hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "tar igjen" med pisken!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 "tar igjen" med pisken!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

katrine89

Norway

Skrevet - 09/11/2006 :  19:42:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Jeg har nå ridd med forskjellige type pisker, men det blir samme reaksjon med alle: Når jeg smekker til hesten en gang, blir han sint, å sparker ut med det ene beinet, på den siden jeg hadde pisken på. Han tar igjen/protesterer mot pisken.

Er ikke redd for den, det er helt klart. Blir bare sint. Hva skal jeg gjøre?

Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 09/11/2006 :  20:16:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hvorfor smekker du da? Går ut fra du bruker den i dressur og da er den jo bare for å forsterke signalene... Samme som om du hugger hælene i han, da ville han vel også bli irritert?
Kan det være at du ikke er tydelig nok/ gir korrekte signaler FØR du føler du må må bruke pisken?
Prøv å finne andre løsninger eller fremgangsmåter om han blir iriitert, kanskje han ikke skjønner hva du mener eller ikke får det til?
Et smekk forbinder jeg med straff, går ut fra det ikke er det du mener (-:
Prøv å bare legg pisken inntill der du vil forsterke signalet ditt.

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 09/11/2006 :  20:55:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Vel, dette er en hest som man må være VELDIG hardhendt med, er man ikke det, gjør han som han vil. Dette er det flere som mener altså.
Jeg vet han irriterer seg over pisken, så jeg bruker den så lite som mulig. (Og jepp, det er bare i dressur) Han var helt sjenkel død når jeg fikk han, blitt bedre, men da må jeg la være å "mase" med sjenkler hele tiden. Dermed legger jeg til pisk en gang om han ikke hører beskjeden min etter 2 forsøk.

Edit for å legge til:
Han vet UTMERKET godt hva han skal, dette er så simpelt som å gå bedre FREM, mer energisk.

Redigert av - katrine89 den 09/11/2006 20:56:50 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 09/11/2006 :  21:10:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
når en hest er sjenkeldøv betyr det ikke at den er blitt tjukk i sidene og ikke merker signalene du gir, men den velger å overse dem fordi de er blitt lært inn feil eller missbrukes..

Om hesten ikke gjør som du sier hjelper det ikke å være hardhendt.. du burde heller se på hvordan du rir og mulig trene hesten fra bunnen igjen til den forstår svakere signaler.

i mitt hode blir det og feil å gi press på den ene siden (der du har pisken) for å øke gangarten.. De burde lære å vike for press. Setet og sjenkler vil den kanskje bedre forstå.
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 09/11/2006 :  21:18:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri opplevd at det nytter å være hardhendt med en "treg" hest. Prøv å gjør mindre en stund og se hva som skjer. Hester som ikke går fremover er ikke født sånn. Ofte har det med hvordan de har blitt ridd tidligere.

Uansett: Jeg ville ha ridd ham på løs tøyle - en stund kan det faktisk funke å la ham gå i det tempoet han vil (tro det eller ei). Han vil trolig få sjokk, for slik pleier ingen å behandle treige hester. Etterhvert ville jeg ha gjort noe han liker, ridd på tur eller noe sånt, og SPURT ham om mer fremdrift. (Å spørre betyr ikke å kreve, ikke å mase - det er lov å svare nei på et spørsmål). Hvis han fortsatt svarer nei må du finne mer interessante ting å gjøre for ham. Ri sammen med andre hester eller hva som helst.

Bruk innlevelse når du rir. Hvis du synes at det du gjør sammen med hesten er gøy er det stor sjanse for at han synes det samme. Når du ber ham om å gjøre noe er det viktig at du ser for deg akkurat hva du ønsker. I tilegg må kroppen din reflektere hva du mener. (f.eks. vend kroppen og blikket ditt i den retningen du skal). Snakk gjerne positivt til hesten og bruk minst mulig sjenkel/pisk. Du skal fortsatt spørre...

Jeg kjenner en del "treige" hester som ikke er treige i det hele tatt. De er bare dritt lei av å bli mast på i begge ender uten å få noen frihet. Absolutt ikke meningen å kritisere deg eller din ridning, jeg har aldri sett deg ri og vet ikke hva slags forhold du har til hesten. Men mer mas/pisk/sjenkel er ikke noen løsning. Og husk at porten må være åpen foran hvis han skal ha noen sjanse til å gå frem!

