hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Potet til hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Potet til hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2006 :  21:06:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Er det noen som vet om poteter er bra/ikke bra for hester? Isåfall hvorfor/hvorfor ikke?
I det siste har jeg oppdaget at folk har begynt å gi hestene på stallen poteter.. Jeg har aldri gjort det selv, fordi jeg har hørt at det ikke er bra for de.. Stemmer det at de kan få forstoppelse av det?
Jeg forstår jo at en hest overlever å få en her og der, men jeg mener hvis det blir ofte og mye..
Hester min spiser ikke de og jeg finner de igjen i krybba etter at folk har gitt, og hesten er jo ikke akkurat kresen for å si det sann.. Så da tenker jeg at når hesten velger å ikke spise noe er det fordi det ikke er bra for den.. Men det kan jo også bare vær at han syns det ikke er godt

<3 Western <3

liwedell

Norway

Skrevet - 28/11/2006 :  22:34:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke svar på spørsmålet ditt, men det er vel veldig mye stivelse i potet? Har prøvd å gi mine hester men de spiser det ikke. Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 28/11/2006 :  22:58:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lurer også på dette... stelte en frekk sjettlandsponny når jeg var yngre som rullet seg under gjerdet og sto i potetåkeren og ÅT... hehe! men, jeg tviler på at det er så veldig bra... da hadde det vært vanlig å gi det... Gå til toppen av siden

amelita
» VIP

Skrevet - 29/11/2006 :  08:23:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Poteter kan gis til hest om de er uten jord og fine, uten groer, ikke grønne eller har vært utsatt for frost.
Rå potet kan gis med inntil 4-5 kg pr. hest pr. dag. Koker en potetene kan mengden dobles.
Poteter inneholder 0,25 F.e (forenheter ) Pr.kg. (1/4 del av energien i bygg mao.) og ca 12 % protein. Så poteter kan brukes, men er ikke akkurat av noen større næringsmessig verdi.

Redigert av - amelita den 29/11/2006 10:44:20 Gå til toppen av siden

Yrvinter

» VIP

Skrevet - 29/11/2006 :  10:06:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Forje hesten jeg hadde likte ikke poteter xD smaker kanskje ikke like godt som saftige og gode epler hehe Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 29/11/2006 :  18:25:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Poteter kan gis til hest om de er uten jord og fine, uten groer, ikke grønne eller har vært utsatt for frost.
Rå potet kan gis med inntil 4-5 kg pr. hest pr. dag. Koker en potetene kan mengden dobles.
Poteter inneholder 0,25 F.e (forenheter ) Pr.kg. (1/4 del av energien i bygg mao.) og ca 12 % protein. Så poteter kan brukes, men er ikke akkurat av noen større næringsmessig verdi.

Opprinnelig postet av amelita

Er du sikker på det?

Jeg har alltid lært at poteter skal hestene ikke ha pga. for mye stivelse.
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 30/11/2006 :  15:37:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Vel.. For det første: hvorfor i allverden skulle vi ønske å fore potet til hest i det hele tatt? Som du sier selv, de har ikke særlig næringsmessig verdi. Det må da også bli dyrt å fore så mye potet?

En annen ting jeg stusser litt på her er, gir du da så mye potet hver dag? Skal man fore en hest må man gi det samme hver dag, ikke peise på med flere kg potet en dag i måneden og tro man har gjort en bra ting. Dette gjelder alt man gir hesten, ikke bare potet eller andre "godbiter". Skal man gi hesten noe ekstra for å være snill vil jeg uansett tro den setter større pris på en gulrot rett og slett pga smaken.

Også lurer jeg litt på hvor du har påstandene dine fra?
Hvor har du funnet disse tallene? Ikke for å være vanskelig, men jeg godtar ikke slike påstander uten å se kilder eller forskningsresultater som støtter det.

