hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "Det er alltid rytterens feil" - stemmer det?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 "Det er alltid rytterens feil" - stemmer det?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

eligj

Skrevet - 07/12/2003 :  16:41:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
I teorien er det alltid rytterens feil hvis det oppstår problemer. Tror du dette stemmer i alle tilfeller?

Eller er det noen ganger hesten som er kranglete eller sta?

Er det sånn at noen hester er lettridde fra naturens side, og noen er vanskelige, eller kommer dette av feil ridning enten nå eller tidligere?

Kan alle problemer løses hvis rytteren er flink nok?

Hva med deg i praksis? Er du selvkritisk når du rir, eller kritiserer du heller hesten?

Monroe

Norway

Skrevet - 07/12/2003 :  18:20:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heia!

Jeg tror det stemmer i de fleste tilfeller.
Jeg tror at en hest kan ha dårlige dager, slik at den oppfører seg dårlig.
De har jo personligheter hestene også, de er ikke bare leketøy som gjør slik DU vil til tider og utider.

Hesten min er veldig sta, men det er jo ikke min feil, det er noe som ligger i genene, det ligger i rasen (nordlandshest).

Noen hester er født med dårlig gemytt, angriper mennesker, og det kan jo ikke eigeren noe for, de er jo født sånn. Det kan kanskje rettes på, men det skal du være VELDIG erfaren for å få til, da hjelper det ikke bare å gi den kjærlighet, da trenger du mye erfaring.
Men dette kan også skyldes misshandling da; Hvis en hest blir misshandla fra starten av, så er den ikke lett å handle med, men det er fordi den er redd, og det er jo en grunn, derfor kan du rette på dette.

Jeg tror nok de fleste problemer kan løses hvis en er flink nok.
Det er slik som Peer Werner Vogel sa: "Du kan lære en hest alt, unntatt to ting, og det er å fly og å klatre i trær".
Men dette trenger du erfaring for å få til.
En person som har ridd lenge kan som regel håndtere en hest bedre enn en person som ikke har ridd så lenge.

Jeg tror at alle problemer kan løses hvis rytteren er flink nok.
Men at hester også kan ha dårlige dager, det tror jeg.

Dette ble litt forvirrende, men jeg håper jeg har fått frem det jeg mente.
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2003 :  18:30:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Hester gjør ingenting uten grunn mener jeg, de tenker ikke slik, som eks at " i dag skal jeg jammen være sta og ekkel mot mennesket mitt":) Jeg er av den oppfatning at det vanligvis er rytters feil, det oppstår lett misfortåelser pga vårt ulike kroppsspråk, og mange straffer hesten for å gjøre det den faktisk ble bedt om. Jeg er selvkritisk når jeg rir (selvsagt hender det at jeg mister tålmodogheten når ikke alt går som jeg vil, men det hjelper aldri å ta det ut over hesten), hesten gjør så godt den kan forutsatt at den forstår hva jeg ber om, og hvis den ikke forstår, så prøver den seg fram til den finner riktig svar, og da er det jo velidg dumt å straffe hesten for å prøve og feile, det resulterer jo i at den ikke tør prøve mer, og da kommer man jo ingen vei. Jeg snakker nå av erfaring, finnes sikkert mange av ulik oppfatning enn meg (må vel også si at jeg har en snill og veloppdragen hest, som sjelden gjør noe som kan oppfattes som frekt, men at hun av og til ikke forstår har hun sagt fra om mange ganger, og da gjelder det å ta ting i et slikt tempo at hesten følger med).

Om alle problemer kan løses hvis bare rytter er flink nok, kommer helt an på hvor "ødelagt" hesten er, noen er blitt så dårlig behandlet at de aldri vil kunne få et verdig liv mer pga at de er så redde og dermed så aggresive. Men vanlige små problemer kan alltids løses dersom eier er villig til å sette seg inn i hestens adferd, psyke, osv, og evt er åpen for å prøve nye alternative treningsmetoder, og ikke bare tviholde på "den gode gamle måten" fordi den alltid har funket før. Hester er forskjellige, noe som funker på en, kan være helt feil for en annen:)

