hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Måle opp Multitilskudd.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Måle opp Multitilskudd.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  21:12:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Har kjøpt dette til Gina, hun brukes ca. 6 dager i uken. Middels hardt arbeid.

Men jeg er litt usikker på hvor mye hun skal få; altså: regner med at hun går under kategorien "hester i trening eller hardt arbeid" og ikke "hobbyhest". Skal mene at hun kunne få mellom 100-175 g en gang til dagen da.

Hvor mye anbefales det da til en 21 år gammel fjording, kraftig type.

Og; om dere sier 100g så sier det meg NULL... :)

målekoppen som følger med er i dl(1 dl), så hvor mange ml skal hun da få?

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

liwedell

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  22:20:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Etter kjøkkenvekta mi er ca to strøkne sånne kopper som følger med i bøtta nesten 150g Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 19/10/2006 :  08:34:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
det kommer vel an på hva hun får av kraftfor utenom også. det står på sidene til FK hva som er anbefalt dose i forhold til kraftformengde,så får du bare bruke kjøkkenvekta:) Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2006 :  18:01:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gir hesten min en sånn kopp om dagen, og det er nok for henne. I tillegg får hun ca750 g kraftfôr/1 liter. Hun blir trent ca 5 dager i uka, middels hardt arbeid.
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 20/10/2006 :  19:38:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Med hester i hardt arbeid menes som regel løpshester og konkurransehester på høyt nivå som er ute og konkurrerer hver helg. Jeg har litt vanskelig for å se for meg at en fjording på over 20 år, går i hardt arbeid. Dessuten er det snakk om en hest av nøysom type, som utnytter fôret sitt bedre enn mange andre hester.

Man må også tenke på hva annet hesten spiser. Det er jo vitaminer og mineraler i grovforet og kraftforet også.
Gå til toppen av siden

Hilde_balder

» VIP

Skrevet - 20/10/2006 :  22:37:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Jeg bruker oxo multitilskuddet fra FK. Syns oxo det e teit at ikke de som lage dette tilskuddet ikke har oppdatert målekoppen med eks. en som er i gram.

men,men måtte oxo ta frem kjøkkenvekta.
to og fylte en målekopp å la det på vekta, veide det 50 g. Min fullblods som blir brukt lett, 6 daga i uka får en måekopp morgen og kveld. da bli det 100 g pr dag.
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2006 :  23:02:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Med hester i hardt arbeid menes som regel løpshester og konkurransehester på høyt nivå som er ute og konkurrerer hver helg. Jeg har litt vanskelig for å se for meg at en fjording på over 20 år, går i hardt arbeid. Dessuten er det snakk om en hest av nøysom type, som utnytter fôret sitt bedre enn mange andre hester.

Man må også tenke på hva annet hesten spiser. Det er jo vitaminer og mineraler i grovforet og kraftforet også.

Opprinnelig postet av Fröya

Men det var der jeg ble noe forvirret, fordi det stod ikke bare "hester i hard trening", men "for hest i hard trening og i trening!". Og neste valg var da hobbyhest, hun blir jo brukt jevnlig og etter alderen, men ikke hardt, går hun ikke under hest i trening da? :S...

Jeg gir henne uansett bare en kopp til dagen nå, og siden Hilde&Cal sier at en kopp veier 50 g, så får hun mindre enn en hobbyhest skal ha til og med(tror det var 75-100 g), og jeg syns hun fint kan få 100 g til dagen.
Hun får ikke annet enn høy, biotin, multitilskudd+salstein for øyeblikket pga. hun skal ned i vekt og da syns jeg ikke at kraftfòr er nødvendig når hun får multitilskudd.

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 22/10/2006 :  13:01:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Så lenge du ikke drive å konkurrerer aktivt, vil jeg kalle det en hobbyhest. Og som sagt er det en fjording (ponni/liten hest) og ikke en svær varmblods ridehest. Står det ikke noe om vekt/størresle på hesten? Det er jo vesentlig forskjell på en ponni på 200kg som går i hard trening og en varmblods på 600kg som trenes tilsvarende. Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 01/11/2006 :  10:52:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg konkurrerer vel ikke akkurat aktivt nei.. bare et stevne annenhver og innimellom hver mnd. Men hvor mye ville du anbefalt meg å gi henne?

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 01/11/2006 :  13:02:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg veier opp fôret til hestene mine ved hver eneste endring i fôringen, og jeg regner ut all fôringen selv, med utgangspunkt i grovfôranalyse.

Et mål med Champion multitilskudd veier ca. 80 g (men forbehold om at vekta mi er noe unøyaktig).
Den største hesten min får ikke mer enn 40 g av multitilskuddet, men da er det regnet ut i forhold til næringsinnhold i høy og pellets.
Jeg tror ikke Gina trenger store mengder av tilskuddet, 75 gram høres ok ut for meg, uten at jeg kjenner hesten eller resten av fôringen. Men vær obs på at hun kan trenge tilskudd av natrium.

Har du flere opplysninger om fôringen, er det lettere å hjelpe.
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 01/11/2006 :  14:45:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
takk for det, hun får vertfall 75g nå om dagen :)

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

-Korak-

Norway

Skrevet - 02/11/2006 :  20:07:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg brukte kjøkkenvekta mi, fylte en strøken kopp veier det 75 g
True friends always stay friends, Gå til toppen av siden

hestetrynet
» VIP

Skrevet - 09/11/2006 :  21:03:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde gått over til organisk. Lettere å ta opp i systemet og overskudd kvitter de seg med selv. blir ikke lagret i kroppen. En ting mindre å tenke på! Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.