hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fòrings tid
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Fòrings tid
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Magette

Norway

Skrevet - 16/01/2003 :  21:16:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Har du fast/e forings tid/er? Hvorfor? Er det slik at med en gang du kommer inn i stallen om morgenen/kvelden, står hestene å spenner i dørene, og/eller legger på ørene til hverandre osv? Om de gjør det; Har du noen mening om hvorfor de gjør det?
I "min" stall kommer vi til forskjellige tider (selfølgelig innen en tidssone) Da slipper jeg det verste jeg vet, nemlig sparking i dørene. (de kan klokka) Er det anntydning til slikt no tullskap når jeg kommer om morgenen (eller etter at jeg har tatt dem inn for kvelden), lukker jeg dørene og går min vei.. (hestene blir snøtne da..=) Neste gang jeg kommer (10 min etter) Står de helt stille i boksene til de har fått høyet sitt. De tørr ikke å røre det før jeg sier "vær så god". Jeg synest det er bedre enn at hestene omtrent angriper hverandre gjennom sprinklene for først å få mat osv...

Er jeg streng mot hesten min og ellers de andre på stallen? Eller er dette en god "regel"? Hva synest dere? (selv synest jeg ikke at jeg er streng)

Redigert av Brynja den 16/01/2003 21:17:51

Redigert av Brynja den 16/01/2003 21:18:53

Anette

Norway

Skrevet - 16/01/2003 :  21:32:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Vi har faste foringstider her på stallen, hestene får frokost kl 07.00, middag ca 13.00 og kveld 19.00. Faste foringstider er viktig fordi hester er vanedyr og vil følge faste rutiner hver dag. Om morgenen, når man kommer inn i stallen og slår på lyset begynner hestene å skrape i gulvet, bite i gitteret osv. Det tror jeg er fordi hester opprinnelig er flokkdyr, og det er på en måte en "kamp" om å få maten først. Jeg gir hestene mat uansett om de biter litt etter hverandre, men hvis de glefser etter meg når jeg kommer med maten, snakker jeg til dem før jeg heller ut maten i krybba.

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 16/01/2003 :  21:47:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Ingen faste rutiner på min stall.

Hestene har alltid mat, da det å ha noe å spise på 24 t i døgnet er best for hestens fordøyelse.
Det blir litt humring når kraftfóret auses opp hvis hestene er inne alt, men vanligvis er alt gjort klart og kveldsgrøten er laget før hestene tas inn. (De tas også inn til varierende tider.)
Da lukter det italiensk restaurant i stallen, og fornøyde hester står og mumser og slafser og søler med maten sin.
Hos meg er det aldri uro i stallen. Når jeg kommer om morgenen, varierer tidspunktet. Noen ganger er alle våkne, andre ganger ligger noen og sover enda, og våkner av at lyset slås på. Alle står med toppede ører og venter for å se hva som skal skje. Fóring, eller rett ut? Uansett får de jo mat ute også, men noen ganger får de litt høy inne først mens de som skal ha kraftfór spiser dét.

Hester har lett for å "låse seg" i rutiner og klokkeslett, noe som i sin tur fører til stress. Stress fører til uro, krangling, skraping, sparking og andre unoter... Slike hester vil jeg ikke ha. Og i tillegg er det ikke bra for fordøyelsen. Magesår og kolikk kan også oppstå fra stress. Derfor kan man si at årsaken til at jeg har valgt å gjøre det jeg gjør, er hensynet til hestens mentale og fysiske helse og trivsel.
Gå til toppen av siden

knatten

» VIP

Skrevet - 17/01/2003 :  18:48:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har rellativf faste forings tider.
Morgen 06.00 - 08.00
Middag 13.00 - 15.30
Kvweld 20.00 - 22.30

Varierer litt pga arbeidstid ol. Men ingen av hestene har uvaner av den grunn. Men de humrer gjerne når lyset blir slått på om morgenen. Syns det bare er trivelig jeg. De ønsker deg liksom velkommen. Selv om de sikkert mener "Det var jammen på tide. Jeg er sulten"

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 17/01/2003 :  20:08:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
vi pleier å ha faste foringstider.
forer i 8-9 tiden på morran, 10 tiden og 19 tiden.

er enig med anette når det gjelder det andre.

Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 17/01/2003 :  23:44:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har alltid regulert foringen etter årstiden. Om vinteren når det er mørkt, blir de tatt inn og foret tidligere. I sommerhalvåret kan klokken bli mellom 10 og 11 før jeg tar de inn. På nyttårsaften får hestene mat rundt midnatt, så de har noe å tygge på til rakettene, da forer vi ofte seinere om morgenen 1. nyttårsdag. Morgenforingen varirerer med skole / jobb. Det blir vanligvis mellom 7 og 9. Gå til toppen av siden

camilla:o)

Skrevet - 18/01/2003 :  07:17:09  Vis profil  Svar med kopi av melding

På stallen vår fores hestene kl 07.00, kl. 12.oo og kl 19.00. De siste hestene får kveldsforet nærmere 9-tia på kvelden. Tror hestene har godt a faste rutiner og at foringene er spredd så mye utover døgnet som mulig.. der er jo allerede ganske lenge å vente fra ca. 19.00 til 07.00 igjen neste dag for hestene!!
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 18/01/2003 :  16:07:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Hester har behov for faste tider og få foret sitt på. På vår stall er det foring kl.8-9 tiden og ved 20-21 tiden. De står ute hele dagen, og spiser surfor.

Gå til toppen av siden

HannaogHelge

» VIP

Norway

Skrevet - 18/01/2003 :  17:59:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHannaogHelge  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHannaogHelge  Svar med kopi av melding
Vi har ikke så veldig faste tider i stallen, om morgenen er det fôring eller utsetting ca kl 8.(4 av 5 hester setter vi rett ut på rundballe, den siste, som ikke tåler surfôret, får høy og kraftfôr inne). De hestene som går på surfôr får ikke kraftfôr om morgenen, siden det ikke er noe vits i når de ikke har fått grovfôr først.
Hestene står ute å gomler rundballe hele dagen, den som går på høy får middag kl 14-15. De blir tatt inn mellom 20-22. Da får alle høy og kraftfôr.

Er 17 år, snart 18. Har ei nordlandshoppe på 11 år. Rir ellers Islandshest og andre hester. Glad i å kjøre.
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 18/01/2003 :  21:51:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er vel ikke noe problem å gi kraftfor, selv om hestene ikke har fått grovfor først? Vet at opptaket av foret blir LITT dårligere da ( i alle fall på ku...), men det er da ikke bortkastet. Hestene er jo alltid mest interresert i kraftforet, så de gidder aldri å ete stort høy, når de vet at de får bedre mat hvert øyeblikk.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2003 :  14:03:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Lurer litt på dere som sier at hesten trenger eller har behov for klokkeslett og faste tider... Hvor har dere det fra? Det er jo vi mennesker som føler behov for rutiner og struktur...
Hest på beite eller hest på utegang med tilgang til rundballe eller høy, spiser jo 24/7 kun avbrutt av soving, leking etc. Hvorfor skal man plutselig ha rutiner når man putter dem inn i en stall?
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 19/01/2003 :  18:29:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om man er flere mennesker som har ansvar for hestene er det en fordel med litt rutiner. Min hest pleide å gå ute med naboens hoppe. Da er det greit om vi går ut omtrent samtidig for å ta dem inn. Det er jo ikke noe vits i at en av hestene blir stående ved grinden å vente i timesvis... Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 19/01/2003 :  18:56:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Ja, det var nettopp mitt poeng... Det er vi mennesker som trenger klokkeslett å forholde oss til. Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 19/01/2003 :  23:12:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Helt enig, Cowgirlchris!
Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 20/01/2003 :  14:53:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke enig i at det bare er vi mennesker som trenger klokkeslett å forholde oss til. Hester har små magesekker, og skal fores med små mengder, helst minst tre ganger om dagen. Og som sagt, hester er vanedyr, de vil at ting skal skje til samme tid hver dag. De vet at når det kommer noen inn i stallen på morgenen, da får de mat. Og neste gang noen kommer inn i stallen, skal de ut i paddock. Dette er hvertfall det inntrykket jeg har fått etter å ha ridd/hatt hesten min oppstallet på forskjellige staller med faste foringstider opp gjennom ti år.

Gå til toppen av siden

Gitte F

Skrevet - 20/01/2003 :  15:19:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGitte F  Svar med kopi av melding
Enig med Cowgirlchris. Det er vi mennekser som har behov for rutiner.
Hesten er bare blitt vant til våre rutiner. Hesten kan ikke klokka, hesten tenker ikke fremover i tid og kan ikke resonere handlinger utifra erfaringer. Den er bare blitt vant til at når du f.eks tar den inn for kvelden får den for.

Det med å gi hesten fri tilgang til grovfor er jeg også tilhenger av. En fri hest's døgn ville sett omtrent slik ut: Sove 2-4 timer, forflytte seg 1-4 timer og spise resten. Hesten min får fri tilgang til grovfor ute, og så mye som mulig til kvelds slik at han har noe å gumle på utover natta - vil ikke at hesten skal kjede seg inne om natta (teller bare dager til jeg kan ha han ute hele døgnet igjen - skal bli deilig)
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.