hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - HVA VILLE DERE HA GJORT??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 HVA VILLE DERE HA GJORT??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

summerday

Skrevet - 07/11/2006 :  03:29:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet ikke helt om jeg har lagt meg inn på riktig forum emne, men jeg det får jeg vel vite underveis

Men til saken; Jeg har tidligere eid hest, men har ikke hest nå og rir heller ikke noe for tiden. Holdt på i mange år, men har nå vært en del år uten. Men ser ikke ut til å klare meg uten hest her i verden.

Jeg har dårlig tid (vel det har vel de fleste av oss),
-1. så jeg lurer på om jeg burde kjøpe meg hest, eller skaffe meg hest på halvfôr?
-2. Å eie hest? Jeg har ikke tid til å ri mer enn 2 til 3 dager i uken. Så ved å eie en hest så måtte jeg ha skaffet meg en halvfôr rytter.
-3. Det jeg ser etter da, er en som kan ri sprang og tur. Er det vanskelig å få tak i slike ryttere, tror dere? Det er forholdsvis masse hest her i området.
-4. Burde jeg heller ha skaffet meg en hest på halvfôr? Jeg er litt kresen der, da jeg red et forholsvis høyt nivå i dressur en gang i tiden. Jeg rir ikke sprang, og heller ikke tur. Så da er det vel kanskje vanskelig å få tak i den rette hesten der.
-5. Ikke er jeg rik heller, så å kjøpe hest begrenser seg vel litt også.
Hva må man ut med om en ønsker å kjøpe f.eks halvblods eller dv varmblods, som går litt høyere dressur og hopper ca 1 meter på bane? Det hadde jo også vært fint om denne hesten var frisk, null på bøyeprøven osv.. og ca et sted mellom 10 til 13 (14) år gammel.
-6. Så hva syntes dere jeg burde gjøre? Kjøpe hest, eller prøve å skaffe meg en på halvfôr?

rusket

Skrevet - 07/11/2006 :  07:49:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du ikke har tid til å ri mer enn 2 ganger i uka så forstår jeg ikke vitsen med å kjøpe egen hest. Det er dyrt og tidkrevende å eie hest, og man bør ha nettopp økonomi og TID til hesten.

Siden du i tillegg har hatt lang pause fra ridning/hest så ville jeg prøvd meg med hest på halvfor i første om gang. Nå vet jeg ikke hvor i landet du holder til, er vel lettere å finne seg en dressurhest som går høye klasser i Oslo mot f.eks i Indre Sogndal.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 07/11/2006 :  10:13:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
Enig med rusket her. I din situasjon er det bedre at du skaffer deg hest på halvfôr. Da har du fast et par dager i uken, og ikke noe utover det.
Selv kjøpte jeg meg hest etter en pause på fem år, men har holdt på med hest i 10 år før det, og har så mye tid og råd til å ha hest, så da kjøpte jeg likegreit en med en gang (nå liker ikke jeg å være forrytter heller da...). Så det er fullt mulig ;)
MEn tatt i betraktning at du ikke har tid til mer enn 2-3 dager i uken å ri, og ei heller så bra økonomi, ta en hest på halvfôr :)

http://lemi.lenegallery.com
Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 07/11/2006 :  11:16:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Hm,rir du ikke på tur?
Er jo litt spesiellt å eie en hest om du aldri skal gidde å ta den med på turer da..men alle har vel forskjellige meninger om det også.Syns helt klart du heller burde ha forhest enn egen.

