hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - riding i form i LC:1
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 riding i form i LC:1
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2006 :  22:11:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Var på stevne i dag, med Victoria. Fekk berre 5`arar og 6`arar. Over alt stod der: ikkje i form, for høg i form, osv. Greitt nok, Victoria strekkje litt på halsen, og går kansje litt høgt med hovudet. Men alle sei at det ikkje er krav om at hesten skal gå i form i LC:1. Kva er rett?

Alle dei andre som starta LC gjekk i form, skal me få så mykje trekk då, pga at min ikkje gjekk i form? Eller har eg missforstått heile dressur-poenge?

Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2006 :  22:15:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Hei =)

Jeg mener også å ha lest at det IKKE kreves at hesten skal gå i form i LC.... Noen andre som kan forklare litt nærmere?

Haoli <3 Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 25/11/2006 :  23:51:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
I LC skal det ikke trekkes hvis hesten ikke går i form. Men jeg tror det kan trekkes hvis hesten går unaturlig anspent (f. eks. med hodet i skyene). En naturlig avslappet holdning mener jeg det ikke skal trekkes for. Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2006 :  01:06:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
*advarer for engasjert innlegg*

hesten skal være JEVN i formen, uansett om formen er "god" (til tøylen) eller "dårlig" (over tøylen). Dessuten skal den, som gladhest sier, være rimelig avslappet. det er bedre at den går jevnt over tøylen, enn at den går av og på hele tida.
det skal IKKE (mener iallfall jeg!) være fokus på hestens form i LC! Har også fått noen protokoller hvor det kun står "mer ettergift", eller noe sånt som dette: "hadde hesten vært til ettergift ville det vært et supert program". sånne kommentarer OPPFORDRER folk til å dra hesten inn i form! man føler at man må "fikse" formen fort hver gang man starter, og den eneste måten å "fikse" hvor hesten går med hodet er å sage. blir rent fristet selv jeg, "det er jo bare et par minutter".. men det er ikke bra! bare tull.. men finnes MANGE idiotiske dommere, man ser mye rart.. du har ikke misforstått, det er alle de andre som starter feil klasse i så fall! om hesten er så godt som stabil til tøylen starter man ikke LC. jeg fikk 70% i LC for noen måneder sida, og lukas gikk ikke i form. (ikke helt igjennom iallfall, men han er jo ingen stjernetitter heller da.)

blir så irritert av sånne dommere, skjønner de ikke hva de oppfordrer til? er de for saging kanskje, eller er de bare litt kortsynte? grr..
men om du fikk bare 5-ere & 6-ere er jo det bra, grattis!

www.freewebs.com/hannaoglukas
Redigert av - Hanna & Lukas den 26/11/2006 01:12:32 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 26/11/2006 :  03:28:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Hesten skal gå i form, men i LC kan denne forma være meir open enn i LB som kan være meir åpen enn LA. Ein hest som går i veldig open form kan som regel ikkje gis meir enn 6 poeng på ein øvelse i lc. Og da går den i form men i forholdsvis åpen form. Går den i mot eller bak loddplanet så får man trekk og er det andre moment i øvelsen kan man trekkast for det.

Ein ekvipasje som går i god form i lc skal sjølvsagt belønnast meir enn ein ekvipasje som ikkje går i god form. Det burde være heilt sjølvsagt. Ein del av poenget med dressur er jo å ri hesten til ettergift. Og ein ekvipasje som rir hesten i form har kanskje likevel noko i lc å gjere. Kvifor ikkje det. 4 år gamle hester f.eks kan ikkje starte høgare men kan med ein flink rytter gå i fin form fordi om. Det er jo egentleg det LC er for.

Dei som påstår att hesten ikkje skal å i form i lc må gjerne svare meg kor dei kan finne det henne. Eger klar over det er mange somkjem med denne påstanden. Les reglementet og gjerne også veiledning for dressurdommere.

