hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Potet til hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Potet til hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Andrea & Juni

Norway

Skrevet - 01/12/2006 :  19:02:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Juni  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Juni  Svar med kopi av melding
Jeg hvet ikke om poteter er bra for hester, men den gamle læreren min bruker å gi poteter til sin hest og den har ikke tatt noe skade av det...
(L) Juni (L) Go `esten min!
R.I.P Svava, love you! <3
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 03/12/2006 :  23:05:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Fikk lyst til å teste om ut om min lydia liker poteter jeg nå. Ikke at jeg har planer om å bruke det, men kanskje den kan gå i krybba om jeg ikke gidder å spise opp alt selv?
*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 04/12/2006 :  13:03:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
AinaVi: Hester er ikke kompostkværner og skal ikke ha mat utenom det som står på fôrplanen. Dette av hensyn til hestens fordøyelse som er langt mer sensitiv enn din og dagros sin. Gå til toppen av siden

kari anne
» VIP

Skrevet - 05/12/2006 :  08:22:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg hvet ikke om poteter er bra for hester, men den gamle læreren min bruker å gi poteter til sin hest og den har ikke tatt noe skade av det...

Opprinnelig postet av Andrea & Juni

... enda....

;)
Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 05/12/2006 :  12:04:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heh, no er no eg enig i det at hestar ikkje er kompostkverner, men både eg (som i mennesket) og dagros har relativt sensitive fordøyelses-system slik som flesteparten av alle andre pattedyr.

Hestar skal fint kunne tole eindel variasjonar i kostholdet sitt, ellers ville dei ha vore utdødde by now.
Heile greiene med ein veldi spikra fôrplan til hest er relativt nytt og fôrings"ekspertane" seier jo sjølve det at ein skal og vere forsiktige med å forholde seg til tabellar ol-sjå på hesten og vurder kva den får best utbytte av.

Om ikkje anna er det koselig for mennesket å gi ein eller anna form for godbit til hesten i ny og ne, sjølv om dette ikkje står på fôrplanen så merkar hesten at mennesket viser omtanke.

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 05/12/2006 :  14:02:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Caprenox: Jeg anbefaler deg å lese litt om hestens fordøyelsessystem før du uttaler deg så bastant om noe. Les særlig godt om bakterier i fordøyelsessystemet.

Nyere forskning viser jo at røyking er skadelig, skal vi bare forkaste det fordi bestefaren min ikke har dødd av det?

Vi sier ikke at man ikke skal forandre fôrplanen til en hest, men når det skal skje, så skal det skje over en viss tid. Man begynner ikke å gi 3 liter havre om dagen sånn brått. En villhest vil ha kontinuerlige forandringer, men disse vil stort sett være svært gradvise.

Selvsagt skal man ikke stole blindt på tabeller, og man må da alltid se ann hesten, har noen sagt noe annet??

Dagros og du har en annen type fordøyelse enn hesten, sorry. Din mage tåler utmerket å få ny fôrplan hver eneste dag, gjør det samme med hesten din og du får trøbbel.
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 05/12/2006 :  14:54:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje hestene i gamle dager ikke ble så gamle, og hadde problemer med fordøyelse og div. også...? dette blir jo nesten det samme som å si at "i de gode gamle dager klarte vi oss fint uten vaksiner" men de døde jo unge vet du... vi dør jo ikke av snop? men hvis snop er det eneste vi spiser, blir det skadelig vil jeg gjette... får hesten en potet hver lørdag, så er sikkert det greit hvis den liker det... Gå til toppen av siden

ExhinaogStine

» VIP

Skrevet - 27/12/2006 :  02:18:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
I poteter er det masse stivelse... har akkurat lest en annen linje her hvor det var mye snakk om at champion ikke var kjempe bra pga at det var mye korn i foret som ga for mye stivelse. Da kan jeg aldri tenke meg at det skal være bra å gi hesten mange kilo poteter hver dag... Gå til toppen av siden

Tora+Emily

» VIP

Skrevet - 27/12/2006 :  11:49:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg oppfatter ikke amelitas innlegg som anbefalninger om å fore hest med poteter. Hun forteller hva hun har erfart og sett. Det samme drister jeg meg til å gjøre nå:

Da jeg fikk min første egne hest i 1980 fikk vi masse "småpoteter" fra gården vi har hestene på. Jeg serverte min gamp disse i moderat mengde (ikke over 1liter)og intet galt oppstod. Men, da en av de eldre hestekara oppdaget hva jeg hadde på menyen til hesten min, fikk jeg kjeft så ørene flagret. Disse "småpotetene" hadde både groer og var grønne her og der, så jeg kan nok være glad det ikke gikk galt, og at jeg heldigvis ikke ga store mengder.

Siden den gang har jeg aldri helt kommet over å få så mye kjeft for min uvitenhet, så flere "småpoteter" har aldri havnet på menyen igjen. Men jeg har i alle år gitt hestene mine kokte poteter som har vært til overs etter middag, og en og annen rå potet (uten groer og med pen farge). gampene momser det i seg, og særlig gammelhesten var glad i kokt potet. Han gikk bort i vår i en alder av 28 år, og hadde da vært i mitt eie fra han var 4 år, og spist poteter nokså ofte.

Har aldri gitt potet pga næringen, men som en smaksvariant i en heller uspennende vintermeny.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.