hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fòrings tid
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Fòrings tid
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/01/2003 :  21:53:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Utifra hva dere svarer virker det som at dere alle forer tre ganger om dagen.

I hestebøkene står det ofte at en bør fore tre til fire ganger om dagen. Gjerne helst fire da hesten har så liten magesekk.

Opp gjennom årene har jeg vært innom mange, mange staller, og bare vært innom en stall som opererer med fire foringer per dag. Dette var på en stall hvor det er fire til fem hester, og de hovedsaklig brukes til terapiridning (derfor er de gjerne ute og blir brukt samtidig alle sammen). Når det blir flere hester, og hestene har eiere som drar ut hestene sine til helt ulike tider blir nok tre foringer mest praktisk, men hadde vært gøy å høre om det er noen flere som opererer med fire foringer?

Så rart det er anbefalt i så mange hestebøker, og så og si ingen følger det..

--
spoff
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2003 :  15:42:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
I vår stall blir hestene fort kun 2 ganger om dagen..
Går ikke ann å ha middag,for det er ingen hester som er inne samtidig,og folk kommer helt forskjellig..
Hestene blir fort i mellom 7-8 på morgenen på hverdagene,og ofte litt senere i helgen..
På kvelden varierer d veldig,hva tid vi tar hestene inn,og om folk skal ri osv.. Men et sted mellom 19.-21. ca.. (rundt 8)...
Vi har aldri gitt middag i vår stall,og det er ingen som har "daua" av den grunn ;)
Gå til toppen av siden

Braga

Norway

Skrevet - 02/03/2003 :  17:30:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg fôrer med rundballer ute, siden hestene jeg har på fôr står på utegang. Jeg synes det er veldig praktisk, for da slipper jeg at hestene finner på no "sprell" når jeg ikke er hjemme, også kan de regulere hvor mye mat de selv vil ha.
Hadde kanskje vært en idè for dere som har hesten inne om natten, å sette en rundballe i luftegården der hesten går om dagen, slik at den har noe å holde på med når den er ute...

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2003 :  19:29:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg fôrer kratfôr om morran, og om kvelden. Høy får dem om morran(ute), klokka 12, litt etter at jeg har ridd, og om kvelden når de har fått kraftfôret sitt. + litt når jeg skal slå av lyset klokka 9-10 om kvelden. Da blir de fornøyde og mette :)

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

Inemor

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2003 :  19:55:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideInemor  Svar med kopi av melding
Heisann!

Jeg har ikke faste foringstider jeg!
Jeg forer hestene innenfor et visst tidsrom, ja, men legger det mer opp til hva som passer meg egentlig.
Det hele kommer ann på vaktene mine på jobben, derfor ting blir litt uregelmessig. Men de får:

Frokost: 06.30-09.00
Lunsj: 15.00-17.00
Kveldsmat: 18.00-21-00

Når de går på rundball får de ikke lunsj :)
Jeg skulle ønske at jeg kunne foret hestene oftere, men slik som jeg jobber nå er det ikke praktisk mulig, og jeg orker ikke utsette kveldsforingen bare for å kunne gi de et måltid til. Jeg har rett på litt fritid og å få ta kvelden jeg og.
Om sommeren derimot, står hestene mine ute på beite hele døgnet, og da styrer de det selv :)
Ellers synes jeg to ganger om dagen er for sjeldent å fore. De dagene jeg ikke hjemme og dette skjer - bryter hestene seg ut - et bra nok hint det....

Hestene mine er rolige og blide hver dag, uansett når jeg forer. De vet at maten kommer, og de er hverken bråkete eller sure på noen måte. Men jeg hadde en hest før som konstant sparket i veggen ved foringstid, spes. om morgenen. Han MÅTTE jeg fore fast til slutt, hvis ikke ble han kjempestressa. Så hver morgen klokka 8 fikk han frokosten sin og da han ble vant til det, slutten han å sparke :)
Tror det er veldig forskjellig fra hest til hest når de sparker og hvorfor. Selv regner jeg med at det hadde vært mye mere uro hos meg hvis hestene hadde fått måltidene inne. De fores alltid ute, med unntak av kveldsmaten osm ligger klar når jeg slipper de inn. Da slipper jeg mas rett og slett.

Ellers rører heller ikke hestene mine høyet (lunsjen) når jeg bærer den ut. Dette fordi jeg ikke liker å ha 3 glupske hester over meg når jeg bærer ut mat, det kan jo rett og slett bli farlig. Jeg har en 2-meters-sone de holder seg unna på. Når ejg er ca. 2 meter unna høyet, da går de bort og spiser. Har ikke gjort så mye for å få det slik, bare husjet på de når de kommer for nærme.
I boksen spiser de om jeg er der eller ikke. Dette får de lov til - boksen er en egen og trygg arena. Det er kun hviling, kos og mat på boksen. All annen håntering foregår i stallgangen eller ute.

En god regel må vel være å forhindre uro så godt det lar seg gjøre, men jeg synes ikke man skal straffe hestene for å være urolige heller, da må man i stedet gjøre om på rutinene sine.

Klem fra Ine!

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 29/03/2003 :  10:17:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
i villhestflokken er det også rutiner. så det er ikke bare vi mennesker som har gjort dem slik. kan godt være at det er bra for fordøyelsen hvis de står med mat hele døgnet, men det kan jo bli overvektige og/eller få kolikk da.

