hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Selge vs Avlive.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Selge vs Avlive.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 8

Torpedo

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  04:30:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Først og Fremst så skal ikke jeg selge eller avlive hesten min.

Men det jeg lurte på var hva dere synes om dette. Som vetrinæren min sier; "Ingen hester har vondt av å dø, men de har vondt av å komme til plasser hvor de ikke har det bra", eller noe lignende. Hun mener altså at man heller bør avlive hesten sin enn å selge den videre, om man ikke kan ha den lengre. Jeg er veldig enig med hun på mangen måter. Men synes dog det er veldig dumt å avlive friske unge hester. Men har funnet ut at om jeg engang må selge hesten min, og han er litt oppi årene, da velger jeg heller at han skal avlives. Det høres kanskje forferdelig ut, men har faktisk tenkt en del på akkuratt dette.

Kan komme med flere eksempler på folk som angrer, virkelig angrer (!!) på at de solgte hestene sine. Desverre virker det som om de fleste hester blir solgt videre uansett. Ofte garanterer kjøpere ett liv ut hos dem, men alikevell ender de ofte opp å hoppe fra hjem til hjem. Ingen hest har godt av det!

Hva mener dere om dette?

Ida&Tornado - Ride the ultimate storm!

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  06:18:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Nja, uenig jeg nå da.. Skulle jeg ha hatt et 'barn' å skulle velge mellom å adobtert bort eller drept ungen, så vile jeg jeg ikke akkurat drept den... Men har selv erfaring av dårlig salg - min tidligere hest kom til en ikke altfor god plass - men står nå tryggt på stallen jeg er oppstallet på, som nå min vennine eier. Det var tungt å trist - men om jeg vile heller at hun skulle død før det hendet? NEI absolutt ikke! Greit nok, hun hadde det ikke bra, men stod dog ikke uten vann, mat, dritt opptil knærner, ikke komme ut i paddock, mishandlet av eier, enn eller annen sykdom som sliter på hesten, nei så galt var det ikke.. Det er et liv det er snakk om her, som vi bestemer å ta bort fra et individ - det syns jeg er rimeligt galt - med mindre hesten er syk på en eller annen måte!

Men for noen som skal selge litt eldre hester, er det jo forståligt at dem er bekymret, men å ta livet fra den syns jeg er galt. Da burde man heller sjekket skikkelig med nye eier - uansett om det noen ganger ender opp galt uansett, og prøve å hjulpet hesten på noen måte etter mishandlingen eller hva det nå skal være. Kjøpt hesten tilbake e.l hadde jeg hatt solgt hest og slutte, så senn fått vite at hesten lider, vile jeg umidelbart tatt hesten tilbake eller ringt rundt for hjelp, ikke bare snudd ryggen til å heller evt. ringt etter slaktebil. Vi mennesker går også gjennom mye drit, men selv så vil jeg ikke bli drept av den grunn, da spesielt ikke at noen skal besteme at nå skal jeg dø for noen bekymrer seg. Men selfølgelig, noen hester har det veldig vondt, og kanskje selv har lust å dø, men da syns jeg det er vår plikt å gjør alt i vår makt for å gjøre livet dems bedre!

Mitt syn på å ta livet fra noen

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen. Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 19/10/2006 :  07:56:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Don Pedro. Hvis jeg ikke har mulighet til å ha hesten min lenger (han er 12 år), så vil jeg aldri i livet velge å avlive han (såfremt veterinær anbefaler det av helsemessige årsaker så klart).

Jeg forstår dog tankegangen til Åssmo, man kan aldri garantere et godt og varig hjem når man selger en hest. Jeg solgte hoppa mi for noen år siden, jeg har den dag i dag ikke turt å ringe han jeg solgte til i frykt for å finne ut at hun var solgt videre, ikke hadde det bra, var død osv osv.
Da jeg solgte hoppa var jeg veldig naiv i forhold til at ALLE mennesker er ærlige og bra mennesker, nå vet jeg bedre.

