hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Noe å tenke på ved ridning og behandling av hest!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Noe å tenke på ved ridning og behandling av hest!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

CelinaEclair

Norway

Skrevet - 10/11/2006 :  17:54:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.hauteecole.ru/en/horse_revolution.php?sid=57&id=355

Denne linken kom jeg over, og så med gru på flere av bildene. Mens andre bilder var nærbilder ved dagens "vanlige" ridning.. Så litt på hva folk mente om disse, og de fleste rettferdiggjorde det som ble vist.
Alle har en tid eller annen tatt hardt i tøylene, fått hesten til å motsette seg bitt og bitt tennene hardt sammen og "snurpet" munnen når vi konsentrerer oss. Dette er vi så vandt til at de fleste ikke tenker noe videre over det.
Men det vises tydelig på disse bildene av de vi mener er "ridning" ofte er ubehagelig og direkte vondt for hesten.. Til mer hesten motsetter seg bittet, til mer utstyr setter vi på for bla. tvinge hesten ned i holdning og holde munnen lukket slik at vi kan fortsette som før. Er det ikke på tide at vi faktisk tenker over hvorfor hesten "gaper" og "løper fra" bittet?
Fordi det er ubehageligt og vondt, fordi vi ikke har myk nok hånd, fordi vi mangler kunnskapene til å kontrolere hesten uten tvang og fysiske krefter. Er det slik vi vil "sammarbeide" og behandle vår beste venn?
Det er fullt mulig å gjøre noe med dette, så lenge vi er klar over hva vi gjør. Jeg mener, er det ok å gjøre noen vondt bare fordi alle andre gjør det? Vil ikke tro at alle vil se dette å det vil bli slutten for "gapende" hester osv. men bare det at vi tenker over hvorfor det skjer vil nok hjelpe en god del. Slik at vi vil få en bedre forståelse for hesten, et bedre sammarbeid og muligens en mye bedre rideopplevelse der vil ikke så lett skylder på hesten når noe "går galt" men tenker over hva vi gjør feil.
Det er også noen bilder av store ryttere til hest, å mange vil sikkert mislike meg for det jeg nå vil skrive. Men jeg mener helhjertet at å sette en stor person på en "liten" eller normalbygget hest er på grensen til dyreplaging. Ikke fordi jeg mener en "stor" person ikke bør ri, men valg av hest bør være mer gjennomtenkt og stå i stil med rytterens bygning osv. Ikke bare etter bruk og utseende slik mange gjør.
En hest har allerede for mye belastning på bena, selv uten rytter, og ved da å sette en stor person på ryggen til en slank varmblods så garanterer du å gi hesten store problemer.Selv etter en liten stund.
Dette har ingenting med å gi alle lik sjangs, eller diskriminere mot store personer..Dette har med å ta vare på hesten, og å ha hestens beste interesse i tankene. Vi har et ansvar, og det er ikke vår rettighet å få ri på bekostning av hestens helse. En stor person bør ha kraftig bygget hest, og bør tenke på dette når de domper ned i salen. På samme måte som jeg like lite bør sette meg på en stor kraftig hest som jeg såvidt når ned til salkappene på

HanneBF

Norway

Skrevet - 10/11/2006 :  18:33:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Jeg er så enig i meget af det du skriver her, og har selv lagt ud en debat engang om "Dressurridning vs. Tvangsridning"... Jeg synes også folk bør blive mer bevidst på hvad de gør med sine hester, både under ridning men også fra bakken. Der finnes altid en grund for at en hest løber væk fra biddet, trækker tungen over, gaber osv osv.. Og mange af problemene er svære at løse, mens nogle gange bliver problemet "løst" ved at man strammer næseremmen lidt mere, eller lægger biddet lidt højere op i mundvikene (strammer sidestykkene på hodetøjet).. Dette skjuler kun problemet, og kan kaldes en "midlertidig" løsning, for før eller siden finder hesten ud af det, og starter med at gøre endnu en mærkelig ting.. Man bør gå dybere i det, skaffe hjælp og prøve at løse problemet, så det ikk kommer tilbage...