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

Sarha

Skrevet - 07/11/2006 :  12:53:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ut fra det du skriver synes ikke jeg du skulle kjøpe hest.
Hva er vitsen med så dårlig tid?
Og du sier du er kresen, har høye krav, men dårlig økonomi.
Høres ikke ut til at du har mulighet til å kjøpe drømmehesten din akkurat.
Hest på for vil vel være en bedre løsning.
Ikke alle heste-eiere er ute etter en turrytter når de skal ha forrytter.
Så om du ikke bor langt ute i de dype skoger et sted, må det vel være mulig å finne en hest du kan ri dressur på et par dager i uka.
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 07/11/2006 :  15:32:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Jeg ville nok fått meg en hest på for 1 -2 dager i uken først for å se om dette er noe du har lyst til å drive med. Jeg ville ikke gått til anskaffelse av egen hest uten å vite at jeg har økonomi og tid til å holde den. Det at du ikke rir tur syntes jeg hørtes rart ut, hvertfall om du har egen hest. En hest trenger mye mer variert trening enn å "dressure" rudt på en bane 7 dager i uken. Få deg en forhest som du har anledning til å trene litt med innimellom, samt ha " som din egen" de dagene du har den. Etter hvert som du ser at interessen opprettholdes, kan du vurdere egen hest.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

summerday

Skrevet - 07/11/2006 :  19:01:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er synd jeg ikke bor i Oslo, da det ser ut til at det bor en mengde hestefolk der.
Jeg ser at alle som har skevet på innlegget mitt mener jeg burde ha meg hest på halvfôr, jeg har også lenge tenkt på det, men som jeg har sett i de fleste annonser, ønsker stort sett mesteparten seg turyttere på halvfôr.

Ja, det kan høres temmelig rart ut at jeg ikke rir på tur.
Jeg ble dessverre utsatt for en ulykke, for en del år tilbake. Ikke med hest.
Jeg fikk en del indre skader, selv om jeg fungerer som normalt ikke noe handicap, så har jeg allikevel en del indre skader.
Jeg drev på med hester i 14 år før dette skjedde. Jeg har prøvd det meste, og hatt hest på halvfôr, helfôr og eid hest i samtlige år. Jeg red mye på tur gjennom årenes løp, og jeg elsket det, selv om dressur er min favoritt gren. Ta f.eks nå. Høstfarger på trærene, løv på bakken, en herlig lukt av høst, som om skogen puster ut sommeren, omringer en når man rir tur nå. Så har vi jo også de 3 resterende årstidene, som alle har sitt spesielle å by på, når man rir der på hest gjennom skogen.
Men pga mine indre skader så er det for risikabelt for meg å ri på tur, noe jeg selvsagt vil savne.

I skogen finnes det dyr, mennesker osv.. som lett kan skremme en hest. Langs veier finnes det biler, ofte med billister som kjører som tullinger, og hesten kan bli skremt. Den kan springe ut, bukke, steile osv.. Da er sjansene større for å falle av.

På en bane, kan jo selvsagt hesten bli skremt der også, men sjansene er mindre.
Og om det skulle skje, så vil jeg fortere bli oppdaget, og jeg kommer fortere til legen og kan få hjelp.
I skogen derimot, kan jeg bli liggende i timesvis, før det blir oppdaget, og før jeg blir funnet. Det vil jo også ta sin tid før redningsmannskapet kommer frem.
Noen vil kansje si, ri sammen noen da, eller ta med mobil. Men det vil allikevel ta mye lengre tid før hjelpen kommer enn på en bane i nærheten av en stall nær alfavei. Og når det gjelder mobil, så kan den f.eks bli knust i fallet, finnes ikke dekkning der du er, eller at en ikke er i stand til å snakke.
Så jeg har en grunn til å ikke ri på tur, ikke fordi jeg ikke liker det, for det gjør jeg og det er noe jeg vil savne.
Det er risikofylt å ri uansett hvor du er, men hvorfor høyne risikoen for fall ved å ri på tur. Vi kan ikke alltid få det vi ønsker i livet, selv om det kan innebefatte noe så lite som ridning på tur, dessverre.

Noen vil kanskje også si at jeg ikke har noen ting på hesteryggen igjen å gjøre med mine indre skader, men legene syntes ikke det, bare jeg er forsiktig og tar forhåndsregler.