Hvis jeg ikke har mulighet til å beholde hesten min lenger, uansett om han er 13 eller 20 år, så vil jeg dog velge å selge/gi han bort. Jeg har sett at noen setter bort hester med krav om at hesten fortsatt skal stå på samme stall og i samme miljø, det er jo en mulighet?

Jeg synes det er altfor mye kynisk avliving, jeg syns det er like mye en hesterett som en menneskerett å leve.

simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  09:09:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Jeg unngår aldri å overraskes over det synet enkelte hesteeiere har på eget hestehold. Jeg syntes jeg ser overalt at "hesten var mishandlet før jeg fikk den", "jeg er den eneste som kan ta meg av den" osv. Jeg tror det fleste hester faktisk kan trives hos forskjellige eiere, og vi må slutte å tro at vi er de eneste som kan ta oss av dem. Å velge å avlive hesten fremfor å selge den, om den ikke har helsemessige problemer eller alvorlige atferdsmessige utfordinger som kan utvikle seg til å bli farlig om man ikke takler det rett, ja det syntes jeg faktisk er nokså egoistisk.
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  09:15:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding

Jeg synes at dette er en utrolig egoistisk holdning!

Skulle tro at enkelte hesteeiere trodde at det bare var dem selv som kunne gi hesten et bra liv.

Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 19/10/2006 :  09:49:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja det er arrogant og egoistisk å tro at hesten kun vil få det bra hos seg selv, enig med Christine der. Jeg tror det finnes fler gode hestehjem enn dårlige!

Men jeg har jo hørt om skrekkeksempler hvor folk har solgt hesten sin og funnet ut i ettertid at den regelrett har blitt vanskjøtt/mishandlet, jeg tror kanskje det er det Åssmo tenker på?

LisaFi

Skrevet - 19/10/2006 :  11:01:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Hesten HAR det nå beviselig ikke vondt om den er død. Og du har bare kontroll over hvordan den får det den gangen DU selger den, ikke når nestemann selger den videre.

Litt forskjell på konkurransehester medd en viss verdi, og "kosehester" som nesten bare har bruksverdi også her, tror jeg. Dumt å avlive en hest verdt seksti tusen, liksom. ?

Redigert av - LisaFi den 19/10/2006 11:02:37 Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 19/10/2006 :  11:16:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jaha, det er vel like dumt å avlive en fullstendig frisk hest som "bare" er kosehest og verdt 15 000? Skal man begynne å måle livsverdi og livsglede for en hest utfra stamme, prestasjoner og penger??

Olithyon

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  11:31:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hesten HAR det nå beviselig ikke vondt om den er død. Og du har bare kontroll over hvordan den får det den gangen DU selger den, ikke når nestemann selger den videre.

Litt forskjell på konkurransehester medd en viss verdi, og "kosehester" som nesten bare har bruksverdi også her, tror jeg. Dumt å avlive en hest verdt seksti tusen, liksom. ?

Opprinnelig postet av LisaFi

Dette syntes jeg er en lite gjennomtenkt holdning. Hvordan vet du at hesten har det best hos deg? Kan hende eieren etter og eieren etter der igjen kan tilby minst like bra forhold for hesten som en kan selv. Skjønner heller ikke hvorfor dette skal gå på verdi av hesten. Skal man selge en hest til 60.000 videre bare fordi den er dyr, og slakte en som koster lite? Hensynet må vel være hestens beste uansett. Dette virker rart på meg.,..

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Harneshaug

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  12:51:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg selger ikke hestene mine videre. Når jeg ikke kan ha de mer, dvs. de er gammel av dage skal de avlives her på gården. Om det skulle skje noe forutsett vil jeg likevel velge å ta bort 2 av de fremfor å selge de. Den ene hoppa har jeg slakteavtale på likevel av grunner jeg ikke er interessert i å legge ut her.
Det er mine hester, jeg bestemmer og aldri i livet om jeg hadde satt de bort/solgt de annet enn under helt spesielle omstendigheter og som LisaFi sier, man har bare kontroll ved første salget.
Egoistisk? Mye mulig det bestemmer jeg selv. Jeg har et samensurium av såkalte "tilfeller" her og jeg vet ut fra deres forandring i adferdsmønster at de har det bra her, så da slår jeg meg til ro med det.
Mine hester skal aldri bli kasteballer, stå på stall 20t i døgnet, bare ris på bane, stå med full musikk på i stallen, ha tusen mennesker ut og inn, fremmede å forholde seg til hver dag. Jeg blir så sjokkert over hva jeg ser i en del staller ang. hestehold at uff... Hadde ikke holdt ut å vite at hestene mine kanskje endte opp på en slik plass, men det er nå bare meg og folk får mene som de vil (-:

Når Gubben er borte driter hestene på plenen Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 19/10/2006 :  13:04:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo Harneshaug, jeg og ser hestehold som jeg grynter på nesa av! Men sånn rent hypotetisk; hvis du har en hest på 10 år, endringer i livet ditt gjør at du absolutt ikke har mulighet til å ha hest lenger. Vil du da sende hesten til slakt fremfor å bruke tid på finne et nytt hjem og spare livet til hesten?

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  16:03:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Jeg er en av dem som syns/tror ingen andre enn jeg kan gi hesten min det perfekte liv:p Andres hester har det kjempebra, men akkuratt min hest skal ha det perfekt. Og perfekt er det ingen som kan. Ikke meg selv heller! Hver minste lille ting skal være perfekt.

Hadde jeg solgt hesten hadde det vært så mye å bekymre seg for. "stakkar, hun er vant til få gulrot når jeg henter henne" "stakkar, hun er vant til å få galoppere her" "stakkar, hun er ikke gullrein" osv osv. Kunne fortsatt i det uendelige med ting jeg egentlig vet ikke betyr noe... Ting skal være akkuratt sånn og sånn! Ingen andre får stelle hesten min... Jeg vet jo at det er litt kontrollfrik og at hesten min kunne hatt det fint hos andre, men alikevel...

Egentlig rart, for å se det litt i perspektiv: Er vel ingen av hestene i stallen jeg står i som har det vondt på noen som helst måte, men alikevel er det kun 2-3 av dem jeg i det hele tatt ville vurdert å solgt MIN hest til. Av forskjellige grunner, noen trener i mine øyner for useriøst, andre hadde sløst bort "sprangtalentet" og brukt henne som hobbyhest, andre steller ikke godt nok osv osv...

Derfor kunne jeg aldri solgt hesten, kommer aldri til å gjøre det heller, hadde aldri turt det;) Kunne aldri funnet noen perfekte nok kjøpere, hadde funnet noe "feil" med alle. Noen rir for mye, andre for lite, børster ikke godt, osv osv.. Alt mulig liksom!
Nå ble det litt OT etterhvert..

Så var det dette avliving vs selge. En ung, frisk hest skal ikke slaktes syns jeg! Uansett! Men å bruke tid på å finne et godt hjem er en selvfølge... Gjerne følge opp kjøperen og følge med at alt går greit. Men samtidig er det forståelig at noen syns avliving er bedre: da er man garantert at hesten ikke har det vondt! F.eks hesten min som ble avlivt (pga akutt skade), syns det er bedre å vite at han ha det bra nå enn om jeg hadde solgt han og vært bekymret (noe som ikke var aktuellt, var på en måte nødavliving i dette tilfellet) Men friske hester syns jeg ikke skal slaktes, det blir egoitisk.
Skulle jeg kvittet meg med hesten min (11 år, frisk psykisk og fysisk) nå, hadde det vært hull i hodet å avlivt henne pga jeg er bekymret for å overlate henne til andre! Selv om det muligens hadde vært lettere for meg.. Hun kunne fått det bra en annen plass...