Helsing meg som har vore på dressurdommerkurs nyleg,og det anbefaler eg alle som rir dressur å være med på. Man får seg gjerne nokre aha opplevelser der.

NB Hanna og Lukas, trur du ikkje dommeren ser om hesten blir dradd ned i form eller ikkje?

Redigert av - Lucinda: den 26/11/2006 03:36:02 Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 26/11/2006 :  11:27:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Det er vel ingenting I VEIEN for å ri en hest i form i et LC program, men det er vel ikke der guleroten ligger i forhold til karakterer? Her er jeg enig med Hanna.

Rideveier, JEVNHET gjennom hele programmet, nøyaktighet, etc skal telle mer på et slikt program, og om de som har hester som går IGJENNOM eller til tøylen gjennom hele programmet rir jevnere, mer nøyaktig etc, så er ikke det så unaturlig. Da bør de også få høyere poengsummer. Men formen er da ikke sentral i et LC program? Om en hest går i en noe åpnere form enn en annen hest, men går stabilt, er ridbar, og overganger og hjørnepasseringer etc skjer "etter boka" bør hestens preimeres likt med en som går mer i form, nettopp fordi en IKKE ønsker å oppfordre ryttere til å mase for mye på formen til en "unghest" som programmet er tenkt laget til.

OG angående at man regner med at dommere SER om en form er dratt sammen eller ei, så må jo historien vise at langt fra alle dommere gjør det, og det er vel derfor ryttere også Drar hestene sine sammen, (på oppvarmingsbanen) nettopp fordi de etterpå får høyere poengsummer fra dommerne fordi hesten går i "form" der dette egentlig burde være uinteressant. Dvs Dommere oppfordrer faktisk til dette om de premierer "form" der "form" ikke er sentralt.

Fra LB venter man stabil form på hesten.
Gå til toppen av siden

Ann_Lajla

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2006 :  13:55:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnn_Lajla  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnn_Lajla  Svar med kopi av melding
Om eg får lagt inn filmen frå LC-programmet vårt på dataen, kan eg leggje den ut her. Der var så klart nokre plassar me reid rett og slett dårleg, men me fekk ikkje varma opp sånn som eg ønskte. Eg prøvde ikkje ein gong å få ho i form, for det "greier" ho ikkje med vanleg trinse.

Jaja, gjort er gjort. Blei berre veldig forvirra, sidan eg fekk den bemerkinga.

Ann Lajla
Bloggen min: http://hest.no/blogg/?bid=524

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 26/11/2006 :  18:51:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Stemmer i med Lucinda (og iofs Destrier, selvom hun ikke har deltatt i denne debatten, men i mange lignende tidligere), hesten skal være i ettergift også i et LC program.

En annen diskusjon kan jo kanskje være om man trekker for mye for åpen form i forhold til hva man trekker for trang/bak lodd osv. :-)

Guro
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 27/11/2006 :  21:11:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
NB Hanna og Lukas, trur du ikkje dommeren ser om hesten blir dradd ned i form eller ikkje?

Nei, jeg tror faktisk ikke det. Noen dommere gjør det, men mange vet knapt forskjell på samling og kortere steg. (mener ikke at jeg ville vært noen god dommer altså, men jeg har sett nok eksempler på elendig dømming til å vite litt.)
Altså, når Anky kan vinne VM med en hest som er på framparten i omtrent samtlige øvelser.. du skjønner hvor jeg vil.

