hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kastrert hingst..............???
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Kastrert hingst..............???
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2006 :  16:33:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Shettishingsten her skal kastreres til uka, men når kan han da tidligst slippes ut sammen med hoppa?
FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)

Lopke

Norway

Skrevet - 25/11/2006 :  17:55:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
vent en måned så er du helt sikker. Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 25/11/2006 :  18:09:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
om tre mnd så skulle alt av sædceller være døde. fram til da er det en fare for at hoppa kan bli drektig, om hun går i brunst. Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 25/11/2006 :  18:12:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hørt at det er 1 mnd som gjelder.
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 25/11/2006 :  22:06:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
veterinærene blir ikke enige, men all den stund veldig mange av de mener tre mnd, ville jeg gått for det. Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2006 :  22:37:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Hørt også 1 mnd jeg. Isåfall 2 mnd - 3 mnd har jeg ikke hørt om - hør med din egen veterinær og meningene hans om tid før utslipp med hopper.
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2006 :  01:56:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Oi,tar det sålang tid altså?Haha,tror jeg har misforstått å "kappe strengen"en smule da..:P
Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 26/11/2006 :  03:44:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veeel, akkurat hvor lenge det kan finnes "luringer i systemet" til en "nykastrert", er tydeligvis et omstridt tema.

Men hjelpe meg hvis han brukte "sine siste celler" til å smelle ei fullblodshoppe på tjukka...!!

Følg veterinærens råd - OG si til vedkommende at h_n blir "ansvarlig" hvis det går "gæli"....
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 27/11/2006 :  21:20:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har akuratt kasterert Oleo. Han var av hingstette type og viste tidlig interesse for damene på gården.

Han ble kasterert på en tirsdag på stallen. Den første natten sto han inne og fikk ikke lov til å legge seg ned pga stort trykk fra indre organer på et åpent sår rett opp i buken. Dagen etter lagde vi en fin liten gård til han, med hus og halm og en passe stor paddoc å gå i som var gruslagt. Han sto midt mellom to store løsdrifter så han hadde selskap av de andre hele tiden. Hver dag gikk jeg mellom 1,5 - 2 timer med han og han fikk også gå løs på ridebanen lange tider i løpet av dagen. Etter 4-5 dager hadde hevelsen gått ned og jeg slapp jeg inn en leken kompis og de fikk herjet litt og fikk ut litt energi.

Etter en uke fikk han gå litt sammen med mamman sin og det gikk fint.
Ette to uker kom veterinær å så på såret og det hadde lukket seg pent og rent. Han ble da sluppet rett ut til de andre hestene. Han roet seg med en gang og har ikke vært intressert i damene annet en lek og kløing. Min veterinær sa det var helt greit å slippe han ut etter 2 uker, men da mest pga såret og ikke pga fare for at han var fruktbar. Veldig stor uenighet om dette men jeg vet at alle hingstene hos oss har blitt slippet sammen med damene igjen etter 2-3 uker. Sørg bare for å gå masse med han og ikke bli fristet til å vaske eller røre såret. La det renne puss og blodvann så kan du heller vaske han på innsiden av lårene når alt har grodd skikkelig. Jeg hadde besøk av en Equiterapaut tre dager etter kasterering. Hun begandler meridianer og blodbaner med saltvann, altså nesten akupunktur men med saltvann fremfor nåler. Han fikk et stikk i koden sin som gikk på lever og milt, som skulle hjelpe med legingen av såret. Den tror jeg har hjulpet veldig mye. Han hadde kun tre dager med hevelse og såret rant av seg den første uken. Det er uke nummer 2 som er litt kritisk da det begynner å lukke seg. Veterinæren kommenterte at såret var ekstremt fint og legende.

Uansett...jeg hadde ikke vært redd for å slippe han ut til de andre etter 2 uker... enkelte veterinærer mener en kan slippe de rett ut etterpå men som jeg sa så er det mere pga såret og eventuell overbelastning ved lek og herjing for tidlig som er grunnen til at en bør vente et par uker. Sørg for å ha rent og godt undelag der han skal sove dagene etter... De blir stive og kanskje litt motvillige til å gå men lokk han med deg og ros masse. Det er de første stegene som er vonde, når de får gått noen steg så løsner spenningene og smerten dempes litt.

Jaja...du fikk litt mer info enn du ba om, og kanskje du allerede vet det jeg har skrevet....var bare så godt igang..

Lykke til vertfall..

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2006 :  22:19:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Takk for mange gode svar. Poppi ble kastrert i dag og vetrinæren fortalte at han fortsatt kan ha sædceller igjen i systemet noen uker etterpå slik som dere også sier her. Det varierer veldig mye fra hest til hest hvor lang tid dette tar og bli kvitt. Hun sa at man kan se det på hestens oppførsel om når det er trygt så det er helt opp til Poppi nå. De første 2.ukene vil gå til å la såret få gro. Og som det også nevnes her var det enormt viktig å gå masse med han for å få ned hevelsen de nærmeste dagene.
FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 28/11/2006 :  23:02:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Jeg tror det har mye å si hvor gammel hesten er når den blir kastrert.
Ang hvor lenge de er fruktbare, så er det mange forskjellige meninger.
Om hingsten er eldre før den blir kastrert, så kan hingstenykkene henge i lenge etterpå. Og den oppførselen er ikke særlig å ha sammen med andre hopper, selvom det ikke blir føll av det. På unghingster slipper det som regel taket nærmest med en gang.
I tillegg til å gå med hesten for å få ned hevelsen, kan du også massere området lett (ikke der det er sår selvfølgelig). Da går hevelsen ned med en gang, og hestene syns det er mer behagelig å bevege seg.

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.