hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hadde den perfekte forrytter...trodde jeg..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 hadde den perfekte forrytter...trodde jeg..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 19/10/2006 :  12:57:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.

jeg har nå hatt forrytteren min i litt over to måneder, og har vært strålende fornøyd med henne frem til nå... Nå har hun plutselig fått for seg at hesten min vil løpe ut med henne hvis hu ikke kjøper kryssnesereim til han.... Jeg har ikke ridd med nesereim på hesten min siden i juli, siden han fungerte supert uten. Jeg måtte undersøke saken litt, og det viste seg at hu nå er blitt meget god venninde med ei jente på stallen som var mindre snill mot min hest( sto i en annen debatt) og at det visstnok er hun som har fått min forrytter på disse tankene... Forrytter sier også at hesten min er vanskelig å ha med å gjøre om dagen, så i går dro jeg opp for å se henne ri hesten min, og jo da, jeg kjente straks igjen ridestilen til forrytteren min, hu hadde nå begynt å ri hesten min på samme måte som den nye "beste" venninda si... nemlig får hesten frem i gallopp, men hesten vil ikke i galopp for hu strammet tøylene så mye at hesten ville stoppe og da dro hu fram pisken for å få han frem!(?!). da ble det nok for hønemor som satt å så på, og jeg begynte å forklare hvorfor hesten ikke ville lystre, jenta trodde meg faktisk ikke så jeg måtte bevise det, og joda, hesten min var snill som bare det..jenta sa det nok var fordi hesten kjente meg bedre......

Vel og merke er jenta bare 12 år, så hu har en del å lære fortsatt... jeg fortalte henne at hun og hesten min burde begynne forfra igjen for å bygge opp ett tillitsforhold dem i mellom....

men hva ville dere gjort oppi denne situasjonen?

Jeg vil ikke kjøpe inn masse utstyr jeg faktisk IKKE har bruk for....

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p

Karoline og Funa

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  16:37:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKaroline og Funa  Svar med kopi av melding
ville nok gjort noe av det samme som du allerede har gjort...
Nei, ville ikke kjøpt nytt utstyr til hesten når du vet at hesten fungerer uten.
Når jenta er bare tolv år er ho vell kanskje veldig lettpåvirkelig av denne vennina, så ville vell forklart grundig til forrytteren din hvordan din het fungerer, og hva hun bør gjøre for å få til hesten like godt som du gjør selv.
Vær der noen ganger sammen med henne når hun skal ri, og gi henne litt undervisning...
Kanskje vennina med vil ha undervisning av deg??:)
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  18:52:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Bare å gi hun sparken! Det skal ikke mye til får mine forryttere fyker i alle fall. Jeg er ganske pirkete på akkuratt det. 12 år? Da har de ofte ikke nok erfaring. Ofte er de ikke ansvarsbevisst nok heller.

Hadde jeg vært deg hadde jeg bare snakket med hun om det og sagt hun måtte funnet seg en annen hest å passe.

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  19:02:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gi henne en sjanse til før hun får fyken. Men sett ned foten ved annet utstyr enn det du vil bruke på hesten. Det er din hest, og du som bestemmer.
Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  19:34:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Ikke gi henne fyken enda. La henne få en sjanse til! Kanskje prøve å snakke med denne venninnen?
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 19/10/2006 :  19:36:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spørsmålet er om denne jenta har kompetanse til å ta vare på hesten på en forsvarlig måte? Hun er jo bare 12 år, og ut fra det du skriver om hvordan hun rir hesten vil hun kanskje ha større utbytte av å ri på rideskole? Da vil hun lære mer, og senere bli i stand til å ta sine egne avgjørelser med en eventuell forhest eller egen hest.

En annen ting er hesten din. Tar du sjansen på å la denne jenta ri den? Det kommer jo litt ann på hesten også, hvordan den takler en slik ridning. Og på deg - hvor høye krav har du til hvordan hesten din skal håndteres? Og har du eventuelt tid til å lære henne opp? Hun mener neppe noe vondt med det hun gjør, er sikkert usikker...