selvfølgelig er det et pluss om hesten er til ettergift. for all del. det viser jo at rytteren er god til å ri (forhåpentligvis), som jo skal belønnes, og som LisaFi sier er jo ofte hester som er igjennom ofte mer stabile, som også skal belønnes. Men jeg synes ikke det skal være fokus på det. man BLIR fristet til å sage av å få "ønsker noe mer ettergift". Snakker av erfaring! Jeg hater folk som sager, eller holder/spraker, osv osv, men selv jeg får lyst til å bare bruke tøylene litt ekstra de tre minuttene på banen. bare LITT, for det er det det virker som om dommerne vil ha... jeg synes det burde være fokus på god sits, gode rideveier, pen ridning, harmoni og letthet. Dvs at om hest og rytter er i ok balanse, og rir til punktene, sitter korrekt og det hele er pent og ryddig, men hesten går jevnt over tøylen (dog IKKE med hodet i været eller imot hånden), synes jeg det skal belønnes høyere enn en rytter som lirker og leder og holder, sitter litt framoverlent for å få til dette, rir ok nøyaktig men at hesten går til tøylen. eller en hest som går i fin form, gjennom over ryggen, men at rytteren har dårlig balanse, og ikke rir til punktene, og gjør alt "halvveis". de skal ikke kunne flyte på at hesten går av seg selv!
jeg synes ikke at fokus skal være på hodet, for det blir det i praksis om man tenker "på tøylen"! få LC-ryttere vet hva det vil si å være ordentlig igjennom til tøylen, og de har iallfall ikke sjans til å få det til selv ennå. dermed blir det lirking, som blir til saging, og rytterne tror det er riktig...

i protokollen står det "ettergift på tøylen". Jeg tolker dette som at hesten skal være ettergiven i munnen, det vil si at den ikke går imot bittet. Den skal være avslappet og ikke spenne seg mot hånden. Ekte ettergift er selvfølgelig at den går ærlig til tøylen, og da skal du få høyere karakter her. Men "gangarter - renhet og regelmessighet" - man kan få god karakter her selv om gangartene ikke er perfekte. det er en vurdering, og som alt annet er det meget subjektivt.

MIN mening er iallfall at det ikke BØR fokuseres på dette i LC. Det bidrar til dårlig "ridekultur", synes jeg. Men så er det mye dømming jeg er uenig i i Norge og da

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 27/11/2006 :  21:38:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg syns at kr egentlig har mange gode poenger, og jeg syns faktisk det er et poeng å lære folk å ri sin hest på den måten som for hesten er best, allerede fra starten. Derfor syns jeg for all del at det er greit at man ønsker en avslappet hest i ettergift også i LC. Derimot er det jo litt innvikla om det er slik Hanna skriver, at dommere premierer ting som ikke hører hjemme "noe sted" i dressuren.

Jeg forventer faktisk at en dommer er såvidt med på notene at vedkommende ser forskjellen på haling og draing o på en hest som ris etter de prinsipper man ønsker å fremme i dressursporten (sånn sett, kan jo det være så mangt har jeg fortsått etterhvert). Samtidig er det kanskje ikke såå lett i en LC å se om hesten går i en "åpen og noe mot tøylen" hjelp, eller om den går i ettergift. Ettergiften skal jo gjerne ikke bare sitte i nakken, og det tror jeg er lett å glemme, både for de som bøyer den for mye og de som bøyer den for lite.

Noen ganger skulle jeg virkelig ønske at det fantes noen som hadde en fasit, og ikke bare tusen meninger om hva som er best for hesten. At det fantes et svar der ute for hvordan man best skulle trene sin hest. Da ville detnok også være langt enklere å være dommere, fo rda hadde man hatt en ledetråd så helt annerledes enn den de har i dag.
(og nei dere akademisk/barokk mennesker, dere sitter heller ikke på fasiten ;-) Dere sitter bare på en annen angrepsvinkel til det hele).

Guro
Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 27/11/2006 :  21:43:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Ein del av poenget med dressur er jo å ri hesten til ettergift.
Opprinnelig postet av Lucinda:

Hvis du mener at poenget med dressur er selve ettergiften, så er vi uenige der også at hesten går til tøylen er bare en effekt av at man rir den riktig, det er ett av "trinnene i trappa" for å komme til målet. Poenget for meg med å ri dressur er å få en frisk og fornøyd hest, som er i balanse, og som stoler på rytteren og følger hans/hennes minste kommando uten å kjempe imot, at det er behagelig å ri/bli ridd for begge parter.. For å oppfylle dette kreves ettergift, men det kreves også at hesten legger vekten på bakparten, at rytter sitter i perfekt balanse, osv osv. Og det kreves ikke i LC, gjør det? du skjønner hva jeg mener

Kopi av melding:

4 år gamle hester f.eks kan ikkje starte høgare men kan med ein flink rytter gå i fin form fordi om. Det er jo egentleg det LC er for.

