hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ridekurs og ponnier som kaster av rytter
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Rideleir/rideskole
 Ridekurs og ponnier som kaster av rytter
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Vilgot

» VIP

Norway

Skrevet - 16/11/2006 :  08:36:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Datteren min var på ridekurs i går å ble satt på en ponni, som virker ganske nervøs av seg. Hun leide ponnien ned til ridebanen som vanlig å alle gjorde seg klare til å sett seg på hver sin ponni. Carina (datteren min) fikk skrittet et par runder da denne ponnien fant ut at hun ikke skulle ha noen rytter på ryggen. Ponnien begynte å gå fortere, setter over til trav for så å løpe i fullt firsprang rundt på banen og noen bukkesprang så stupte Carina over hodet på ponnien å landet på hodet i bakken, gikk rundt å landet på ryggen å sklei under gjerdet. Blodet randt ut av begge neseborrene. Vi fikk stoppet nese blodet og etter 10min fikk vi henne opp på en rolig ponni, for at hun ikke skal få skrekken.

Jeg som mor reagerte veldig sterkt på dette å lurer litt på hva dere andre ville gjort?
Vi kom hjem med en ødelagt hjelm å ei jente med veldig rød nese å vond arm. Jeg har ikke betalt for ridetimen enda å nå må jeg ut å kjøpe ny hjelm til neste time, for Carina vil på kurs igjen.

Kan jeg be rideskolen om å kjøpe ny hjelm?

En nervøs ponni har vel ikke noe å gjøre på et kurs for unger i alderen 5-7år?

Redigert av - Vilgot den 16/11/2006 11:05:33

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 17/11/2006 :  03:41:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ojj da! Her kan det komme mange momenter inn i bildet.
Var det ingen ansvarlig person tilstede, som oppfattet at ponnien var urolig, og som kunne stoppet den før det var for seint? - Er klar over at slikt kan skje på sekunder, så man ikke rekker å gripe inn - men en ansvarlig ridelærer burde øyeblikkelig ha grepet inn da ponnien begynte å trave "utenom instruksjon".
Som ridefysioterapeut, ville jeg blitt MEGET bekymret hvis en rytter ble kastet av og begynte å blø neseblod fra begge nesebor. Ville faktisk ikke satt rytteren på hest igjen før jeg hadde forsikret meg om - ved grundige nevrologiske og fysiske undersøkelser - om at rytteren ikke hadde en alvorligere skade.

Hvordan er forsikringsforholdene til rideskolen i forhold til skader? Få klarhet i dette, dvs. om rideskolen har forsikring som dekker slike uhell, eller om rytterne er "egenforsikret" hjemmefra.

Dette er forhold som er meget vesentlige når det gjelder terapiridning - vet ikke hvilke avtaler og "kontrakter" rideskole-elever har på "vanlige rideskoler" når det gjelder skader.

Takk og lov for at det ikke gikk verre med jenta - OG at hun vil fortsette å ri.

Etter min smule "rettferdighets-sans" ville jeg nok "forlange" at rideskolen betalte for en ny hjelm, hvis den gamle ble utsatt for slik belastning at den må skiftes ut.

Nå har slike saker alltid minst to sider, så det kunne være av betydning å få vite rideskolens "versjon" av saken.

Siden dette er et "problem" som mange rideskoler OG ryttere kan oppleve, valgte jeg å svare her - så langt. (Evt. kan jeg svare privat, gjennom personlig e-mail.)

Forøvrig vil jeg ønske Carina lykke til videre med ridningen!!

Gå til toppen av siden

Vilgot

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2006 :  07:22:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Først vil jeg takke for svar Trine

Dette var den femte ridetimen Carina var på å hun begynte å føle seg trygg på banen. Hjemme har vi alltid leid henne med shettisen.
Det er alltid 1-2 jenter med under ridetimen som skal hjelpe ridelæreren med rytterene og ponniene. Carina ble leid rundt ei lita stund å det gikk bra, helt til denne jenta syns det gikk så bra at hun lot Carina ri alene, det gikk ikke mange sekunder før ponnien tok den ene sjansen.
Carina sa ifra at "Nå går hun fort", men det var desverre ikke store reaksjonen før det var for seint. Ponnien ble tatt av banen etter at dem fikk tak i den å på en måte så virket det da som om den fikk viljen sin.

En av fedrene som var der var tidligere hockey trener å kunne endel om skader så han undersøkte Carina å han fikk neseblodet til å stoppe på et blunk(nesten).
Gå til toppen av siden

SøndreAasGård

» VIP

Skrevet - 17/11/2006 :  16:36:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det en seriøs rideskole bør de ha en forsikring som dekker skade som oppstår når barn er i omgang med hestene.
Vanskelig å si om ponnien er egna el ikke, kan jo tenkes den ikke har gjort noe lignende før. Men som ridelærer skal man være rimelig sikker på at hestene man bruker er trygge, og dette blir særlig viktig når man har tilbud til så unge barn.
Hos oss har vi en leier til hver hest når de minste i den aldersgruppen rir, slik at vi kan forsikre oss best mulig mot slike hendelser.