Jeg ser ofte at det er flere hesteeiere som skal sette bort hesten sin 3 dager i uken, noen, flere dager i uken.
Alle vet vi jo at det bare er 7 dager i uken, 1 dag skal hesten hvile, de resterende 6 skal hesten mosjoneres/trenes.
Så hvis man setter bort hesten 3 dager, har man bare 3 dager å ri på selv.
Dette kunne jeg også ha klart.
Men skulle jeg hatt hest på halfôr, ville jeg nok bare viet 2 dager i uken til hest.

Det med dårlig tid, dårlig økonomi, har med at jeg har en familie å ta meg av. Jeg bør jo bruke litt tid med dem, og det er umulig i stallen, da ingen er heste intereserte. Jeg kan jo ikke bruke alle pengene jeg tjener på hest heller, har jo familie, det er vel det jeg mener med dårlig råd, altså begrensede midler til hest. Alle som har familie å ta seg av vil kanskje være enige der. Når man har familie og jobb å ta seg av, kan det bli vanskelig å få til mer enn 3 dager i stallen.

Jeg er ikke usikker på om jeg vil ha hest i livet mitt igjen. Jeg blir faktisk svært ulykkelig uten. Jeg blir deprimert, jeg sover dårlig, og det går utover jobb og familien.
Så jeg har fått klar beskjed om å begynne med hest igjen, det jeg kan av tid og penger.

Det hele er så vanskelig syntes jeg
Halvfôr?
Eie?

Vel, som nevnt jeg har sett at dere mener jeg burde ha hest på halvfôr, men det er ikke så lett, da de fleste ønsker seg turryttere

Og sammen med dette temaet så har jeg også stilt en del andre spørsmål innenfor samme kategori, i mitt første innlegg.
Noen meninger, erfaringer rundt dette???

Dere som allerede har skrevet, mener dere jeg bør ha hest på halvfôr, i stedenfor å eie, fortsatt?
Gå til toppen av siden

Stall Nakkim

Norway

Skrevet - 07/11/2006 :  19:13:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall Nakkim  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall Nakkim  Svar med kopi av melding
Bruk heller denne tiden på å spare deg opp litt penger, er mye penger å spare på å ikke ha hest, hvis du forstår meg riktig, he he. Så kan du få deg det du virkelig ønsker deg når du engang har litt bedre tid og anledning til det!! Da blir gleden dobbelt så stor!!
Livet er bedre..... for den som er glad i hester!! Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 07/11/2006 :  21:05:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det finnes faktisk heste-eiere som trenger dyktige forryttere til å ri på bane, så det finnes håp :)
Markedsfør deg selv!

Hvor i landet bor du da?

Jollypopp

Skrevet - 07/11/2006 :  21:29:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJollypopp  Svar med kopi av melding
Jeg lurer bare litt på hvorfor du har satt opp som krav at hesten du evt. skal ha på halvfor skal kunne hoppe 1 meter bane når et annet av punktene dine er at du ikke driver med sprang?
Ett menneske uten ironi er et menneske uten sjel. Et menneske uten sjel er et tomt menneske. Kan et tomt menneske kalles et menneske? Gå til toppen av siden

summerday

Skrevet - 07/11/2006 :  22:19:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å nei, nei, nei! Jollypopp.

Det var hvis jeg skulle eid hest selv jeg ville den skulle hoppet 1 meter bane, mht på en event sprang interessert halvfôr rytter. Så hvis jeg eide hest, så kunne jeg tatt dressuren, og fôrrytteren sprangridningen. Altså hvis jeg skulle kjøpt hest, så hadde det vært en fordel mht fôrrytter.