Er LC for unge hester? Det var nytt for meg - hva skal uerfarne ryttere starte da, LB? (altså over LD-nivå)

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 27/11/2006 :  21:45:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Noen ganger skulle jeg virkelig ønske at det fantes noen som hadde en fasit, og ikke bare tusen meninger om hva som er best for hesten. At det fantes et svar der ute for hvordan man best skulle trene sin hest. Da ville detnok også være langt enklere å være dommere, fo rda hadde man hatt en ledetråd så helt annerledes enn den de har i dag.
(og nei dere akademisk/barokk mennesker, dere sitter heller ikke på fasiten ;-) Dere sitter bare på en annen angrepsvinkel til det hele).
Opprinnelig postet av Guro

du sa det

Lucinda:

Norway

Skrevet - 27/11/2006 :  22:23:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Ein del av poenget med dressur er jo å ri hesten til ettergift.

Hvis du mener at poenget med dressur er selve ettergiften, så er vi uenige der også at hesten går til tøylen er bare en effekt av at man rir den riktig, det er ett av "trinnene i trappa" for å komme til målet. Poenget for meg med å ri dressur er å få en frisk og fornøyd hest, som er i balanse, og som stoler på rytteren og følger hans/hennes minste kommando uten å kjempe imot, at det er behagelig å ri/bli ridd for begge parter.. For å oppfylle dette kreves ettergift, men det kreves også at hesten legger vekten på bakparten, at rytter sitter i perfekt balanse, osv osv. Og det kreves ikke i LC, gjør det? du skjønner hva jeg mener

Kopi av melding:

4 år gamle hester f.eks kan ikkje starte høgare men kan med ein flink rytter gå i fin form fordi om. Det er jo egentleg det LC er for.

Er LC for unge hester? Det var nytt for meg - hva skal uerfarne ryttere starte da, LB? (altså over LD-nivå)

Opprinnelig postet av Hanna & Lukas

Eg skriver att EIN DEL av poenget med dressur er ettergiften. og den kommer av att man rir hesten i balanse og harmoni eller????

Og eg har ikkje sagt att ein rytter som rir hesten til ettergift eller god form eller kva vi skal kalle det i lc skal belønnast bra dersom den rir unøyaktig osv.

Men dersom ein rytter rir ein øvelse nøyaktig og pent osv så vil eg belønne betre den som samtidig har hesten best til ettergift. Dette er i samsvar med det man lærer på dressurdommarkurset i allefall.

Som sagt det blir godtatt ei forholdsvis åpen form i lc og får man jevnt 6 poeng i programmet har man vel ridd eit godt program eller kva?

Nå kjenner eg til dommaren som dømte Oxhovds Victoria og eg veit att ho belønner godt dei som rir nøyaktig og pent og jevnt program.

Men Oxhovs Vicoria eg må sei eg stussar når du kjem med kommentarer somdette:

Der var så klart nokre plassar me reid rett og slett dårleg, men me fekk ikkje varma opp sånn som eg ønskte. Eg prøvde ikkje ein gong å få ho i form, for det "greier" ho ikkje med vanleg trinse.

Greier ikkje på vanleg trinse seier du. Man får ikkje hesten til riktig ettergift ved å dra hesten i form eller kva du tenker på. Man må aktivisere hesten bakfrå først.

Og du fekk varma opp godt eller dårleg kan ikkje dommaren noko for. Dommaren må dømme det den ser der og da.

