hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Noen som vet .. MUGG ??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Noen som vet .. MUGG ??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Royal-X

» VIP

Skrevet - 12/11/2006 :  22:21:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja.. langt hovskjegg er jo som å be om trøbbel... har sett mye dritt som skjuler seg inni der... Det er jo fordi det tar så lang tid å tørke det. huff... Men det er jo fint da! så dere som har hester med langt hovskjegg må stelle pent :). Mugg er på en måte tørr flassehud og håret på hesten blir til små floker oppi det. Det løsner lett når man piller - noe som er helt ok tror jeg - men det må IKKE blø, da blir det bare værre. Gå til toppen av siden

Stall Skoglund

» VIP

Skrevet - 15/11/2006 :  16:12:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!!

Min hest hadde mugg i fjor i koden på ene bakbeinet, men æ gjorde ikke så mye med det..

Lot det være tørt også passa på at æ pilla vekk det verste skorpan pluss at æ passa på at det ikke ble FOR tørt sånn at det sprakk og ble stort sår.. smurte ingenting siden det ikke var så mye.

Men hvis det e mye mugg så kan det hjelpe å helle/sprøyte med en ren spruteflaske på muggen me Eple Cider Eddik i...

Hilsen en som har prøvd det, og håper at det hjelper på andre åsså!!
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 15/11/2006 :  21:18:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Ligger mange andre tråder om dette emnet her også.

Sier nå som før:
Man må vite HVA det er man behandler før man begynner med noe. Mugg er en bakterieinfeksjon, og må behandles deretter.
Vask godt med en bakteriedrepende såpe, som f.eks virkon s eller hibiskrub. Har hesten mye hovskjegg kan det være en fordel å klippe det. Pell av så mye skorper som det går, fuktigheten og varmen mellom skorpene og huden er perfekt grobunn for nye bakterier. Smør så med en bakteriedrepende salve, brulidine er den sterkeste man får på apoteket uten resept. Er hesten mye angrepet kan det hende man må få antibiotisk salve på resept av dyrlegen.

Kan være lurt å vente til man har smurt en gang med salve før man begynner å pelle på skorpene, slik at de er litt myke og faller av lettere.
Å holde beina rene og tørre er alfa og omega om hesten først har fått det, på en frisk hest gjør det ikke så mye med hovskjegg og gjørme, det beskytter faktisk.

Gå til toppen av siden

frkelin

Skrevet - 16/11/2006 :  07:46:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en viss følelse av at de som gjør mest med/mot mugg også er dem som får mest problemer med det. Det er selvfølgelig forskjell på hester, men det er flere ting å vurdere mht mugg enn hvilken salve man bør bruke. Hesten har et naturlig forsvar og vi kan enten styrke eller svekke hestens egen beskyttelse.
1. Problemer med hud, f.eks mugg KAN komme av problemer med foring/fordøyelse. Det er viktig å styrke kroppen sitt egen forsvar og det gjør man innenfra. Ikke med masse tilskudd, men med fokus på god fordøyelse. Dvs masse grovfor, vitamintilskudd og begrenset kraftfor. Kraftfor og mat med sukker/stivelse gir svingninger i blodsukkeret og kan ødelegge fordøyelsen og deler av imunforsvaret.
2. Det enkleste er jo å forebygge søle i paddocker. Dvs kjøpe noen kubikk grus hver år eller møkke ut av paddocken HVER DAG og passe på at dreneringen er god. Det er jo dyrt og tidkrevende, men tenk på alle penger og bekymringer man slipper og det er ganske tidkrevende å behandle for mugg også. I tillegg til at hesten kan bli halt og har vondt.
3. Om man barberer hovskjegget i koden og vasker ofte kan man irritere huden og ødelegge de naturlige fettstoffene i huden som beskytter mot fukt og mugg. Så lenge hesten har et naturlig fettstoff i huden og ikke står lenge i vann vil huden under hovskjegget være tørr. Jeg har prøvd å spyle hovskjegget og kodene til hesten min, men etterpå oppdaget jeg at huden innerst fortsatt var helt tørr. Jeg vasker ikke, og børster og gnir heller ikke i kodene til hesten min. Jeg kjenner forsiktig med fingrene noen ganger hver uke, men så lenge alt er ok lar jeg det være i fred.
4. Økologiske produkter: Optima-ph hudspray for dyr. Styrker kroppens eget forsvar og gir en god ph-balanse. Økologiske bønder bruker dette produktet på alle typer hudproblemer hos kuer/griser m.m og det brukes også på katter og hunder.
5. Ikke bruk grønnsåpe. Dette kjærringrådet har gått ut på dato for lenge siden.
6. God hovfunksjon sikrer god blodsirkulasjon som gir varmere ben som gjør at de tørker fortere og holder seg sunnere. Barfote hester er mindre utsatt for mugg. Det finnes også gummi/plast sko som vil bedre hovfunksjonen og blodsirkulasjonen med riktig trim.
Gå til toppen av siden

Caroliine~

Skrevet - 19/11/2006 :  02:19:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaroliine~  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaroliine~  Svar med kopi av melding
Anniken: Jeg vet jo at man må vite hva det er før man behandler, men jeg vet faktisk hva mugg er!! Dessuten skal man faktisk ikke bruke virkons , for det er til å fjærne bakterier fra vegger/gjennstander ol. ikke for å fjærne bakterier fra HUD!! Det har jeg snakket med vetrinæren om!

Frkelin: Ja, men hesten min får godt med grovfôr, og han får også vitaminer og hvitløkspulver, som skal forsterke immunforsvaret!

