hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vaske hest om vinteren uten solarium?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Vaske hest om vinteren uten solarium?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

katrine89

Norway

Skrevet - 09/11/2006 :  19:53:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Vel, jeg vil nå kalle det vinter, da snøen kom, vannet frøs og alt var kaldt. Gampen er så møkkete som fy, enda jeg børster hver dag. Det er masse FETT på han, og jeg vil egentlig bare vaske hele han. Men det er vinter, og jeg vil unngå å la han bli syk. Vi har ikke solarium på stallen, så dette blir ingen mulighet etter å ha vasket han. Så spørsmålet er da:

Burde jeg gjøre dette nå på vinteren, eller vente heeeelt til sommeren igjen før jeg gjør det? (Sukk, da blir hesten min gul, ikke hvit) Eventuelt når på døgnet burde jeg gjøre det? På dagen da det er litt "varmere" enn på kvelden, eller på kvelden, før han blir satt inn på boks igjen?

Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3

TORHILD

» VIP

Skrevet - 09/11/2006 :  20:24:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Solarium??? Det har ikke vi heller, men vi vasker da likevel! Vask med godt varmt vann, og vær kjapp med å legge på ulltepper etterpå. Bytt ullteppe etter en kort tid når det er blitt vått, og legg på nytt ulldekken. Ikke bruk fleese, da det ikke holder på varmen på samme måten som ullen. Og nå hesten er tørr, bytter du til det vanlig stalldekken ditt som han står med til vanlig.

Om hesten din ikke bruker tepper til vanlig, ville jeg ikke vasket. Da trenger den nemlig fettlaget og støvet som den har for å holde på varmen.

Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 09/11/2006 :  21:09:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
...Og hvis man ikke eier ett eneste ullteppe?

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 09/11/2006 :  21:13:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
da lar man være å vaske eller kjøper et.. Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 09/11/2006 :  23:36:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Du trenger jo ikke nødvendigvis å kjøpe en haug med dyre ulldekken,.Kjøp inn et par store nok"vanlige"ulltepper til å bytte på(som Torhild skriver)og hiv på vanlig dekken når hesten er tørr:)

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 10/11/2006 :  01:04:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uten dekken eller tepper å legge på, så hadde jeg tatt på "solbriller" slik at jeg ikke såg fettet og støvet i pelsen til hesten =)

(p.s. bestemødre har alltid masse gamle ulltepper liggende hjemme. Ellers er det ikke så dyre på Jysk osv heller. Eller hva med Fretex???)

Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 10/11/2006 :  01:20:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Skriver under på Torhilds første innlegg jeg. Pakk den inn med tepper som du skifter hyppig.

Solarium er vel noe de færreste har, jeg har i alle fall ikke den luksusen, og vasker da hesten min for det;)

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/11/2006 :  02:15:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
"De gamle skogskara" var nok heller ikke så dumme når det gjaldt å behandle hest - det MÅTTE de kunne, da hestene var deres arbeidskamerater som gjorde at de fikk jobben gjort.

Når hestene hadde pauser eller hvilte for natta (ute i skauen), og de var drivende våte av svette (= "vasket"), så la de et godt lag med høy på hestens rygg, og SÅ ulltepper over.

Da ble det et varmt luftlag rundt hesten, og høyet som trakk ut fuktigheten uten at hesten behøvde å fryse. Da sparte de også på antallet ulltepper, som de vel ikke hadde så mange av, og heller ikke mulighet til å vaske.

Neste morgen var hestene tørre og varme - og klar for en ny dag. Og det høyet de hadde hatt på ryggen ble "frokost", som også inneholdt salter fra hestens egen svette, som de da fikk i "retur".

Noe å tenke på?

Gå til toppen av siden

Skogstrollet

Norway

Skrevet - 10/11/2006 :  13:30:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkogstrollet  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkogstrollet  Svar med kopi av melding
Glupt!
Catharina & Svarten. Gå til toppen av siden

StinaogToJo

» VIP

Norway

Skrevet - 10/11/2006 :  13:50:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så lurt!