Gå til toppen av siden

amelita
» VIP

Skrevet - 30/11/2006 :  16:13:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal være enig i at poteter ikke er optimal føde for hesten, men den tar ikke skade av å ete det. Ja poteter har høyt stivelses innhold og er ganske tungfordøyelig iallefall når den er rå.
Kokte poteter / kokt potetskall er faktisk utrolig bra for til hester i løsdrift som har vansker med å holde vekta om vinteren.
Skal en fore med poteter bør en i alle fall vite hvorfor en gjør det og hvordan og ikke bare begynne å stappe noe i hesten sin bare for at alle andre gjør det.
Poteter ble også brukt mye som for under og etter 2. VK da korn var rasjonert. dessuten var det letter å dyrke poteter, det var liksom noe alle kunne gjøre.
Jobba en del år på landsbygda i Irland på 1990 tallet, og mange "ute" hester/ponnier der ble fora på kokte poteter kli og vitamintillskudd om vinteren. Det ble fora på kvelden slik at dyrene skulle få bruke natta på å fordøye dem, MEN det ble aldri gitt til hester i hard trening løps- og konkutansehester.

Så å gi poteter til hester somsom står på stall og blir fora på div. kraftforblandinger kan jeg ikke se vitsen i, men når en leser en del av innleggene her virker det som om det er mye uvitenhet ute å går når det gjelder foring, samt at mange er utrolig reske til å la seg rive med av alskens nye produkter - eller gamle for den saks skyld, som en eller annen bare sier du måååååå gi hesten din for at den skal ha det bra.
...- Beduinene foret forresten de beste hestene sine på kamelmelk, dadler og honning, men det betyr jo ikke at vi behøver å gjøre det samme ...
Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 30/11/2006 :  16:16:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg har ingenting som backar opp mi oppfatning av potet som hestefôr, men poteter inneheld jo temmelig mykje stivelse, pluss at det er vel ikkje direkte noko hesten sjølv velger å ete? hestane mine har ihvertfall aldri ete potet om dei har fått det-spesiellt ikkje om dei har vore kokt.

Eg gir hesten min eit par gullerøtter for dag samt eit eple eller to når vi får det gratis frå butikken...
Eg inbiller meg at det skal vere sundt for hestar å få ihvertfall gullerøtter regelmessig å har "alltid" gjort det.

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 30/11/2006 :  16:17:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Besteforeldrene mine drakk kaffeerstatning under krigen uten at det er noe de ønsker å kjøpe nå altså...

Hester er ikke en kompostkværn

Samtidig som du sier at poteter har særdeles lav næringsmessig innhold (jeg har ikke sjekket feh på det enda, men kan evt sjekke), så sier du at det er fint til hester på utegang som har vanskelig for å holde vekta. Hvor er sammenhengen her?

Redigert av - xxxoooxxx den 30/11/2006 16:17:39 Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 30/11/2006 :  16:27:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Eg har ingenting som backar opp mi oppfatning av potet som hestefôr, men poteter inneheld jo temmelig mykje stivelse, pluss at det er vel ikkje direkte noko hesten sjølv velger å ete? hestane mine har ihvertfall aldri ete potet om dei har fått det-spesiellt ikkje om dei har vore kokt.

Opprinnelig postet av CarpeNox

Vet om hester som har beite vedsiden av en potetåker, som bryter seg inn i den innegjerda potetåkeren for å spise! Mens noen vil ikke ha det i det hele tatt..
Men takk for mange svar

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 30/11/2006 :  19:11:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm... Kan det være en fordel at de inneholder endel mineraler? Gjør de ikke det? Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 30/11/2006 :  21:19:48  Vis profil  Svar med kopi av melding

Savner kildehenvisninger på noen innlegg på hestemarked generelt... sånn til generell informasjon så er det veldig farlig å gi "ekspertsvar" som "Det er veldig bra for hester å få...". Jeg mener det er stor forskjelll på det, og "Jeg pleier å gi hesten min...". Grunnen til at vi sitter her å poster på dette forumet er jo fordi vi ønsker å lære noe vi ikke kan så mye om, ikke sant? Når folk lurer på om det er ok å gi hesten poteter og noen sier det er veldig bra... da må man vite HVEM som har forsket på at dette er bra. Er det en subjektiv mening derimot, kan man ganske enkelt bare fortelle at man selv pleier å gjøre det - og er fornøyd med det... Veldig dumt hvis noen plutselig begynner å Niiiifore på poteter og hesten dør (dette er et eksempel satt veldig på spissen) så er det dumt hvis noen sa at "det er veldig bra å fore med poteter"...

