hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sinte ryttere..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Sinte ryttere..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 27/11/2006 :  22:48:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Usj. Var på stevne i helga da, og satt og så op oppvarmingen for en av klassene der. Så slo det meg at veldig mange av rytterne var så innmari SINTE mens de red.. Jeg mener, er man ikke på stevne for å ha det gøy (var et distriksstevne) og kose seg sammen med hesten sin?? Og ikke ta det så SINNSYKT seriøst. Asså, det er lov å klappe hesten sin, ikke bare synes den er dum og kjefte og sånt. Usj. Ble bare litt lei meg når jeg så det, og synes synd på hestene. Ikke det at jeg er noe glansbilde, men..

Jaja, hva synes dere om dette her? Eller er jeg bare sær?

Feltritt - Tre ganger så gøy!!!

Guro
» VIP

Skrevet - 27/11/2006 :  22:55:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Nå vet jeg jo ikke hva du tenker med sinna, men jeg er da en av disse som kanskje ikke ser ut som "lutter glede" hvis jeg konsenterer meg veldig hardt. Noe jeg nok kan finne på å gjøre på oppvarming til et stevne. Da mener jeg at jeg kanskje tenker på programmet osv.

Dette har dog ingen sammneheng med klapping av hesten osv. Men kanskje mer med ansiktsuttrykk og kroppsholdning (selvom man selvsagt prøver å ikke spenne seg).

Jeg vet ikke om stevner er for å kose seg, personlig så trodde jeg det var litt for å møte andre folk og hester, litt for å konkurrere, og litt for å få en status på hvordan man ligger ann.
Samt at det for enkelte nok er miljøtrening :-)

Nå kan det vel høres ut som om jeg forsvarer alle som er "sure", men det gjør jeg altså ikke. Jeg bare sier at det er ikke sikkert man er sur selvom man ikke er "frøken sosial, blid og glad" hele veien :-)

Nu vel, distriktstevner må vel også ha en ansvarlig steward? Hvis du oppfatter noe som provoserende i forhold til hestehold tror jeg steward er den rette å prate med. Jeg antar at vedkommende ikke bare kan snakkes til om du ser noe du syns er dyrevernmessig feil. Men om du feks tenker over ryttere som lager "muggen" stemning er det lov å si ifra, så kan heller steward, eller noen annen ansvarlig si ifra til rytteren, enn at man selv skal leke politi.

Guro
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/11/2006 :  22:57:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Sinte? Hvilken klasse var dette oppvarming til? Det var ikke der jeg rei? Det er forskjell på å være sint og å være målrettet, konsentrert og seriøs.. Det betyr ikke at man ikke koser seg, og ros trenger ikke nødvendigvis å bestå i å klappe hesten på nakken og omfange halsen på den. Det er ikke alltid alle andre ser hva rosen består i. Det kan være vel å enkelt som å utfordre hesten for en annen oppgave, gi ut på tøylen, gi ros i form av ord, gi et klapp, klø den i manen med en finger. Man skal liksom ikke slippe alt man har når man skal rose den heller.. Selv mener jeg at jeg roser hesten mye, men jeg kan også tro at om noen på sidelinja ikke ser det, så kan det være helt riktig. Jeg forteller hesten at ting er bra, uten å gjøre store nummer ut av det.

Hvordan mener du at man skal ri?

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 27/11/2006 22:59:17 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 27/11/2006 :  23:08:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
OT: Gikk det bra Spoff?

Guro
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 27/11/2006 :  23:23:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Challe_Mille_og_Narome skriver:

Kopi av melding:
Asså, det er lov å klappe hesten sin, ikke bare synes den er dum og kjefte og sånt. Usj. Ble bare litt lei meg når jeg så det, og synes synd på hestene.

Så da konkluderer jeg med at det kjefting o.a oppførsel som utad virker negativ hun sikter til.

Og ja - det er utrolig mange "sinte" ryttere rundt omkring, dessverre...

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/11/2006 :  23:33:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
OT: Gikk det bra Spoff?

