hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "tar igjen" med pisken!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 "tar igjen" med pisken!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

gladhest

Skrevet - 10/11/2006 :  12:05:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sally Swift sin bok er veldig bra. En annen bok som er fin heter "Real riding - how to ride in harmony with horses" av Perry Wood. Den gir mange tips om finere signaler. Fokuserer mye på sits og hvordan man kan få frem mer letthet i hesten.

Forresten: hva mener du med å ri med setet? Jeg vet at mange prøver å drive hesten frem ved å skyve hoftene frem og tilbake (litt vanskelig å forklare hva jeg mener, men du har sikkert sett enkelte ri sånn). Prøv å leke hest og få en venn til å sitte på ryggen din og drive deg frem med setet på en slik måte. Kjennes det behagelig ut? Gir det deg lyst til å gå frem? Er det behagelig for ryggen? Jeg får heller en følelse av at dette gjør hesten tyngre og mer motvillig. Setet ditt og hele kroppen din bør formidle den lettheten du ønsker at hesten skal ha. Hvis du setter deg inn i hvordan hesten beveger beina sine i de ulike gangartene kan du heller tenke at kroppen din skal bevege seg i takt med denne rytmen slik at du gjør bevegelsen i skritt, trav og galopp lettest mulig. Du blir i stand til å fjerne noe av vekten din fra den skulderen eller hoften hesten flytter. (Det er her snakk om veldig små bevegelser i setet ditt, som det krever mye øvelse å få til).

Redigert av - gladhest den 10/11/2006 12:22:58 Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 10/11/2006 :  14:53:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Dette er veldig O.T, men GLADHEST: Hvem er du egentlig?? Synes du kommer med så mange gode svar!!
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 10/11/2006 :  15:47:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Dette er veldig O.T, men GLADHEST: Hvem er du egentlig?? Synes du kommer med så mange gode svar!!

Opprinnelig postet av Sassy69

He he... Det var hyggelig.

Jeg er absolutt ingen kjent person men jeg har nå holdt på med hest noen år.. Var tidligere konkurranserytter i sprang og dressur, men har gått litt bort fra det. Jeg bruker NH og har vært på mange forskjellige kurs. Har trent mye unge hester, trege hester og hester som blir oppfattet som vanskelige. Jeg lærer mest av hestene selv om jeg har fått opplæring av en del veldig flinke folk, har jobbet i noen staller de siste årene der folk er opptatt av å bruke hestene sine på dens egne premisser. Jeg har også jobbet en del med å undervise andre, og det er kanskje det jeg savner litt nå.. Og prøver å belære folk her... Jeg synes uansett at det er nyttig å høre hva andre folk tenker om hester, ikke bare de som er i mitt miljø og gjør de samme tingene som meg. Jeg er åpen for andre måter å gjøre ting på hvis metodene er til det beste for hesten. Hovedsakelig bruker jeg selv prinsippene til Mark Rashid, Leslie Desmond og Parelli, og har fått opplæring av en del instruktører som bruker disse prinsippene.

Vil poengtere at en del av det jeg skriver ikke er ting jeg kan!! Slik som det jeg skrev om å la kroppen følge hesten i alt den gjør. Det er ikke noe jeg klarer hele tiden - men jeg prøver!! Parelli er bra når det gjelder ridning synes jeg. Målet er true unity, perfekt samspill med hesten. Hvis jeg klarte det hadde jeg ikke sittet her på mix og skrevet, men reist rundt i verden og lært opp andre... Små øyeblikk der hesten bærer seg riktig og vi følger hverandres bevegelser er nok for meg foreløpig.

