hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - illsint når jeg skal klippe
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 illsint når jeg skal klippe
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

AinaVj

Norway

Skrevet - 07/11/2006 :  22:42:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
vil selv fraråde klipping i ørene. Men prøv i lage mest mulig klippelyd. Hvor langt unna kan du stå å "klippe" med saksa uten at hun reagerer?
om det så er en eller tre meter,så anbefaler jeg at du starter ved den "grensa" og beveger deg sakte men sikkert mot henne.
Nabohesten har ødelagt mange karabinkroker pga saksa, men ble kurert på en tøff måte som jeg ikke syns så om.

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Safro

» VIP

Skrevet - 09/11/2006 :  10:09:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så bra du fikk gjort det når veterineren var der:) Noen hester er bare redde for sakselyden, ikke så mye å gjøre med det. Man kan over tid bedre det, men det er jo ikke gjort på en dag:)
Når det gjelder manen: :) hehe.. Du kan jo prøve (vet ikke helt hva det heter) en slags røske saks. Du kan med den "rive" av bunnen på manen og da endre lengden på manen. Den lager ikke sakselyd og den tynner ikke manen:) Bruker den på min søster sin ponni.
Ørene kan jo være kjekt å ta i sammenheng med at en veteriner er der og doper hesten i en aller annen annledning. Ikke noe man trenger gjøre ofte uansett:)
Lykke til videre:)
Gå til toppen av siden

Mona_Wendy

» VIP

Skrevet - 09/11/2006 :  11:11:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
hørt om røskekniv? Hvorfor i all verden vil noen klippe? med saks? det blir, etter min mening, kjempestygt med helt bein man...med røskekniven får man et mer naturlig resultat, og man slipper hest som er redd klippelyden...men finest blir det jo om man napper manen=) Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 10/11/2006 :  00:42:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
En røskekniv må jo være løsningen for den sakseredde hesten. Det er jo litt av en jobb å håndrøske en man - og evt. halerot.

Har et morsomt bilde fra kurset på Starum i sin tid (1986), da vi skulle lære dette "håndverket". En av hestene var så høy at den ikke altfor høye "røskeren" måtte stå oppi forkrybba for å rekke opp.
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 10/11/2006 :  20:29:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eneste "grunnen" jeg ser for å klippe øreduskene må være knuter eller løpshester som går med ørepropper Klipte duskene til Bajass da han gikk travløp slik at ikke proppene skulle lugge når kusken dro dem

Er det sakselyden hun ikke liker? bomull i øra?

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 13/11/2006 :  14:20:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
for ¨si det rett ut, aner ikke hva det kan være..mulig hun er veldig hårså, og red jeg skal lugge, for hun kan få lignende tendenser om jeg skal gre manen å.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 19/11/2006 :  11:45:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Legg i allfall på hylla tankene om at hun er sur og vrang.... hesten reagerer tydelig ved å være redd, og det er to helt forskjellige ting.

Det er bare å jobbe i vei med saksa, uten å klippe, og komme seg gradvis nærmere der man skal klippe. Hver eneste dag, flere ganger om dagen.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.