hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Noen som vet .. MUGG ??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Noen som vet .. MUGG ??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Caroliine~

Skrevet - 11/11/2006 :  20:19:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaroliine~  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaroliine~  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg lurte på om det er noe som vet en GOD del om mugg som hesten kan få på beina hvis den står i for mye fukt/våt gjørme?

Hesten min fikk nemlig det her i høst da det ble veldig gjørmete ute på beitet.
Iførsten vasket jeg med grønnsåpe hver dag, og smurte det godt. Men en dag var vetrinæren å så på det, å han sa man ikke skulle bruke grønnsåpe hele tiden, for da vasker man bort fettlaget på bena som skal jobbe imot muggen. Så da tok jeg imot det rådet og vasket bare med lunka vann og grønnsåpe en gang i uka(som vet'en sa) og samtidig smurte beina hans etterpå.

Men, det skjedde aldri noe med muggen, og det virka egentlig bare som det ble mer og mer for hver dag som gikk.. Etterhvert sa jeg til eier av stallen at han ikke skulle ut, (siden det var så gjørmete) så han stod inne en periode, da jeg skulle sjekke om det gikk bort da. Men neida, ingen ting skjedde, og motet mitt til å få det vekk ble mindre og mindre, siden det aldri ble noe mindre av muggen.

Så jeg slutta å behandle det, og bare overså det. Jeg syns dette var leit, for jeg viste jo ikke om hesten hadde vondt av det eller ikke.

Men her en dag, så tok jeg å pilla litt på det (jeg hadde ikke smurt eller vaska det på lenge) og det gikk helt fint! Jeg tenkte jo sånn at det kom sikkert tilbake neste dag(pilla jeg på det da jeg dreiv å behandla det, løfta hesten min beina bare jeg begynte å pille av skurvene så vidt det var!) Så kom jeg dagen etter, OG MUGGEN VAR NESTEN VEKK :O Jeg ble kjempe overasket, men glad!!
Det var bare så viidt jeg kjente det var noen skorper der..

Nå idag, er det nesten ingen ting der mer..

Jeg kjøpte flere forskjellige shampoer, salver(JEG HAR PRØVD HIPPOSAN) osv som skulle hjelpe, men ingenting hjalp.

Så det jeg lurer på er..

-Hva skjer med hesten om man ikke behandler det, og det ikke blir borte?
-Noen som vet om noen spesielle midler som virkelig funker?

-Caroline

Redigert av - Caroliine~ den 11/11/2006 23:44:30

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 11/11/2006 :  20:28:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Hipposan er en salve som er beregnet til mugg.. Vil anbefale den
Finnes mange andre temaer her om mugg forresten..

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

liwedell

Norway

Skrevet - 11/11/2006 :  21:53:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vask godt med laktacyd og tørk beina helt tørre. (bruk gjerne hårføner, hvis hesten godtar det, hvis ikke bruk et rent håndkle) Smør med hipposan for å holde det mykt. Gå til toppen av siden

edel900

» VIP

Skrevet - 11/11/2006 :  22:03:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmm, min hest he ao mugg:S enoge driid.. men eg vaske hesten min me sånn spenevask for kuer.. (bur på gård me mage kuer) vaske den 3 kver dag, åsså har eg kjøpt noe på apoteket, ganske dyrt men det viker garantert.. smører med denne salvet kver dag å vaske hovene med lunket vatten kver dag utenom 3 kver dag med den salven.. etter ei uke med dette var det borter på min hest jaffal.... men det kommer tilbake når det blir vått.. men da forsetter jeg med det jeg gjør.. Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 11/11/2006 :  22:32:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig i at lactasyd er bra, grønnsåpe har for høy ph. Kronisk mugg kan føre til halthet.

Som du selv skriver er det viktig at hesten står tørt, vask høvene og skyll godt, og tørk. Hårføner er som beskrevet over meg helt topp hvis hesten tåler det.

Det finnes uendelige kjærringråd, salver og kremer for å behandle/forebygge mugg. Selv har jeg best erfaring med hipposan. www.rytterbua.no har diverse urter mot mange plager, de har sikkert noe mot mugg også (som jeg har hørt godt om).

Ellers så er eplecidereddik godt mot det meste. Jeg har tenkt å gi det i foret til hesten min for å forebygge sopp, kanskje det kan hjelpe mot mugg og?

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 11/11/2006 :  22:46:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
For å nøytralisere grønnsåpe kan man ha i ett par dråper med sitron, bare et lite kjerringråd
Og hestene kan vel få infeksjoner/lymfangitt hvis muggen ikke blir behandlet?

