hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stor overgang LB til LA
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Stor overgang LB til LA
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2006 :  22:31:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Usj. Jeg sitter i saksa.. Opptil LB:€ er ingenting noe prob, går til godt over 60%. Men så fort man kommer til LA:0 er det jko DRITKOMPLISERT! Jeg mener: kontra, bakdelsvending galopp-skritt/holt og omvendt-overganger. Hesten min dør!!! Hehehe..

LItt tøysete, men burde det ikke vært en litt mykere overgang mellom LA og LB?

Feltritt - Tre ganger så gøy!!!

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2006 :  22:34:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Jeg er litt enig.. Jeg har ingen problemer med å starte LB "på sparket", men LA tør jeg ikke. Men jeg at det egentlig ikke er så vanskelig som det høres ut, det er jo bare å hoppe i det å prøve sitt beste ;)
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2006 :  15:17:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg synes ikke overgangen fra LB til de enkleste LA-programmene er så store. Programmer som LA:0 og LA:2 er vel ikke så vanskelige? Det er riktignok kontra i et hvert LA-program, men i disse er de enkle. Sjenkelvikningene kommer i trav, og du har bakdelsvendinger, og noen overganger som er mer krevende. Men ellers er det jo ikke så mye nytt. Mye av dette burde man jo snuse på lenge før LA også, og det jeg mener er største skrittet fra LB til LA er kontraen, og her er forskjellen at hesten generelt sett er mer lydig og mer balansert, og dette viser du ved kontra.

Kan være enig igjen at LA-programmene også er av stor variasjon, LA:4 er f.eks. ganske utfordrende. Men kontraen i LA:0 og LA:2 synes jeg er et minimum om man skal kreve noe som helst form for test av balanse, lydighet og ha hesten til hjelperne.

Hvordan burde en mykere overgang vært forresten?

Synes heller kravet fra LC til LB er mer krevende.. Da du her har mer å utsette på krav til form. Er du først en 60%-ekvipasje i LB, bør formen være såpass stabil at den antagelig i seg selv er holdbar til LA også.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2006 :  16:16:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Forskjellen mellom f.eks. LC:1 og LB:4 syntes jeg er minimal hvis du har en hest som går på tøylen. Men med en gang det kommer flere konkrete sideførendeøvelser inn på en gang, som f.eks bakdelsvending og sjenkelvikninger, syntes jeg det blir mer krevende. Blir på en måte mer press akkurat på det også bare roter en det til. :P Kontraen, overgangene og formen er ikke problemet for min del.
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2006 :  14:10:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmmm.. MEn når jeg starter LA vil jeg ikke ri til 50%, det er jeg ikke fornøyd med, så gidder ikke starte LA (LA:0 blir det i dette tilfellet..) uten at alt sitter helt "perfekt", og foreløpig er det ikke snakk om at hesten får til hverken kontra eller galopp-holdt-overgang, men likevel er det kjedelig å ri LB for der går alt veldig lett.... Hmmmmmm..

Er jeg kanskje litt sær når jeg vil at hesten skal gå et "prikkfritt" LA:0-prog før jeg starter klassen? Jerg mener, man starter jo ikke LA sprang uten at man vet at hesten lett hopper en bane på 120.. Er det andersledes med de som starter sprang eller??

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2006 :  15:47:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg føler at det er litt mer "ufarlig" å starte LA dressur i forhold til LA sprang, selv om man kanskje ikke er helt klar. Starter du LA dressur, får du iallefall en pekepin på hvordan du ligger an og hva du bør øve på. Så om LB går fint nå, kunne du jo prøvd den LA klassen du føler at blir lettest for deg.
Hege Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2006 :  20:58:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Skal du ut å starte LA bør du jo på trening ha ting mer eller mindre prikkfritt. Skal love ting ikke alltid går som man venter på stevne uannsett, men det er jo ok å iallfall ikke få underkjent, selv på en dårlig dag. Men kravet til prosenten man kan forvente seg må man nesten se i forhold til hesten. Har hesten en feil som gjør at den aldri når høyt. Om det er begrenset grunnkvalitet, eller annet, så må man jo bare ta ting derifra. Med noen hester må du nesten kunne forvente at en dårlig dag også resulterer i underkjent prosent, mens en med andre hester igjen kan være misfornøyd med alt under 60%.. Kommer jo veldig ann på utgangspunktet.

Husk også å se hva som egentlig kreves i de ulike klassene. I alle letteklasser er det f.eks. ok å ha noen steg av mellomliggende gangart i overganger. Dvs, at en i LA får godkjent overgang fra galopp til holdt, om hesten traver eller skritter et minimum av steg i selve overgangen. Du får neppe 8 på dette, men du kan få godkjent, og gjerne også mer, hvis holdtet og overgangen ellers er god.

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2006 :  21:36:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
OT: spoff, hvor står disse tingene hen? finner det ikke i reglementet jeg. hva som kreves i de forskjellige klassene. sikkert bare jeg som ikke finner det, men...
www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2006 :  22:49:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
OT: spoff, hvor står disse tingene hen? finner det ikke i reglementet jeg. hva som kreves i de forskjellige klassene. sikkert bare jeg som ikke finner det, men...

Opprinnelig postet av Hanna & Lukas

Ta en titt i "Veiledning for dressurdommere".

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2006 :  23:20:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
aha. tusen takk. visste jeg hadde sett det et sted, men kunne ikke finne det XD
thanks.

FreeDi

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2006 :  23:29:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Der står det jo ikke hva som kreves, bare hva som er riktig og galt, og hva dressurdommere skal se etter. Da er det kanskje ikke noe fasit på dette :P ?
Free Di & Ingvild ;* Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2006 :  00:39:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
det er en subjektiv sport, det er sikkert og visst...

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2006 :  09:08:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Der står det jo ikke hva som kreves, bare hva som er riktig og galt, og hva dressurdommere skal se etter. Da er det kanskje ikke noe fasit på dette :P ?

Opprinnelig postet av FreeDi

Nei, men det praksiseres sammen med reglementet. I KRIV har du i første kapittel oppsummert målet med dressurridningen, og dette er gjeldende fra LC. Det er ikke sånn at du i LC skal unngå målene, og ikke ri hesten på tøylen, og ikke ønske å oppnå en godt gjennomridd, lydig hest. Men det skal ikke slås like hardt ned på at du ikke har kommet så langt i utdannelsen av hest og rytter, og jo bedre du viser at du oppfyller målene i kapittel 1, helt fraLC-nivå, jo bedre betalt skal du ha allerede der. Når det i veiledningen står at det i lette klasser er lov med noen skritt i mellomliggende gangart, så betyr det at du neppe får 8 på øvelsen, men at du fint kan få godkjent, og antagelig mere til, dersom øvelsen ellers utføres perfekt.

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.