hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hadde den perfekte forrytter...trodde jeg..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 hadde den perfekte forrytter...trodde jeg..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 24/10/2006 :  14:13:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for råd...
fra onsdag til fredag nå så skal forrytter ha ansvaret for hesten min, siden jeg skal bort disse dagene, jeg har da sagt i fra til den nye stallleieren om de kan holde ett øye med henne.. dette skulle de prøve. dersom hun da alikevel ikke klarer å gjøre det hun holder på med, er jeg redd hu åker rett ut!
jeg er vel en sånn type person som ikke tør å være streng nok ovenfor andre, men en viss grense har jeg, og den begynner nå å skrides over.. Dersom hu nå i løpet av disse dagene ikke klarer å ta bakbeina hans, måke ordentlig, og ordne i stand foret, må jeg nok bare se meg om etter en annen er jeg redd...
hu har jo brutt avtalen to ganger alt... første gangen var at hun ikke ryddet opp etter seg, bare reiste hjem igjen etter å ha satt hesten min ut igjen, og ikke kostet opp etter seg eller noe slik.. andre gangen at hun ikke følger det som står i den, ved at hun gjør ting med hesten min jeg helst vil gjøre selv, som sprang, siden han ikke kan no særlig innen det, vil jeg ikke at han skal bli ødelagt ved å bestandig hoppe da banen er ledig...noe hun utnytter hver gang...
nei, blir spennende å se.....

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 07/11/2006 :  11:23:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei nå gir jeg rett å slett opp... men hvordan skal jeg få sagt på en ok måte at hun ikke får lov å ri hesten min mer?.
her en dag i helga var hun å rei, og hadde med seg ei venninde.. det jeg ikke visste var at denne venninda hennes skulle ri hesten min, UTEN at jeg visste det i det hele tatt!!!!
resultatet ble at hesten min hadde løpt ut med denne jenta som ikke var så veldig erfaren, fordi forrytteren min hadde løpt ved siden av! ( konkuranse instinkt i hesten min om å ligge først..)
da jeg fikk vite dette ringte jeg forrytteren min å sa at det kun var henne som skulle ri hesten min å slikt..svaret jeg fikk av jenta var:"men vi lo jo bare da vi fikk stoppet han igjen da!" å herregud å irritert jeg var! de jentene skjønner jo ikke at det er ett ansvar å holde på med hest.. jenta kunne blitt skadet, eller hun kunne skadet hesten min... nei dette går ikke lengre!

råd og sparking av forrytter??

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 07/11/2006 :  18:15:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Bare si det som du er: Du viser for lite ansvar, du kan dessverre ikke passe hesten min. Eller noe sånn. Nå har hun krysset grensen for lengst! At det går ann!
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

spanne_tuna

» VIP

Norway

Skrevet - 07/11/2006 :  19:51:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespanne_tuna  Svar med kopi av melding
si at du rett og slett ikke liker hvordan hun behandler hesten din, siden hun ikke følger avtaler og slikt, og at du har gitt henne sjanser men nå synes hun går over streken! si at hun ikke er ansvarsfull nok til å ha hesten din på for. men si alt på en ok måte da. men bestemt så hun ikke begynner med *men*... da er det lett for å si ok en sjanse til...
*Cathrine & Spanne Tuna for alltid<3*
Gå til toppen av siden

dragoline

» VIP

Skrevet - 08/11/2006 :  13:36:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde ikke hatt problem med det.
Hadde sagt henne opp for lenge siden.

Snakk om lite respekt for andre folk.

Hvis det er så vanskelig å si det til henne.
Kan du rett og slett skrive det ned på et ark og gi til henne uten så si noe som helst.

