hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stillning/bøyning – holde igjen/gi etter
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Stillning/bøyning – holde igjen/gi etter
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Irene A

Norway

Skrevet - 20/11/2006 :  18:41:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Hei!
Siden det er så mange som er inne på mix og leser, fra hele Norge og på alle nivåer, så legger jeg ut en problemstilling jeg har her. Håper at mange svarer, så jeg får en oppfattelse av hva dere andre synes om dette.

For å ta det fra begynnelsen: Når jeg var yngre og begynte å ri dressur, lærte jeg å ri ganske aktivt med både hender og ben. Man skulle ta tak i innvendig og holde til hesten slapp. Utvendig skulle holdes stram, slik at hesten ble låst mellom tøyletakene. Slik skulle man altså holde, på volte etter volte, til hesten "ga etter" og gikk i "ettergift". Man skulle hele tiden ri aktivt med bena, noen man jo er avhengig av hvis man rir med så sterk hånd, og etter min mening overdreven bøyning. Denne typen ridning får etter min mening ofte raske resultater, ihvertfall med tanke på knekk i nakken. Dette var noe jeg lærte av flere forskjellige instruktører, på svært høyt nivå i Norge. Jeg var heldig å få ri mine instruktørers hester på stevner, red etterhvert ganske "bra", ihvertfall etter deres målestokk.

Etter at jeg fikk en hest som kom med så voldsomme protester mot denne treningen (hun ble farlig) så måtte jeg lære meg å ri mere følsomt, noe som resulterte i at mine tidligere instruktører ikke ville hjelpe meg mere. Hesten var jo stokk dum og det ene med det andre. Jeg red på alene, og etterhvert fikk jeg hjelp av trenere som var for mer følsom ridning. Det ble kun sprangstevner med denne hesten, men jeg følte selv at denne hesten lærte meg enormt mye. Men men, nok om det. Nå, etter ca 7-års opphold fra ridningen, har jeg igjen begynt å trene dressur med min 4-årige hingst.
Etter flere kurs med spanske trenere, som legger sterkt fokus på sits, og rolige hender føler jeg at jeg er på rett vei igjen.
Har ikke noe særlig erfaring med å trene unghester, men har lært at de skal ris rett. Lite bøyning, kun stillning på bøyde spor osv. Rir veldig lite med hendene. Hele tiden variere ridningen, med overganger, rideveier osv. Aldri bare sitte å "gnage" rundt på storvolte etter storvolte. Og har også fått klar beskjed fra min spanske trener, at hvis jeg skal ta tak i innvendige, skal jeg gi etter på utvendige. Aldri låse fast en unghest, og heller aldri bøye voldsomt.

Men har fortsatt ikke funnet en trener jeg kan ri regelmessig for i Norge. Nå, i helgen som var, prøvde jeg å trene for en norsk trener, som har tatt beriderutdannelse i tyskland/østerrike, og rir på høyt nivå.
Og det var jammen meg akkurat det samme som før!
Jeg red i 45 min, og det eneste jeg gjorde var å ri på storvolte rundt treneren. De eneste instruksene jeg fikk, var å ta og ta i innvendige, holde igjen på utvendige, til hesten slapp. Jeg fikk beskjed om å dra og dra. Hesten ble helt forvirret, for jeg har ridd ham rett, nå ble det plutselig helt enorm bøyning.
Hun trente mange andre også, og alle fikk samme beskjed. Noen hester løsnet jo etterhvert, og fikk noen store steg innimellom. Men er det virkelig verdt å sloss så mye med hesten sin?

Jeg føler meg overhodet ikke komfortabel med slik ridning, det må da være andre måter? Føler at mange tyske/danske trenere instruerer slik, og det er jo de det er flest av i Norge.
Dette er i hvertfall stikk motsatt av hva min spanske trener vil jeg skal gjøre, men hun har jeg ikke mulighet til å trene regelmessig for. Blir ganske fortvilet.
Er det slik de fleste dressurryttere mener er rett i Norge? Flere av de andre rytterne syns dette var helt topp. Hesten hadde jo et valg, når den ga etter løsnet også rytteren på grepet.

Hva syns dere?

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643

gladhest

Skrevet - 20/11/2006 :  19:03:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan jo prøve en som underviser i akademisk dressur?

