hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Behandlingsforløp
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Behandlingsforløp
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Guro
» VIP

Skrevet - 26/10/2006 :  01:17:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Dagens beste tittel ;-)

Men det jeg funderer litt på er hva gjør du når din hest får en skade? Nå tenker jeg ikke på sår osv. men litt mer diffuse ting som haltheter, eller andre former for stivheter?
Selv tenker jeg at jeg først og fremst kontakter veterinær, og gjør det vedkommende mener er gode løsninger, i form av hvile, røntgen av skadested (eller det man formener at er skadested;)), osv.
Men det jeg funderer litt på er "hva gjør jeg om veterinær ikke kan komme med en entydig diagnose"?
Hvem kontakter jeg? Hvorfor?

Man har jo hørt om så mye equiterapauter, termografi, barfotløsningenpåalt, klør du deg kanskje bare i hodet og håper det går over?

Hvor mange kontakter egentlig en skikkelig hovslager og hører om vedkommende kan klarere alle høvene iallfall? Jeg tror kanskje det er hva jeg ville gjort først, bare for å forsikre meg om at det ikke feks ligger noen hovbyll inni der som veterinæren har greid å overse. Eller, eller, eller.

Innimellom tenker jeg så mye på hva som kan gå galt når man har hest at jeg er helt sikker på at jeg aldri kommer til å bli kompetent nok til å kjøpe min egen :-p
Så, hva er deres rekkefølge av "to do" når hesten har vondt? (og la oss for all enkelhet si at du må gjøre mer enn førstevalget ditt for å finne ut av noe da;-))

Har jo flere ganger opplevd hester som har hatt "underlige" vondter som ikke har villet gå over, veterinær klør seg i hodet, også kommer noen andre og sier "jammen det er jo logisk, det er ..." Også blir hesten frisk igjen. Likevel tror jeg at jeg alltid vil kontakte veterinær først. For selvom man ikke skyter spurv med kanon så skyter man sannelig ikke elg med sprettert heller (god allegori eller hva?)

Takk til alle som kom seg gjennom hele denne...

(og for ordens skyld: jeg skjønner at det er forskjell på om hesten har vondt i nakken eller om den halter...men vi kan jo si at du får lov å velge mellom noe som virker som vondt i ryggen eller så halter den, rett og slett fordi det er hva de fleste av oss kommer til å oppleve sånn antageligvis)

Guro

Olithyon

Norway

Skrevet - 26/10/2006 :  08:53:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Jeg tror man kommer langt med sunn fornuft, det har hvertfall ei god venninne lært meg :) Har hatt hest tidligere, men ikke nå, men kommer da borti skader osv. Ved diffuse plager bruker man kanskje å se det an litt, ta hesten ut av trening og la den hvile noen dager. Om det ikke gir seg kontakter man veterinær / smed o.l. Mange bruker massør / equiterapeut hvis veterinær og skoer ikke finner noe. Jeg tror etter hvert man utvikler en magefølelse for slike ting, og sjekker ut endringer som har vært gjort. Eksempelvis foring, utstyr, utegang, type trening osv.
Men det sikreste er vel å ta hesten ut av trening, kontakte veterinær og følge anbefalinger derfra:)

Mvh Christine
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.12 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.