Min hest hadde f.eks meget vanskeligheder med biddet da jeg fortsat arbeidet i Norge. Den trak gabet, trak tungen op og nogle gange over biddet... Hvad sku jeg gøre..? Jeg prøvde længe at bytte bidt, ride den mer frem, lægge den dybere for at få den til at ta' kontakten.. Vi tjekket den for tandspidser hele tiden uden problemer... Til sidst fandt vi problemet.. Benene som ligger i mellem de fremre og de bakre tendene er meget mer skarpe end normalt, hvilket gør at et normalt metalbid, uanset str., farge, fasong osv.., gnaver på tandkødet. Efter dette prøvde vi med et almindeligt sort gummibid, og det var en helt anden hest at ride.. Den var rolig i munden og tog kontakten ærligt frem... ;)

Nu har jeg opsøgt det problemet igen. Det er fordi i Danmark har man ikke lov til at bruge gummibid som bridon når man nu skal ride klasser med kandar. Og siden jeg bor i Danmark, er dette et stort problem. Nu har jeg prøvd meget forskjelligt, og er i gang med sidste løsning nu som ser ud til at fungere. Der er hellere ikke så stor plads i Mille mund, da den er svært lille og smal, så det at skulle ha' to bid i munden samtidig, gør at vi må ha en lidt smalere stang en det jeg kan lide, men det ser ud til at hun trives, og det er jo det vigtigste eller hvad?!?!?

Vel.. det der var lidt OT, men det var bare for at illustrere at ikke alle tænker på sig selv..Nogle mennesker, selv om det er en mindre %, tænker også på hesten-... men misforstå ikk, jeg er fullstendig på din side i det du skriver...

Godt skrevet!!!!

Lykke til videre
Hanne og Amillion

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 10/11/2006 :  23:21:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg er ikkje eni anngåande det der med store persona på normalbygde hestar.

No veit ikkje eg heilt kor stor du meiner ein stor person er, korkje faktisk vekt eller høgd-heller ikkje forholdet mellom desse to.

Ein stor person som rir med rett tyngdepunkt vil belaste hesten mindre enn ein mindre person som rir feil.
Ein overvektig hest eller ein utrent hest med ein lett rytter har det og tyngre enn ein godt trent hest i godt hold med ein stor rytter.

Vidare er hesten sterk. den er bygd for å tole ganske store svingningar i vekt og næringsinntak etter årstidene mens den alikevell må kunne ha energireservar og styrke til å unslippe eventuelle farer...

Ein vaksen mann med med musklar, litt fett og tung beinbygning + td ein tung sal veg etterkvart ganske mykje, gjerne like mykje eller meir enn ein såkallt stor person...

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 12/11/2006 :  11:59:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Fullt så enig i første innlegg. Min venninne har sett dvd'n som han har laget ang bruk av bittet, og etter det hadde hun aldri mer lyst til å ri med bitt igjen. Her selv lyst til å se den, for det er et så viktig budskap.

Ikke for angripe noen ryttere som rir med kandar, men Har selv aldri turt å ri med kandar. Bare tanken på to bitt i munnen kan jeg ikke tenke meg. Ikke for at jeg er hard i hånda, men jeg har sett masse bilder i hesteblader hvor det skjer uhell som hvis hesten steiler og rytter drar som bare det i tøylene av ren refleks, eller ryttern faller av med tøylen hengende i hånden. Det tror jeg må være ubeskrivelig vondt for en hest etter dens utrykk å bedømme. For ikke å snakke om de bildene i linken ovenfor.

Når det gjelder stor rytter på lett hest, så tror jeg man må se an forholdene. Jeg tror det kan gå bra dersom ryttern følger hestens bevegelser, og ikke bare "sitter der". Så må man vel tenke på hvor sterk hesten er i ryggen. Tror det er viktig at hesten har nok muskler til å ha en tung rytter på ryggen, slik at evt vedkommende ikke sitter rett på ryggraden. Samtidig bør man også ha en god myk sal som fordeler belastningen over hele. Tror det er noe å tenke på da hesten fra naturens side ikke er skapt for å ha vekt på ryggen i det hele tatt.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 12/11/2006 :  14:44:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Det med kandar er der mange som har forskelligt syn på. Det er ikke farlig for hesten, så længe det bliver brugt ret. Jeg forstår hvad du mener, og jeg var selv slik en gang, men så har jeg efter nogle år indenfor i dressurmiljøet, læret mig hvordan man skal bruge det, og at det ikke er nogen fare så længe det er tilpasset ret og rytteren ved hvad hun/han gør. Men selvfølgelig, hvis man ikke rider dressur på det nivået hvor kandar kreves er det jo hellere ikke nødvendigt. Havde heller ikke redet med før hesten skulle ud i de klasser hvor det kræves.

