Personlig har jeg god erfaring med bruk av sidepull på travere da den gir helt andre assisiasjoner enn et bitt. En sidepull gir noenlunde samme signaler som en grime men er mer presis og den blir ikke dratt bakover om man skal bremse.. Hesten kunne bøye seg og vike for press før man rir med sidepull(og alt annet for den saks skyld). Stikkordet som med mye annet innen hest er rett timing og ettergift . Hestene forstår lett signalene en sidepull gir om de er skikkelig leietamme og vant med grime.

Har ridd i taugrime også og den fungerer bra på lydige hester, problemet er at man må bruke mye mer armbevegelser for å svinge og at den fort blir dratt oppover nesa og mister dermed virkningen.

Jeg pleier alltid å ri på slakke tøyler og forventer av hesten at den gjør det jeg ber om fram til jeg ber om noe annet. I tillegg til bruk av sete og vekt.

Ellers har jeg hatt det samme problemet som andre her ang. Bitless bridle, den gir ingen ettergift.
Når det gjelder hack synes jeg personlig at den er for kraftig og ett mere rett fram redskap. Den fungerer på en annen måte enn sidepull og bb,hesten må lære hvordan den fungerer.

http://www.piczo.com/Rideturar
Redigert av - Brum den 27/12/2006 12:59:49 Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 27/12/2006 :  23:12:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg fikk BB til Julaften :-))) og er så langt veldig fornøyd! Jeg har en traver som har vært veldig hard i munnen. Hun har nå lært ettergift, litt dressur og jeg har egentlig kommet veldig langt - så ikke gi opp - det ER mulig! Det tar bare tid.
Hun er vant med taugrime fra bakken og tar signaler fra den veldig lett. Jeg tror dette er noe av grunnen til at det var enkelt å gå over til BB, det blir litt like signaler. Hun har ikke fungert så bra på taugrime fra hesteryggen, men det er vel fordi presset med taugrime kun kommer over nesa når man sitter oppå. Med BB kommer presset også fra siden av hodet og nakken, i tillegg til over nesa. Hun skjønte ikke så mye av ettergift til tøylen med BB, men stopper og svinger på svært svake signaler (så lenge hun konsentrerer seg litt om meg...)
Jeg tror BB blir flott å bruke på tur alene. Da samarbeider vi veldig godt og det er sjelden jeg trenger så hard brems eller tøylekontakt i lengre perioder. Mange hester som er harde i munnen er det fordi de er redde for munnen sin og drar imot tøylene for å beskytte seg så snart tøylene blir stramme.
Med BB på tur får hesten større frihet og trygghet og jeg liker også BB fordi man lettere kan leie og evt binde hesten i den i et nødsfall. Jeg binder av prinsipp ikke i hodelag med bitt.
Når jeg rir dressur vil jeg fortsette å bruke mitt gamle hodelag med bitt og når jeg rir på tur med flere blir det også mest aktuelt med bitt. Må jeg sitte å holde hesten mye i tøylene er det like greit med bitt ellers er jeg redd hun kan bli litt "døv" for tøylene. Man kan gi finere signaler med bitt så om man skal ri med kontakt på tøylene mye av tiden foretrekker jeg bitt. Det er nok ikke farlig å ta hardt i tøylene med BB, men hvis man må sitte å holde hele tiden er det ingen vits og hesten vil bli døv for signalene.
Hesten min gikk på hack når jeg fikk henne fordi hun ikke aksepterte bitt. Hun var så hard selv på hack at jeg fikk vannblemmer i hendene og det var fryktelig. Det har vært mye frustrasjon men sakte forstod hun at betydningen av tøylekontakt ikke var: LØP!
Det bittet jeg endelig fant som hun har akseptert best var et ergonomisk á la Myler-bitt. Jeg er usikker på merket, men bittet har flere ledd med begrenset utslag slik at det ikke kan klemmes sammen i munnvikene eller presse opp i ganen. Siden bittet kan dreie i leddene ligger det veldig rolig i hestens munn. Hun ble mye tryggere på bitt-kontakt etter at jeg skiftet til dette bittet, men det var ikke bittet alene - da hadde jeg alt bruke MYYYE tålmodighet og tid og rolige turer i skritt osv.
Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 27/12/2006 :  23:36:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg skal kjøpe sidepull til kjøring! =) Gå til toppen av siden

solanju

Norway

Skrevet - 28/12/2006 :  00:21:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesolanju  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesolanju  Svar med kopi av melding
Exhina og Stine: Har leid mange mil på tur med den hesten jeg, og gjør det fortsatt. det er ikke noe problem i det hele tatt, han er rolig da. Problemet oppstår når jeg sitter opp, for da er jeg plutselig ikke plassert sånn at han kan støtte seg på meg, syns han. For tiden leier vi på tur, og rir på hjemmebane, og det fungerer fint. Han er en overfølsom hest, som blir red alle former for press som han ikke "kan" eller forstår. Det krever derfor ENORM tålmodighet å komme et lite museskritt med han. Men vi kommer framover vi, og da blir vi så stolte. Skal ta med meg alle gode råd jeg får, fra denne tråden og fra andre. Foreløpig har jeg bestemt meg for å forsøke å lære inn stopp med vektforskyvning, og det ser ut til å funke. på den måten kan vi fortsette å bruke det bittet han er mest fortrolig med som "nødstopp". Etterhvert vil jeg forsøke meg på sidepull, da jeg tror dette kan være mer skånsomt på lang sikt, men da vil jeg øve på hoppa mi først, som er den roligste gampen i verden..
www.solanju.piczo.com Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 28/12/2006 :  11:42:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Med sidepull kan du vel egentlig dra til du blir blå uten at den gjør skade på hesten
Opprinnelig postet av Brum

Dette stemmer vel ikke helt! Man kan gjøre stor skade på hestens neseben ved å hale og dra når man rir med sidepull.
Og sidepull til kjøring skal være å fraråde.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 28/12/2006 :  16:15:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Dersom sidepullen er rett tilpasset skal det være umulig å få gjort noen skade med den om man bruker den på vanlig måte.
Hack derimot kan gjøre skade på nesebeinet til hesten ved hard bruk, men den har vektstangseffekt og er dermed kraftigere dessuten gir den press på flere steder enn en sidepull.

Sidepull anbefaler jeg ikke til kjøring av samme grunn som at den ikke er egnet til dressurridning: Det er vanskelig å gi små signaler uten å ta tøylene litt ut fra hodet, dette er jo umulig når man kjører og lite hensiktsmessig i dressur...

http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 28/12/2006 :  19:33:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du prøvd å tømmekjøre da? Om han ikke sparker kan du begynne å gå ganske nærme også øke avstanden etterhvert? Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.