hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trenger noen råd :)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Trenger noen råd :)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Royal-X

» VIP

Skrevet - 03/11/2006 :  14:15:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi har nettopp flyttet til ny stall og skal derfor endre litt på tilskuddene. Tidligere gikk hesten min på 1 1/2 l hvetekli (for fordøyelsens del), 1 l betfòr (sånne flak...) 2 l komplett, salt og olje. også høy av vekslende kvalitet...

I den nye stallen er høyet mye bedre og vi har ganske mange fòrtyper vi kan velge mellom der, så slipper å kjøpe selv. De har gull, bygg, multitilskudd, pellets, havre, betfiber (ligner på pellets på formen) og melasse.

Jeg kan likså godt innrømme at jeg ikke har så veldig peiling på slikt, og håper at noen kan komme med forslag til hva jeg skal gi. Lurer også på om betfor og betfiber er det samme...? kan jeg ta en liter betfiber å vanne ut på samme måte som betforet?

For å si litt om hesten, så er det en 14 år gammel dansk varmblod. blir brukt som hobbyhest - men blir ridd hver dag, men ingen stevner og sånn. Han er i heldig godt hold, skal ikke slankes og ikke legge på seg. :)

alle forslag mottas med takk :)

hestetrynet
» VIP

Skrevet - 09/11/2006 :  21:17:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
En ting å tenke på!
Hester er jo ikke laget for å fores 3/4 ganger for dagen. De går ute og gommler opptil 20 timer for dagen. De funker ikke sånn som oss... Magen er "laget" for å ta imot en gjevn strømm av mat hele døgnet. Altså, når vi må "slå på" vår fordøyelse. Slipper hestene det. D står på HELE tia!! Godt å få magesyre (Saltsyre) dryppende ned i en tom mage?
Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 09/11/2006 :  23:22:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Hestetrynet:

Eh,hæ?Det er da helt vanlig på staller å fore 3-4 ganger pr.dag.Nå skal ikke jeg påstå at det er bedre enn om hesten har fri tilgang, men nå har det seg jo slik at det er det vanligste å tilby på større staller.Og ingen hester jeg vet om har dødd av det enda!

Royal-x: Jeg vet ikke nok om dette selv til å svare på dette(hesten min går kun på muslifor for isiser)men det kan jo hende at hun som driver stallen har peil?hehe,det er vel ganske mange som har spm.rundt for når de bytter stall ;)
Så bra at de har et godt tilbud forresten=)

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 09/11/2006 :  23:22:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er klar over dette.. men de fleste staller har det jo ikke sånn... jeg har ikke råd til å kjøpe mitt eget fòr heller - og jeg tenker at han har jo overlevd i 14 år på å bli foret sånn... så, så veldig galt kan det jo ikke være...? men vet at det skal være sånn ideelt sett... Hesten min blir dessuten fort matlei - så å kun sette han på grovfòr vil ta livet av han tror jeg... Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 10/11/2006 :  00:52:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvilken type pellets er det de har? En annen variant av komplett? Isåfall hadde jeg gått over på det og betfiber (som stort sett er det samme som betfor ja, bare i annen form og mindre sukker). Klien hadde jeg kuttet ut.
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 10/11/2006 :  01:58:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er kjempebra at du forer med betfiber, som inneholder mer fiber og mindre melasse enn betfor (-: Kan godt gi 1l tørt *5 med vann både morgen og kveld.
Komplett og Gull er et fint utgangspunkt, (komplett ER komplett mens gull kan man gjerne fore sammen med havre) gjerne komplimentere med Multitilskudd og så kan du jo ha en dæsj olje i foret. Ikke gå for melasse i alle fall!
Matleie hester bruker ofte å være veldig glad i gull, kan jo spe i en mengde for smak.
Betfiberen gjør at mikrofloraen i tarmen til hesten fungerer og dermed nyttiggjør hesten seg alle næringsstoffene i både grovfor og kraftfor bedre!
Kommentaren din Hestetryne kunne spart deg, den var ikke givende i det hele tatt!

Edit for å si at jeg er helt enig med Torhild ang. klien (-:

Når Gubben er borte driter hestene på plenen
Redigert av - Harneshaug den 10/11/2006 01:59:24 Gå til toppen av siden

hestetrynet
» VIP

Skrevet - 10/11/2006 :  21:56:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare unnskylde her..
Den komentaren hørte hjemme i en annen diskusjon. Må ha klikka feil.. Beklager. Handler om å finne den gjyldne middel vei for oss alle. Håper ikke eg laga for mange griller!
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 11/11/2006 :  14:24:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Så lenge hesten din ikke konkurrerer eller trenes hardt, og er glad i mat skal den fint kunne greie seg på bare grovfor, hvis høyet på denne nye stallen er bra.
For hestens del er dette det beste, men det krever litt regning, og helst at du har analyse på høyet. Betfor går under grovfor, så det kan du godt bruke. Olje er en fin energikilde uten stivelse, hester er veldig flinke til å nyttegjøre seg fett.
Hvis du har vekta på hesten din, og analyse på høyet kan jeg hjelpe deg å regne en ca forplan.