Ville også sjekket om alt er som det skal, at han ikke har vondt noe sted. Og en sal som ikke passer kan hemme hestens bevegelser og gjøre ridningen smertefull, så det er viktig å passe på.
Lykke til

Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 09/11/2006 :  21:21:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Lopke:

Jeg skjønte ikke helt hva du mente med at hesten er tjukk?
Jeg har aldri sagt at hesten min er tjukk, jeg sa at når jeg fikk hesten min, var han helt sjenkeldød, og med det mener jeg at han altså valgte å ignorere de signalene jeg gir.

Og ang det at jeg er hardhendt:
Det er ikke bare i sammenheng med at han ikke gjør det jeg ber om, man må ha en "stor" holdning til denne hesten, ellers ser han deg ikke. For eks ved at han kan gå deg ned om du ikke viser at "-Hei, her står jeg!", og man må si ifra mye. Han liker også å bli klødd HARDT, og man må generelt gi sterke signaler, ellers registrerer han de ikke.
Målet er å gi mindre og mindre signaler, og jeg jobber med saken. Men ting tar tid.

Når jeg tenker meg om, skjønner jeg denne sjevheten ved å ri med pisk på den ene siden, og når jeg tenker meg om, er det forskjell på hesten ettersom hvilken hånd jeg holder pisken i, når jeg rir samme vei på ridebanen. Om du skjønte hva jeg mente? Ikke så flink til å forklare, desverre...

Vike for press: jepp, han skjønner det. Fra bakken viker han for press, på tur viker han for press. På banen velger han å ignorere det, helt til du gir VELDIG sterke signaler på at sjenklene skal VIKES for.

Som dere kanskje skjønner har jeg en del å jobbe med, fullt klar over det. Og det er jo nettopp derfor jeg spør om tips herfra!

Redigert av - katrine89 den 09/11/2006 21:22:52 Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 09/11/2006 :  21:32:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har aldri opplevd at det nytter å være hardhendt med en "treg" hest. Prøv å gjør mindre en stund og se hva som skjer. Hester som ikke går fremover er ikke født sånn. Ofte har det med hvordan de har blitt ridd tidligere.

Uansett: Jeg ville ha ridd ham på løs tøyle - en stund kan det faktisk funke å la ham gå i det tempoet han vil (tro det eller ei). Han vil trolig få sjokk, for slik pleier ingen å behandle treige hester. Etterhvert ville jeg ha gjort noe han liker, ridd på tur eller noe sånt, og SPURT ham om mer fremdrift. (Å spørre betyr ikke å kreve, ikke å mase - det er lov å svare nei på et spørsmål). Hvis han fortsatt svarer nei må du finne mer interessante ting å gjøre for ham. Ri sammen med andre hester eller hva som helst.

Bruk innlevelse når du rir. Hvis du synes at det du gjør sammen med hesten er gøy er det stor sjanse for at han synes det samme. Når du ber ham om å gjøre noe er det viktig at du ser for deg akkurat hva du ønsker. I tilegg må kroppen din reflektere hva du mener. (f.eks. vend kroppen og blikket ditt i den retningen du skal). Snakk gjerne positivt til hesten og bruk minst mulig sjenkel/pisk. Du skal fortsatt spørre...

Jeg kjenner en del "treige" hester som ikke er treige i det hele tatt. De er bare dritt lei av å bli mast på i begge ender uten å få noen frihet. Absolutt ikke meningen å kritisere deg eller din ridning, jeg har aldri sett deg ri og vet ikke hva slags forhold du har til hesten. Men mer mas/pisk/sjenkel er ikke noen løsning. Og husk at porten må være åpen foran hvis han skal ha noen sjanse til å gå frem!

Ville også sjekket om alt er som det skal, at han ikke har vondt noe sted. Og en sal som ikke passer kan hemme hestens bevegelser og gjøre ridningen smertefull, så det er viktig å passe på.
Lykke til

Opprinnelig postet av gladhest

Jeg har ridd mye på løse tøyler, latt han få gå rimelig fritt. Fremdriften var det ingen forskjell på. Problemet er at han ikke tenker fremover, og det er det vi jobber med. Har nå hatt han i snart 11 mnd, og vi har kommet langt. Han har blitt MYE mer villig til å gå fremover, og det var da jeg så smått begynte å ta opp tøylene, og begynte å kreve litt mer av han.

