hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vaske hest om vinteren uten solarium?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Vaske hest om vinteren uten solarium?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

EvaV

Skrevet - 14/11/2006 :  12:45:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er det "noen der ute" som har sett/lest det MEGET rosa Penny-heftet om Nordlandshesten som ble utgitt i 1996?

Jeg og har det :)

Kopi av melding:
...Nå datt jeg litt ut her jeg?

Snakker om overnevnte hefte, se T. Boysens innlegg ;)

Ellers, tror absolutt ikke det skal være noe problem å vaske hesten din. Jeg har aldri vært i stall med solarium, men vasker hesten om vinteren for det. Bare å tørke hesten godt med håndkle og dekke hesten med sagflis/halk, eller et sånt hulleteppe, pluss et ullteppet på toppen. ;) Funker fint.
Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 14/11/2006 :  18:37:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Husk for all del at hesten treng litt ekstra med dekken dei forste par-tre dagane etter å ha blitt vaska om vinteren fordi ein vaskar vekk det naturlege å svært viktige fettlaget hesten treng for å holde varmen...

Det kan og vere ein idê å droppe show-shine ol fordi det er produkt som "nektar" pelsen å bli feit.

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 14/11/2006 :  20:47:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Jeg skjønte at det var snakk om ett eller annet hefte, men for å være ærlig skjønte jeg egentlig ikke poenget med det innlegget. Var det svar til meg, eller til noen andre?
Var det ett svar i det hele tatt? Jeg skjønte det ikke helt, beklager :)

Showshine bruker jeg ikke uansett, om mulig nederst i halen, men ikke andre steder.
Jeg har jo svette-dekken, og jeg har ulldeppe, så da bestemte jeg meg for å vaske gampen en dag :)
Føler det er på tide, kjennes nemlig ut som han ikke har blitt stelt med på ett år kanskje.. Hehe..

Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 15/11/2006 :  01:35:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ehh - det var jeg som ble litt OT i et innlegg, da noen spurte om hvordan jeg visste om hvordan "gamle hestekarer" behandlet hestene sine om vinteren.
Jeg nevnte da høylag på ryggen og ullteppe over - på våte hester - altså et råd til de som vasker hest vinterstid.

De som var medlem av Pennyklubben i 1996 vil ha mottatt mitt hefte om "Nordlandshesten", og der står det vel noe om at denne rasen ikke trenger så mye dekkenbruk, da pelsen stort sett holder dem tørre og varme.

Sånn! Nå kan dere diskutere videre vask eller ikke-vask om vinteren....
Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 15/11/2006 :  01:56:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Næmmen, har du skrevet for penny klubben?Så artig da=)!
Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 15/11/2006 :  04:25:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo da - var "medlem" av Pennyklubben i mange år - i min datters navn. Kunne jo ikke "innrømme" at ei kjerring på over 40 var "medlem" - hehh.

Da "ledelsen" i Penny-klubben skjønte at jeg ikke var et et "vanlig medlem" på 10 - 12 år, og at jeg stadig "brydde meg" om det de skrev om nl-hesten, så bad de meg altså om å skrive et "Penny-hefte" om Nordlandshesten, som kom ut i 1996.

Har forstått det slik at de nå er utsolgt for heftet, og ny-trykk er lite aktuelt. Har bare et par- tre hefter igjen selv, som jeg AV OG TIL låner ut til spesielt interesserte - mot LØFTE om retur.

Kan love at det har vært mange som gjerne ville se dette heftet - dvs. folk som er interessert i nl-hest, selvfølgelig.

Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 15/11/2006 :  08:00:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Når det gjelder vasking av hest er jeg enig med ovennevnte. Vask og sleng på ulltepper! Men jeg lurer da på om det alltid er nødvendig å vaske hesten fra topp til tå, går det ikke bare an å fjerne eventuelle gule flekker / møkk uten å såpe inn hele hesten?
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

EvaV

Skrevet - 15/11/2006 :  12:31:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har forstått det slik at de nå er utsolgt for heftet, og ny-trykk er lite aktuelt. Har bare et par- tre hefter igjen selv, som jeg AV OG TIL låner ut til spesielt interesserte - mot LØFTE om retur.