~Anniken

Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 12/11/2006 :  17:57:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for gode og fornuftige svar! Det er sånne ting man lurer på når man har egen hest for første gang :) vi har begynt litt forsiktig i.o.m at han kun har fått komplettpellets og betfor før. men tenkte nå siden foret er inkl. i prisen så kunne det vært gøy å prøve noe nytt. de kutter ut klien nå, fordi det er ingen som bruker det lengre. Det er jo egentlig "søppelmel" i grunn. hvete er jo det dårligeste melet på en måte. Men jeg har lest et sted at det i kombinasjon med lunket vann har en avførende effekt... den foreløpige forplanen er 1 l pellets og en halv "kopp" multitilskudd om morgenen og 1/2 pellets, 1/2 gull, 1 betfiber og 1/2 kopp multitilskudd pluss olje og salt om kvelden. grovforet er fordelt på 3 måltider, 2X2X3 kg.

bør jeg gi en "kopp" med multitilskudd til om dagen eller?
Han får tørt høy morgen og kveld og silo midt på dagen... bør jeg heller gi han tørt høy til alle målider, eller er det ok slik som det er?
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 12/11/2006 :  18:38:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Neida, det er nok med 1 kopp for dag, når han får det HVER dag (-:
Planen ser fin ut den annet enn at jeg synes du bør by han mer grovfor? Du kan jo prøve og se, spiser han det ikke opp så får det bare henge der....
Min kaldblods og varmblods får 15kg hver med ensilga, det er jo tyngre enn høy, men med høy fikk de 10-12kg, og de er ikke fete i det hele tatt. Det er faktisk mye viktigre med godt grovfor enn kraftfor. Er grovforet næringsrikt dekker det opp det meste. Betfiber gir masse energi og hjelper magen, litt olje og multi så er du der (-:
Det går greit å mikse høy og silo om han tåler det, jeg ville ha foret med høy det måltidet før ridning slik at han ikke blir tung i magen.

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 12/11/2006 :  22:15:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok, takk for gode råd! ang grovformengden så er det et lite problem... stallen har av en eller annen grunn satt en grense på 7 kg til dagen... jeg syns jo på en måte at det er litt feil satsning? er jo bra at vi kan ta så mye tilleggsfor vi vil... men ikke grovfor... skal snakke med han som eier stallen, pluss at hestepasseren min forer middagsforinga så da kan ho sikkert stjele litt ekstra til han... men, stallen bør jo uansett vite om det :) så, derfor 2x2x3=7.. skulle gjerne gitt han mer, det gjorde jeg på den forrige stallen-der ga jeg han mer hvis det var tomt for "gress" i boksen hans... men så var jo høyet av dårlig kvalitet der da, så... vinninga opp i spinninga eller noe i den dur... :) Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 12/11/2006 :  23:47:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff, det var jo IKKE bra... 7kg er jo ingenting, enn de som har enda større hester da? Du bør i alle fall få forhandlet deg til å "bytte" kraftfor mot grovfor, eller be stalleier om å oppdatere seg litt på foring (-;
Om du vil kan du gå inn på www.grovfornett.no og lese der, masse spennende og interessant! (-:

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 23/11/2006 :  13:33:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min er nok omrent den største der (1.73 ca.)... de er nok mer vant til islandshester og slikt i stallen... Jeg snakker med "sjefen" i kveld og hører om det kan la seg ordne å øke på grovforet. Takk for hjelpa! :) Nå skal jeg ner å ri :) Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 23/11/2006 :  14:22:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
en så stor hest trenger vanligvis mye mer enn 7 kilo høy, men dessverre setter noen stalleiere grenser p åhøymengde. Spør om du kan betale litt for det ekstra høyet, det burde ikke være noe problem. Kraftfor er mye dyrere pr kilo enn høy.

jeg ville ikke foret noen hest egentlig (hestestr) under 10 kilo, om ikke de har annet å tygge p. Men jeg er ikke enig i at den ikke bør få kraftfor heller. en hest i bruk som ikke er supernøysom, trenger gjerne litt energi.

Om den skal ha vitaminer kommer an på hvor mye komplett du gir den :)
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2006 :  00:37:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Synd med maksgrenser på høyet:/ Slik har vi det i vår stall også... Grense på 6 kg. Mange gir mindre enn det og Selv har jeg pleid å gi litt mer *hysj* Hesten min trenger mer enn 6 kg.. Fyller opp slik at det er mer igjen til neste morgen, så jeg vet at hun har fått nok;) Tror ikke det går særlig mye mer enn 6 kg uansett pga hele dagen nesten året rundt gresser hun på beitet og er derfor ikke skrubbsulten når hun kommer inn i stallen;)

Har også kjøpt eget høy i tillegg, for å kune gi mer enn maksgrensen;)

Nok grovfor er utrolig viktig! Mange som ikke har forstått det enda:( Kjenner flere med store hester som gir få kg høy... Skjønner ikke hva de tenker på, men folk må vel bestemme sånn selv:/

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 24/11/2006 :  18:27:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Men du som har gitt hesten din hvetekli? Jeg er litt uvitende om akkurat det. På den nye stallen får alle hestene 0,5 l kli daglig. Jeg har ikke turt å gi lydia da jeg ikke vet noe om det fôret. hvorfor gir man det, og hva er fordeler/ulemper med det?
*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.