Guro

Opprinnelig postet av Guro

Ehhmm.. Både og Vi ble fryktelig snilt dømt med tanke på at det var kruttønne- og blås-bort-dagen, og vi testet ut en mer luftig bukkesprangserie enn vi noen gang tidligere har utført. Vi har gjort mye rart før, men jeg har aldri vært så nære på å gå i bakken og hoppe over railen på dressurstevne før. Gikk hverken i bakken, eller hoppet over railen, så fornøyd med det om ikke annet. Synes nesten jeg burde fått litt ekstrapoeng på rytter her, men sånn fungerer dessverre ikke dressuren.. Nei.. Vi hadde en bra start, fikk gjennom endel øvelser jeg er veldig fornøyd med. Har gode tider på trening om dagen, og fikk vist frem endel av dette på stevnet, som vi også fikk betalt for. Dessverre er blås-bort-dager slik at det skal veldig lite til at ting blir skummelt. Litt grus som slår inntil en metalldør er f.eks. en ting. Sånt hopper man litt for, og småtøys blir raskt -2 poeng. Men at slike ting også kan bli så skummelt at man skal ta av og utføre kreative bukkeserier med rytter på slep er litt mer enn hva som er normalt. Man mister mye poeng når siste øvelse blir dømt med karakteren 0, og man i tillegg får straff for feilridning siden hesten havner på feil side av banen. Har sikkert litt å si på lydighetskarakteren også Men tross rodeooppvisningen fikk vi 57,69%, og det er jo overraskende bra. Men det kunne vært så mye bedre.. Hadde raskt fått minst 10 poeng mer på rappen om vi hadde holdt oss litt mer til rideveiene og skjult overskuddsenergien på en litt annen måte. Jaja.. Heldigvis er de færreste dager som denne, men når han først skulle ta tidenes luftigste bukkesprangserie, kunne han godt tatt den hjemme på trening synes jeg..

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 27/11/2006 23:39:22 Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 28/11/2006 :  02:16:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å si det slik, jeg har sluttet å gå på stevner jeg.. Blir deprimert og lei meg hver gang...ser så mange hester som blir så ufattelig dårlig og urettferdig behandlet at det ødelegger nattesøvnen min å se slikt...
Skal man konkurere for sporten sin skyld og ikke klarer å beherske seg så bør man seriøst vurdere å bytte til en cross sykkel... Når man ser oppførsel som ikke er sømmelig eller som går utover hesten så er det ens plikt å si ifra... Ellers så tror alle unge og litt uerfarne at dette er normen og helt ok...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 28/11/2006 :  03:35:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hehe..hærlig Maja *ler*

TIl Oleo og Renate:
Joda, jeg skjønner at enkelte nok har oppført seg dårlig, når man lager en slik tråd, derfor foreslo jeg også et middel til bekjempelse, stewarden.
Samtidig følte jeg at man kanskje kan kommentere at enkelte (sånn som meg feks) innimellom blir oppfattet som sur hvis jeg er litt nervøs, eller veldig konsentrert. Og noen ganger er det rett og slett ikke så koselig, iom at jeg sjelden har det med å gå rundt og være sur...

Selvsagt skal man ikke gå rundt og være "sur" på hesten sin, det har jeg aldri ment, og aldri forsvart.

Guro
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 28/11/2006 :  08:39:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
stewarden.

Er det påbudt med steward på alle stevner?
Hvis det er tilfelle har de vært i mangelvare på de siste stevnene jeg har overvært...

Enig med Oleo, og ja jeg skulle ønske det var mer ok å kunne si i fra når man ser stygg ridning fremfor å måtte telle til hundre for ikke å eksplodere...

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 28/11/2006 :  09:56:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
stewarden.

Er det påbudt med steward på alle stevner?
Hvis det er tilfelle har de vært i mangelvare på de siste stevnene jeg har overvært...

Enig med Oleo, og ja jeg skulle ønske det var mer ok å kunne si i fra når man ser stygg ridning fremfor å måtte telle til hundre for ikke å eksplodere...
i]
Opprinnelig postet av Horton & Renate
[/i]
¨

Det er påbud med steward, såvidt jeg vet, fra D-stevner og oppover. Vi har hvertfall alltid steward på D-stevner. Har sittet en del i dommerbua (særlig på sprangstevner), og hører ofte at det kommer inn rapporter om stygg ridning på oppvarming, noe dommer kan velge å ta stilling til. Syntes det er rart at dere ikke sier fra fordi det ikke er "ok". Veier ikke hensynet til hesten mer enn hva folk syntes og tror? Neste gang du eksploderer, si fra til steward, evt direkte til sekretariat / dommer. Dommer setter som regel pris på å få vite slikt, hvis ikke kan de jo ikke gjøre noe.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 28/11/2006 :  10:18:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fra distriktsstevner og oppover?

Det er da virkelig klubbstevner o.l. som burde hatt stewarder!

Kopi av melding:
Veier ikke hensynet til hesten mer enn hva folk syntes og tror?

Jo, men nå synes jeg kanskje mye om mangt som den gjennomsnittlige rytter kanskje ikke vil være enig i kan karakteriseres som kritikkverdig..