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

elx

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2003 :  20:26:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideelx  Svar med kopi av melding
Hmm, tror nok at det stemmer i ihvertfall 95% av tilfellene ja...
Selvsagt har hester avogtil en dårlig dag hvor de enten nekter å utføre en oppgave man vet at de kan, eller utfører den mye dårligere enn vanlig, og man vet at man har ridd korrekt.
Tror nok at noen hester kan være sta (enten fordi de har sluppet unna arbeide før, fordi de kjeder seg, har vondt, er slitne, distraherte, sultne, sure, lekne eller vil utfordre rytteren), men det er heldigvis svært sjelden at man opplever at en "vanlig" hest er slem helt uten grunn!
Noen hester er fra naturens side utrustet sånn (bygning/kapasitet/gemytt etc) at det faller dem lettere å gjøre som vi ønsker, mens andre må slite mer. Og når det er slitsomt så blir også hesten mindre generøs overfor evt rytterfeil.
Selvsagt er rytteren og rytterns ferdigheter avgjørende. Har man rytterfølelse, erfaring, tid, overskudd og et genuint ønske om å løse et problem tror jeg at en dyktig rytter kan få til enormt mye. Men ikke nødvendigvis alt! Og med god hjelp og tålmodighet kan også en middelmådig rytter gjøre underverk med en vanskelig hest. Det handler om så mye, blant annet kjemi.
For min egen del føler jeg at det er uhyre sjeldent at hesten gjør en feil uten at jeg har lagt grunnlaget. Stort sett fordi jeg ikke er konsekvent og konkret nok.
Etter maaaange år sliter jeg fortsatt med at jeg, fordi jeg er redd for å gjøre feil, gjør feil
Er vel ikke alene om å gi utydelige eller tvetydige signaler? Noen ganger blir jeg for passiv så hesten ikke får nok impuls, eller for aktiv sånn at jeg forstyrrer hesten. Eller jeg planlegger ikke ridningen godt nok - feks en ridevei under hopping eller hvor stor volten skal være - sånn at jeg gjør oppgaven unødvendig mye vanskeligere for meg selv og hesten.
Men jeg blir heldigvis bedre etterhvert (selvom "gamle" feil blir "som nye" når man rider en ny hest), og tar på meg skylden for minst 99% av alle feil uten å se på det som et nederlag.
For hvor ofte kan jeg med sikkerhet si at jeg - helt uten forstyrrende elementer og med 100% fokus - red helt perfekt på en hest som var ved perfekt helse og med helt perfekte forutsetninger for å gjøre det jeg ba den om - og at hesten helt uventet nektet?!?! Mindre enn 0,1% ihvertfall...
Gå til toppen av siden

caoperia

Skrevet - 07/12/2003 :  22:00:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Det er alltid rytterens feil, aldri hestens, husk det!"

Det var det første jeg lærte på rideskolen.
Det er jo vi mennesker som krever at hestene skal oppføre seg på en bestemt måte, eller gjøre spesielle øvelser og bevegelser når vi rir/kjører dem.

Dersom vi ikke klarer å gi riktige signaler, eller ikke lærer hesten hva f.eks en galoppsjenkel betyr, er det ikke hestens feil. og det er derfor galt å bli sint på hesten. Man bør heller se på seg selv og finne ut hva man gjør galt.

Ofte har jeg tatt meg selv i å irritere meg over en hest. "Denne hesten er så vanskelig, den vil ikke fatte galopp skikkelig," men er det da hestens feil?

Selvsagt ikke. Dersom den ikke vil fatte galopp, eller ikke gjøre noe i det hele tatt, kan det være at den rett og slett ikke liker å gå på ridebanen.

Slikt er naturlig. Noen hester elsker sprang, andre elsker å bli ridd på tur.
Slik er jo vi mennesker også.. Noen av oss liker rutinearbeid på kontoret, mens andre fortrekker å jobbe som bønder.
Hver hest er et individ med sine egne meninger og interesser. Ikke alle er like begeistra for det samme.

Dette er noe man må ta hensyn til når man kjøper hest. Det er jo det mest grunnleggende med hele kjøpet!
Skal man ha en hest man skal konkurrere med, og lære av, kjøper man ikke en gammel fjording som har bodd på en avsides gård hele livet. Men kjøper en hest som kan en del, og har masse erfaring, en såkalt allroundhest/ponni. (Fjordinger kan selvsagt være allroundhester også!)

