hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ridning av drektig hoppe?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Ridning av drektig hoppe?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

TORHILD

» VIP

Skrevet - 24/11/2006 :  00:49:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan rir du hesten din etter bedekning? Sitter du nede i dressuren? Driver du med sprangridning? Hvor lenge rir du henne fram til fødselen?

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 24/11/2006 :  01:09:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er "hundre måter" å gjøre dette på - alt etter rase, alder, bruk osv osv.

Med mine hopper, som altså er nl-hester, ble de bedekket på sommerhavn, og fikk derfor gå en del uker før de kom hjem, og føllene hadde "satt seg". Så ble de brukt omtrent som vanlig - dvs. i ridning - ikke så mye sprang, riktignok.

Når de begynte å bli følltunge utover våren, ble de brukt, men med mer hensyn til at de hadde ganske mange kilo føll i magen. Siden de gikk ute flere timer hver dag, fikk de beveget seg etter eget ønske, og ble holdt godt øye med når det nærmet seg termin.

Så sant det ikke viser seg noen komlikasjoner under drektigheten, så er jo ikke en drektig hoppe "syk". Hun bør også være i aktivitet så lenge som mulig, så hun er frisk og sprek til fødselen.

Meen - man setter jo ikke føll på en hoppe som er aktiv konkurransehest.....
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 24/11/2006 :  02:13:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Mi hoppe er no 6 mnd drektig. Var nettopp med på trening 3 dager for dressurintsruktør. Forlanger fortsatt det samme av henne omtrent som før ho var drektig. Men merker hesten av og til er litt "treigere/seigere". Tar litt hensyn til att ho er litt tyngre men rir forstatt omtrent som normalt.

Hoppa også nokre små krysshindere her om dagen (30-50 cm) Men noko spesielt sprangtrening dropper vi no.

Har tenkt å fortsette med dressur ridninga ei stund til så lenge ho orker. Vil holde henne mest muleg i gang.

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2006 :  12:57:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg tok det rolig de første 6 ukene etter bedekking, siden det da kan være fare for at de kaster, tok ultralyd etter 6 uker og sjekket at alt var i orden, så begynte jeg opptrening, og trente etterhvert helt normalt frem til 8-9 mnd, tok det så i hoppas tempo, men hun ble trent fram til samme dag som hun fødte, og begynte treningen igjen ca 14 dager etter fødsel, og etter 2mnd ble hun trent så å si normalt (dette er jo ingen konkurransehest, så hard trening er det ikke snakk om her). Alt dette kommer helt an på hoppas form og helse (min hest har alltid vært i god form), men det er viktig å holde hoppa i form hele svangerskapet, da blir fødselen og tiden etter også lettere. Jeg er dressurrytter, så sprangtrening ble det ikke noe av .
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 24/11/2006 :  14:33:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Vår hoppe er nå snart 6 mnd på vei, og har sluttet å trene henne. Dette er hennes første føll og hun er 6 år. Skulle gjerne tatt henne på turer i ny og ne, men har rett og slett ikke tid, da vi har 11 andre hester som trenger trening (travhester)...
Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 25/11/2006 :  00:04:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mi hoppe er no 6 mnd drektig. Var nettopp med på trening 3 dager for dressurintsruktør. Forlanger fortsatt det samme av henne omtrent som før ho var drektig. Men merker hesten av og til er litt "treigere/seigere". Tar litt hensyn til att ho er litt tyngre men rir forstatt omtrent som normalt.

Hoppa også nokre små krysshindere her om dagen (30-50 cm) Men noko spesielt sprangtrening dropper vi no.

Har tenkt å fortsette med dressur ridninga ei stund til så lenge ho orker. Vil holde henne mest muleg i gang.

Opprinnelig postet av Lucinda:

Så du sitter nede i dressuren på lik linje som før?