Gå til toppen av siden

netland

Norway

Skrevet - 29/03/2003 :  14:12:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
det er kunn 2 hester i stallen jeg er i, men det er faste tider, eller rundt om kring en fast tid..
frokost:06-08
middag:13.30-14-30
kvelds:19-20

det er egentlig greit med disse tidene,frokost blir gitt inne, middag i innhegningen( blir gitt inne hvis ekstra dårlig vær), og kvelds inne. kanskje hestene er litt gretne noen ganger, men det er ikke før den ene har fått maten sin! den eldste er ofte veldig sur og spenner løs på veggen hvis han ikke får maten sin føst. det er ikke hele tiden at begge hestene kan få kveldsen sin samtidig, men da slenger vi bare en høydott inn til den "uheldige". men kjenner til et par andre steder der de bare slenger inn litt mat når de for eksempel gir de andre husdyra mat, dette går jo bra , men personlig syntest jeg at faste tider er best!=)
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 29/03/2003 :  15:34:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har så stor havn, så vi deler opp frokosthøyet og middagen og legger det ved to forskjellige grinder. Hestene får frokost ca. 8.00, og går til den andre frokosten ca. 10.00, så får de middag på de samme to stedene i 12-tiden, de pleier å gå til den andre grinden å spise ved 4 - 5 tiden. Kveldsmat får de tidligst i ca. 7, vi regulerer det etter når det blir mørkt. Hesten får altså vanligvis fem små måltider om dagen, selv om vi bare forer tre ganger. Det er en stor skog mellom de to grindene, ofte stopper de opp å spiser granbar, lyng og bark på veien.
De får kraftfor inne om morgenen og kvelden.

Gå til toppen av siden

helene2

Norway

Skrevet - 29/03/2003 :  16:32:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehelene2  Svar med kopi av melding
hei!
der hvor jeg har hesten min er det sånn:
morgen: ca 07.00-07.30
middag: ca 12.00-13.00
kveld: ca 17.30-18.30
hestene får høy til hvert måltid (litt mer om kvelden) og har høy i paddocken. de spiser ikke opp alt høyet de får, så de har høy nesten hele dagen.
noen av hestene sparker i veggene, og noen humrer etter mat, men det er først når vi begynner å fore (det er jo forståelig,maten er jo høydepunktene om dagen), de starter ikke før.

*helene*
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2003 :  20:25:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg fórer ad lib, så derfor har jeg ikke fóringstider. Kraftfóret fordeles på morgen og kveld.

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2003 :  14:46:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Her hos oss har vi fast frokosttid, kl 10:00. middagen får de i tre firetiden, og kvelds i ti, ellevetiden. Vi har ikke noen som helst problemer i forbindelse med foringen...

Gult è Kult;)
Gå til toppen av siden

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2003 :  19:48:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
før 10 om morgenen og etter 6 om kvelden
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 31/03/2003 :  20:05:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Ja nå når jeg har hesten min på utegang, får den som vanlig høy og kraftfôr. Hesten finner masse "rusk" (gras og greiner) på beitet, så når jeg tar den inn om morgenen for å fôre den, er den ikke så veldig sulten, men den spiser jo høyet og kraftfôret sitt uansett. Hesten får så mye høy den klarer stappe nedi hålet på den timen (event. flere timer, kommer helt ann på "hungersnøden") den er inne før jeg tar ut på tur. Når jeg har ridd ferdig (hvis jeg har vært på laang tur og kommmer sent hjem) får den kveldsmaten (litt høy og kraftfôr) og så slipper jeg henne ut på beitet igjen. (selfølgelig når vi er på langtur, går vi innom en stall der hun får hvile seg og spise litt før vi tar avsted videre. Eller vi bare raster i skogkanten der det er mye "knask")
Jeg tar med ut noe høy til henne om kvelden, slik at hun får mer mat (en stor trillebår med haug på) i seg, men når det er tomt, må hun rusle ute på beitet for å finne mer "rusk".

Det som er fint med utegang, er at om jeg med et uhell skulle komme for seint til stallen, så har hestene mat og vann uansett. (hestene kan spise mye rart der de går)

Gå til toppen av siden

catta

» VIP

Skrevet - 01/04/2003 :  21:48:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei..

Jeg mener at heste bør fores 4 ganger om dagen!! En shettis som jeg har stelt har stått på fri tilgang på høy, noe som jeg mener er det beste for hesten! Hun ble ikke tjukk av det! Noe som viser at hester helt fint kan regulere når de skal spise og ikke spis SELV!

Hvis man har muligheten til det så er det det absolutt beste! Mange gir heller ikke hestene nok høy, fordi de for så mye kraftfor, men høy er faktisk det viktigste for hesten! Mange vet ikke hvor viktig høy er for hesten!
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 01/04/2003 :  22:18:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med catta, både angående antall måltider pr. dag, fri tilgang og ad. mengde høy i forhold til kraftfòr.

Jeg prøver å gi hestene mest mulig høy og minst mulig kraftfòr. Riktignok så brant jeg meg på det en gang, når jeg i min uvitenskap ga hesten kun høy, havre og vitaminer. Resultat: kalkmangel. Da skal det sies at høyet nok var av dårlig kvalitet med lite kalk og mye kalium, men uansett bør man passe seg for å fòre med kun havre og høy. Fòrer man med havre bør man også fòre med kraftfòr eller kalktilskudd, da fosforen i havren hemmer kalk-opptaket til hesten.

Fòringstid: ca. 7.00
11.00
20.00

Men alle disse tidene varierer nok litt, er ikke helt sikker på hvor ofte de tidene egentlig stemmer...

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.