Det finnes sikkert andre også, men jeg har inntrykk av at det er veldig mange som underviser etter "ta og gi i innvendig tøyle" - prinsippet.
Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 20/11/2006 :  19:31:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Det er egentlig ikke det å ta og gi med innvendig tøyle jeg mener. Mere det å ta et godt tak, uten å gi etter på utvendige, og ikke slippe før hesten har gitt etter. Og da mener jeg å ta såpass i innvendig, at hesten blir bøyd kraftig i nakke/hals. Ikke bare å f eks vri litt på håndleddet med innvendig.

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2006 :  19:45:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
huff ja.. kjenner godt til innvendige tøylen. ser det på maaange bilder av "dressurhester".. hmf. selv er jeg heldig og har funnet en trener som er veldig imot "innvendig tøyle-syndromet" () - var hun som lærte meg om det in the first place. de finnes der ute innimellom, irene
har sett det samme som deg ja, at i tyskland/danmark er det mye "konkurransedressur" (dumt uttrykk men), dvs i retning av mye tøyle, innvendig, hester på framparten med enorme mengder frambeinsaksjon men lite bæring.
du får nesten bare prøve deg frem, snakke med folk, og hvis du hører noe som kan være interessant kan du jo dra og se på en time. så slipper du å betale for noe uaktuelt, og ikke minst, du slipper å forvirre hesten din alt for mye...
og spre kunnskapen din, er mange som sliter med det du gjorde før - men de vet ikke om noen annen måte. selv jeg har klart å få noen til å i det minste revurdere situasjonen, og jeg er bare 16

(edit for å si at når jeg snakker om "innvendig tøyle-syndromet", så mener jeg de samme som holder igjen på utvendig også. siden du kommenterte det nå.)

www.freewebs.com/hannaoglukas
Redigert av - Hanna & Lukas den 20/11/2006 19:49:08 Gå til toppen av siden

Henriette444

» VIP

Skrevet - 20/11/2006 :  20:24:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg skal ha min hest til å "slippe", så tar jeg litt fatt i innvendig tøyle, samtidig som jeg støtter opp med sjenkelen, men å holde igjen på utvendig?? Neinei, den må jo løsnes i det millisekundet du tar igjennom, ellers kan jo ikke hesten bøye, og resultatet, i alle fall på min hest, ville være at han slo voldsomt fra...
Når hesten så responderer, løsne innvendig umiddelbart, og støtte utvendig:)
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2006 :  20:52:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Jeg har lært å ri på den måten som Irene beskriver i sitt første innlegg. Den nye treneren min lærte meg det å holde konstant på utvendig tøyle og dra innvendige til hesten slapp. Hesten var på dette stadiet svært dominerende og sterk etter flere uker/mnd med "misforstått/dårlig/lite" dressur fra min side.
Følte måten var litt "brutal", men det var nå en måte som fungerte for oss. Da gjør jeg som treneren sier, så lenge det fungerer:) I begynnelsen protesterte hun litt, men nå kan jeg ri på en mye mildere måte. Altså jeg ønsker egentlig ikke å være hard mot hesten, men i samarbeid med treneren fikk vi altså hesten på plass på denne måten, og nå kan jeg ri henne på en måte som fungerer.

Så konklusjonen min er vel at så lenge det fungerer for meg og hesten er det ok:)
P.S Om det har noen betydning så driver jeg ikke med konkuranssedressur, men trener masse dressur pga jeg driver med sprang og dressuren er som kjent viktig da:) Hesten er en innridd, rutinert ridehest går LA og ikke noen "spesielle behov" (ekstremt følsom feks)

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 20/11/2006 :  22:22:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Og det sa knekk, knekk, knekk... :/ Gå til toppen av siden

Hanna & Lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2006 :  22:38:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanna & Lukas  Svar med kopi av melding
hm ja.. som vi har diskutert lisa, så er vel treneren nøkkelordet her. man stoler selvfølgelig på hva treneren sier.
men hvis det er sånn man vil ri, hvis - som du sier, cheri - det fungerer for deg, så er det bare et valg man må ta. men jeg synes det er viktig å vite hva som egentlig skjer, så man kan ta et godt begrunnet valg.