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 25/11/2006 :  00:10:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da håper jeg hun får gå mye ute, for det er jo bare halve drektigheten gått.
Det vil også være nyttig å tilbringe tid med henne, så hun er rolig og vant med mennesker - særlig siden det er første føll.
Noen ivrige "stalljenter" som kunne gå litt turer med henne?
Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2006 :  12:41:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
islandshoppa jeg har på for, rir jeg ganske så lett og regelmessig.. jeg bruker henne til hva som helst. men her er det mest dressur, gangartsridning og tur. har fått beskjed om at jeg ikke skal galoppere så my med henne da.

jeg kan bruke henne vanlig fram til mars/april, sier eieren. føllet kommer ikke før juli/august..

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 25/11/2006 :  18:50:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Da håper jeg hun får gå mye ute, for det er jo bare halve drektigheten gått.
Det vil også være nyttig å tilbringe tid med henne, så hun er rolig og vant med mennesker - særlig siden det er første føll.
Noen ivrige "stalljenter" som kunne gå litt turer med henne?

Opprinnelig postet av T. Boysen

Regner med den var skrevet til meg..?
Hun går ute hele dagen på et stort beite, med masse andre hester og får bevegd seg en hel del. Hun er rolig og veldig vant til mennesker, så det er ikke noe problem.. ;)

Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 25/11/2006 :  18:56:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Min venninne har en drektig dølehoppe, og hun tror jeg er en av de ytterst få som kan gjøre så mange ting på en gang. hun går kjøring hver eneste dag, deltar i dølehest NM, går i ridning på kvelden og kjøring/ridning i helger. hun har som regel både føll ved hånden og føll i magen og klarer seg utmerket. vi trapper ned på trening ca uti april. og like før fødsel, er det bare rolige turer. Aldri hinder.

Hun blir bedekt på sommeren, og man begynner så forsiktig med opptrapping og tar det litt med ro den første perioden da det tar ca tre mnd før fosteret fester seg. Har en helt utmerket frisk hest, med fine friske føll.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 26/11/2006 :  02:50:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres ut som AinaVj har en fornuftig venninne når det gjelder bruk av en drektig hest.
Den ER jo ikke sjuk! Og - jeg som er så glad i "gamle dager" - tror ikke mærrene stod på stas selv om de ventet føll. Nei, det var nok å "arbeide for føda" den gang også.

Når det gjelder konkurransehester, så hører man som oftest - når det gjelder hopper: Nå skal hun ikke konkurrere, men brukes i avl. - Da har man tatt et valg for hoppa, men det betyr ikke at hun ikke kan brukes til noe som helst....

Ønsker forøvrig alle som har drektige hopper lykke til - og når føllene kommer utover våren/sommeren, så regner jeg med at tråden "Årets føll 2007" kommer opp så fort den første er født!
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 26/11/2006 :  03:14:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Lucinda:

Så du sitter nede i dressuren på lik linje som før?

Opprinnelig postet av TORHILD

Jepp, og det kjem eg nok til å gjere ei god stund til ;)

Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 26/11/2006 :  20:44:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Høres ut som AinaVj har en fornuftig venninne når det gjelder bruk av en drektig hest.
Den ER jo ikke sjuk! Og - jeg som er så glad i "gamle dager" - tror ikke mærrene stod på stas selv om de ventet føll. Nei, det var nok å "arbeide for føda" den gang også.

Når det gjelder konkurransehester, så hører man som oftest - når det gjelder hopper: Nå skal hun ikke konkurrere, men brukes i avl. - Da har man tatt et valg for hoppa, men det betyr ikke at hun ikke kan brukes til noe som helst....

Opprinnelig postet av T. Boysen

Hehe...Du veit så masse rart om gamle dager du
Men jeg kjenner til flere dølehestkarer som fortsatt bruker hoppa si på "gammalt vis" fram til hun føller. Ingen har tatt skade av det foreløpig.

Denne hoppa det er snakk om brukte jeg i dag på jobben i over tre timer. Kjøring for barna i full fart i ca 1 og 1/2 time, og runderidning siste delen. Så hun blir brukt hardt. Drektig eller ikke drektig,så er det ingen forskjell på nåværende trening, og slik er det hvert år.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.69 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.