Syns det er så trivelig å høre spånne historier fra "gamle dager"

Hvor finner du dem?

For å holde meg til tema, så gjør jeg sånn som Torhild beskriver.

Jo lengre hestens pels er, jo lengre tid tar det å tørke. vurdert barbering?
Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 10/11/2006 :  20:21:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
har islandshester med vell 5 cm lang pels om vinteren.
jeg vasker dem aldri på vinteren !! det er dyreplageri på hester med så lang pels.
når de er ridd svett, legger jeg på et ulldekken, så får de stå ute.
hvis jeg kommer hjem fra ridetur når det er mørkt, og de er helt våte av svette, og ute er det -30, legger jeg på et ulldekken, og setter de inn. jeg har kaldstall, så den er ikke så veldig mye varmere enn ute, men ly er det, og stor er den ikke, begge hestene står da i den ene boksen. der holder de varme i hverandre=)

ikke før våren og sola dukker opp kommer vårstellet.. da vaskes de med lunkent vann og såpes inn med shampoo, man og hale også =)

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 10/11/2006 :  22:01:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Vurdert barbering ja, men ettersom hesten kun er brukt i hobby basis, blir han ikke gjennomsvett etter hver økt. Han blir svett etter en ridetime dressur for eks. men ikke gjennomsvett.

Hesten min har nå ikk 5 cm lang pels, men han begynner p få litt pels allikevel...
Jeg har ett kjempe giga stort ullteppe, men bare ett...
Men jeg finner vel ut av det :) strøyk over han med en svamt idag, som bare var svakt fuktig, men hjalp lite.. Hehe.

Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/11/2006 :  03:29:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har i årenes løp samlet en del bøker og skrifter om hest og folk.
Bla "Hesten var nødvendig", "Hesten i folketru og diktning" og mye mer, bla bøker om hesteutstyr og mange artikler. Mange av bøkene er å få tak i på Landbruksforlaget.

Har også fått tak i gamle bøker fra England, bla "The Horse Encyclopedia" fra 1800-tallet, samt mange bøker om araberhester (siden jeg har ridd arabere siden 1970 - før jeg i 1983 ble "frelst" på nl-hester - som jeg har hatt i alle år siden).

Har altså flere hyllemetere med "hestestoff", og har i årenes løp ikke skrevet så rent lite om terapiridning og nl-hester. Er det "noen der ute" som har sett/lest det MEGET rosa Penny-heftet om Nordlandshesten som ble utgitt i 1996? (Ja, det ble til og med oversatt til svensk - til Pollux-klubben der.)

Dette ble litt OT, men jeg har - i tillegg til å ha holdt på med hest siden 1970, også en god del litteratur å bygge på. Mine "råd" og "forslag" er derfor bygget på både egne erfaringer og temaer jeg har lest om.

He he - jeg kunne vært både mor og bestemor til de fleste av dere......

Gå til toppen av siden

Western Viking

» VIP

Norway

Skrevet - 11/11/2006 :  13:07:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWestern Viking  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWestern Viking  Svar med kopi av melding
Vasker ikke hest om vinteren, men lar han rulle seg i snøen når den kommer Hvis hesten ikke er varm når den ruller seg blir den heller ikke våt Og hesten setter veldig stor pris på det

Ganske fornøyd ja

<3 Western <3

Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 11/11/2006 :  20:39:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Veldig OT
Men eg har det heftet, eg las det forøvrig så mange gangar at eg måtte tape sammen "ryggen" på det tilslutt...
Eg har flytta ca 15 gangar siden eg fekk det heftet, men den kassa heftet har loge i har alltid vore ekstra godt merka.

Eg brukte å lese heftet når eg var sjuk eller ikkje fekk sove lol...
Spesiellt den lille historia om skrubb har eg alltid likt:-)

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 14/11/2006 :  10:58:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
...Nå datt jeg litt ut her jeg?

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.