Viljesterke raser som nordlandshester er ikke egna som "banehester."
Iallefall ikke enkelte individer... (snakker av erfaring!)
De er rett og slett ikke blitt avlet fram til dette bruket. De er allroundhester som kan og bør brukes så variert som mulig.
Jeg sier ikke at en NL hest ikke kan bli en god dressur/spranghest etc, men at mange faktisk ikke trives på ridebanen på grunn av sin mentalitet. De ser ikke meningen med det, og kjeder seg, uansett hvor variert du legger opp treningen.
Har man en slik hest, bør man gjøre hesten den tjenesten å ikke ri den på banen. Det er ikke riktig å tvinge hesten til å gjøre noe den ikke liker!

Mer "innridde" hester som dansk varmblods og andre ridehester/ponnier er jo avlet fram for å være "banehester." De har bevegelsene, bygningen, viljen og koordinasjonen som trengs for å utføre de fleste øvelser, og har derfor et bedre grunnlag for å trives på en ridebane.
Jeg vil si disse hestene er mer lettridde og ikke fullt så egenrådige eller sta som andre, mer primitive raser. For eksempel en Nordlandshest.
Stahet finner man forsåvidt over alt, men som regel er det ponniraser som har rykte på seg for å være det.

Og så forekommer selvsagt psykiske skader og utviklingshemminger hos hest. Noen hester kan bli direkte farlige som følge av dette, da de ikke har evnen til å forstå og lære sitt eget kroppsspråk. Naturligvis kan de heller ikke lære vårt kroppsspråk, og dette er utgangspunktet for mange farlige situasjoner. Slike hester er det ingen vits i å forsøke å hjelpe, da problemet ligger i feilutvikling av hjernen. Dette er ikke en skade man kan rette opp. (Man kan f. eks ikke få en døv person til å snakke, bare med å snakke masse til ham/hun. Det er et handicap den personen har, og slik er det.)
Hester med hjerneskader har det dessverre best dersom de blir avlivet, da det kan være farlig å hanskes med en handicappet hest på 800 kg som ikke skjønner hvorfor den ikke får lov til å legge seg oppå deg.

Ikke alle ryttere/eiere kan fikse opp gammel skade. Noen hester er så ødelagte at det beste alternativet er å la dem få slippe flere lidelser.
Har en hest hatt et fælt liv i 15 år, kan man ikke regne med å vinne tilliten dens på noen dager. Det krever tid og tålmodighet å vinne tilliten tilbake. Ofte går det ikke, og da ender det ofte med at en av partene blir skadet, eller at den aktuelle skaden forverres.

Dessverre er det ikke alltid som i hestebladene. Det går ikke alltid bra, uansett hvor flink man er.

Hester som har overtaket over eieren/rytteren er livsfarlige, og man bør aldri omgås slike hester dersom man ikke har kunnskapen eller evnen til å rett opp skaden. Hvis det i det hele tatt er mulig.
Hester er ikke leketøy som man kan herse med som man vil. De har behov for å være hester, og bør alltid få lov til å være det.

Det er vi som skal lære oss hestens måte å være på, ikke omvendt!

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2003 :  22:07:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
I teorien er det alltid rytterens feil hvis det oppstår problemer. Tror du dette stemmer i alle tilfeller?
- nei, tror ikke alltid det er tilfelle at det er bare rytters feil.

Eller er det noen ganger hesten som er kranglete eller sta?
- hester har tankevirksomhet, selvsagt kan de være kranglete/ sta.

Er det sånn at noen hester er lettridde fra naturens side, og noen er vanskelige, eller kommer dette av feil ridning enten nå eller tidligere?
- ja, noen hester er ekstremt lettridde og villige til å gjøre hva rytter ber om (har en slik). Det henger mye sammen med hestens naturlige forutsetninger og temperament.

Kan alle problemer løses hvis rytteren er flink nok?
- til en viss grad hvis det dreier seg om "dressurmessige" problemer. Problemløsning kan ta lang tid, og det er ikke alltid like lett å velge rett metode med en gang.

Hva med deg i praksis? Er du selvkritisk når du rir, eller kritiserer du heller hesten?
- begge deler. Kjenner man hesten sin godt merker man som regel når det dreier seg om fjolleri fra hestens side, eller f.eks. at den har vondt noe sted.

