hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pessoabitt dyreplageri??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Pessoabitt dyreplageri??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 12

jennae

Norway

Skrevet - 24/11/2006 :  15:59:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejennae  Svar med kopi av melding
Rir en kaldblodstraver på tur to ganger i uka.
Han er svært stressa, særlig på hjemveien. Vil bare løpe løpe løpe...
Med vanlig trinsebitt har jeg ikke sjans til å holde han i skritt, han stritter imot og gaper og løper videre. Jeg føler at jeg gjør ham vondt når jeg rir med vanlig tykt trinsebitt, fordi jeg må ta så hardt i ham for å få ham til å bremse ned.
Har ridd ham tre ganger med pessoa-bitt, og da er det som å ri en annen hest. Jeg trenger overhodet ikke å ta hardt i ham, og selv om han fortsatt stresser veldig, har jeg ingen problemer med å stoppe ham eller få ham ned i skritt.
Dette virker som en fin løsning for både meg og hesten.
Problemet er bare at noen jeg kjenner mener at pessoa-bitt er omtrent dyreplageri, og at jeg ødelegger ham. De mener at jeg drar munnvikene hans oppover og at hesten lider.
(De har ikke sett meg ri med pessoa.)
Jeg er nå så usikker på hva som er riktig! Jeg vil for alt i verden ikke "ødelegge" hesten, men det er viktig for meg at jeg har kontroll når jeg rir. Noen som har noen råd?TextTextText

Ps: eieren har ikke noe imot at jeg bruker pessoa-bitt på hesten.

SøndreAasGård

» VIP

Skrevet - 24/11/2006 :  16:22:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er i utgangspunktet ikke begeistra for pessoabitt og ville nok prøvd å løse problemet gjennom trening som dressur, lydighet og respekt. Men det er jo viktigst å unngå ulykker, så i en overgangsfase skader det ikke hesten å bli ridd med dette bittet. Men husk at et sterkere bitt får ikke problemet til å forsvinne, det bare skjuler det, årsaken er der fortsatt. Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 24/11/2006 :  16:23:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei jeg vil ikke si at bruk av pessoabitt er dyreplageri. Det er veldig lite som kan kalles dyreplageri egentlig. Men det betyr ikke at dette er den beste løsningen for deg og hesten. Det kan hende at det fungerer godt nå, men etter hvert risikerer du at hesten blir like sterk med pessoabitt og da blir det et stort problem.

Det er en grunn til at hesten stresser, og til at han ikke hører etter på hjelperne. Hvis du skal LØSE problemet og ikke bare skyve det bort må du finne ut hva som må endres på. Feilen ligger alltid hos rytteren og ikke hos hesten. Hesten reagerer på omgivelsene og prøver å tilpasse seg dem. Det er ikke noe negativt, bare noe vi alle gjør for å overleve. I praksis vil det si:

Hard hånd = hard munn

Mangel på forståelige signaler = forvirret hest

Lite konsekvent rytter = hest som prøver ut lederen sin (deg)

Mangel på ettergift = hest som presser imot

Jeg aner ikke om noe av dette passer på dere, men anbefaler at dere tenker litt over situasjonen og hva som kan gjøres. Kanskje du kan få litt hjelp av noen? Undervisning? Eller jobbe med hesten på bakken - det er aldri negativt i alle fall... I dette tilfellet antageligvis svært positivt.
Lykke til
Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2006 :  17:51:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Må av og til bruke pessoa på ene hesten jeg rir fordi hun har litt spreke perioder.. Men passer da på et jeg ikke sitter å holder i henne og bare tar i tøylene når det trengs.. Syns av og til det fungerer mye bedre..
Tilvanlig blir hun ridd med vanlig tredelt trinsebitt, og fordi vi må sitte å holde henne har hun blitt hard i munnen av det.. Så pessoa en gang i mellom syns jeg er helt greit..
Jeg mener at hesten blir mer "ødelagt" om man sitter å tviholder med et vanlig bitt enn om man av og til må ta tak med et pessoa bitt..

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

Stall Flø

» VIP

Skrevet - 24/11/2006 :  19:02:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Western Viking!! Er verre at ein sitt og drar i munnen til hesten, enn at en setter på et litt sterkere bitt! Har selv ridd en del med pessoabitt pga hyperaktiv hest ( les: hingst! ) og han fungerte helt supert på dette. Men som andre her skriver: dressur er ikke bare at hesten skal danse rundt på en bane i en flott holdning og gjøre fantastiske øvelser; dressur er også den daglige lydigheten i ridingen... Få hjelp til å gå i gang med litt dressurriding, så tror jeg nok du kan få en lettere hest Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 24/11/2006 :  21:02:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
problemet med pessoa er at det er et veldig *utydelig* bitt, hverken fugl eller fisk, og det gir veldig rare signaler til hesten.

