hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rundball
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Rundball
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Royal-X

» VIP

Skrevet - 28/11/2006 :  13:35:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser flere av dere gir hestene fri tilgang på grovfor ved å sette ut en rundball som de går å spiser på hele tiden. mitt spørsmål er derfor: Hvor ofte kontrollerer dere om høyet er muggent/dårlig? En rundball som ser helt fin ut når man tar av plasten, kan ha jord eller kadaverrester lengre inne... Jeg syns kanskje da at det er bedre å hive inn kontrollerte mengder - ofte... Hva syns dere?

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 28/11/2006 :  14:41:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Jeg tror nok ikke jeg hadde satt ut en hel rundball.. Det kan være mye skjulte uhumskheter inne i en sånn ball, og hestene eter relativt fort, iallfall om de er flere. Hadde foretrukket å hatt rundballen på utsida av gjerdet og hevet inn litt i gangen slik at jeg fikk sjekka alt de spiser.

Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 28/11/2006 :  15:22:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etter å ha sett hvordan mugg fungerer i rundball vil aldri jeg gi hesten hele rundballen iallfall. Gå til toppen av siden

kirakira

Skrevet - 28/11/2006 :  16:10:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi forer med rundball.Tidligere satte vi bare hele bunten inn,og lot hestene spise.Men nå setter vi rundballen på utsiden,og fyller opp kasser inne hos hestene. Kjører inn 6-7 trillebårer,så er kassa full.Og vi har to paddocker med hester i,som blir fylt opp. Derfor har vi også kontroll på hvordan rundballen ser ut.Sjekker den om det er mugg,eller andre ting som ikke hører hjemme der. Men kassene blir fylt opp jevnlig,så de har alltid fri tilgang på grovfor ute.Og så får de en god slump inne på natta,sånn at det aldri er tomt for grovfor hos noen av hestene. Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 28/11/2006 :  19:10:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Jeg gjør ikke dette selv, men hesten min gikk på fri tilgang en liten stund i våres..
Da var det 3 hester som brukte 2-3 dager på en rundball?

Altså.. For det første, tror jeg at rundballen blir spist opp litt fortere og ikke står like lenge "pakket" sammen om hestene ikke gikk på fri tilgang til den.
De spiser mer når den er tilgjengelig hele tiden, + at den som oftest blir rivd ifra hverandre, og det er mindre sjanse for å danne mugg inni der.

Ellers må jeg si at de flestse hester også lar være å spise høy med mugg på.
Min hest er ganske så glupsk, men tror allikevel ikke at han hadde spist dårlig høy når det mer å velge imellom.

(Man ser jo som oftest på høyballen når man kjører den ut, og sikkert daglig også.)

Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2006 :  19:34:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Min unghest får en del mengder av rundball - gir alltid, hver dag kontrollerte mengder som jeg har sett gjennom.
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 28/11/2006 :  21:29:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Jeg forer med fri tilgang på rundball og gir høy i tillegg om kvelden. Sjekker rundballene regelmessig men har hatt lite problemer med mugg og andre uhumskheter. Min erfaring er at hestene spiser kun det de liker og driter i resten bokstavelig talt. Høyet er de ikke særlig interessert i når de har rundball tilgjengelig men de har muligheten til å velge.
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 29/11/2006 :  00:05:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

De spiser mer når den er tilgjengelig hele tiden, + at den som oftest blir rivd ifra hverandre, og det er mindre sjanse for å danne mugg inni der.

Min hest er ganske så glupsk, men tror allikevel ikke at han hadde spist dårlig høy når det mer å velge imellom.

(Man ser jo som oftest på høyballen når man kjører den ut, og sikkert daglig også.)

Opprinnelig postet av katrine89

Greia er at det kan allerede være mugg inni høyballen, eller døde rotter o.l. dette vil du ikke nødvendigvis merke når du tar av plasten... Jeg mener dette er riktig måte å gjøre det på:

Kopi av melding:

Men nå setter vi rundballen på utsiden,og fyller opp kasser inne hos hestene. Kjører inn 6-7 trillebårer,så er kassa full.Og vi har to paddocker med hester i,som blir fylt opp. Derfor har vi også kontroll på hvordan rundballen ser ut.Sjekker den om det er mugg,eller andre ting som ikke hører hjemme der. Men kassene blir fylt opp jevnlig,så de har alltid fri tilgang på grovfor ute.Og så får de en god slump inne på natta,sånn at det aldri er tomt for grovfor hos noen av hestene.