Lykke til! Hun har ingenting med din hest å gjøre. Det er ikke leketøy!
Gå til toppen av siden

CelinaEclair

Norway

Skrevet - 10/11/2006 :  04:03:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det høres ut for meg som om denne fòrrytteren har fått det for seg at det ser mer "proff" ut å ha slikt utstyr, gjerne er det slik at den "nye veninna" har slikt utstyr? Og kanskje hun da prøver å lage unskyldninger til hvorfor din hest også burde ha div. dill-dall som den etter din mening ikke trenger.. Eller kanskje bare at den "nye veninna" har liret av seg et par "gode råd" for lix å vise hvor "flink" hun er. Mange slike små ryttere rundt omkring som ikke helt vet så mye,men tror det selv.
Uansett,hadde jeg hatt en forrytter som svingte med pisken, og rett og slett prøvde gi meg opplæring i hvordan hesten min var, så hadde hun ikke fått holde på med min hest lenge.
Etter min mening så har dette med fòrrytter kanskje gått litt "til hode" på henne..
En steller er jo den som gjør det du sier, og som takk for ri hesten din.Mens en fòrrytter (slik jeg oppfatter det,og gjør det) betaler for å ri, og får ganske frie tøyler til å gjøre det hun vil. Men dette betyr ikke å ha frie tøyler til å behandle hesten din på en annen måte en du ønsker. Jeg gir beskjed om hvilket utstyr som skal brukes, og legger ned forbud om piskbruk,hard behandling og div. andre ting jeg ikke vil skal gjøres med hesten min. Somregel aldri hatt problemer, men hadde noe av det forekommet så hadde fòrrytter fått fyken på dagen! Uten noe om eller men.. Å jeg hadde gitt beskjed med en gang viss hun begynte å "svare tilbake" på ting jeg fortalte om feks. håndtering og utstyr på min hest. Hadde bare sagt, sånn er det, sånn skal det gjøres, har du et problem med det så finn en annen hest.
Gå til toppen av siden

Spendas

» VIP

Skrevet - 10/11/2006 :  12:51:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er bare en ting å gjøre, og det er å si det rett ut! Helst uten å være verken for sint eller for snill...
Jrg ville sagt at "Beklager, men du kan ikke få være hestepasseren min mer, for jeg kan ikke ha noen som ikke hører på hva jeg sier, og du har fått dine advarsler. Nå er det nok!"
Eller noe i den duren.

Og du skrev noe tidligere om at dere hadde kontrakt, og den hadde hun brutt? Fortell henne det dersom hun begynner å "krangle" på det.

Lykke til!

Drep ikke fluen på din venns panne med øks.... Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 11/11/2006 :  02:24:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som tidligere sagt: I min for-rytter-avtale står det klart og greit: TO "advarsler" - så er det UT!

Har ikke måttet håndheve det mer enn et par ganger på 20 år - men de få gangene det var aktuelt, var det veldig greit - for HESTEN og for meg.

OG - i tilfeller med "indignerte foreldre", var det også greit å vise til avtalen OG kunne dokumentere/argumentere for beslutningen - OG gi råd, som feks å gå på rideskole og lære seg llitt mer om hest.....

For meg høres det krystallklart ut i dette tilfellet - for-rytter UT!!
Gå til toppen av siden

Iseliin

» VIP

Skrevet - 11/11/2006 :  22:04:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns du bør sparke denne jenta. Hun oppfører seg som om hun eier hesten. Du har gitt henne nok sjangser og du har prøvd å snakke med henne. At hun ler når du snakker til henne om noe hun gjorde galt, er rett og slett respektløst. Gå til toppen av siden

Freja-ponni

» VIP

Skrevet - 15/11/2006 :  18:07:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det jeg reagrer MYE på er at hun lar ANDRE enn seg selv ri din hest.
Eller hadde dere en "avtale" på at dersom hun hadde en veninne med til stallen så kunne hun ri din hest? Har dere ingen avtale om det fra før så er jo det en god grunn bare det og gi henne sparken. Det viser at hun absolutt ikke kan gjøre hva hun vil med hesten!! denne jenta har gått for langt! Si at du trenger en ansvarsfull fôrytter som har erfaring og vet hva det er og drive med hest! Hest er et levende vesen, og ikke et leketøy! Det hun gjorde med veninnen var direkte farlig!