Jeg tvinger ikke hesten min til noe som helst, jeg spør alltid først. Først forsiktig, så litt hardere, og hvis han ikke da hører, legger jeg til pisk, for å få en reaksjon. Jeg bruker alltid stemme til han, roser masse når jeg merker han tenker fremover, selvom det bare er ett par steg.

Jeg bad om tips og hjelp, og mottar alt med stor takk, selvom det kanskje er kritisering av min ridning: jeg er langt ifra perfekt!

Til slutt må jeg si at alt utstyr passer, det er ikke noe galt med han på noen fysisk måte.

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 09/11/2006 :  21:39:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
det jeg skrev (tykk) var for å illustrere at den ikke blir "døv" altså ikke merker trykket du gir, men du var heldigvis klar over at han ignorer deg og trykket. Jeg forstår bare ikke at du da bruker pisk for å forsterke en sjenkeldøv hest. Da burde du gå tilbake heller, enn å forsterke signalene.

evt begynne med skritt og sjenkel til han går i trav.. og rose.. for da reagerte han på det.. økning kan komme litt senere. Det viktigste er at han ikke ignorere signalene fra beina i første omgang.
Og bruk setet også til å drive på.
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 09/11/2006 :  22:15:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg tvinger ikke hesten min til noe som helst, jeg spør alltid først. Først forsiktig, så litt hardere, og hvis han ikke da hører, legger jeg til pisk, for å få en reaksjon.

Da spør du ikke lenger etter min definisjon. Tør å akseptere at han svarer nei. Finn andre løsninger enn å forsterke signalene og se hva som skjer. Men ellers så høres det jo ut som du gjør mye bra. Noen ganger trenger man bare å gå tilbake til det grunnleggende en stund og ikke kreve så mye, så faller ting på plass og hesten presterer mye bedre etterpå. Fordi han vil prestere, ikke fordi han må.

Du skriver at du har ridd ham lenge på lange tøyler og nå så smått har begynt å kreve mer av ham. Jeg ville nok ha brukt enda mer tid. Grunnen til det er at tøylen skal være med på å ramme inn hestens energi. Uten energi er det ikke så stort poeng med tøylen. du kan ikke samle opp noe som ikke er der.

Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 09/11/2006 :  22:38:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Vel, nå holder vi oss mest i skritt og trav, overganger, økninger, volter og bøying. Samling går rett og slett ikke enda, han kan gå å knekke i nakken å se såå fin ut, men kjenner at jeg ikke har noen kontakt i munn.

Galoppen går ikke enda, får han ikke i nok fremdrift, går det for sakte bare bukker han. Og da mener jeg Bukker med stor B.

Forresten: Problemet er ikke at han ikke har nok ENERGI, for det har han MER enn nok av! Han er bare en hest som ikke tenker fremover, og bruker energien sin på andre måter enn å gå fremover.

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 09/11/2006 :  22:54:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
du skrev i et annet innlegg at den alltid gikk bak loddplan.. du kan ikke be om økning hvis hesten blir holdt tilbake.. da bruker du "gassen og bremsen " på samme tid. Begynn fra scratch og la hesten få strekke seg før du begynner å korte inn på tøylen. Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 09/11/2006 :  23:29:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå mente jeg energi slik man snakker om i dressur da. Aktivitet som kommer bakfra. Det at han bukker kan tyde på at han har låsninger i ryggen eller andre steder i kroppen. Slik "trege" hester ofte har.

Men men.. Du finner nok ut av det.
Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 09/11/2006 :  23:45:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Hesten er sjekket av veterinær, og ble konstantert frisk, hvis vi ser bort ifra det veterinæren så fint kalte: "vanskelig for å underkaste seg". Kanskje jeg burde høre med massør istedenfor veterinær?

Han er ikke treg på tur, bare på banen

Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 10/11/2006 :  00:06:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan kan veterinæren vite om hesten har vanskelig for å underkaste seg?
Ellers synes jeg "gladhest" hadde mye fint å si og mange gode tips. Har du forresten lest "Sentrert ridning" av Sally Swift? Veldig flott bok (-:
Den om handler mye av den energien hun snakker om, hvordan man bevisst og ubesvisst overfører signaler til hesten vha. vekt, pust, blikket, holdning osv når man rir.
Jeg liker den kjempegodt og har lært masse. Lett og lese og forstå, proppfull av konkrete øvelser!