MEN som forelder med hesteintresserte barn man må man alltid ha i bakhodet at ridning er en tildels farlig risikosport og man må ta høyde for uforutsette ting i omgang med dyr. Det skal selvsagt helst ikke skje ulykker, men man kan aldri helgardere seg. Og dette veit du jo sikkert siden dere har hest hjemme?

Flott at datteren din ikke har blitt redd. Før du krever å få hjelmen erstattet ville jeg snakket med den ansvarlige ridelæreren den aktuelle dagen og spørre om hvordan hun opplevde og vurdete situasjonen. Hva kunne de ha gjort annerledes? Vil de kompansere for den uheldige opplevelsen? Vær litt undrende, mange får pigga ut med engang om de veit de har driti seg litt ut og føler seg pressa opp til veggen.

Lukke til med videre rytterkarriere for en tøff lita jente!
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/11/2006 :  03:00:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fine råd fra Søndre Ås gård. - Man kommer langt med litt "pedagogikk" og en vennlig tone.

Jeg ble bare litt bekymret da jeg leste at hun blødde fra begge nesebor. Vil tro at en ridehjelm igjen har beskyttet mot alvorligere skade - heldigvis! - Lten tøffing - det er sikkert!

Såvidt jeg husker, har jeg vært i kontakt med Søndre Ås for mange år siden, i forbindelse med at dere ville starte terapiridning. Har dere fått tak i noen utdannet ridefysioterapeut?

Det utdannes ca. 10 - 12 ca. hvert annet år, så vi blir - langsomt, men sikkert - stadig flere.

Selv har jeg i alle år praktisert - så godt det lar seg gjøre når man har med hester å gjøre - "de tre S'er": Sikkerhet, sikkerhet og sikkerhet....

Men så vet jeg også veldig godt at situasjoner kan oppstå i løpet av et sekund, og man får ikke gjort noe før det er for sent - dessverre.

Gå til toppen av siden

LadyOgCashel

Skrevet - 18/11/2006 :  23:57:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLadyOgCashel  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLadyOgCashel  Svar med kopi av melding
Hei!=)

Uff er ikke noe gøy å bli kastet av nei! =/
Tror nok ikke du kan be rideskolen kjøpe ny hjelm, men dro dere på legevakta etterpå? Isåfall blir det dekket av rideklubben tror jeg...var det når jeg måtte dit etter å ha falt av en gang...

Er datteren din nybegynner? På ridekolen jeg går er jeg hestepasser og hjelper til på ridekursene;) Der leier vi alltid på nybegynnertimer...

Kan jo hende ponnien hadde en dårlig dag, sev om det er skolehester som skal være trygge og greie egentlig, men er de jo bare hester..=)
Men så at du skrev lenger nede at ponnien ble tatt ut av banen når de fikk fanget han inn... Det er jo IKKE bra i det hele tatt! Hester er jo smarte, da skjønner de jo lett at det bare er å galoppere litt vilt omkring,bukke litt,oss og få rytteren til å dette av så vips er man nede i stallen igjen liksom og slipper å være på ridetime..

Kjempebra at hun vil fortsette å ri ihvertfall!

"En hestetrener kan få hesten til å gjøre det han vil. En god hestetrener kan få hesten til å ville gjøre det!" Monty Roberts. Gå til toppen av siden

Vilgot

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2006 :  07:34:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har nå kjøpt ny hjelm til Carina. Vi skal tilbake på ridekurs på onsdag, så vi lar nok saken ligge etter noe om å men.

Jeg kommer til å ta en prat med ridelæreren om det som skjedde for å kunne spørre og få noen svar.

Carina er 5år og det er ikke flere en 4 hester på ridebana under ridetimen å det er 1-2 hjelpere med + ridelæreren så dem skal ha mulighet til å hjelpe hver rytter. Carina har vokst opp med hest, men hun er som sagt bare 5år.
Carina elsker hvite hester å denne ponnien var hvit, men nå har hun lært at om ponnien er hvit så er det ikke sikker at den er like snill/rolig som den er søt.

Jeg er glad for at jeg har fått svar på dette emne for å kunne vurdere dette som hendte, dette er jo sånt som kan skje på bare noen sekunder som ikke bør skje på en rideskole. Desverre så kan man aldri vite når sånt skjer det er jo er levende dyr det er snakk om.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.86 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.