Men dette er vel ikke helt stedet til å diskutere dette. Jeg får heller lage meg en VIP etter hvert, har bare aldri kommet så langt. Og nå for tiden har jeg ikke bildene mine tilgjengelig.
Gå til toppen av siden

CelinaEclair

Norway

Skrevet - 10/11/2006 :  19:46:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har lest inleggene dine, og prøvd å sette meg litt "inn" i det, vedrørende hva du mener er problemområdene osv. Helt enig i at det finnes en del "store" hester der ute. Med det mener jeg hester som har en stor oppfattelse av seg selv, og mener de er sjefen og kan gjøre som de vil.. Og det vises somregel både i ridning og i generell håndtering. Svaret for meg virker opplagt: Horsemanship trening! Det er ofte slik at folk tror hesten er "stor" og krever mer hard behandling eller at eier må vise seg enda større og mer bestemt. Dette er en stor feilvurdering av oss selv, for hesten ER større og strekere og at vi prøver "kue" en hest med makt (enten det er ved å gi hardere behandling eller regelrett å "banke vett" inn i hesten) fyngerer ikke i lengden. Dette er en quick fix, som hesten etterhvert lærer seg å ignorere. Denne hesten har rett og slett ingen respekt for deg som leder"hest", å det kan være farlig når hesten bestemmer seg for å ikke høre på tullet lengre, å bare tramper deg ned når han vil forbi osv.
Gi opp kampen, og heller ta deg tid til å jobbe på bakken (uten hjelpere som pisk/tvang osv). Ta kontakt med noen som kan vise og forklare, slik at du ikke gjør vondt verre med å "prøve deg frem" på egenhånd. Det kan ta litt tid,ettersom det høres ut som hesten har lært seg til at det er en kamp om vilje, men resultatet blir en større forståelse, gjensidig respekt og et styrket "bånd" dere to imellom. Hesten skal ikke flytte seg fordi du er "sterkest" for det kan til og med hesten se med et øye ikke stemmer. Den skal lytte til deg,flytte seg når du ber den om det og generelt bare være lettere å ha med å gjøre fordi den vet du er sjef, og at den kan stole på at du gjør de rette valg. Se litt på hvordan hester ordner slike ting i "fri" tilstand, og prøv å få forståelse for komunikasjonen dem imellom, for det er hestens språk og det er den den forstår best. Og vedrørende ridningen ville jeg slengt bort pisk og div. andre "hjelpemidler" og jobbet forfra. Det kan ta lang tid, og være ekstremt frustrerende til tider. Men ikke gi opp, for du vil få en mye kjekkere rideopplevelse når det endelig fyngerer. Og det vil hesten også.
Lykke til!
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 10/11/2006 :  20:45:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var noen her inne på mixen for en god stund siden som hadde gode tips ang sjenkeldøve hester men husker ikke hvem...

kanskje andre "gamle" brukere husker det??

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 10/11/2006 :  21:55:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
CelinaEclair:

Takk for hjelpsomt svar. Du forklarte på en bra måte, det er akkurat slik det er. Hesten er knall tøff, og jeg har hatt MYE motgang med han. Blant annet ble jeg sent i vinter steilet mot, truffet i ansiktet med brodd, og måtte sy.... Han har skremt meg til de grader, selvom jeg nå ikke er redd han igjen.

Jeg har prøvd "join-up" med han, eller ihvertfall prinsippet, selvom vi ikke har rundtpaddock har jeg brukt ridebane. Han skjønner poenget, og kan følge meg hakk ihæl uten leietau. Men problemet er at han er uforutsigbar. Man vet aldrii om han KAN gå deg ned, eller bite. (han har det for vane å bite når jeg prøver å rygge med han, bed han vike for press osv, vet ikke hvorfor).

Ingen i nærmiljøet driver hestehold med dette prinsippet, og jeg vet ikke om noen som kan hjelpe meg.

For å legge til: når jeg jobber med hesten fra bakken, har jeg pisk med meg i hånda, for sikkerhets skyld. jeg bruker den ikke, men har den i TILFELLE det skjer noe.

Din hest er ditt speil som uforfalsket gjengir dine dårlige sider.
Se din hest i øynene - og la deg ikke skremme av sannheten.

Sweet Sandore - Jeg elsker deg! <3
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 10/11/2006 :  22:17:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
CelinaEclair:

Takk for hjelpsomt svar. Du forklarte på en bra måte, det er akkurat slik det er. Hesten er knall tøff, og jeg har hatt MYE motgang med han. Blant annet ble jeg sent i vinter steilet mot, truffet i ansiktet med brodd, og måtte sy.... Han har skremt meg til de grader, selvom jeg nå ikke er redd han igjen.