www.freewebs.com/hannaoglukas Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2006 :  22:49:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Tja, så alle som bruker denne metoden rir bare hesten til knekk? For å referere til noe i Irene As første innlegg:
Men har fortsatt ikke funnet en trener jeg kan ri regelmessig for i Norge. Nå, i helgen som var, prøvde jeg å trene for en norsk trener, som har tatt beriderutdannelse i tyskland/østerrike, og rir på høyt nivå.
Og det var jammen meg akkurat det samme som før!
Altså svært mange på høyt nivå, ikke bare i Norge, gjør slik. Og denne treneren som lærte meg dette har ridd EM bl.a og regner med man ikke kommer dit om hesten bare knekker i nakken... Greit at folk er uenige i metoder, men å kalle det knekking blir vel litt feil, når man tenker på hvor mange som rir på denne måten. Nå er ikke jeg noe dressurekspert, men stusser litt på knekke-kommentaren;) Hadde hesten min kun knekkt når jeg red henne sånn, hadde jeg og i alle fall treneren oppdaget det. Første gangen følte jeg selv hun knakk, men som sagt nå rir jeg ikke slik lengre og hun jobber rett:) Håper noen forstår hva jeg mener, slet litt med formuleringen i dag:p

Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2006 :  22:56:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Skrev innlegget ovefor før jeg leste Hanna sitt. Det var et svar til LisaFi sitt innlegg.

Men ikke misforstå altså, hadde jeg lest mine innlegg selv hadde jeg tenkt: "stakkars hest med så slem rytter" Jeg rir med så myk hånd som mulig, drar aldri hesten ned til tøylen osv. Ser man på oppvarmingen på et sprangstevne vil jeg påstå jeg er en av dem som sager/drar minst. Higer alltid etter å ri med så myk og forsiktig hånd som mulig, og det går supert. Var bare i starten at vi måtte "ta litt i hesten og være litt diktator"...
Vil bare ikke bli misforstått (ja, jeg vet jeg snakker rundt meg selv nå... Vet ikke helt hva jeg mener:p)

Love you, Cheri<3

Redigert av - Svalgårds-Cheri den 20/11/2006 22:57:12 Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 21/11/2006 :  00:49:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Man støtter på utvendig og leder med innvendig tøyle, det er grunnprinsippet.. Men man skal aldri holde igjen. Resultatet blir en hest som blir hard i munnen, går i mot hånden, blir sterk og til slutt hvis det går riktig galt havner den på fremparten.

Slik har jeg lært det:

Det hele handler om å ta og gi. Man krever litt, når man får respons (hesten begynner å akseptere bittet) så svarer man med å gi ut på tøylen (gi etter), det er slik man får ettergiften.

Når jeg så har oppnådd dette, hesten går pent rundt, tar kontakten, svarer for sjenkelen og svarer på paradene og bøyer på halsen, kan jeg begynne å se på bøyningen og den innvendige tøylen. Det jeg (og de fleste andre håper jeg) vil er at hesten skal være løsgjort, myk og igjennom i sidende, svare frem for sjenkelen og arbeide bakfra og frem til en myk kontakt. Den invendige tøylen bruker jeg til å bøye hesten rundt min innvendige sjenkel, samtidig med/ved hjelp av utvendig sjenkel som jeg tar litt tilbake for å holde fatt på bakparten, den innvendige sjenkelen holde hesten på plass, slik at den ikke faller inn til den siden jeg bøyer den til. På denne måten kan jeg velge om jeg kun vil bøye halsen, ri en volte, versade eller travers (så sant hesten kan de to sistnevnte tingene).. Når jeg har kommet så langt kan jeg begynne å se på hvor mye jeg vil bøye hesten og om jeg vil ri øvelsene helt ut, stoppe opp litt/halvparade eller avbryte øvelsen og ri rett frem igjen.

Det viktige er at man aldri låser seg i armene. De skal fungere elastisk slik at hvis du ber hesten om å komme igjennom til bittet, og du får den responsen, så skal du ikke bli ved med å holde, da skal man gå med frem med hånden.

Ihvertfall slik jeg har lært det!!

Men som mye annet her i verden er det forskjellige måte å utøve en teori på i praksis!!

