hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ute av form - opptrening
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Ute av form - opptrening
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

trineck
» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2006 :  12:39:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidetrineck  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressetrineck  Svar med kopi av melding
Hei!
Det er mulig jeg skal ri en hest 1-2 dager i uka, som i dag er stiv og i dårlig form, lite ridd i det siste. Helsemessig skal den gjerne brukes mye om enn mest i skritt fremover.. Men forhåpentligvis vil jo formen bli bedre etterhvert.
Som den ferskingen jeg er (har nesten kun ridd på rideskole) - hvor lang tid tar sånt, med et gjennomtenkt treningsprogram men uten å gå for fort fram? Er det realistisk å legge ut på et par timers skrittetur snart og utnytte turterrenget i området, eller bør hesten brukes kun korte økter? Hva slags ting burde jeg evt fokusere på å gjøre den første tiden for å bygge opp hesten?
Håper noen har noen tips :)

Trine

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2006 :  19:42:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Jeg vil bare tispe deg om at, dersom du blar / søker tilbake - vil du dine mange emner om opptrening av hest. Men rundt halv år må du nok regne med for at hesten blir i noe rundt OK form, men dette er litt vanskelig å si noe utifra, gi hesten den tiden den trenger.
Di første ukene, ville jeg ridd mesteparten på tur, i skritt, deretter lengre strekninger i skritt, trav og galoppere veldig lett på bane - holder med kun noe min i evt. lettsits, men prøv å ri mest på tur di første ukene, ikke ri for intensivt eller på hardt terreng med en gang - men du vil nok føle når hesten er klar for neste steg - ellers kan du råde deg med folk i stallen din - lettere å si noe derfra når man har sett / kjenner til hesten...

Strekke ut hesten etter ride økter kan være veldig bra - men dette er viktig at blir gjort korket - ring / spør om hjelp av en massør e.l - og ellers pass på å myk gjør hesten veldig godt - går helt fint i kun skritt / på bakken

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

JohanneOgLita

» VIP

Skrevet - 29/11/2006 :  16:17:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJohanneOgLita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJohanneOgLita  Svar med kopi av melding
Du må selvsagt først begynne med kortere turer, og så øke etterhvert som hesten blir klar for det. Og etterhvert legge inn litt trav intervaller. Hesten tåler å jobbe og bli litt svett, men ikke legg ut på den lengste turen du finner første dagen.

Ver nøye med å varme godt opp og skritte ned hesten etterpå, fint å bøye og tøye litt for å få den mykere.

Men nå hvet ikke jeg hvor god/dårlig form hesten er i for øyeblikket, eller alder osv.

Lykke til

Min blogg, våre opplevelser- http://hest.no/blogg/?bid=623 Med film

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.