hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kuler i huden!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Kuler i huden!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

katrine89

Norway

Skrevet - 02/11/2006 :  20:39:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
I det siste har jeg funnet en hel del kuler i huden til Sandore.
Mest i salleie, ett par cm nedenfor ryggraden, og mest på venstre side. Dessuten har han det på innsiden av bakbeina, og litt på halsen på venstre side.
Han ømmer ikke over dem, og noenganger er de helt borte, for så å være kjempe store igjen dagen etter. Jeg vet ikke hvorfor de kommer!

Noen som har noen ide?

Edit for å legge til: Fôrrytteren min tror det er foret, jeg har for ikke så lenge siden satt i kalk og hvitløk i foret, kan det være dette?

Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3

Redigert av - katrine89 den 02/11/2006 20:47:42

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 02/11/2006 :  22:19:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Må bare legge til at jeg fant en del kuler på magen hans i dag og på krysset også i dag. Han ømmer ikke noe om man presser på dem. Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 02/11/2006 :  23:48:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, kan være proteinkuler. Får han kraftfor? Om det er byller må du få vet. til å se på dem men da skulle han ha hatt vondt.
Om det er proteinkuler, kutt kraftforet eller bytt til et med mindre prot. Trenger du energi for med betfor og olje... Lykke til

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/11/2006 :  00:38:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kan også være instektstikk, dvs. at fluer/bremser har lagt egg i huden, og nå er larvene klekket, så det danner seg kuler - og det på steder som hestene ikke kommer til selv med å jage dem bort - og det er de stedene du beskriver.

Hadde vært greit med en nærmere beskrivelse av kulene.

Det er jo ikke farlig med insektstikk, og det har hester - og andre dyr - vært plaget med til alle tider.

Men det kan også - som andre nevner, være en eller annen allergisk reaksjon på et eller annet, men da ville det kanskje være flere kuler - på flere steder.

Hvis det ikke bedrer seg: Det vanlige svaret: Kontakt veterinær.
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 03/11/2006 :  01:50:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oi.. æsj, det hørtes ekkelt ut! Larver under huden, det var æsj.... klekkes de der da etterhvert eller?
Bare tenke proteinkuler jeg siden hoppa mi hadde det da hun kom, spes. i salleiet og på beina, men selvfølgelig, hun var overforet på kraftfor, ekstraver ...

katrine89

Norway

Skrevet - 03/11/2006 :  08:59:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Jeg forer med oppdrett og betfor og olje + kalk og hvitløk, kanksje jeg kan prøve å kutte ut med oppdretten nå, nå som han har fått litt mer muskler enn da jeg startet å bruke betfor?

Det er ikke byller, det kjennes ut som fettkuler nesten, og han reagerer ikke på de i det hele tatt. Insektsstikk har jeg kjent før, og dette er ikke det samme. Kulene er ikke så veldig store, men litt forskjellig str. De synes ikke i pelsen (nå har han fått litt vinterpels da, kan jo ha noe med det å gjøre, hehe..)men jeg kjenner dem når jeg stryker over han med hånda.

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 03/11/2006 :  11:19:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da er jeg ganske så sikker på at det er proteinkuler!!! høres ut akkurst som mine, eller dvs. One Eyed sine (-:
Men hvor gammel er hesten? Det er vel ikke den på bildet? I så fall er den vel for gammel for Oppdrett... Vet der er noen som liker å fore lenge med det, men det er ikke bra. Da får man slike kuler.
Du bør kutte kraftforet ned til et minimun 2-3 uker, jeg gav 5dl for dag til ei varmblodshoppe på 175cm, det var komplett, og så fikk hun fiber i stedenfor, multitilskudd og olje. Det som er så bra med betfiberen er at den støtter opp om bakteriefloraen i tarmen slik at hesten nyttiggjør seg stoffer fra kraftforet mye bedre, dvs. man kan fore med mindre.
Kulene gikk tilbake på One ila 2-3 uker men det tok sikkert 6-7u før de var HELT borte.
Lykke til (-:

bhomme

» VIP

Norway

Skrevet - 03/11/2006 :  11:48:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebhomme  Svar med kopi av melding
Hei hei.

Det er ikke våteksem??

Min har også fått kuler i huden i det siste, veterinæren sier det er noe som heter dermatofiliose, eller våteksem...

Det oppstår der hesten blir fuktig...

Jeg har måtte barbere deler av hesten min og behandler med noe klor blanding...
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 03/11/2006 :  12:23:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Disse kulene høres like ut de hesten min har av og til. Har alltid lurt på hva det er Det er ikke akkuratt kuler med fast innhold, litt sånn mykt fett inni. Vanskelig å beskrive skriftlig. Men de gjør ikke vondt eller noe. Har de ved gjorden. Ikke veldig mange.

De har komt og gått, syns jeg husker de var borte i beitetiden. Dette stemmer jo svært godt med at det er kraftforet som forårsaker det iom at når hesten min gikk på beite fikk hun lite kraftfor.

Tror dere hesten min har proteinkuler? (sorry at jeg låner tråden) Hun får ganske masse kraftfor, 7 liter ca + betfor.