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/11/2006 :  01:24:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle hester er født late, og enkelte har denne egenskapen i større grad enn andre - og prøver hele tiden ut hvor LITE den kan klare å gjøre.

Da er det opp til rytteren å påvirke hesten på en måte som den responderer på, og det finnes det "tusen oppskrifter" på, og ikke to hester er like, akkurat som oss mennesker.

Har selv ikke særlig erfaringer med "tungridde" hester, så jeg har vel ikke så mye å si.

Men har noen tanker. Hva med å ri uten pisk? - Eller ri med TO? Dressurpisker skal legges bak, med et jevnt press, mens to vanlige ridepisker kan brukes til å legge press på skuldrene.

Prøvd bittløst? Eller et litt skarpere bitt?
Prøvd å ikke bruke undersjenkler, men "drive" mer med oversjenkler/sete? Prøvd med sporer?

Dette er jo ytterpunkter i hva som kan forsøkes, og de "skarpe" metodene må brukes med ytterste varsomhet og "silkehansker".

Er dette en stor hest? Får liksom en anelse om en stiv rygg, kanskje en låsning et eller annet sted.

Og ja - "Sentrert ridning" er absolutt noe å sette seg inn i. Fysioterapeuter som skal lære å drive terapiriding har denne boken som pensum.
Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 10/11/2006 :  11:45:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Først og fremt vil jeg takke for mange gode svar, tips og god hjelp. Setter pris på alt :)
Har ikke lest boka, men det får vel være noe jeg kan få tak i. Noen som har forslag til flere andre gode bøker i samme slengen?

Jeg har ridd uten pisk, da gikk hesten så og si som han ville. (jeg har hatt en del problemer med at han steiler før, dette har så å si godt over, men.. Vel.. Dette er litt vanskelig å forklare, å det høres sikkert dumt ut. Men jeg er ikke eneste som mener det: Hesten "henger" seg opp ved inngangen, og stopper opp rett etter. Han stoppet opp, og steilet om jeg drev han videre. Dette er snakk om HVER gang vi passerte inngangen. Brukte jeg pisken fikk jeg han gerenelt til å gå bedre frem, og litt etter litt virket det som han GLEMTE at han faktisk gikk forbi inngangen. Dermed har jeg nå hatt som vane å alltid ri med pisk på banen. Selvom jeg ikke bruker den.)

To pisker har jeg ikke prøvd å ri med, det er vel verdt ett forsøk, men det store målet er jo EGENTLIG å ri UTEN pisk, og han kan gå fremover.

Har ikke prøvd bittløst hodelag, men prøvd skarpere bitt. Skarpere bitt gikk rett vest, han motsatte seg bittet, vendte seg motsatt vei av hva jeg ønsket, og protesterte tydelig. Jeg rir til vanlig med 3 delt trinse.
Jeg har også prøvd å ikke bruker undersjenklene, jeg rir generelt mye med setet, her er også målet å kunne ri han bare med setet.. Etterhvert.... Sporer har jeg ikke ridd med før: noen gang, og jeg misliker sporer sterkt. Men jeg har hatt ett par ryttere som har ridd han, hun ene red litt med sporer. Det ble en DEL sterke protester med sporene, men det så ut som han etterhvert gikk bedre frem med de. Men jeg er ikke intressert i å ville ri med sporer, føler at jeg ikke holder bena mine rolig nok.

Det er ingen stor hest, han er vel rundt 1,50 vil jeg tro.
Jeg vet ikke hvordan veterinæren kan se at hesten har vanskelig for å underkaste seg, men JEG vet også at han har det. Han er sin egen herre, og har nok vært det LENGE før jeg fikk han. Også dette jobbes med så godt vi bare kan. Dere synes kanskje dette høres dumt om, men som sagt har dere ikke sett hesten, og vet ikke hvordan han er.

Kanskje han har stiv rygg og låsning, og jeg har vurdert å ringe til sånn heste-massør for å sjekke. Det er bare det at ting desverre tar tid, og penger vokser ikke på trær, men vi gjør det beste ut av det.

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.