hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - lammelse i bakbeinet??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 lammelse i bakbeinet??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Preston

» VIP

Norway

Skrevet - 25/10/2006 :  12:37:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePreston  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePreston  Svar med kopi av melding
Huff, nå har det skjedd noe med beinet til åringen på stallen. Når hun slippes ut på morgenen er det ene bakbeinet helt stivt, og hun kan ikke bevege det. Hun drar det etter seg ut, men etter en stund går hun vanlig igjen. Hva kan det være?? Leste akkurat om at det var en ny sykdom som angrep nervesystemet i bakbeina, jeg håper virkelig ikke at det er det! Da vet jeg ikke hva vi må gjøre Det som er positivt er jo at det går bort nesten med en gang, men det kan jo ikke være normalt?

håper på svar...

-Silver

» VIP

Skrevet - 25/10/2006 :  13:05:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Silver  Svar med kopi av melding
Huff, det høres ikke bra ut! Hesten min fikk engang en helt stiv bakfot, ble helt halt. Hadde heldigvis litt kyndige mennesker tilstede, så "kiropraktoren" "knakk" ham litt på plass. Deretter (når vi kom hjem, var på en annen stall), to dager etter, fikk jeg en akkupunktør til å se på ham. Han sa at han hadde hatt/nesten hatt krysslammelse. Han satte en nål i krysset på hesten og dagen etter var han mye bedre! Jeg fortsatte behandlingen en god stund for å forsikre meg om at alt var bra og at ingenting skulle skje igjen!

Jeg vet ikke om det er det sammen, men kanskje en akkupunktør e.l. kan finne ut av det? Jeg er imponert over hva disse med alternative metoder finner ut av og får bukt med i forhold til tradisjonelle vetrinærer. (Sier ikke at de ikke at jeg ikke bruker vetrinærer, men jeg har meget gode erfaringer med kiropraktor, akkupunktur, massasje ol.)

Let freedom ride... Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 26/10/2006 :  01:29:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Patella var det første jeg tenkte på. Du ser det ofte om hesten har stått lenge på boks. De sleper på bakbeinet, klarer ikke å bøye, for de rykker litt til og det løsner. Da går de som normalt etterpå. Det kan opereres. Det er kneet som henger seg opp fordi musklene ikke klarer å holde kneskålen skikkelig på plass. Det kan forekomme på unghester og umusklede hester.

Hadde ei hoppe med det, hun så ikke ut til å lide noe. Bare vanskelig for å gå om morgenen. Goggle litt på patella/patella opphaking kanskje, å se hva du finner.
Gå til toppen av siden

Preston

» VIP

Norway

Skrevet - 26/10/2006 :  09:42:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePreston  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePreston  Svar med kopi av melding
Hei!
tusen takk for svar. Leste om patella, det var akkurat de symptomene! Men det står at hvis man opererer hesten kan den aldri sove stående mer. Tror det hjelper å trene opp musklene, så da er det bare ut å gå i oppover og nedoverbakker for harde livet!
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 27/10/2006 :  03:55:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo, Preston, det høres ut som ensidig patella-opphakning.
Ser at du har lest om emnet, og har vel fått med deg litt av hva man kan gjøre.
Styrking av musklene rundt de bakre kneleddene er noe som hjelper på unge hester. (Her snakker en gammel fysioterapeut.)

Mye gåing og bevegelse i variert terreng pleier å virke bra.

OG - få en veterinær til å sjekke ut "teorien" om patella-opphakning. Evt. røntgen kan fastsette siagnosen, og du får råd om videre trening av hesten.
Lykke til1
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 27/10/2006 :  09:00:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg synes også det høres ut som patella. Ville fått en dyrlege til å sjekke dette og eventuelt ta blodprøver av hesten for å se om hesten er syk på annen måte (abortvirus ol).

Hvis det er den ukjente nervesykdommen vil man ikke finne noen åpenbar årsak til symptomene. Men det de har kommet frem til så langt er visst at sykdommen sannsynligvis skyldes stoffer i foret som påvirker nervesystemet. To hester døde av dette på en stall i år, alle de 16 hestene hadde symptomer men gikk over på nytt for og ble tatt ut av trening i noen måneder. I følge veterinæren tar det 4 - 6 måneder for kroppen å kvitte seg med disse stoffene. (men man er enda ikke sikre på at dette er årsaken).

Den "mystiske sykdommen" virker som den kun rammer bakbeina. Det skjer en gradvis lammelse der hesten vil snuble og dra beina etter seg i perioder. Dette kan ende i en total lammelse av bakbeina, der hesten ikke er i stand til å sette beina under seg og stå på dem. I de tilfellene jeg har sett har hestene ingen andre symptomer på sykdom, men når hesten ikke kan reise seg må dette til slutt ende i avliving..

Får virkelig håpe at det ikke er dette!

Redigert av - gladhest den 27/10/2006 09:20:52 Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 28/10/2006 :  01:03:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare en liten tilleggs-tanke - som styrker teorien om patella, og det er at det bare er på det ene beinet (du nevnte det, ikke sant?).

Denne nervesykdommen vil virke likt på begge bakbein.

Hvis det ER patella, må du gi beskjed til Avlslaget for nl-hest, da man er meget oppmerksomme på denne tilstanden innen rasen, og prøver å kartlegge den, bla. mht arvbarhet og forekomst.

Gi gjerne beskjed gjennom det emnet du har lagt inn på Rimfakse, så blir det "plukket opp" av de som registrerer slikt (Gudrun og Avlsrådet). (Eller du kan melde det direkte til Gudrun - du finner hennes mail-adresse på Rimfakse.)

Patella er som oftest ikke en alvorlig tilstand, og de fleste hester vokser det av seg, og trener det av seg. (Men det kan ha betydning hvis hoppa skal brukes i avl - da må man ikke bruke en hingst med samme tilstand.)
Gå til toppen av siden

Preston

» VIP

Norway

Skrevet - 30/10/2006 :  11:44:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidePreston  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressePreston  Svar med kopi av melding
okei, takk for svarene. Jeg skriver det inn på rimfakse hvis det er patella jeg! Er nok iallefall ikke den nervesykdommen nei, heldigvis.

Men jeg lurte på en ting til, er det mulig for en hest å ha en mild form for patella? At den bare er veldig stiv i bakbeina, men ikke henger seg opp?
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 31/10/2006 :  00:51:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja da, det er grader av patella-opphakning.
Kan være en eller to-sidig, og det avhenger av hvor "slakk" patellasenen er, evt. hvor grunn kneskålen er, hvor ofte patella "hopper ut" av kneskålen og hvor vanskelig det er å få den på plass igjen.

Du kan selv kjenne på dine kneskåler. Hvis du sitter med bena rett frem, er det lett å skyve patella fra side til side og opp og ned. Det får du ikke til hvis du står med stramme knær eller bøyde knær. Også vi mennesker han få kneet "ut av ledd". Og i de fleste tilfeller går det over - gjerne med litt trening av lårmusklene.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.