<3 Western <3

Redigert av - Western Viking den 11/11/2006 22:48:09 Gå til toppen av siden

Caroliine~

Skrevet - 11/11/2006 :  23:40:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaroliine~  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaroliine~  Svar med kopi av melding
Ja, men jeg har brukt hipposan jeg, men den funka dåårlig! ;/ Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 11/11/2006 :  23:48:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Andre ting som er brukt en del mot mugg med gode resultater er Virkon eller Klorhexidin.
Vaginalkremen Hibitane er også brukt til å smøre med med godt resultat. Det samme gjelder Aselli sårsalve.
Men har ingen erfaring med disse selv.. Aselli har jeg brukt på vanlige sår bare..

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 11/11/2006 :  23:51:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo det kan føre til lymfangitt. Hva med å prøve å legge omslag med kloramin når det er som værst? Kamillekrem skal også være bra.

www.skoies.no har noe som heter immune aid som skal fungere.

Kan for ha en innvirkning på mugg?

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 12/11/2006 :  00:13:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Kan også få et muggliniment hos veterinæren..

Kom over dette også:
http://www.natur.no/produkter/helse_velvaere/propolis_aloe_krem_120_ml?eZSESSIDnynatur=97c5d5d69ce1ff8298055604d2ac7903

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

Caroliine~

Skrevet - 12/11/2006 :  00:15:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCaroliine~  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCaroliine~  Svar med kopi av melding
rusket: Man skal jo ikke legge omslag, for hvis muggen alltid er fuktig så blir den jo aldri bedre.. Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 12/11/2006 :  00:19:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
http://www.masithela.com/frieser/html/helse.html

Les der du

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 12/11/2006 :  00:22:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei det er kanskje rett det Caroline

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 12/11/2006 :  04:06:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, nå er det mugg-sesong: I de gjørmete beitene ligger bakteriene bare og venter på å slå til.

På tørre sommeren og kalde vinteren slipper man problemet.

Min 22 år gamle hest har hatt mugg en (muligens to) gang(er), og da var det noen "forfengelige" for-ryttere som hadde begynt å spyle/vaske henne.
Og mens mange andre hester i stallen er sterkt plaget nå om dagen, så tusler min gamle dame muggfri omkring.

Men så blir hun aldri vasket, og heller ikke spylt ren. Når søla tørker, så detter den pent og pyntelig av den glatte og naturlig FETE pelsen hennes som støv i løpet av natta.

Riktignok ser hun ikke UT når hun slippes inn om ettermiddagen, med søle fra topp til tå. Hun er vel "vakrest" hver morgen, før hun så slippes ut i gjørmehavet igjen....

MEN - dere som HAR fått mugg, må selvfølgelig behandle den med dertil egnete preparater.

Historien til hun som prøvde å "ikke gjøre noe" kan kanskje være noe å tenke på.

Nå om dagen har jeg kanskje "stallens styggeste hest" - upusset og full av gjørme, men hun er en av de heldige som ikke er plaget av mugg. Heldige meg!

Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 12/11/2006 :  19:38:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
huff, kjipt! hesten min hadde mugg når den kom til meg i fjor. Prøvde da på et ekspiriment :). Jeg smørte med en blanding av aloe vera propolis krem, aloe vera heat lotion og aloe vera gele (for å få kremen litt tynnere i konsistensen og dermed drøyere). Smørte dette på alle beina og hadde på magnetbeskyttere (men, kan sikkert bare bruke vanlig bandasje hvis du ikke har magneter). etter TO behandlinger var muggen borte, og har ikke kommet tilbake - selv om hesten sto i svært gjørmete paddock. ALLE hesteeiere bør ha disse tre kremene i pussekassa si, de kan brukes til alt - og det er HELT sant! lurt å tenke forebyggende også her, da det er veldig kjipt å få muggen og pluss at det absolutt ikke er NOE bra for beina til hesten å gå rundt med mugg! Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 12/11/2006 :  20:34:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Våre har merkelig nåk heller ikke vært plaget med mugg. Står med gjørme opp til halsen, men ikke noe mugg. Jaja, greit for meg xP Roxanne tror jeg hadde det en gang da. Da hadde jeg henne på for, og tørte ikke si det til noen. Vasket bittelitt med grønnsåpe og pillte av. Det var bare på en fot da. Gikk vekk det, men tror det var først etter jeg klipte hovskjegget som var på den tiden veldig langt!
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.