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2006 :  11:02:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg blir litt sjokkert, for jeg synes alle andre opplever så utrolig grusomme ting på stevner, men ikke jeg. Kan vel være glad til at noe som tydligvis følger med min karma er at jeg ikke opplever slike ting. Jeg må være utrolig heldig.. Dvs, jeg opplever ting som er feil, men det er sjelden, og jeg har ennå ikke opplevd ting som gjør at jeg ikke sover om natta.

På D-stevner og oppover er det påbudt med steward. I tillegg har man en overdommer som man kan si fra om ting ikke fungerer. På klubbstevner fungerer dommer til en viss grad som steward. Jeg har som dommer på klubbstevne gått inn på oppvarmingsbanen og gjort "stewarderjobben". Riktignok bare en gang, som regel ser jeg ikke forhold hvor det er nødvendig.

Men.. Når jeg tenker meg om så er det ikke sikkert at Challe_Mille_og_Narome mente oppvarmingen til dressuren. Hun startet vel sikkert sprang dagen etter også Jeg er for lite på sprangstevner til å mene så mye der. Men stortsett har jeg bare positive erfaringer der også..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 28/11/2006 :  11:25:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Fra distriktsstevner og oppover?

Det er da virkelig klubbstevner o.l. som burde hatt stewarder!

Kopi av melding:
Veier ikke hensynet til hesten mer enn hva folk syntes og tror?

Jo, men nå synes jeg kanskje mye om mangt som den gjennomsnittlige rytter kanskje ikke vil være enig i kan karakteriseres som kritikkverdig..

Opprinnelig postet av Horton & Renate

Helt enig i at det bør være steward på klubbstevner.

Forstod ikke riktig det andre utsagnet ditt; kan du utdype?

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 28/11/2006 :  12:05:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg blir litt sjokkert, for jeg synes alle andre opplever så utrolig grusomme ting på stevner, men ikke jeg.
Opprinnelig postet av spoff

Akkurat dette tror jeg har litt med perspektiv å gjøre. Det er forskjell på hva folk oppfatter som stygg ridning. Det trenger ikke nødvendigvis være "grusomt", det er mye jeg ikke liker å se - men jeg kunne aldri gått til stewarden og sagt i fra.. Han ville nok ikke forstått hva jeg mente. Holder meg heller unna disse stedne jeg
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2006 :  15:37:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Jeg blir litt sjokkert, for jeg synes alle andre opplever så utrolig grusomme ting på stevner, men ikke jeg.
Opprinnelig postet av spoff

Akkurat dette tror jeg har litt med perspektiv å gjøre. Det er forskjell på hva folk oppfatter som stygg ridning. Det trenger ikke nødvendigvis være "grusomt", det er mye jeg ikke liker å se - men jeg kunne aldri gått til stewarden og sagt i fra.. Han ville nok ikke forstått hva jeg mente. Holder meg heller unna disse stedne jeg

Opprinnelig postet av gladhest

Men hva er det som oppfattes som stygt? Det kan godt være at det har noe med perspektiv å gjøre, og det finnes ulike metoder. Hva er det som gjør at ting går over grensa?

Jeg vil si at jeg ofte ser folk som har treningsmetoder jeg er uenig i, og som jeg har vanskelig for å forstå ideen bak. Dette kan kanskje være noe jeg forsåvidt kan definere som stygt, fordi det blir feil for meg. Men det er en annen vei til samme mål, og det er opp til hver enkelt å velge veien selv, så lenge veien medfører fornuftig dyrehold og en selv faktisk får ting til å fungere på den måten. Hva er egentlig stygg ridning?

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 28/11/2006 :  16:21:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff: Siden folk har forskjellig syn på det er det ikke så lett å definere stygg ridning. Jeg kan jo bare si hva jeg mener, andre oppfatter det kansje annerledes. Men jeg tror enkelte ryttere hadde ridd riktigere hvis de ikke hadde hender kan jo ikke akkurat sage av henden på folk for å bevise det da men. He he.. Altså: en del stygg og feil tøylebruk.

Mange har en mangel på timing både når det gjelder ettergift og andre hjelpere som gjør at f.eks. ting går galt på sprangbanen. Selvfølgelig må alle lære, men kanskje smart å vente litt med å ri høyere klasser til man i det minste har kontroll på sin egen kropp? Ofte hører man at hesten er "dum" eller "gal" og den blir byttet inn i en ny.

Ellers bruker noen ganske harde metoder på trening. Både i sprang, dressur og western. Synd at det skal være sånn.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.