Opprinnelig postet av Kirakira

de vil vel antakelig spise like mye med den siste metoden her? de har jo samme mengde grovfor, bare at den krever mer arbeid fra oss mennesker... Jeg tror jeg er villig til å jobbe litt ekstra for at hesten min skal får frisk og god mat. takker for alle svar :)
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 29/11/2006 :  12:42:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Jeg fôrer på fri tilgang, dvs at rundballen står inne hos hestene. Sjekker den hver morgen, river og røsker litt. Om det skulle være noe dårlig fôr i den jeg ikke har sett, eter ikke hestene her det i hvertfall, så har aldri vært et problem. De lar det ligge igjen, så fjerner jeg det.
Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 29/11/2006 :  17:02:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Muggen er der fra før, den har blitt dannet under *gjæringen*. Så det er ikke mugg som kommer etter åpning som er faren, men mugg som er der fra før, og den kan finnes i små prikker, små klaser eller store klaser og selvom man sjekker ballen på morgenen forksempel kan laget under være fullt av mugg. Jeg trodde selv dette var veldig greit, å bare sjekke den på morgenen, men har prøvd et par baller nå som det var mugg i (og dermed også droppet hele rundballegreiene ) og muggen finnes her og der lagvis innover i ballen. Altså: FARLIG og gi fri tilgang uten å sjekke alt.

Kopi av melding:
Min hest er ganske så glupsk, men tror allikevel ikke at han hadde spist dårlig høy når det mer å velge imellom

Det er stor forskjell faktisk, og kommer mye an på hva de er vant til. Det er ogå stor forskjell på mugg .... noe gir mye lukt og sikkert smak, annet er mer støv .... jeg vile iallfall aldri sjanset på at hesten IKKe spiste det, eller fikk i seg litt av det ... mugg i rundball er enda farligere enn mugg i høy.
Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 29/11/2006 :  18:36:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Summer: nå er det vel opp til hver enkelt hvor vidt de har erfaringer og meninger om hesten kommer til å spise rundballen. Jeg tror ikke min hest vil spise dårlig/muggene deler av rundballen når han kan velge mellom det gode.

Men jeg vet også at min hest er den som er førstemann til matfatet, og får spise akkurat der han vil. Hadde jeg hatt en hest med lavere rang, som kanskje ikke hadde samme mulighet som min, ville jeg kanskje revurdert det.

Til slutt vil jeg legge til at hesten min ikke lenger går på fritilgang, men gjorde det en liten stund i våres.

Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 29/11/2006 :  20:59:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Summer: nå er det vel opp til hver enkelt hvor vidt de har erfaringer og meninger om hesten kommer til å spise rundballen. Jeg tror ikke min hest vil spise dårlig/muggene deler av rundballen når han kan velge mellom det gode.

....unnskyld så mye. Jeg kommenterte bare at muggen var i ballen fra før. den kom ikke til underveis nødvendigivs.

Hvis du våger å stole på hva du tror, er det selvfølgelig ditt valg. det var ren opplysning fra min side.

Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 29/11/2006 :  23:58:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Muggen er der fra før, den har blitt dannet under *gjæringen*. Så det er ikke mugg som kommer etter åpning som er faren, men mugg som er der fra før, og den kan finnes i små prikker, små klaser eller store klaser og selvom man sjekker ballen på morgenen forksempel kan laget under være fullt av mugg. Jeg trodde selv dette var veldig greit, å bare sjekke den på morgenen, men har prøvd et par baller nå som det var mugg i (og dermed også droppet hele rundballegreiene ) og muggen finnes her og der lagvis innover i ballen. Altså: FARLIG og gi fri tilgang uten å sjekke alt.

Kopi av melding:
Min hest er ganske så glupsk, men tror allikevel ikke at han hadde spist dårlig høy når det mer å velge imellom

Det er stor forskjell faktisk, og kommer mye an på hva de er vant til. Det er ogå stor forskjell på mugg .... noe gir mye lukt og sikkert smak, annet er mer støv .... jeg vile iallfall aldri sjanset på at hesten IKKe spiste det, eller fikk i seg litt av det ... mugg i rundball er enda farligere enn mugg i høy.