Gå til toppen av siden

linnkjersti

» VIP

Skrevet - 23/11/2006 :  13:06:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøv Hellosan:) Det funker:) Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/11/2006 :  13:16:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
helt enig frkelin.. Lopke har hatt litt mugg.. jeg gjorde ikke noe med det og det forsvandt helt av seg selv.. Hvis man begynner å fjerne skorper/vaske eller fukte tar prosessen lengre tid. Ikke at man ikke skal gjøre noe, men jeg har ikke dullet med beina og har og følelsen av at noe går over fortere av seg selv. Beste er å holde det tørt både inne og ute. derfor ingen salver her heller. Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 23/11/2006 :  19:34:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
frklin,det var godt å høre:)hestene mine har masse hovskjegg,og så fikk han litt mugg på det ene benet,å folk sier at jeg måtte barbere hovskjegget.men jeg lot det være jeg da.så forsvant det av seg selv:) mener at hovskjegget beskytter mer jeg da:D
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

€Klippa€

» VIP

Norway

Skrevet - 23/11/2006 :  22:15:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmm ja..

Klippa har mugg på alle fire beina, og det er ganske mye, tror eg..
det er i hovsjegget på størrelse med ein terning. er det normalt mye?!

har ingen erfaringer med mugg, så trenger litt hjelp på dette området.

eg har lest ein del plasser at eg skulle først vaske beinet med lunka vann, så skulle eg tørke gått, så vaske mugget med grønnsåpe og til slutt smøre på asseli salve... eg følgte oppskriften i litt over ei vekem, men såg ingen endringer..dette tar veeldig lang tid å gjere, så er det noe "lettere" dere har å anbefale? (beklager at eg kjem med nytt spørsmål på tråden, men jo det handler jo om mugg)

ellers noen råd om behandlig? skal en pirke det av eller...?!
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 24/11/2006 :  02:12:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, mugg er et stort problem i mange staller denne høsten - vått og gjørmete som det er blitt omtrrent overalt. Hos oss går hestene med gjørme til langt oppover sidene, og de aller fleste hestene sliter med mugg. Og veterinærene tjener grovt.....

OG - jeg har ikke en eneste gang spylt eller vasket beina på min hest - som de fleste andre gjør - og hun har IKKE mugg. En natt i tørr stall, så detter gjørma av den feite pelsen hennes. Meeen, hun ser jo ikke UT når hun skal ut på tur om ettermiddagen - grå fra topp til tå....

Noe som KAN hjelpe mot problemet, er å slippe hesten ut hver annen dag - så gjørma får tørke den ene dagen, og så børstes forsiktig av den neste, og at den så får stå TØRT en natt til, så man på dag 2 kan plukke av den tørre muggen og evt. smøre på en FEIT salve - gjerne med antibiotika - som da hindrer muggen i å få "tak" i hestens bein igjen.

Hester med hovskjegg burde i utgangspunktet ha en god beskyttelse mot mugg, da gjørma ikke kommer "inn" til huden, med mindre det er spylt og vasket så hovskjegget ikke får sjans til å tørke.

For å si det sånn: HÅPER det snart kommer kulde og snø, så er årets problem med mugg over - for denne gang...
Gå til toppen av siden

Asa Garsy

Norway

Skrevet - 24/11/2006 :  09:36:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAsa Garsy  Svar med kopi av melding
Hesten min har hatt mugg helt side jeg fikk henne, oppover bakbeina, noe jeg fikk bukt med ganske fort, men har nå i koden på begge frambeina, men plages ikke av dette, Jeg har prøvd det som tenkes kan, alt fra kjærringråd til dyrlegeprodukter, men aldri hipposan.... Det skal jeg teste ut... Vasker med laktasyd, å tørker godt, passer på at alt hovsjegg er borte så det er enklere å komme til....

Må si det da at Garsy har hatt dette i mange mange år, men aldri blitt syk av det,men vil jo få bukt med det samme hva, bare å prøve å prøve, i alle fall ikke la det spre seg...

Garsy du er verdens beste! Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2006 :  17:10:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
har noen forresten prøvd det pulveret som har kommet for mugg nå?
Gå til toppen av siden

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2006 :  17:10:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
de som har den keratextingen altså..
Gå til toppen av siden

Stall Flø

» VIP

Skrevet - 24/11/2006 :  19:16:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mange gode tips om mugg her Har hatt fjordhest i mange år og dvs: Mye hovskjegg!! Min erfaring med mugg er at jeg da har klippet hovskjegget : Ikke barbert, men brukt vanlig saks slik det blir lettere å finne frem. Har spylt beina før jeg har tatt de inn til kvelden hvis de har vært fulle i gjørme. I tillegg fikk jeg resept med veterinæren en gang på et middel som heter Salisylhårolje, noe som har fungert helt topp!!! Er bare en olje som en gnikker inn i det mugg - infiserte området på beina, uten lukt og ikke farligt i det hele tatt. Da ene hesten hadde seriøst mye mugg på begge frambeina langs med pipa og i koden tok det ca 4 dager før alt var borte da jeg brukte dette middelet . Til å anbefale!! Drøyt i bruk er det og Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 25/11/2006 :  00:56:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg VET at det er altfor seint å bruke "min" metode for å unngå mugg nå - som så mange sliter med problemet - men kanskje til våren - når "helevete er løs igjen....

Altså: Jeg spyler ALDRI beina til hesten, jeg børster IKKE på våt gjørme og jeg klipper ikke hovskjegg.

Og JA - hesten min ser ikke uuut når hun tas inn om ettermiddagen - gjørme fra hov til minst midt på magen. Hun er da aller penest om morgenen, når gjørma i løpet av natten har tørket og drysset av...

Og siden de fleste hestene i stallen er plaget med mugg, så sjekker jeg daglig om det er det minste tegn til mugg - men nei - og heldigvis! - Er jeg heldig, eller!??
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.52 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.