Hva med å prøve et annet bitt, som foreksempel pelham eller noe sånt, som har en ren virkning ? Jeg ser faktisk ikke noe galt i å sette på et sterkere bitt for en periode, om det er nødvendig. Noen travere er så sterke og heite at skal man komme seg ut med de, så må man sette på det som fungerer. Men MÅLET må jo være og få stresset vekk.

Man må ha kontroll.

Men jeg ville lagt bort pessoaen, og heller prøvd en annen type stang effekt, som pelham eller lignende.
Gå til toppen av siden

Alvanesen

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2006 :  21:09:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlvanesen  Svar med kopi av melding
Jeg bruker pessoa bitt på min når jeg rir på tur..
Han er utrolig stiv i trynet, en skikkelig KU når en rir sammen med andre..
Men med en gang jeg tar på han dette bittet trenger jeg ikke å røre munnen hans..
Jeg bruker komandoer på min hest, og det fungerer helt fint hvis jeg har det bittet på han..
Har jeg vanlig trinse overser han både komandoer og bitt..

Det er ikke størrelsen det kommer ann på...!
www.piczo.com/alvanesen
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 25/11/2006 :  08:34:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men det du kan er å ri med tøylene festet på det øverste, så det blir som et trinsebitt. Når du merker at hesten blir hard, kan du bøye deg frem og sette ned tøylen som nødvendig

Eller bruke to tøyler, da får du tatt et nytt 'tak' i hesten med en gang.
Hvis du blir en annen hest av å ri med pessoabitt og du ikke trenger ta tak i han så ser jeg ikke problemet med det for en periode.
Men problemet bør løses før eller senere slik at du får en rolig hest du har kontroll over hele tiden.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2006 :  13:12:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
I praksis vil det si:

Hard hånd = hard munn

Opprinnelig postet av gladhest

ENIG !!!

det går ann å få hesten mindre stressa (enklere å stoppe osv..) uten å bruke sterkere bitt.. !!!

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 25/11/2006 :  15:29:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
I praksis vil det si:

Hard hånd = hard munn

ENIG !!!

det går ann å få hesten mindre stressa (enklere å stoppe osv..) uten å bruke sterkere bitt.. !!!

Opprinnelig postet av KarenOgHerkula

Ja, mindre stressa er en ting, men dersom du på død og liv skal holde deg til det mildeste bittet, og så istedet ri ut på tur på en hest du ikke har kontroll på, da er det idioti, og da har "prinsippet" gått for langt..(Selv om jeg GENERELT sett er enig)

Hadde selv en hest på for for endel år siden som jeg red på pessoa, hadde da tøylene i ring nr 1.(Den midterste) Hadde jeg dem i ring nr 2 begynte hun å motsette seg bittet og stresse seg opp. Hadde jeg det i selve bittringen eller brukte vanlig trinse var vi livsfarlige for alt som var i nærheten, da hun holdt på å løpe ned alt i vår vei fordi jeg brukte en evighet på å få stoppet henne.

Men "på rette hakket" fungerte hun helt supert, og var blid og avslappet, så jeg kunne ikke se annet enn at det var det som fungerte best.

Edit: Skriveleif...

Drep ikke fluen på din venns panne med øks....
Redigert av - Spendas den 25/11/2006 15:30:27 Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 25/11/2006 :  18:09:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
man må tenke litt på at noen travere er så sterke og så heite, at innimellom MÅ man ty til litt sterkere hjelpemidler, i omskoleringsperioden. Disse hestene kan man ikke bare leie rundt på, de må trenes. Og det er ingenting galt og bruke noe sterkere en periode fordi man trenger det. man kan ikke sammenligne en traver som er stressa i seg sel,v med en stressa ridehest. Det er VELDIG forskjellige dyr.

Og skal man begynne å diskutere bitt ... pessoa er bannlyst på min stall, men pelham og andre lignende bitt er i praksis ikke så mye sterkere enn trinsebitt, så lenge man bruker de korrekt. Og det bør man vel gjøre ;) ? det er faktisk det bittet hesten trives best på som er mildest for hesten, og endel hester med trav som forhistorie fungerer ofte bedre på stanglignende bitt, fordi det fungerer så anderledes enn de er vant til

KONTROLL er det viktigste av alt, og skal man ut i verdne, må man ha utstyr som gjør at man har kontroll på hesten, fram til man har jobbet hesten dit man vil ha den.
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 25/11/2006 :  19:00:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Selvfølgelig skal man ha kontroll. Noe annet er uansvarlig. Men en løsning er jo å ikke ri ut på en hest man ikke har kontroll over, og heller trene på bane og evt få instruksjon. Er klar over at ikke alle tenker som meg og alle må få gjøre ting på sin egen måte. Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2006 :  20:51:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
altså.. jeg er ikke i mot pessoa, men tror ikke det er en varig løsning som hesten blir noe bedre av. det blir jo lettere for deg da.. bare pass på at du ikke henger deg på bittet..