Hester er kanskje ikke smartest i verden, men dumme er de ikke. Mange av dem vet å utnytte seg av ulike situasjoner. Det gjelder bare å ha såpass "feeling" at man merker forskjell på tull og alvor.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 07/12/2003 :  23:16:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Mer "innridde" hester som dansk varmblods og andre ridehester/ponnier er jo avlet fram for å være "banehester." De har bevegelsene, bygningen, viljen og koordinasjonen som trengs for å utføre de fleste øvelser, og har derfor et bedre grunnlag for å trives på en ridebane.
Jeg vil si disse hestene er mer lettridde og ikke fullt så egenrådige eller sta som andre, mer primitive raser. For eksempel en Nordlandshest.
Stahet finner man forsåvidt over alt, men som regel er det ponniraser som har rykte på seg for å være det.
Opprinnelig postet av caoperia

Ja, men hvorfor det? Jeg er ikke overbevist over at det er rasens skyld. Det er jo slik at mange av de mindre rasene blir håndtert og ridd av yngre ryttere, som kanskje ikke har allverdens erfaring i å ri inn og trene hester. De større rasene derimot, blir ofte ridd av voksne ryttere. Jeg sier ikke at voksne alltid er flinkere enn barn og ungdom, men eldre ryttere har gjerne mer erfaring, både hesteerfaring og livserfaring.

Ta fjordingen for eksempel. Jeg har sett mange "kranglete" fjordinger, men jeg har også sett at de fjordingene som blir ridd av erfarne og følsomme ryttere, blir flotte ridehester - så langt fysikken tillater det.

Redigert av - eligj den 07/12/2003 23:20:33 Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 08/12/2003 :  00:21:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Ja, problemet er ikke hesten,men rytteren i de fleste tilfeller.

Noen hester er mer lettridde,andre tyngre,og det har nok med hvordan de er grunntrent,og hva vi utsetter de for i forhold til ekstriør osv.
Det er ikke alltid vi ryttere virkelig "ser" på hesten,og tenker hva som er best fysisk for den,til det vi skal bedrive...

Det gjelder å velge rett type hest til det du ønsker å gjøre,og det er MANGE som krever "gale" ting av den hesten de har, og tenker ikke over at kanskje denne hesten ikke helt har kapasitet for dette som du ønsker å få til....

Vi må lære oss og være litt mer "kritiske" til valg av hest.(ihvertfall om man ikke kun skal ri små turer i skogen)
Da har vi mye større forutsetninger for å trives med hesten og samarbeide med den.Man må se på eksteriør,bakgrunnen til hesten,gemytt og kanskje også sette seg litt inn i hva foreldrene/avkom har prestert osv.

Vi er også for dårlige til å sjekke hestens generelle helsetilstand.(hyppige kontroller av tenner,og generellt lære oss hvordan musklatur,ledd og sener,blodsirkulasjon,oksygentilførsel og puls fungerer i det daglige)

Noen hester er stivere enn andre,og selvfølgelig blir de litt mer motvillige å ri enn de som er myke og elastiske.
Noen har det kanskje "medfødt",men da tror jeg det er en grunn til det.Kanskje har de en musklatur som trenger litt ekstra "omtanke",for korte sener,ømme ledd osv.Dette kan jo også være arvelig og derfor "uforskyldt"....

Jeg tror ikke ALLE problem kan løses av rytter,men de fleste kan nok det om vi setter oss litt mer inn i hestens "verden"...

Selv er jeg meget selvkritisk,og analyserer det meste om ikke alt går etter boka, og jeg er nok mer nøye med hestens daglige helsetilstand enn min egen..he,he.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 08/12/2003 :  10:01:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Er enig i påstanden om at det heller er rytterens feil enn hestens. Men det er sant som vixi sier, hester har også dårlige dager der de blir kranglete og plutselig fikk hukommelsessvikt...;)
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 09/12/2003 :  00:17:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Naar hester er kranglete, sinte og sure er det vanligvis en grunn til det. Kanskje hesten kjeder seg eller har vondt noen plass. Og det er vel paa en maate rytterens skyld det og, fordi de skal passe paa at hesten ikke blir saann! Rytteren er vel engentlig skyld i alt hesten gjoor, det er jo vi som har trent dem oglaget dem slik....
Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 09/12/2003 :  08:14:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hva kom først, høna eller egget!?
Med noen hester er det vel vanskelig å si om hesten er skyld i problemet mennesket har, eller om mennesket er skyld i hestens problemer.
Som oftest er det vel til syvende og sist mennesket.
Men litt mer generellt enn det vi opplever når vi sitter oppå (eller var det bare når vi sitter oppå dere tenker på).