Kan love at det har vært mange som gjerne ville se dette heftet - dvs. folk som er interessert i nl-hest, selvfølgelig.

Oo, skal passe godt på mitt da :)
Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 15/11/2006 :  13:31:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Nå er det ikke bare gule flekker, men hele hesten begynner å bli gul.. Og nå er ikke jeg den mest fisefine av meg, men han er blitt nesten seig i pelsen også, det er ubehagelig å ta på han, sjabrakene blir møkkete med en gang jeg legger de på hesten etc.

T. Boysen: Da skjønte jeg litt mer :)
Så morro at du har skrevet inn hefte i penny-klubben, synd jeg ikke har fått det da =( =P

Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden

EvaV

Skrevet - 16/11/2006 :  02:16:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vask i vei du, katrine, så blir han ren og pen igjen ;) Hester tåler vann. Her er det masse snø og flere minusgrader, men hestene blir vasket for det. Så lenge de får stått med tepper i en dag eller to etterpå går det helt fint. Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 16/11/2006 :  02:33:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
T.boysen:Så stilig!=)Penny klubben var høydepunktet mitt da jeg var yngre(hihi,nå har jeg fått en hestegal stedatter på 5 år som jeg har planer om å melde inn)
Det kunne vel vært aktuellt for en eventuell klubb for nl-hester å trykke opp nye eksemplarer..det koster jo ikke allverdens å trykke opp,er vel heller om det er "marked" for det som gjelder.
Litt ot.men jeg syns det er så flott at nl-hester og isiser vokser i aksept som ridehester for voksne!

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 17/11/2006 :  03:16:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ehh - en hvit hest som er blitt "gul" og lukter bør vel få en vask, da det kan høres ut som pelsen er blitt FOR feit. Harskt fett lukter ikke godt... For å si det sånn: Det er noen folk som produserer mer illeluktende svette og talg enn andre, og da nytter det ikke å kamuflere det med deodorant - da må det vaskes!

Men prøv da å vaske bare overflaten, ikke helt inn til huden, og med en meeeeget mild såpe - "babysåpe" kan være tingen. (Og husk å legge høy på ryggen, med ULLteppe over, når den skal tørke.)

Og tilbake til Penny-heftet om "Nordlandshesten" (fra 1996): Skulle mer enn gjerne ha latt flere folk få se/kjøpe dette, men selv om jeg er "forfatter", så er det Pennyklubben som har "rettighetene", og da har jeg ikke "lov" til å kopiere det til de som spør meg om det - synd, men sånn er det. Eneste måte å få det tilgjengelig igjen, er at tilstrekkelig mange personer "forlanger" å få heftet trykket opp i nytt opplag.

Men kanskje løper noen gamle Pennyklubb-medlemmer nå opp på loftet og ned i kjelleren for å lete i esker og poser etter nettopp dette heftet - for kanskje det kan bli lukrativt å selge det....
(Dette var vel også langt OT, men-men.)

Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2006 :  12:28:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Hei Trine. Jeg er så heldig at jeg fikk det heftet da jeg var medlem i Penny klubben. Meldte meg faktisk ikke ut før jeg var fylt 30 år Hmmmm litt flaut kanskje, men jeg samlet på bøkene Heftet har jeg fortsatt. Jeg har tatt vare på det siden jeg har ridd to av hestene det står skrevet om der, din Sunniva og vesle Fjørill :) Et flott hefte som jeg tar godt vare på :) PK ga også ut et lignende hefte og New Forest ponnien og selvfølgelig har jeg tatt vare på det og
FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2006 :  00:48:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Da skal jeg lete,for i 96 var jeg fortsatt medlem :)
Det hadde jo vært kjempestilig om pk kunne gitt det ut på nytt(til spes.intesserte eventuellt) eller gitt rettighetene videre til deg, en klubb el.

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 18/11/2006 :  01:55:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja - hvis mange nok Penny-medlemmer "forlanger" nytrykk, så kanskje de gjør det.
På VIP'en min er det bilder av både Sunniva og Fjærill - og for bare 4 uker siden kom en av sønnene til Fjærill til Dalbo.

Og - for å komme tilbake til tråden - ingen av dem blir vasket - he he...
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.