Jeg har prøvd "join-up" med han, eller ihvertfall prinsippet, selvom vi ikke har rundtpaddock har jeg brukt ridebane. Han skjønner poenget, og kan følge meg hakk ihæl uten leietau. Men problemet er at han er uforutsigbar. Man vet aldrii om han KAN gå deg ned, eller bite. (han har det for vane å bite når jeg prøver å rygge med han, bed han vike for press osv, vet ikke hvorfor).

Ingen i nærmiljøet driver hestehold med dette prinsippet, og jeg vet ikke om noen som kan hjelpe meg.

For å legge til: når jeg jobber med hesten fra bakken, har jeg pisk med meg i hånda, for sikkerhets skyld. jeg bruker den ikke, men har den i TILFELLE det skjer noe.

Opprinnelig postet av katrine89

Om du "tar" en join-up engang betyr ikke at hesten har full respekt og tillit selv om den følger etter deg. Du må nok belage deg på mye annet forskjellig bakkearbeid enn det!

En fin ting for å både respekt og gjøre hesten mer vàr for sjenkler er dette å lære hesten å vike for press. Til begge sider, og bak.

Siden han pleier å bite deg når du vil at han skal rygge, hvordan ber du han rygge da? Biter han kan du eventuelt ta tak i mulen og "kna/overkose" med mulen hans. Den metoden fungerte både på Aromayo som bet, og Gina som nappet.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 10/11/2006 :  23:35:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Vel, jeg gjør nå ber enn bare "leker join-up" som jeg liker å si. Jeg jobber også med at han skal vike for press, både på stallen og ute på ridebanen med grime og leietau. På stallen trenger jeg bare nærme meg for eks. mot høyre for han, og han flytter seg. På stallgangen altså, Samme gjelder venstre side.
På stallen trenger jeg også bare å si bak, og på en måte vifte med fingrene mot brystet hans før han rygger. Det går ikke så fort bakover da men ......

Ute rygger han ikke ved å gi så svake signaler som jeg beskrev over, og siden han også kan finne på å bite, har jeg lært han å vifte med leietauet, så rygger han. Noenganger må jeg ta i ganske mye, vifte med begge armene opp i været, å riste kraftig i leietauet. Blitt litt bedre nå da, forsåvidt.

Jeg gjør som du beskriver, knar, klemmer eller klyper mulen hans når han biter etter meg. Jeg vet ikke om noe annet å gjøre. Men faktisk så mener han ikke å bite når han gjør det, tror jeg ihvertfall. Dette er en hest som trenger veldig mye stimulanse, om jeg kan kalle det det, og er fryktelig leken og klengete av seg. Han står desverre alene i paddock, noe jeg er veldig beklagelig for.

Han skal leke med mulen, med leppen, og det er kjempe søtt. De første 2-3 gangene... Han "knager" på ting med leppene, men ikke med tenna. men plutselig kan han "feil-beregne", og kommer nær med tennene. Da kaster han seg bakover, for han vet det er feil det han gjør. Jeg kan stå der å ikke skjønne hva som engang skjedde før han står unnskyldene vekk ifra meg.

Når jeg jobber med hesten for at han skal vike for press ute, har jeg med pisken, og bruker den til å pirke på de stedene jeg vil at han skal flytte seg. Står foran han, kanskje litt til for eks. høyre, og litt vekk fra han. Så pirker jeg med pisken på hofta, og han flytter rumpa. Det gjør han. Samme på venstre side. Noe værre og mer motvillig å flytte seg til høyre enn til venstre forresten. (men det er faktisk på høyre hånd han er flinkest til å bøye seg når jeg rir)

Edit for bokstaver som hopper inn i tide og utide :P

Redigert av - katrine89 den 10/11/2006 23:38:03 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/11/2006 :  03:03:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har all beundring for deg katrine, som gjør alt du kan får å bli "venn" med din "en smule egenrådige" hest.

