hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Foring av Albino...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Foring av Albino...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

hestetrynet
» VIP

Skrevet - 09/11/2006 :  20:58:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen som har noen tips ang. foring av albino eller hester med lav pigment? Hørt at de skal ha tilskudd av D-Vitaminer? Får ikke helt d til å stemme.... Mennesker er d jo omvendt!

Lopke

Norway

Skrevet - 09/11/2006 :  21:11:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
finnes ikke hestealbinoer..

og hva er omvendt med mennesker??
Gå til toppen av siden

hestetrynet
» VIP

Skrevet - 09/11/2006 :  21:24:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he neivel.... Ekte hvit da. Eller "lav pigment" Altså, Rosa hud.

Mennesker? D-vitamin får lyse raser stortsett dekka av sola. lite sol i nordlige land så d holder med 2 timer sol på hender og ansikt for dagen.
Mørkhudede er "laget" for mer sol og trenger mer sol på kroppen for å dekke inn sitt behov. Var d svar nok?
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 09/11/2006 :  21:41:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
er det en cremello du har?? blå øyne??

Har ikke hørt at de skal fores med ekstra D-vitaminer.

Det med at mørkhudede trenger mer D-vitamin enn lyse.. hvor har du det fra?
Gå til toppen av siden

hestetrynet
» VIP

Skrevet - 10/11/2006 :  21:36:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
cremello? har jeg ikke hørt om.. interesant! fått meldingen albino! Han er rosa i huden, fire hvite høve, blå øyne og hvit pels.

Dette med D-vitaminer er jeg litt usikker på hvor jeg leste. Men det stemte med det de sa på apoteket.

Har du noe mer info om cremelloer?

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 10/11/2006 :  23:14:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Albinohester finnes ikke.. han høres ut som en cremello. Kjenner du foreldrene hans?? Er de palomino?

Cremello bærer doble creme gener. fra begge foreldre. Palomino har et rødt gen og et creme gen. Derfor får den røde hesten hvit man og bli palomino.

Buckskin har brun gen og cremegen og blir derfor buckskin, De ligner dun og borket hvis du vet hvordan de se ut, men en ekte buckskin vil aldri ha ål. Har den ål heter den dun.

Svart og creme gir smokey black.

Disse føllene som har et cremegen som palomino, buckskin og smokey black kan lage cremello avkom hvis de parres med en som også har det.

Når to palominoer som er bærere av cremegen, får føll sammen kan føllet få cremegenet på begge sider. Om den får det vil den da bli cremello. De har blå øyne, rosa hud osv.. høres ut som din.

Når to buckskin eller smokey black får doble cremegen blir den perlino. Altså en cremello med svartundertone. Cremello har rød undertone (palomino som er rød+cremeX2)

Alle hestefarger/gener kommer fra rød og svart og varianter av disse to.. Det ligger en del genetikk i dette. To røde får røde føll.. to skimle får skimle føll osv. Men svart og brun kan gi lysebrun f.eks.. lang inviklet forklaring.

Det som er litt spennende er fargeavl. for å få 100% sjangse for palominoavkom parrer man røde hester med cremello. Dette vil aldri bli annet en palomino, siden far. feks. har doble creme (double dilute) og mor er rød X2

Creme + rød,svart eller brun vil aldri bli creme. Så den gir det ikke videre hvis den blir parret med annet enn creme (om jeg husker helt rett?)

HAr du flere spørsmål sender jeg gjerne linker på gode sider om dette, men jeg orker ikke finne dem frem nå. Ellers søk på google på horse color genetics og disse fargene som beskrevet over.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/11/2006 :  01:46:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det finnes ikke "ekte" albinoer hos hest, men fargen "blåøyd hvit" er en farge som bla forekommer hos nl-hest, da det er mange gule og borkete hester (samt skimler og svarte som bærer genet skjult). Populært, og for enkelhets skyld, kalles genet "albinogen", og blåøyde hvite hester er ikke godkjente i avlen og på ustillinger. De har altså rosa hud, rosa høver, blå øyne og hvit/kremfarget pels.
En Palomino/gul er en rød hest med 1/2 "albinogen", en borket er en brun hest med det samme.
Det anbefales derfor å være bevisste på fargen på hest når man skal avle. (Ikke to gule, to borkete eller gul/borket, eller med svarte og skimler som man vet har genet skjult.)

Har forøvrig ikke hørt om at blåøyde hvite trenger noe "spesiell" foring.

De kan bli solbrente på mulen, og har hørt om at noen mener at de kan være litt mer lysømfindtlige enn andre hester.

Har forøvrig selv avlet en blåøyd hvit nl-hest (født 1986), med en skimmel hoppe og en svart hingst, som begge altså hadde genet for blåøyd hvit - uten at jeg var klar over at den svarte hingsten hadde det. Gulliver ble forøvrig en topp dressurhest, kjørehest og terapihest, og eierne hans har hatt glede av ham i alle år.

Gå til toppen av siden

hestetrynet
» VIP

Skrevet - 12/11/2006 :  22:59:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jøss!! Har lest masse om gulliver!! Så utroli stili! Min er litt hvitere i pelsen, ellers lik!
Høres fornuftigt ut. Mor er Borket og far er Gul. De fikk to føll. Begge hvit og blåøyd!
Nei, har ikke gitt ham noe tilskudd... er litt skummelt med overdose..
Er nok lettere å bare si albino ja. Får masse rare blikk og noen mindre hyggelige komentarer fra folk....
Men! Han er den beste vennen jeg kunne hat! Vært hans stølte eiger i 13år!
Mye sol krem klemmer og til tider dårlig sikt er et faktum men alt blir en vane!
Tusen takk for alle svar!
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.26 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.