Herkula er ei stressa islandshoppe jeg har på for. hun går imot trykk og blir gal hvis hun ikke får bestemme over rytteren.

jeg trente ettergift på Herkula i 3 dager på bane i bare grima. vansklig til å begynne med, men hun ble mye enklere å jobbe med etter det... jeg kan fortsatt ri henne i bare grima, men gjør ikke det på tur, HVIS hun skulle finne ut at det går ann å stikke.
men merker at hun straks har roet seg mer.
så det er jo en løsning..

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 25/11/2006 :  22:06:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Selvfølgelig skal man ha kontroll. Noe annet er uansvarlig. Men en løsning er jo å ikke ri ut på en hest man ikke har kontroll over, og heller trene på bane og evt få instruksjon

Jeg prøvde bare å poengtere at det e rlitt spesielt med travere. En traver som skal omskoleres kan for det første ikke ris på en bane hver dag, og for det andre, den er utrent med den type muskler, og kan ikke ris LENGE på bane hver dag, og en traver er vant til MYE trening. Den MÅ ut og bruke kroppen, om den skal bli håndterbar.

Poenget er at en periode kan man bruke noe som anses for å være sterkt, hvis det er noe hesten trives med .et rett Pelham er faktisk ikke et så sterkt bitt. Det er ikke hardere i virkningen enn en hackamore !!! Hvis man har kontroll over en stressa traver med pelham, da har man jo kontroll da. Og kan fint bevege seg ut på tur og jobbe med hesten.

Man må kunne ri på tur med hesten sin selvom den aktuelle hesten ikke fungerer på trinsebitt. Det er MANGE hester som trives bedre på stang enn på trinse, og går på helt hengende tøyler, da stang passer bedre i munnen deres, og de har dårlige erfaringer med trinse.
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 25/11/2006 :  23:41:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er MANGE hester som trives bedre på stang enn på trinse, og går på helt hengende tøyler, da stang passer bedre i munnen deres, og de har dårlige erfaringer med trinse.

Opprinnelig postet av summer

Det er noe helt annet. Det er helt greit å ri med stang hvis det brukes riktig. Men jeg synes ikke man skal ta KONTROLL over hesten med et stangbitt. Kontrollen har ideelt sett veldig lite med munnen å gjøre. Jeg har ikke erfaring med travere og det kan godt hende det er riktig som du sier at det er veldig spesielt å trene dem. Inlegget mitt var ikke spesielt rettet mot deg, men mot alle som mener det er greit med sterkt bitt.

Mange oppfatter meg kanskje som en som har mange prinsipper.. Det er aldri slik at alt fungerer på alle hester, det er jeg helt klar over.. Men generelt synes jeg det er en dårlig ide å gjøre seg sterkere enn en sterk hest. Den svarer med å presse imot. En erfaren rytter kan nok bruke sterke bitt på en ok måte og gi ettergift i riktig øyeblikk, men jeg har sett mange ryttere på disse kaldblostraverne der det ikke er tilfelle. Dessverre.

Husk at hestene ikke vet hva vi tenker. De svarer på det vi GJØR. Hvis vi i prinsippet synes at man bør lære å kontrollere hesten uten tvang, men likevel velger å håndtere hesten gjennom tvang vet hesten ingenting om prinsippet vårt. Den kan bare forholde seg til det vi gjør.

Egentlig ikke så mye å diskutere. Vi har forskjellige erfaringer, og jeg ville egentlig bare komme med et tips til den som startet tråden Jeg er egentlig ikke så begeistret for det delte trinsebittet heller, men det er en annen sak. Trinsebittet er ikke svaret på alt i hvert fall. Rir mye uten bitt jeg da..
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 26/11/2006 :  00:01:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Selvfølgelig skal man ha kontroll. Noe annet er uansvarlig. Men en løsning er jo å ikke ri ut på en hest man ikke har kontroll over, og heller trene på bane og evt få instruksjon. Er klar over at ikke alle tenker som meg og alle må få gjøre ting på sin egen måte.

Ja, for dem som det har...
Når jeg hadde den hesten på for som jeg skrev om i et tidligere innlegg, så hadde jeg verken bane eller instruktør tilgjengelig. Det må også tas med i beregningene når man diskuterer slike saker. Kunne jo ikke la hesten stå fordi jeg ikke hadde en inngjerdet bane hvor jeg kunne ri henne med trinse? (Og ikke hadde jeg kommet til å kun ridd henne på banen hver eneste dag uansett...)

Når det er sagt, så er jeg jo enig i at man skal bruke et så mildt bitt som mulig, men man må også godta at det av og til ikke er det mildeste som finnes!

Og vi er vel alle enige om at det er bedre å bruke et bitt som hesten faktisk reagerer på, enn å henge konstant i kjeften på den...

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden
Side: av 12 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.