Det med utstyret må vel være åpenlyst - eieren bestemmer hvilket utstyr som skal brukes på hesten. (En forrytter bør i hvert fall ikke ta på noe sterkere enn hva eier godkjenner).

Hvis du har tid til å hjelpe henne og hun har tålmodighet til å begynne fra grunnen av kan nok dette ordne seg. Hvis ikke mener jeg at hun vil ha større utbytte av rideskole, du finner sikkert en annen forrytter.
Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  19:52:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Når du snakker om hvor lett det er å finne forrytter tror jeg ikke det er så enkelt faktisk. Iallefall ikke etter det jeg har sett. Alle må jo starte et sted. Fikk min ponnien min på helfor da jeg var 11 jeg
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 20/10/2006 :  12:07:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
problemet er at denne forrytteren var kjempeflink med hesten min før hun ble så god venn med denne jenta.. hu rei hesten min som en drøm, og i følge foreldrene har hu ridd på rideskole i 6 år også. Men hesten min er jo en fjording og har egne meninger, dette har jo ikke forrytteren min hatt no problemer med før da hesten min prøver å få vilja si, men i det siste slik jeg så henne sist, virka det som om hu ga opp i det hesten min prvde henne ut litt, og selvsagt vil jo hesten da utnytte henne senere...da jeg rir selv, merker jeg ikke noe annet på gullet mitt enn at han sjekker ut hvem som sitter oppå også er det akkurat som om han ikke gidder å teste meg ut for jeg kjenner han veldig godt nå.. så fort forrytter setter seg oppå, er det nesten så det ser ut som om han ikke gidder å gå frem å det skjønner jeg jo også, etter jeg så på de to ri sist...
Men jeg vil gi henne en sjanse til, siden hu er 12 år han hun mye å lære, det har vi i grunn alle, men en 12 åring er veldig lett påvirkelig som nevnt over her... tror hu ønsker å være som den nye venninna si som kun rir sprang...men hesten min kan ikke bli ridd sprang på hver gang siden det ikke er en slik type hest han er!
Jeg tenkte å være der i morgen også da forrytter kommer, også får jeg se det an... dersom hun ikke vil høre på råd jeg har å si ang min hest, da tror jeg ikke hun får lov til å ri han mer, men om hun hører på meg og vil starte "på nytt" har jeg mer tro på at hun vil bli den forrytteren hun var igjen,,
hva tror dere:) ?

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

LeMi

» VIP

France

Skrevet - 20/10/2006 :  12:16:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeMi  Svar med kopi av melding
Det er din hest, du bestemmer, og klarer ikke forrytter å innrette seg deretter, så er det bare rett ut.
Syns du kan gi henne en sjanse, ta gjerne en prat med henne og la henne forstå hva forrytter er.
Hvis du har tid, kan du jo dukke opp nå og da når hun har hesten og veilede henne litt, og se an selv hvordan det fungerer :)

http://lemi.lenegallery.com
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2006 :  18:03:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Å, jeg er glad jeg slipper forryttere Hadde aldri taklet at noen holdt på sånn med min hest. Hadde sparket henne på flekken!

Skal du være snill, kan du gi henne en siste sjanse;) Sånn som hun holder på NÅ er uakseptabelt, det er DIN hest! Hun skal innrette seg, dessuten en så liten.. unnskyld uttrykket.. drittunge kan såpass lite. Greit nok det, men da må hun i alle fall høre på dine råd!

Har vært borti sånne selv, aldri hatt noen stellere o.l til egen hest, men unger i den alderen tror ofte de er verdensmestere, vil styre og stelle osv ovs. Ri sprang med venninnen som kun () rir sprang, prøve å få deg til å kjøpe mer utstyr osv. ALDRI om du skal finne deg i det!