Lykke til.. Og fortell ossen det gikk!
Gå til toppen av siden

Freja-ponni

» VIP

Skrevet - 15/11/2006 :  18:08:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det jeg reagrer MYE på er at hun lar ANDRE enn seg selv ri din hest.
Eller hadde dere en "avtale" på at dersom hun hadde en veninne med til stallen så kunne hun ri din hest? Har dere ingen avtale om det fra før så er jo det en god grunn bare det og gi henne sparken. Det viser at hun absolutt ikke kan gjøre hva hun vil med hesten!! denne jenta har gått for langt! Si at du trenger en ansvarsfull fôrytter som har erfaring og vet hva det er og drive med hest! Hest er et levende vesen, og ikke et leketøy! Det hun gjorde med veninnen var direkte farlig!

Lykke til.. Og fortell ossen det gikk!
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 18/11/2006 :  17:57:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er faktisk ofte problemet med å ha så unge forryttere. De bør ha tilsyn rundt seg når de holder på .. .rett og slett fordi de ikke forstår bedre. Enkelte 12åringer er modnere enn andre, men 12åringer er faktisk barn, og man kan ikke forvente seg allverden. Jeg ville aldri latt et barn ha eneansvar for noen av mine hester, men jeg kunne godt hatt en 12åring som stelte med hestene, under oppsyn.

Jeg ville i begynnelsen når disse problemene dukket opp, tatt en prat med jenta OG foreldrene, om at du vil gjerne hjelpe henne og bli en dyktig forrytter, men hun MÅ forholde seg til dine regler, mht utstyr og ridemåte. Nå er jo det toget gått på en måte.

tingene du beskriver er uakteptabel behandling av din hest, men jenta er faktisk for ung til å forstå det .. dette med å forstå konsekvens er faktisk ikke noe som dukker opp i hjernen før leeeeenge etter 12 år ... Jeg ville forklart henne hvorfor du sier henne opp. At det er et stort ansvar og holde på med hest, og skal man ri andre sine hester, må man innrette seg. Og så lenge hun ikke klarer det, så kan hun heller ikke ri hesten din : OG !!! Jeg ville tatt en telefon til foreldrene og forklart hvorfor ungen deres ikkefår lov til å ri lenger. FOr jenta vil ant sitte igjen med en annen historie enn den du klarer å formidle.
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 19/11/2006 :  00:41:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Yesss - kan underskrive på dette med foreldre som får en heeeeelt annen historie fra den håpefulle, enn den du kan saklig fortelle...

Så vær VELDIG saklig og nøktern når foreldrene kommer inn i bildet!
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 19/11/2006 :  13:38:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har aldri sagt, eller hintet til at hun kunne la venninda ri hesten min, kun godtatt ast hu kunne HA med seg venninda..
prøvde å snakke med faren til jenta en dag her, men han hadde det så travelt så han dro før jeg i det hele tatt fikk sagt hva det gjaldt... Derfor skal jeg ha ett møte der både jenta, og foreldrene hennes er tilstedet. slik at det ikke blir noen misforståelser eller negative argumenter fra jenta. ( hu er svææær i kjeften mot ALLE)
håper da at situasjonen blir tatt litt mer på alvor,, for det går bare ikke å ha en forrytter som ikke kan høre på hestens eier har å si... uff

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 19/11/2006 :  13:50:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, ta et møte med foreldrene og jenta. Mange misforståelser kan komme av at du ikke tar direkte kontakt. Jeg har selv vært borti jenter som er store i kjeften, de slenger ofte ut ting som ikke har rot i virkeligheten i det hele tatt. Så for din egen del, innvolver foreldrene også!
Trommende hover, stille grunn. Det er naturens gledessang!

- Marit Petra
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.4 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.