Det gamle ordtaket: "Viss hesten visste styrken sin, let han ingen rida seg" ser ut til å gjelde i fullt monn.

Ser ut til å være en "lederhest-type", og de er ofte vanskeligere å håndtere, da deres "ego" er så stort at de ihvert fall ikke lar "et skarve menneske" få "the upper hand", som de sier i England.

Siden hesten heller ikke går sammen med andre hester, er den kanskje rett og slett blitt asosial, og "vet ikke" hvordan den skal oppføre seg - den bare "vet" at den ikke gidder å samarbeide med sin rytter.

Hvor gammel er hesten? Kanskje du må begynne på bunnen igjen, som man gjør når man lærer et føll at "mennesket er sjefen".

Hvordan bruker du stemmen? Den er et meget virkningsfullt verktøy hvis den brukes på "riktig måte". Ved korreksjoner må stemmen være MEGET skarp, høy og øyeblikkelig. Ved ros er det en myk, varm og laaang stemme. Tenk på hester som kommuniserer: Når de krangler, er det høye hvin og skrik, når de koser med hverandre er det myk humring.

Husk også å "blåse inn i nesen" på hesten din ofte og med en humrende kosestemme. Det er et tegn på vennskap. Klø den på manken når den gjør noe riktig, det er også et vennskapstegn - OG et tegn jeg ofte bruker på en hest som feks. er urolig for noe.

Og hvis en hest biter, så BRØL ut øyeblikkelig og "ta igjen" - på et tiendels sekund. Det har ingen effekt å la det gå noen sekunder og deretter si "neimen, ikke bit meg, da" og så "vri litt forsiktig på mulen".

Har "oppdratt" et par hingsteføll, som hadde "biting og steiling" som favoritt-leker, inntil de fikk seg et "ØYHHH!!!" rett i øret og en skikkelig "klabb". Det holdt med et par ganger, så var respekten oppnådd, og deretter var det bare masse ros og kos.

Jeg sitter nå bare og "fabulerer" litt - og er veldig glad for å ha en hest som humrer når jeg kommer til stallen, og som gjør "alt" jeg ber henne om - heldige meg!
Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 11/11/2006 :  11:37:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Tusen takk, det er virkelig koselig å høre :)
Ja, han er en lederhest type, han stod sammen med hester i våres, da gikk han inn i allerede "ferdige" flokker, og tok ledelsen fra første stund. Han blir 6 år i slutten av Mars '07.

Jeg bruker stemmen som du forklarer, og jeg blåser også i nesen i tide og utide, hvor han da blir ULIDELIG klengete, med mulen helt oppi ansiktet mitt.

Det du nevner med klø på nakken, da er det akkurat som om han vil klø igjen, men han klør for hardt for meg, og han kan igjen være uheldig å komme til å treffe med tennene, og som jeg beskrev over, kaster han seg bakover som en unnskyldning.

Han biter ALDRI for å være slem, det er HELT klart. Her er det med ører rett fram, og nyskjerrige blikk på det han "tester" ut hva er for noe. Har aldri sett noe lignende, jeg tror han rett og slett GLEMMER seg, for han vet jo at han ikke får lov? Og han reagerer før meg, og har allerede flyttet seg utenfor rekkevidde før jeg vet hva som foregikk.

Jeg elsker hesten min over ALT, og jeg elsker at han er akkurat som han er :) Det er bare så morsomt, selvom det jo selvfølgelig også er morsomt med en hest som humrer når du kommer osv. Bare så det er sagt :)

Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 11/11/2006 :  13:12:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
En tanke er kanskje og jobbe mere fra bakken en stund. Sette deg ordentlig i respekt hos hesten. Vise ham at det er du som er lederen, uten unntak. Er du en god og rettferdig leder for hesten, vil den vise deg gjennsidig repekt, og slutte og prøve ut din dominans i tide og utide. Er du en god leder, vil den gjerne gjøre det du ber den om også i salen, så fremst den forstår hva du ber om. Den vil da ØNSKE og "leke" med deg. Bare husk at det er du som skal vinne "leken".
Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 11/11/2006 :  13:16:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Problemet med han er at han tester grenser HVER gang. Jeg er bestemt og konsekvent med han, det er de to andre som også holder på med han. Men han skal ALLTID teste om grensene kanskje kan tøyes LITT lenger idag. Så om jeg vinner "leken" idag, igår, forigår, og dagen før der, betyr ikke det at han tenker "okei da, så er du lederen". Han skal teste i morgen også. Dette er en kamp mellom oss hver eneste dag.

Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 11/11/2006 :  13:29:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Problemet med han er at han tester grenser HVER gang. Jeg er bestemt og konsekvent med han, det er de to andre som også holder på med han. Men han skal ALLTID teste om grensene kanskje kan tøyes LITT lenger idag. Så om jeg vinner "leken" idag, igår, forigår, og dagen før der, betyr ikke det at han tenker "okei da, så er du lederen". Han skal teste i morgen også. Dette er en kamp mellom oss hver eneste dag.

Alle hester tester lederen sin hver dag. I større eller mindre grad. Dette gjør de også med hestelederne sine. Hesten din tester deg ganske mye høres det ut som, det kan også ha en sammeheng med at han ikke står sammen med andre. Den eneste kan kan ha sosial atferd sammen med er deg. Jeg ville ha fått ham på avstand en stund. Ikke la ham komme så nær at han kan nappe eller klø deg, tren heller på bakken og gi ham indirekte beskjeder ved hjelp av tauet. Hvis han prøver å komme nærmere enn du har bestemt kan du svinge tauet i en sirkel rundt deg selv. Når du har oppnådd litt mer respekt kan du invitere ham nærmere deg. Men med en gang han prøver å dominere deg med napping eller lignende og blir for inntrengende sender du ham ut igjen. Det er slik hester blir oppdratt av lederen i flokken. De som ikke oppfører seg blir sendt bort, og må gjøre seg fortjent til å komme inn igjen. Det er viktig at du også viser ham respekt. Ikke ha for mye fokus på hodet hans, da lærer du ham å trenge seg på deg.

Som mange har sagt her så tror jeg du vil ha nytte av å jobbe med ham på bakken en stund.
Gå til toppen av siden

katrine89

Norway

Skrevet - 11/11/2006 :  15:55:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekatrine89  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressekatrine89  Svar med kopi av melding
Jeg tror det har mye å si at han ikke står sammen med hester. For han har blitt minst 10 ganger mer klengete etter at jeg flyttet han til denne stallen, og ikke fikk stått med noen hester. (For å ha sagt det, var det meningen at han skulle stå med 2 andre hester, men ettersom den ene måtte operere, og den andre ble halt på begge bakben, valgte vi å sette de fra hverandre.)

Men jeg får nå bare gjøre det beste ut av det, og jeg tar til stor takk for alle gode forslag jeg har fått. Får starte med mye arbeid fra bakken en stund, å se hvordan det går etterhvert...

Tusen hjertlig takk for alle forslag.

Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 12/11/2006 :  12:16:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
CelinaEclair:

Jeg syns at dette høres ut som en veldig dominerende hest som ganske ofte prøver å ta lederposisjonen fra deg, og som bruker harde metoder for å opprettholde seg som leder. det er ikke noe galt i det den gjør, den handler bare slik som en hest i naturen ville ha gjort for å slåss om rangen (tror jeg da uten å konstatere at noe av det stemmer).

Jeg vil anbefale deg å oppsøke en proff trener som kan hjelpe deg med de problemene.

En hest som sparker, steiler eller kanskje biter vil som regel gi en eller flere advarsler, og de kan komme et øyeblikk før hesten faktisk gjør det. Man kan se på øynene, ørene, neseborene eller halen. Jeg tror det gjelder å oppfatte de signalene for å bli mere forberedt. og det samme med deg før du velger å gi hesten en smekk med pisken når du rir. gi flere og sterke advarsler (men det høres ut som du gjør det da).

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.