Hva når hesten biter: er det alltid fordi den fikk lov når den var liten eller fordi den har det vondt/kjeder seg/blir irritert for noe vi gjør?

Eller om den sparker!?

Jeg vet ikke selv, men når vi sitter oppå så er det vel i stor grad rytters feil, med unntak av som Vixi sier, dårlige dager hos hesten!! (Som oss må vel den også få ha det!)

Til det jeg har skrevet over: Om det er hopper som ikke er i organisert avl så kan det jo være så mangt ikke sant!? Noen hopper overbeskytter jo føllene sine og nekter oss å slippe innpå dem, kan ikke det prege føllet når det blir eldre!?

Det ble noen flere spørsmål inni debatten..håper det går bra...

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2003 :  13:06:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Ja, hester kan ha dårlige dager. Vi kan da ikke forvente at de er på topp hver gang??? Selv om de har "lært" å adlyde oss.

Jeg mener, jeg har lært mye gjennom oppveksten. Jeg vet godt forskjellen på rett og galt. Allikevel så har jeg gjort min porsjon med gale ting. Og det var kun min egen skyld. Det er ingen grunn til å tro at hester er feilfrie og ALLTID gjør som vi ber dem om. De er da selvtenkende individer. Synes nesten mange stempler hesten som regelrett dum i hodet. Maskiner gir feil resultat når man plotter inn feil, hesten er ingen maskin!

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 09/12/2003 :  16:11:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Nå er vel ikke det at rideskoler etc (og at vi alle i grunnen) lærer bort at det alltid er "vi" som gjør feil så innmari dumt.
Det er ingen bakdel å være litt ydmyk, selvkritisk og ikke minst at man tenker seg om to ganger før man gir hesten skylda.

Men det blir vel noe litt annet med ens egen hest. Det er jo ikke alltid 500 kg har lyst til å være enig med deg. Som Vixi sier så tenker de jo selv. Jamfør at mange hingster får hukommelsestap når de møter hopper i brunst, da kan innstinkter fort ta over for oppdragelse.
Ellers finnes det jo også hopper som i brunst blir fint lite medgjørlige (om vi spør noen hankjønn kan det hende de mener det minner om visse andre pattedyr av hunkjønn ca 1 gang i månden )

I grunnen er det vel ingen dum regel at så lenge man ikke er veldig flink til å ri/håndtere hest eller kjenner hesten veldig godt så er det en forholdsvis grei regel at "det kan jo være jeg som ga dårlige signaler" slik at man gir den et par sjanser før man bruker større bokstaver!!
En annen ting er jo at en del rideskolehester kanskje er de som har utviklet størst evne til å tenke, dermed soser de bare rundt med småbarna og nekter å lystre stort annet enn "stopp". Dermed sparer de krefter..og da skal man vel i grunnen ikke alltid skylde på søte små som sitter "ombord" , om man da skal skylde på andre mennesker igjen er vel en annen sak

Guro
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 09/12/2003 :  23:45:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Enig Guro, en forutsetning er jo at man kjenner hesten - da kjenner man forhåpentligvis når det er noe galt - eller bare fjanteri. Hadde alle kjent hestene sine såpass, og vært rettferdige ville det ikke blitt så mange problemer....

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 11/12/2003 :  23:44:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Selvfølgelig er det ikke rytterens feil at hesten er motvillig pga.enten hingste/hoppe innstinkter.Men det er jaggu ikke hestens feil heller.....

Den kan ikke noe for sine innstinkter,og det har heller ALDRI vært "meningen" at en rytter skal sitte på den under disse "omstendighetene" eller ellers,så her må vi vel prøve å være litt ydmyke og samarbeidsvillige, skal vi "trosse" naturen..."gode og dårlige dager kan være så mangt...

Som nevnt i mitt første innlegg,må vi sette oss mer inn i hestens verden, før vi forlanger alt mulig.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 12/12/2003 :  09:35:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
"Er det alltid rytterens feil" gir ingen eksplisitt løsning i at det må være hestens feil når det ikke er rytterens feil heller.
For min del har jeg vel ikke skrevet at det er "hestens feil" jeg har nå iallfall ikke ment det om jeg har skrevet det. Det jeg derimot har ment er at det ikke alltid kan legges skyld på rytter heller. Da visse instinkter er vanskleig å overvinne!!

Forøvrig er du en sånn som fraskriver deg alt ansvar en gang i månden Chess!?!?

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.05 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.