Det finnes mange skrækeksempler og billeder på hester som har sår i munden efter bid uanset om det er vanlig trense eller kandar. Men man må også prøve at tænke på alle de der IKKE har/får sår i munden. Det er jo ikke bare negativt rundt om i hestemiljøet, selv om det desværre tit virker sådan.

Gå til toppen av siden

Tuvus

» VIP

Skrevet - 15/11/2006 :  18:01:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff, de bildene gjorde meg kvalm... Gå til toppen av siden

Sparkling

Norway

Skrevet - 15/11/2006 :  21:14:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSparkling  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSparkling  Svar med kopi av melding
http://hesteforum.no/viewtopic.php?t=1175&postdays=0&postorder=asc&start=0 Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 16/11/2006 :  09:25:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Annbefaler alle å se Alexand#1077;r Nevzorov`s dvd.. Den er veldig god, og kan nok være en liten tankevekker for mange.
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 16/11/2006 :  14:33:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Ja, det er en god DVD, støtter det forslaget!!!

Gå til toppen av siden

Liselotte

» VIP

Norway

Skrevet - 16/11/2006 :  15:08:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiselotte  Svar med kopi av melding
Noen av hestene BLØR jo i munnen jo!
Haoli <3 Gå til toppen av siden

hestefreek

» VIP

Norway

Skrevet - 19/11/2006 :  10:59:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehestefreek  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressehestefreek  Svar med kopi av melding
Bare lot merke til et par ting.

tviler ikke på at de fleste bildene er ekte, og at den situasjonen han skal ha frem er ekte.-.

Men det står nederst " world championship stage" men tviler på at shettiser er på det nivået med 30 cm hinder
og noen stedet ser det nesten ut som at hesten vrinsker, noe som ikke er uvanlig på stevner, og da må munnen åpnes, og med bitt og kludder får man det synet.
og hvis hesten steiler.

men resten må jeg bare si uff til.
Og det er synd at folk som rir med mikmar bitt bruker det som de gjør, for det er et passe sterkt bitt, men som i riktge hender gjør mye fint og får en følsom hest.

Ikke forvent at ting detter ned i fanget ditt. Hvis du jobber for det vil du bli overrasket over hvilke muligheter du får! Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 19/11/2006 :  13:34:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff, ja, men på noen bilder så hesten "bare" stressa ut, og ikke direkte mishandlet av rytter. Selvfølgelig, noen var jo virkelig avskrekkende, spesielt de første.
Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden

Icora_Iowa

» VIP

Norway

Skrevet - 23/11/2006 :  16:42:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Off ja. Men fikk litt småpanikk no, for hesten min gaper når jeg rir dressur med henne, og som de fleste andre gjør så tok jeg på en nesereim.. Egentlig fordi jeg ikke har tenkt over ka som egentlig er grunnen. Men hvilke andre alternativer har jeg? Er jo en veldig følsom hest jeg har, men prøver å være så myk i munnen. Gå til toppen av siden

Icora_Iowa

» VIP

Norway

Skrevet - 23/11/2006 :  16:43:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har et bilde på vippen min forresten der jeg rir "dressur". Der gaper hun.. Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 23/11/2006 :  17:03:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
hesten skummer jo,da er vel alt i orden?lol....
andre alternativer enn å stramme nesereima er å sjekke om man kansje drar for hardt i tøylene.om bittet passer,mulig det sitter for stramt.å ikke gi seg før man ar funnet ut grunnen..

*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

Wichtoria

Norway

Skrevet - 23/11/2006 :  21:48:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir faktisk ikke med bitt lengre.
Utrolig bra med sånne som Nevzorov. :)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.