Eller er jeg enig i det gladhest sier: "Spørsmålet er om denne jenta har kompetanse til å ta vare på hesten på en forsvarlig måte? Hun er jo bare 12 år, og ut fra det du skriver om hvordan hun rir hesten vil hun kanskje ha større utbytte av å ri på rideskole? Da vil hun lære mer, og senere bli i stand til å ta sine egne avgjørelser med en eventuell forhest eller egen hest.

En annen ting er hesten din. Tar du sjansen på å la denne jenta ri den? Det kommer jo litt ann på hesten også, hvordan den takler en slik ridning. Og på deg - hvor høye krav har du til hvordan hesten din skal håndteres?
"

Må bare legge til at jeg ville aldri latt denne jenta holde på med hesten min...

Vel, gi henne en siste sjangs, er hun villig til å samarbeide og høre på deg og dine råd, så kan det funke:) Ellers er det takk og farvel til henne:p

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3

Redigert av - Svalgårds-Cheri den 20/10/2006 18:05:25 Gå til toppen av siden

Vilona

Norway

Skrevet - 20/10/2006 :  22:14:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ville kansje snakket med henne :)..( Er selv 12år xD).. Har nå 2forhester..:) hadde en når jeg var 11 og:)..Mente Hun At DU eller hun skulle kjøpe nesereim? hun kan jo bare kjøpe men ikke bruke den på hesten din..
-De som ikke tror lykke kan kjøpes for penger vet ikke hvor det er hester tilsalgs:D<3
-BeateOchAmadeusOchMatrix<3-
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 21/10/2006 :  17:37:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Vel, klart det er deres hest osv. Men dere mener altså helt seriøst at man skal ikke få mer enn en halv sjanse og en litt dårlig uttalelse før man bør "sparkes"? Jentungen er 12 år, kanskje ikke så gammel, men hvis hun rir hesten bra så er hun helt sikkert lettere å forme enn en på 17 år som har egne meninger. Det beste må jo være om man klarer å rettlede henne. Ikke si noe galt om den andre jenta, samme hva du måtte mene. _men_ understrek hvordan du ønsker at din hest skal behandles. Si at du syns hun red han svært bra (det er lov å fokusere på det som er bra), og at du skjønner at noe har endret seg. Det er mulig å prate med og til de på tolv år også :-)

Det er jo verdt et forsøk før man må ut på fôrrytterjakt igjen :-)

Guro
~24 år, og fortsatt fôrrytter
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 22/10/2006 :  01:17:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
En god, ryddig og helt klar forrytter-avtale er meget greit å ha.
For unge jenter, skal foreldrene også underskrive den.

I avtalen står hva rytter skal gjøre - og IKKE gjøre, samt en del informasjon om hesten mm.

For min del har jeg også en punkt som sier at forholdet kan avsluttes etter to advarsler - dvs. at rytter ikke følger eiers anvisninger.

Så det ser ut til at den unge for-rytteren bør få en sjanse til - kanskje to - men så er det stopp hvis det ikke bedrer seg. Men da må du også snakke alvorlig OG forståelig til henne om hvordan du vil at hun skal behandle hesten - som er DIN.
Gå til toppen av siden