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 03/11/2006 :  13:56:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja det tror jeg. Min hest hadde også dette før, det gikk over når jeg reduserte kraftforet. Det viste seg også at han reagerte mer på bygg enn på havre. Vet ikke helt hvorfor. Betfor er vel lite protein i tror jeg. Og ellers må man nok bare prøve seg fram med hvilket for den reagerer mindre på. Gå til toppen av siden

amelita
» VIP

Skrevet - 03/11/2006 :  14:44:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vel heller det de kaller urticara på engelsk, et dekkende norsk ord skulle vel være elveblest og det er som sagt en allergisk reaksjon på et eller annet. Det være seg proteiner, bindemidler i foret, flisa den står på eller et eller annet i miljøet osv.
Hadde en unghest på stallen her i høst som fikk et "vablete" utslett undermagen og på den ene flanken. Kunne forandre seg i løpet av døgnet fra og være veldig hektisk til og nesten forsvunne.
Satte hesten noen dager på kli grøt kun tilsatt en neve grovsalt og høy. (Pass på at hesten har rikelig tilgang på vann hele tiden). Dette vil rense systemet dens.
Begynte så forsiktig å fore den opp igjen med en ting om gangen. Det så ut til at det var lucerne pelletsen han ikke tålte.
Tok også av han dekkenet til utslettet var borte, da det også så ut til å irritere huden hans. ( blir vel litt som når vi er solbrente eller har utslett ikke godt å ha på for mye varmen klær da)
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 03/11/2006 :  23:48:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Teorien heller mest mot allergi (= elveblest-type) som ikke usannsynlig kommer av noe med foret.

Tror det er mange som er litt for "godhjerta" når det gjelder foring.

For å finne ut av det, bør man kutte ut en og en ting av foret, og se når kulene forsvinner. Husk da bare å øke litt på med høyet.

For det er gress/høy hester LEVER av - alt det andre er bare "tillegg".

Og - for folk som har hester på utegang - i det minste på sommeren: Insektstikk er vel ikke så uvanlig - og det er ikke uten grunn at hester synes at brems og klegg er pyton, for de legger nemlig egg på hesten.

Så sant det ikke er våteksem, er mitt beste råd altså at man finner ut hva det er hesten reagerer på - alt fra enkelte forslag, til at den er blitt vasket med en såpe den ikke tåler, eller andre ting man ikke tenkte på i første omgang.
Gå til toppen av siden

emmy_og_pedro

» VIP

Skrevet - 04/11/2006 :  21:05:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er sikker på hva det er;) hesten min fikk jeg i høstferien og hadde sånne kuler med noen av dem det var litt skorper på noen sa det var elveblest men dyrlegen min sa det kunne være at hu hadde hatt på seg et litt fokti dekken.. og da danner de tseg en bakterie men jeg husker ikke hva den heter da... men bare ALDRI bruk et litt fukti dekken så gir det seg det har det gjort hos meg.. Gå til toppen av siden

RenateogKillan

» VIP

Skrevet - 04/11/2006 :  21:19:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Min hest hadde også sånne kuler for et år siden. Disse var sammlet rundt der salen ligger ,halsen og på beina. Det var ikke så mange av dem. Hun reagerte ikke når jeg klemmte på dem. Snakket med en dyrlege som rir i stallen og hun sa det kom av foret. Hun kaldte det etter eller annet (Havre kuler/Bygg kuler) Husker ikke helt nå. Endret på foret og nå har hun det ikke lenger. Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 04/11/2006 :  23:06:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Tusen takk for all hjelp, men jeg tror jeg også kom frem til hva det var. Ihvertfall en mulighet å sjekke det ut. Jeg tror det er proteinkuler, som noen her foreslo. Ja, det er hesten på bildet som går på oppdrett, og er muligens litt for gammel for dette foret.

Det passet å bruke det for ett halvt år siiden, av diverse grunner jeg velger å ikke gå noe nærmere inn på her, men har ikke lenger behovet for dette foret. Dermed er planen å prøve å kutte ut dette fôret, å heller finne noe annet.

( Noen som har noen ide om hva slags for jeg bør bytte til? Utenom komplett-for, eller havre.)

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 04/11/2006 :  23:36:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Disse kulene høres like ut de hesten min har av og til. Har alltid lurt på hva det er Det er ikke akkuratt kuler med fast innhold, litt sånn mykt fett inni. Vanskelig å beskrive skriftlig. Men de gjør ikke vondt eller noe. Har de ved gjorden. Ikke veldig mange.

De har komt og gått, syns jeg husker de var borte i beitetiden. Dette stemmer jo svært godt med at det er kraftforet som forårsaker det iom at når hesten min gikk på beite fikk hun lite kraftfor.

Tror dere hesten min har proteinkuler? (sorry at jeg låner tråden) Hun får ganske masse kraftfor, 7 liter ca + betfor.

Opprinnelig postet av Svalgårds-Cheri

jeg bare måtte kommentere det.. jeg synes du burde få laget en ny forplan til hesten din. 7 Liter kraftfor er mye synes jeg da. Om den får kuler kan det jo være noe om det.. Snakk med en foringsekspert (eller kontakt Anniken B (hun vet foring!! studerer jo dette) så kanskje hun kan gi deg litt hjelp?
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.