Håper dere skjønte hva jeg mente... Er trøtt i dag også jeg... hehe
Gå til toppen av siden

amelita
» VIP

Skrevet - 30/11/2006 :  21:20:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
I litt eldre hestebøker (bla. ABC om hesten utgitt på Landbruksforlaget en gang på 80 tallet) er poteten ofte nevnt som en type for en kan gi til hesten, ikke dermed sakt at de ha det i dag.
En 20 år tilbake i tia var det ikke så uvanlig å fore sportshestene her i norge på for som vel vill få fler i dag til å hyle høyt; svinepellets , kufor C og til og med kyllingfor var tett med i fortabellene.
Var vel bare rundt de største byene det var mulig å få tak i for spesial for til hester. Tror de to første fortypene til hest her i Norge ( som ble produsert her ) var Hestefor; Proteinrik og Hestefor; Travblanding, og disse var satt sammen for avlsdyr og løpshester og passer vel heller dårlig til hobbyhestene. Og som sagt; I nøden spiser fanden fluer.
Er vel serlig de siste 10 åra at spesialfor til hester virkelig har skutt fart her i hjemme. Nå er vel det eneste som mangler fòr sammensatt etter hvilken farge hesten har.
Når det gjelder poteten så var den tidliger et billig fór å gi hesten i forhold til kornprodukter. Har selv sett hester/ "gamper" ( i irland) som har fått 6-7 kg kokte poteter hver dag + rundballe gjennom vinteren uten å ta skade av det, og de holdt seg utrolig flotte og runde også .
Jeg sier ikke at poteter er noen vidunderkur for å feite opp hester, vi har nok av andre fortyper og velge på i dag. Kan heller ikke se hva som skal være nytten i å fore sportshester poteter. Den ble som sagt i irland utelukkende brukt til arbeidsgamper/tinkere eller såkalt "trege" hester: Og før jeg blir skutt av alle som blir fornerma fordi jeg å kaller tinkeren "treg", det er kun "treg" ment i motsetning til løps hester og hester som skal utføre hurtig arbeid over en kort periode.....
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 30/11/2006 :  22:59:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg sier ikke at poteter er noen vidunderkur for å feite opp hester, vi har nok av andre fortyper og velge på i dag.

HVA i poteten er det som gjør at det det i det hele tatt bør nevnes i samme setning som "feite opp"? Først sier du lavt feh, så sier du feite opp... Slik du fremstiller det til å begynne med høres det ut som om du mener poteter er noe du anbefaler, og bakgrunnen din for dette henter du fra bøker fra 80-tallet? Der står det sikkert noe varmt om pessoabitt og noen fine råd om saltilpasning der den er plassert godt over skulderen. Ærlig talt... Du må tenke på at mange unge jenter leser her inne.
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 30/11/2006 :  23:20:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe, jeg har også bok fra 80 tallet (1989) og pennyklubben. og jeg er helt imponert over hvor mye som stemmer enda av det som står der, men som du sier så er det jo SELVFØLGELIG mye pisspreik også. vet om mange som har skrevet høyskoleoppgaver med kildehenvisninger fra 80 tallet... eh... og strøket... så... det kan vel kanskje overføres? vi må jo ha lært noe om foring etter 20 år? jeg har i alle fall lært MØE, nå kan jeg snake, skive og reine

uff, usaklig IGJEN... sorry, just couldn't help myself... i can't stop myself... I AM GOING CRAZY osv...

Edit for å rette noen skrivefeil i linje nr. 6

Redigert av - Royal-X den 30/11/2006 23:22:33 Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.