hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stillning/bøyning – holde igjen/gi etter
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Stillning/bøyning – holde igjen/gi etter
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

prinsesseronja

Skrevet - 24/11/2006 :  02:46:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm...Ronja tenker litt her..

Treneren min jobber en del med utvendig og innvendig tøyle, men hesten min trenger en helt rolig hånd og masse sjenkel og sits.. Likevel skal utvendig hånd støtte. Men jeg med innvendig hånd lirker litt på ringfingeren. ikke drar, men bevelger fingeren bittelitt. Så er det masse masse sjenkel.

Treneren min er veldig opptatt av at hesten skal bakfra og inn i hånden. Og når en hest går bakfra og inn i hånden knekker den vel ikke?

Ellers lærte jeg også av en annen instruktør at jeg skulle kjenne litt hvor hesten var "hard" så ta og slippe litt der forsiktig med ringfingeren.

Ellers får jeg kjeft for mine litt stive håndledd. (sliter med det når jeg skal lage cappucino på jobben også, barista-mannen er oppgitt). Så treneren som ber meg ri slik ønsker ikke en hard hånd.

Vet ikke hvor nyttig bidrag dette egentlig var, men jeg ville egentlig bare poengtere at trenere som vil ha oss til å ri med utvendig/innvendig ikke gjør det for raske resultater nødvendigvis. Og ja, treneren min er berider fra tyskland
Gå til toppen av siden

Nano

» VIP

Skrevet - 17/03/2007 :  21:28:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er det meningen man skal få hestene sine til å gjøre? Dressur skal vel være så naturlig som mulig, i fullstendig harmoni med en avslappet og trygg hest?

For hver gang man rir legger man igjen et slags minne i hesten, fysisk og psykisk. Dere har kanskje lagt merke til at de som drar hardest i tøylene alltid bruker lengst tid på å få hesten til å 'løsne' under en ridetime etc. Det hjelper vel aldri å direkte DRA i innvendig tøyle for å få ettergiften. Først og fremst må trykket fra sjenkel alltid komme før tøylen. Om hesten svarer dårlig, kanskje gi den et klaps med leggen for å minne den på jobben. Man kan godt lede med innvendig tøyle, men ikke direkte dra tilbake. Men når man krever at hesten skal gå med en sterk bøyning til innvendig side må man jo også gi noe ettergift på utvendig tøyle, hvis ikke kan jeg ikke skjønne hvordan hesten skal kunne like å arbeide lenger?

Det som her kommenteres som knekking kan vel kanskje være det faktum at en hest som blir ridd med overdreven tøylebruk som dra i innvendig tøyle, lås utvendig, ikke vil være 100% løsgjort, fordi den alltid vil være en anelse spent og hele tiden vente på neste gang den skal kjenne noe i munnen. Hester som blir ridd slik er veldig ofte å se på oppvarmingsbaner på sprangstevner helt ned til et ganske lavt nivå. Hester som blir ridd med en hard hånd uten synlig ettergift, som går godt bak loddplan og pisker med halen. Ikke så pent mener nå jeg. Hesten min får heller gå med mindre buet hals, og være harmonisk og komme bakfra og frem. (se på spranghester som rides bakkearbeid: de svetter stort sett bare foran: gansje, hals og boger. ingen ting der den også burde ha blitt svett.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.78 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.