Ltkke til videre

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

louise92

» VIP

Skrevet - 21/11/2006 :  10:24:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
hey! Jeg har hatt det samme problemet som deg :S Jeg bor i stavanger og der er de ikke det største utvalget av trenere som instruerer på høyt nivå. jeg red på landslaget med min 2. ponni ( som forresten er til salgs) for en dank trener. det fikk jeg klar beskjed. sporene i og bøyd til hun gir seg! dette funket veldig dårlig på Chanell, som bare ble hardere og hardere i munnen. Men så fikk jeg en ny trener. Hun fokuserte veldig på det om den spanske instruktøren din sa. det ble bae fokusert på sits om minst mulig hånd. Jeg hr lært at man likevel skal "leve " i hendene. Da mener jeg å vibrere forsiktig i ringfingerleddet. Jeg har også lært t man alltid skal ha støtte på utvendig tøyle. Det er liksom veggen til hesten . Hvis du slipper den raser skulderen til hesten ut og den bøyer bare i halsen og ikke i polen. Men du må huske at de utenlandske trenerene som noen tar opp til norge nødvendigvis ikke er så populære i sitt eget land...Det har jeg erfart. Han red jeg for en gang , så var det nok. Menhvis du ser på landslagsnivået i eks. Tyskland og Danmark er det 10 ganger bedre enn i norge. De vinner alle mesterskap! Håper du finner en trener til slutt:) LYKKE TIL:):) Gå til toppen av siden

Irene A

Norway

Skrevet - 21/11/2006 :  12:05:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideIrene A  Svar med kopi av melding
Jeg vet at metoden jeg beskrev i første innlegg fungerer for mange. Den fungerte flott for meg også den, de første årene. Men den oppfordrer til slossing med hesten, og veldig ofte blir resultatet en spent hest som må tvinges igjennom ganske ofte. Målet med metoden er jo å få en dyp hest som går opp med ryggen, og bøyer hele kroppen og ikke bare hals/nakke. Jeg tror mange får en Aha-opplevelse de første gangene de prøver denne metoden, for de fleste hester velger jo å slippe ganske raskt for å slippe presset. Men det er også andre måter å oppnå samme mål på, som ikke oppfordrer til dra-kamp.
Men jeg syns det er en ganske vesentlig forskjell når en meget dyktig rytter gjør dette (en svært dyktig rytter kan kordinere kroppen og få igjennom en nesten hvilken som helst hest i løpet av kort tid, uten slåssing) Når derimot hobby-ryttere som f eks rir bare en hest, og ikke har på langt nær samme kontroll på kroppen og "rytterfølelse" skal prøve på denne metoden, blir det gjerne krangling, runde på runde. Og jeg vil ihvertfall ikke krangle slik med hesten min, det er ikke derfor jeg rir.
Syns det er så utrolig deilig etter at jeg begynte å ri for den spanske treneren, for selvom hun er MEGET streng, så går hun på meg som rytter, og ikke på hesten. Enkelt og greit fordi jeg trenger det! Og når hun terper på meg, og jeg rir skikkelig, så går også hesten bra. Uten noe slåssing og draing. Og det er en utrolig god følelse! Og dette er "konkuranse-dressur".

Syns bare det er så skummelt når instruktørene oppfordrer til slik hard ridning, når de bare kommer innom nå og da (berideren jobber jo i tyskland). Det er helt naturlig at disse rytterne prøver denne metoden alene, og da har de ikke kunnskap nok til å vite når de IKKE skal dra mer, og når de absolutt bør slippe etter. Og det syns jeg er katastrofalt ovenfor hestene.
Da må det vel være bedre å lære slike ryttere (som meg selv) å ri skikkelig først, selvom det da tar lengre tid å oppnå samme resultat?

Jeg vil gjerne poengtere at jeg syns er problemet, er at man blir bedt om å holde igjen med utvendig, samtidig som man skal dra i innvendig. For meg er dette svært annerledes, enn det å ta ledende tak i innvendig og løsne i utvendig.

Blogg: http://www.hest.no/blogg/?bid=643 Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 21/11/2006 :  22:35:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Jepp, jeg oppfattet det som ble beskrevet her, som å "ta hesten igjennom" på utvendig tøyle, etter at den har begynt å gi etter for evinnelig lirking etc med innvendig tøyle. Hvis hesten mer eller mindre "slipper" på bege sider, får det som regel til resultat at tredje nakkevirvel havner øverst, i stedet for første. Det kaller jeg knekk, fordi det er en "framprovosert" eller "tvungen" ettergift på den måten at hesten ikke egentlig slapper av så mye som det ser ut som, den prøver heller å unngå "masinga" med tøylene. Gå til toppen av siden

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2006 :  01:03:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Må bare si meg helt enig i Amillion jeg
Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 22/11/2006 :  12:46:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Don-Pedro: Thanks...
Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.