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 23/10/2006 :  12:26:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg var i stallen å så på henne ri på lørdag, da satt jeg liksom i bakgrunnen å "leste" ei bok mens jeg holdt ett øye med henne... under stellet, gjorde hun er perfekt jobb, selv om hesten min prøvde å trekke til seg beina hele tiden..men hu har jo tidligere klaget på at han var såå vanskelig å få til å ta bittet, fordi han slukte bittringene, så da viste jeg henne hvordan jeg gjør det, og hun var veldig positiv til å prøve selv, og det lot jeg hun få lov til, for slikt må jo fungere skal hun kunne ri han alene.. så etter mye om å men fikk hun på hodelaget.. Jeg hadde på forhånd gjort i stand ett hodelag med vanlig nesereim hun skulle få teste ut for å se om hun fikk mer "kontroll" på hesten min, og det synes hun i grunn ble det samme som å ri han uten nesereim.. jeg lot henne få ri han den dagen med denne nesereima.. da hun kom tilbake etter endt ridetur, hadde hun fått det for seg at neste gang MÅTTE hun ha på hele aaschenhodelaget... slik at han ikke skulle gape så fælt(!!!!!) han gaper aldri sa jeg da, for da måtte det være hånden hennes som gjorde det...da begrunnet hun det at han dro bittringene inn i munnen.... da ble det nok for meg...han sluker aldri bittet vanligvis, og jeg ga henne en advarsel om at jeg ikke ville se at han skulle bli surret inn i alle mulige reimer da han ikke trenger det..helt greit på hester som faktisk må ha det, men helt unødvendig på en hest som blir grinete av å ha det på...
Som jeg sa til henne; du red han så flott før, hvorfor kunne du ikke fortsette med det?" men hun mener jo selvsagt at hun rir som hu alltid har gjort.... de gangene hu rir han er det nesten kun trav og gallopp hele tiden så svetten renner av han ( dette har jeg ikke sett selv, men hørt det fra andre på stallen) og trapper nesten aldri ned mer enn 5 min.. jeg er nøye på nedtrappinga pga beina til hesten min og helsa hans forøvrig selvsagt...
om hun ikke bedrer seg nå spørs det hvor mye mer jeg gidder å ha henne der..
Vi har en kontrakt der det står hva hun skal gjøre og når..en kontrakt jeg skreiv sammen med en ridelærer...men hun har problemer med å følge denne da.....
jenta er 12 år, å det virker som hu begynner å gi litt etter nå å ta til seg ting jeg prøver å lære henne på en positiv måte, men hensiktet med henne, er jo at jeg skal slippe å være i stallen hver gang hu er der, men det har jeg da måttet være i det siste.....:(

dette er ikke lett!

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p Gå til toppen av siden

Vilona

Norway

Skrevet - 23/10/2006 :  16:08:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vile Muligens ikke hatt enne... Men Vet jo ikke helt hvordan hun er.. Hvis hun ikke hører på deg å bare har sine egnemeninger.. er da selv 12år...som jeg sa i forgie meld..=P.. Kansje du burde finne en annen..? kansje en mer voksen, med god erfaring...:)sier hun ikke selv han hun ikke "takeler" han?
-De som ikke tror lykke kan kjøpes for penger vet ikke hvor det er hester tilsalgs:D<3
-BeateOchAmadeusOchMatrix<3-
Gå til toppen av siden

T. Boysen

» VIP

Skrevet - 24/10/2006 :  03:44:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jaaa - nå begynner det å gå litt over streken av hva JEG ville tolerert av en forrytter....

"Meningen" med en forrytter er jo at den eller de dagene vedkommende "har" hesten, så skulle
ikke eier behøve å løpe opp i stallen for å se hva i all verden forrytterne holder på med. Tvert imot!

Har hatt mange forryttere selv opp gjennom årene, og noen har vært "perfekte" for hestene mine, fått lov til å stille i stevner rundt omkring, fått ha dem med på rideleire og sommerferier mm.

MEN så har det vært "andre", som behandlet hestene feil, ikke gjorde som de skulle, og gjorde "mye rart" - for å si det mildt. Disse ble IKKE gamle som forryttere på mine hester...!

Jo da - de FIKK veiledning og undervisning osv. til å begynne med, og alt så greit ut, og jeg svarte på alle spørsmål og hjalp til - men så fikk altså noen forryttere "egne meninger" - som IKKE gikk bra. Da var det enkelt og greit for meg - siden det stod klart og greit i avtalen: TO advarsler = STOPP!

Noen ganger var jeg altfor "snill", og overskred min "grense" for hva jeg tålte at "fiffige ungjenter" fant på med mine hester, men de som IKKE hørte på meg, fikk "oppsigelse". Sånn var det bare - av hensyn til hestene!

Jeg tror nå at din forrytter begynner sterkt å nærme seg grensen for "stopp" - og DET må du fortelle henne.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.