hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Helt Rådvill.. Trenger hjelp.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Helt Rådvill.. Trenger hjelp.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

oleo

» VIP

Skrevet - 27/10/2006 :  11:11:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har kasterert hingsten min, for 2 dager siden. Han er nå 1 år og 5 mnd. Han har ikke sett moren sin på 6 mnd etter han dro på hingstebeite i mai. Han skulle da i går gjenforenes med hoppa og vi ventet oss en tårevåt begivenhet. Så lite skulle jeg vite om hvordan disse skapningene tenker...

Hun så han med en gang, tittet og virket interissert. Når hun kom inntil han så snuste hun en gang før hun gikk regelrett til angrep på han. Jeg ville gi det et forsøk til og slapp de sammen på ridebanen. Hun satt etter han med flate ører og blottede tenner. Jeg turde ikke mer da han er ny opperert og tok hoppa ut og inn i stallen. Der ble hun stående å vrinske etter han, og han svarte henne fra utsiden.

Jeg skjønner ingenting.... Hva skjer? Noen med erfaringer??

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.

gladhest

Skrevet - 27/10/2006 :  14:08:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan de tenker skal jeg ikke begi meg innpå.. Men har selv sett en toåring blitt sluppet inn i flokken der han vokste opp, og det var ikke gjensynsglede for å si det sånn. Moren var også der, og hun reagerte ikke så sterkt som du beskriver, men gjorde det klart at hun ike var særlig interessert i ham. Kan vel si at det var omtrent som å slippe en ny og ukjent vallak inn i flokken. Rangordningen må etableres og da blir det som regel litt bråk.

Han er jo ikke hennes lille gutt lenger. Hoppa har ikke lenger den beskyttende rollen men ser på ham som en ung vallak hun naturlig nok vil dominere.. Hun viser interesse og dominans slik hun ville gjøre overfor en hvilken som helst annen hest.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 28/10/2006 :  00:35:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
I naturlige hesteflokker blir hingsteføllene jaget bort av mora når de er ca. 1 år gamle, og særlig hvis mora venter nytt føll. Hoppeføllene får bli i flokken, men de blir aller nådigst godtatt som "barnevakter" for den nye. (Vel - noen hoppeføll lurer seg til litt melk etter at det nye føllet er kommet, men blir som regel avvist av mora.)

En nykastrert hingst bør ikke gå sammen med andre hester - og særlig ikke hopper - før det er gått ca. 1 uke etter operasjonen, da det kan sitte "rester" av "manne-saker" igjen i systemet. Dessuten kan han risikere skikkelig juling hvis han prøver seg, og få skader i det opererte området...

Så når den nyblitte vallaken skal settes sammen med andre hester, er det faktisk lurest å holde mora borte noen dager, så han får "den julingen han skal ha" av andre hester, før mora kommer på banen og vil jage ham bort. Forhåpentlig har han fått en ny venn eller to, og en posisjon i flokken.

Og - du kan være helt sikker på at hun kjente ham igjen, på lukt og utseende, men gav altså klar beskjed om at poden nå måtte klare seg uten mamma.

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 31/10/2006 :  11:11:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det høres fornuftig ut dette....

Han skal ikke stå sammen med andre hester før det er gått tre uker da jeg ikke tør å utsette han for press og eventuelle jage episoder fra de andre..

Han har fått hilse litt mer på mamman sin..litt hver dag på ridebanen og nå er det såpass greit at han faktisk har begynt å titte under buken hennes, sikkert for å sjekke om det kanskje kunne være en melkeskvett der... Han står på løsdrift og har fått en egen luftegård med hus mellom to store løsdrift avdelinger. Han har derfor kontakt med begge sider, både avd til moren sin og avd til den andre flokken hele tiden, gjennom gjerder og utmark. På den måten kommer han ikke inn om tre uker som totalt fremmed og sjansen for de værste episodene er kanskje minimale...

Vi satser på at dette ordner seg...og at han kan gå sammen med mamman sin og flokken hennes....

Takk for svar..

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.