Opprinnelig postet av summer

Godt skrevet Summer! dette understreker mitt poeng. Jeg blir SJOKKERT over folk som tror de kjenner hesten sin så godt at de VET at den ikke ville spise mat med mugg på. Det er (sorry at jeg er så direkte) UROLIG naivt! det er å lukke øynene for realiteten! Har dere aldri spist muggen mat og så etterpå sett, "åy faen..."? Noen mager tåler mugg, noen blir kjempesyke. Hvis dere kjenner hesten deres SÅÅÅ godt at dere vet DET (har noe med imunforsvaret til hesten også å gjøre om det "bryter ut" eller ei...)? Jeg er utrolig glad jeg startet denne tråden, for det viser seg at jeg hadde dessverre rett i mine antakelser i folks (ja noen da sef.) forevaner, og at det ikke bare er meg som har MASSE å lære om hest... Bit i det sure eplet og innrømm at dere har gjort en feil. Beundrinsverdig hvis staheten får bestå i dette tilfellet...

ok... kjenner allerede at jeg kommer til å angre på dette innlegget, men velger å poste som det er - MED følesene uttrykket.
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 30/11/2006 :  00:07:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Trodde folk hadde blitt flinkere til å sjekke rundballene sine jeg? Til dere som setter ut hel rundball: husk saken i fjor (tror jeg det var) med alle de hestene som døde av botulismeforgiftning. Ikke alle bakterier som har verken smak eller lukt, og er hestene litt sultne er de ikke så innmari kresne på hva de eter.

Å legge inn litt og litt krever endel mer tid, men det er vel en billig livsforsikring..?

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 30/11/2006 :  02:28:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hest ble syk nå for 2 mnd siden av soppsporer i høyet! Jeg sjekker daglig og kunne ikke hverken se eller lukte noe galt... Det "røyk" litt av det da jeg ristet det opp og dumme meg trodde det var fordi det støvet. ALDRI mer, hadde det like dårlig med meg selv som hesten som fikk feber, kaskader med slim, fikk knapt puste, dårlig i magen og surklet og harket...
SJEKK FORET NØYE TIL HVERT MÅLTID sier jeg bare )-:
Høyet var kjempefint da vi kjøpte det men utrolig våt høst og rått i stallen gjorde at soppen blomstret. Nå forer jeg kun ensilage og river av som legger i trillebår og kjører ut til hvert måltid. Blir ikke å fore mer med høy før jeg får laget meg skikkelig tørt forrom.

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 30/11/2006 :  03:14:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
I stallen jeg har min hest, og gresset nå ikke er noe særlig å spise på, så fores hestene ute med rundballer, siden de går ute i minst 8 timer hver dag.

Det som er meget vesentlig, er at de ca. 20 hestene har tilgang til foret i sånne store, runde forkrybber av metall, som er ca. 1/2 meter hevet over bakken, med høyet plassert inni "bøyler", som hestene når til foret igjennom.

På beitet er det plassert to slike for-krybber, litt fra hverandre, så hestene kan fordele seg rundt dem, og bytte på å spise utover dagen. Og da er hestene foret inne om morgenen før de slippes ut, så det ikke blir "vill kamp" om foret når de slippes, da det er plass til 5 - 6 hester rundt hver krybbe.

Og SELVFØLGELIG blir hver eneste rundballe sjekket grundig før innholdet fordeles i de to krybbene. Uspist føy blir fjernet hver dag, så det ikke blir liggende ute, og kan utvikle all slags "uhumsker". Det er da også viktig å fjerne det høyet som er "sølt ut" på bakken rundt krybbene.

Stalleier finner fort ut hvor mye mat hestene vil ha mens de går ute, og det ideelle er at det er "akkurat nok" hver dag, så man slipper å "søle bort" verdifullt for. - For JA!!! - det er nå utrolig sølete ute i den digre luftegården.

Hestene har søle fra hov til langt opp på magen, og mange - de fleste - er plaget med mugg.

Da er det greit å vite at i hvert fall uteforingen er helt i orden...

OG - uteforing bør IKKE gis på bakken, men fra sånne praktiske store uteforkrybber som vi har.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.