hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trenger noen råd :)
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Trenger noen råd :)
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

summer

Skrevet - 24/11/2006 :  20:58:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville ikke gitt hesten kli. Det har ingen næringsverdi, og inneholder også mye fosfor, og man bør passe på å gi kalk i tillegg, om ikke det er mye kalsium i resten av foret.

MAnge gir det *fordi det holder magen i orden*, men det er overhodet ingen grunn til å gi kli. tror det er noe som henger litt i fra gammelt av, når jeg fikk den første hesten min fikk alle hester kli, inkludert min.
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 25/11/2006 :  19:20:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror ikke det er skadelig... men hvete er jo (også for oss mennesker) det dårligeste melet... JEg sitter her med en bok "hest i fokus" utgitt av pennyklubben på 1989 - der står det: Selv om det er mettende og fylt med proteiner, har kli relativt få energigivende karbohydrater. Kli har en avførende effekt når den blandes med vann. Kligrøt gies ofte til drektige hopper. Ved vanlig foring fuktes klien og blandes med havre. 3 deler havre til en del kli... Kligrøt pluss linfrøolje står som behandlingsmetode for forstoppelse også.. Det står også at hvis hester får for mye næringsrikt for (spes. proteiner) vil stoffskiftet dens komme i ulage.

(gammel kilde, I KNOW... hehe - men en ganske bra bok!)

Selv synes jeg at hveten kan være fin til å lage en god konsistens på blandingen av foret jeg skal gi. pluss at når jeg selv baker brød, så har jeg, uansett hvor grovt brødet skal være, alltid i litt hvetemel... Men som sagt, jeg forer ikke med hveteklien lengre - det var noe jeg ble anbefalt når jeg kjøpte hesten og spurte hva hun pleide å fore han med... hadde/har jo som sagt ikke så peiling :) Men guuud som man lærer på dette forumet! keep up the good work! :)
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 25/11/2006 :  22:02:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
kligrøt kan gis til hester med problemer med magen, ja det er så.

Kopi av melding:
Ved vanlig foring fuktes klien og blandes med havre. 3 deler havre til en del kli...

da MÅ man gi kalk ved siden av, da både havre og kli er høye på forsfor verdier. Det må være en viss balanse mellom fosfor og kalsium, og man risikerer problemer med hestens skjelett om denne er feil. Veldig mange forer nettopp på havre og kli ... men gjør man det så har man også behov for å bruke et forslag som ineholder kalsium.

Vil man ha litt mel i maten for konsistensens del, så anbefales byggrøpp i stedet :)
Gå til toppen av siden

Royal-X

» VIP

Skrevet - 26/11/2006 :  13:13:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg forer ikke me havre heller jeg... er ikke egenlig norsk havre litt BAD for tiden? Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 26/11/2006 :  16:14:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo, havren er full av mykotoksiner (eller hva det heter) og har vært det de siste årene. Det strides om man skal bruke den eller ikke, mange sier det ikke er farlig så lenge det er under 2 kilo. Gift er gift mener nå jeg, uansett mengder, og forer derfor ikke med havre. Dessverre, da hesten min fungerer meget bra nettopp på havre. Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 27/11/2006 :  00:54:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mycotoxiner er rett og slett giftige soppsporer, som hører hjemme i naturen.
Det er nok ikke bra å få i seg for mye av dette, men friske hester med normal fordøyelse tar ikke skade av det. Men det er da viktig at havren er nyknust hver dag, slik at ikke soppsporene får "mat" og utvikler seg videre.

Det kan sammenlignes litt med at vi spiser "blåost", dvs. ost som har sopp i seg.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/11/2006 :  08:13:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Mycotoxiner er rett og slett giftige soppsporer, som hører hjemme i naturen.
Det er nok ikke bra å få i seg for mye av dette, men friske hester med normal fordøyelse tar ikke skade av det. Men det er da viktig at havren er nyknust hver dag, slik at ikke soppsporene får "mat" og utvikler seg videre.

Det kan sammenlignes litt med at vi spiser "blåost", dvs. ost som har sopp i seg.

Opprinnelig postet av T. Boysen

njaa det stemmer ikke helt. Mycotoxiner er veldig giftig og er en av de mest kreftfremkallende giftstoffer i naturen. De kan og gi snikende leverskader og fugl, fisk og patterdyr tåler ikke dette stoffet. Det er ikke det samme som å spise blåskimmelost da dette kommer fra kontrollerte uskadelige muggsporer.

det er ikke det samme som å spise en brødskive med mugg på som ost med blåskimmel.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 28/11/2006 :  03:32:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei da - jeg VET det, Lopke. Mye skadelige soppsporer i verden, og mange er dødelige.

Men det som er "saken" med havre, er at soppsporene som oftest kun er utenpå skallet av kornet, og det er når det knuses, at sporene får "liv". Derfor må evt. havre som gis til hest være "helt fersk kvernet" - og kornet må være godt tørket. Derfor har korntørka gått kontinuerlig i høst, for å berge kornet utover vinteren.

I vår stall er det meget strengt og nøye med dette: KUN nødvendig mengde havre blir kvernet hver dag, slik at Prins får 5 l, Star får 8 l, Odin får 2 l og Sunniva 1/2 l osv.

IKKE noe av kvernet havre blir "spart" til neste dag. Det er fordi man er MEGET bevisst på dette med giftige soppsporer på hele korn, som altså IKKE må få tid eller anledning til å utvikle seg når kornet først er knust. For kornet er ganske godt "beskyttet" når de er hele, og har det tykke skallet.

Og - for at ingen skal være i tvil: Fòring av hest er en "vitenskap".
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.