Hanna og Lukas, ja lc er for urutinerte hester (unge hester) men sjølvsagt også for urutinerte ryttarar, men det er jo først og fremst ld som er meint for dei da. Men det att man får blandingen med urutinerte hester og urutinerte ryttarar i samme klasse er jo det som gjer lc så vanskelig å dømme.

Men uansett kva du meiner skal gjerast så er det faktisk slik på dommerkursa att man lærer kva form man kan godkjenne i f.eks lc.

Redigert av - Lucinda: den 27/11/2006 22:27:23 Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 27/11/2006 :  22:38:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men dersom ein rytter rir ein øvelse nøyaktig og pent osv så vil eg belønne betre den som samtidig har hesten best til ettergift. Dette er i samsvar med det man lærer på dressurdommarkurset i allefall.

Det er klart det er et (stort?) pluss. Helt enig der, ellers ville det blitt feil - for som jeg sa rir man jo (forhåpentligvis) godt om hesten går til tøylen. Poenget er bare når det blir ettergiften som ligger i bunn, og nøyaktighet osv kommer som bonusen, og ikke omvendt. Når kommentarene består av bemerkninger på form og ettergift. Det synes jeg blir for mye i LC, som tross alt for det meste består av uerfarne ryttere. Da får man virkningen som jeg skrev om over.
Men at man setter en fullstendig grense ved en karakter (i dette tilfellet 6) synes ikke jeg er riktig. Men det er kanskje bare meg

Kopi av melding:
Som sagt det blir godtatt ei forholdsvis åpen form i lc og får man jevnt 6 poeng i programmet har man vel ridd eit godt program eller kva?

Joda, helt klart. Ville vært helt fornøyd med det, jeg, om hesten ikke gikk til tøylen.

Men vi bør kanskje definere hva "form" er - altså hesten går jo i en eller annen slags form bestandig. Om man går ut i fra dette så er en "åpen form" sannsynligvis ikke til tøylen i det hele tatt. Tenker man derimot at hesten først går i form når den går til tøylen, blir det noe annet...

Men mener jo ikke å beskylde deg for at du har lært ting feil om dere lærte det på dommerkurset, er det jo kursholderne (evt NRYF ) jeg burde kritisere, og ikke deg

Lucinda:

Norway

Skrevet - 27/11/2006 :  22:55:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Skulle hatt teikningane frå dommerkurset. Hadde vore lettare å vise og forklare det da, men har ikkje det dessverre.

Men når eg snakker om den opne forma og det blei da sagt på kurset att man da om alt anna var bra kunne gi 6 poeng på øvelsen om hesten gjekk stabilt og jevnt i denne forma så snakker eg om ei meget open form.

Som sagt kjenner eg til dommaren som dømte trådstarter og eg har vanskelig for å tru att ho har kommentert dette uten att hesten har gått i mot og slikt. For om hesten tydelig prøver undra bittet så skal jo dette kommenterast. Som man også skal kommentere det om hesten går bak loddplan.

Vi var ikkje der og veit ikkje kva som har skjedd... sånn sett så kanskje diskuterer vi noko som egentleg ikkje er tilfelle....

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 27/11/2006 :  22:59:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Lucinda: Er åpen form en fin omskriving av alt fra "en del flere grader foran lodd enn ideellt" til "æh, henger hesten sammen"??
Jeg bare funderer på når man er i kategorien "åpen form" og når man går over i kategorien "ingen form i det hele tatt". (og om sistnevnte i det hele tatt eksisterer).

Jeg syns i grunnen det er helt ok at det trekkes for at formen er for åpen.
Det skal vel nevnes her at såvidt meg bekjent så underkjennes øvelser hvor hesten går bak lodd (iallfall om det er snakk om at hesten går "ordentlig" bak lodd). Hvis jeg tar feil får noen si ifra.
Dermed har man jo lagt lista, og man har også fortalt hva som er mest ønskelig, det er jo riktig form/ettergift, dernest er det bedre at hesten er for "åpen" i form, framfor at den er snurpet sammen.

Guro
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.