Hvis jeg skal ha hest på halvfôr trenger den ikke hoppe noe særlig for min del i alle fall. Jeg kan bare ri dressur uansett.
Gå til toppen av siden

summerday

Skrevet - 07/11/2006 :  22:44:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Stall Nakkim : Å spare er alltids bra, men jeg kan ikke vente i så altfor mange år. Jeg må begynne å holde på med hest igjen, før jeg blir altfor deprimert. Det går utover jobb og familie, så legens råd er begynn med hest igjen.

Til rusket : tror du virkelig det
Jeg har fulgt litt med på "hest på fôr" forumet, og der var det en rytter som lurte på det med hest på fôr og sånn, og hun syntes det var vanskelig, da burde det i alle fall være det for meg som ikke kan ri på tur, eller sprang. Jeg red jo øvelser til middels i dressur jeg også, men det er så mange år siden, ikke bare et par år. Syntes hun det var vanskelig, burde det vel i alle fall være det for meg.
Så du syntes jeg burde markedsføre meg selv altså?!
For ingen av de som søker fôrrytter har hatt det jeg ser etter. Tror du hesteeiere ser på fôrhest ønskes sidene da. Jeg bor på det sentrale østlandsområdet, men langt fra Oslo.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 08/11/2006 :  02:43:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så synd at du bor langt fra Oslo, for ellers skulle du med glede fått både min og andre hester i stallen på for.

Og ikke tro at det er mindre "ansvar" med å ha en hest på for. Det som skiller en eier fra en for-rytter, er at sistnevnte ikke har behøvd å kjøpe hesten og forsikre den.

Sammenlign det med å leie en bil - du er like ansvarlig for leiebilen som om du eide bilen selv. Et eksempel: Det er DU som får fartsboten - ikke utleiefirmaet - skjønner?

Jeg har mange erfaringer med å ha for-ryttere, særlig i de årene jeg hadde flere hester, de fleste gode - men også noen "hårreisende", dessverre.

En GOD for-rytter er "gull verdt" - særlig for heste-eiere som ikke har anledning til å være i stallen og stelle og ri hesten HVER ENESTE dag.

Ja, for mange heste-elskere som ikke har råd til å kjøpe en hest (fra 15.000 - til "milllionen" kr, alt ettersom) - er det å bli for-rytter den beste løsningen. Det er ikke et "must" å EIE en hest.

For mitt vedkommende ville jeg sette pris på å få en god for-rytter til min hest nå - en snill og koselig en, som liker å ri på turer, litt på banen i dressur og småsprang.

Det er fordi min for-rytter gjennom mange år nå (endelig, som hun sier selv, da hun er 22 år) har fått sin egen hest. Ja, jeg hjelp henne med å finne hesten, og kjørte den "hjem" også.

Men - for meg betyr det å dra til stallen hver dag nå, og ikke bare 4 dager i uken. En stooor forskjell i hvordan man planlegger tiden.

Ehh - noen i Oslo-/Bærum-området som vil bli for-rytter for en snill "eldre nl-hest-dame"?
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 08/11/2006 :  07:21:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Summer, hvilket nivå tenker du på når du sier "høyere dressur"?

summerday

Skrevet - 08/11/2006 :  10:47:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
rusket: Jeg tror jeg nevnte det i mitt forrige innlegg.

Det jeg tenker på er at fleste parten av prosenten som rir i Norge i dag, ligger vel på LC til LB nivå dressur, med mindre de er spesielt interessert og har satset videre oppover. De fleste rir jo sprang og div.

Jeg selv rir øvelser til middels, og har vært så heldig å få prøveridd en hest i piaff. Men jeg kan ikke piaff.
Som sagt jeg kan øvelsene til middels, så jeg har litt kjøtt på beina, bare å hente det frem igjen.

Jeg tenker forbi L klassene når jeg mener høyere dressur, men det var kasnsje å ta litt hardt i da det er mange klasser videre oppover?!
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 08/11/2006 :  11:09:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det ikke et ridesenter i nærheten av der du bor da, med private hester? Sett opp lapper i staller/sentre og skriv hva du er ute etter
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.