Er veldig enig i mye av det Harneshaug sier! Jeg selger heller ikke hest(er) videre! Er så mye rart som skjer...
Samtidig er jeg enig med Rusket: MÅ man selge en ung frisk hest finner man et hjem fremfor avliving

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  18:43:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Veldig enig med Harneshaug og Svalgårds-Cheri. Jeg synes ikke det er egoistisk! Jeg påstår ikke at hesten min kun har det godt hos meg, og at jeg er den eneste som kan gi han ett bra liv. Men jeg tar ingen sjangse på at han skal ende opp som så mange andre hester. Han har flyttet hele livet sitt!! Fra Danmark, Sveits, rundt i Bergen, Sogn og Fjordane osv osv. Han har reist mer i verden enn hva jeg har!! De som eide han før meg hadde han i 2 år, og nå har jeg hatt han i 1 1/2. Nå har han slått seg til ro, jeg har byttet stall engang mens jeg hadde han, noe som han taklet helt fint. Han har endelig begynt å roe seg. Tok ett år og vel så det før han slo seg til ro hos dem som eide han før meg. Han var ingen kjekk hest å holde på med da de fikk han. Hester har ikke godt av å flytte fra hjem til hjem!! Det mener i alle fall jeg. Hesten MIN hadde i alle fall ikke godt av det. Han er en helt annen hest i dag og jeg kommer ALDRI til å selge han, det vet jeg helt sikkert.
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Ellbell

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  18:50:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEllbell  Svar med kopi av melding
Syns ikke man skal holde liv i hesten "bare fordi det er et liv". Hvis jeg av en eller annen grunn ikke kan beholde min 21 år gamle Islandshoppe i fremtiden, vil jeg ikke selge henne for alt i verden! Hun er gammel og har slitt lenge nok, hun trives kjempegodt der hun er og er trygg på alle menneskene og hestene hun omgås - å rive henne opp derifra ville gjøre henne deprimert... Ergo er det kvaliteten på livet hennes i et annet hjem som avgjør...Hun er en hest som har venskelig for å stole på folk, hun er sky og sær og veldig tilbaketrukken. Hun har dessuten spatt. Jeg brukte nesten to år på å vinne tilliten hennes helt, likeledes med stalleier hvor hun står nå. Vanskelig, men jeg tror jeg ville avlivet henne fremfor å selge.

MEN nå gjelder dette en gammel sliter da. En ung hest ville jeg nok ha solgt, bare forsikret meg om at det nye hjemmet var bra nok! Likevel, det ER veldig vanskelig å kvalitetssikre nye hjem og sjanesne er store for at hesten blir solgt igjen...Har sett litt for mye uvettig hestehold av folk som vriket veldig fornuftige i begynnelsen til å ta lett på det...
Klart, jeg vil heller at hestene mine skal dø enn å havne i hendene på noen der de misstrives!

Gi meg en vrengt polvott - any day!
Redigert av - Ellbell den 19/10/2006 18:55:47 Gå til toppen av siden

JohanneOgLita

» VIP

Skrevet - 19/10/2006 :  20:02:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJohanneOgLita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJohanneOgLita  Svar med kopi av melding
Må snart over fra ponni til hest, men å avlive sprangponnisen på 6 år pga. at jeg er blitt for stor for henne ville hvert galskap. En 6 år gammel hest som så vidt har begynnt karieren sin har det bedre om hun får leve (og fortsette å hoppe). Selv med en annen rytter. Å avlive hesten fordi du tror at ingen andre kan ta seg like godt av den som du, er å vere egoistisk...

MEN hadde jeg hatt en eldre gamp, som har levd sine gode dager og var oppi åra. Kunne avgjørelsen hvert annerledes. Kunne forsøkt å selge hesten til riktig rytter da.

Min blogg, våre opplevelser- http://hest.no/blogg/?bid=623 Med film

Redigert av - JohanneOgLita den 19/10/2006 20:03:56 Gå til toppen av siden

tebj0

Skrevet - 19/10/2006 :  20:16:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom jeg hadde kommet i den situasjon at jeg ikke kunne ha noen av hestene min så hadde jeg ikke tenkt tanken på å avlive dem.
Jeg hadde aldri klart å sende en livsglad og frisk hest, som har mange gode år igjen, på slaktebilen og vite at hesten måtte dø fordi jeg ikke kunne ta meg av den lenger.
Da hadde jeg heller brukt litt mer tid på å finne en bra eiger og et godt og varig hjem til hestene. Det finnes faktisk mange seriøse og flinke hestemennesker rundt i norge.
Er hesten gammel så blir ting litt annerledes.
Gå til toppen av siden
Side: av 8 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.47 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.