hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ARABER
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 ARABER
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2006 :  19:58:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Noe jeg lurer på..........

På stallen hvor vi har hestene våre, døl forresten - mener eieren at araberen er ubrukelig som turhest.

Diskusjonen kom opp da jeg fant en tilsalgs, og han hørtes ut til å passe mitt behov som rytter. Jeg er en hobby-rytter, kan litt av hver ting - mens hesten min er innridd av stall-eieren som kun driver kjøring og turriding. Hun har kun drevet med døl hele sitt liv, skogsarbeid og den stilen.

Ridestiene hvor vi rir, er gjørmete, stenete, kronglete og vinterstid belagt med tjukk is som hestene tråkker igjennom. Blir skikkelig tjukke isflak, som vi balanserer oppå og igjennom. Hennes mening er da at araberen har for tynn hud på bena, og vil skjære seg opp - skade seg for et godt ord osvosvosv.

Noen meninger om dette????????? (jeg kjøpte aldri noen hest til, da jeg fant ut at jeg kunne for lite om araberen i seg selv - og dessuten sikkert ville fått noe hektisk tids-skjema etterhvert...har en døl til som ris inn neste år.....men har ikke klart å slippe tanken på hennes uttalelser!)

En STOOR hest i en liten kropp...Hjertet mitt!!

http://www.stall-laban.net/

Lopke

Norway

Skrevet - 16/10/2006 :  21:11:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
hørtes rart ut.. på stallen våres er araberen desidert den beste turhesten og den beste i terrenget.. mot en frieser, hannoveraner og døl og kaldblods.. Araberen er overlegen på utholdenhest og distanse. Tynn hud my ass..

Om dere må ri steder hvor det er mulighet for å skrape opp huden på hestene burde dere enten finne en annen ridevei (ikke ri på is!!) eller bruk bandasjer/belegg på hesten din. En fordel kan jo og være at araberen er lettere enn dølen.. og synker ikke så hardt i.

Men som du selv sier, mannen har kun kjennskap til dølehester og hans bruk.. ikke annet.
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 16/10/2006 :  21:15:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til turridning som i distanseritt osv er jo araberen den desidert beste og hurtigeste, men når det kommer til turridning som i terrengridning (myr, stein osv som du nevner) som ville jeg heller satset på en mer hardfør rase. Hva med en lett Kaldblods eller en smekker Welsh? Men igjen, alle hesteraser kan jo rides på tur i terrenget, men det kommer mye an på hva de er vant med fra før.
Gå til toppen av siden

-Tanha-

Skrevet - 17/10/2006 :  01:01:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
wee dette kan jeg være med på å diskutere
jeg har ridd kalblodser siden jeg ble født,så kjøpte pappa tungdøler,for å bruke dem i skogen.noe som jeg syns var kjempe gøy å vær med på! mamma og søsteren min fant ut at de ville kjøpe seg en araber.noe mamma egentlig aldri trodde hun skulle kjøpe.men så kom araberen ferrari inn i vårt liv for 7 år siden.noe mamma absolutt ikke angrer på! etter vi kjøpte ferrari har vi også kjøpt en til med navn tanha. vi ble bitt av basillen.så nå er det jeg som trener hamsom dere kansje sjønner ved vip navnet mitt..
men skal komme til saken. araberene er helt utrolig på disse pappa turene.pappa har en tildens til å finne nye veier av å til.noe som er kjempe gøy. myrer,kratt.ja alt mulig slags rideveier. pappa ble helt overasket over hvor flinke arabere e
r til å komme seg gjennom alle disse rare veiene han finner(mon tro han tar rare veier for å se hvordan araberene tar det) der er bare helt utrolige!selv tanha var utrolig vimsetil i starten i terreng,men han vennet det til seg og nå er han veldig stødig.(har ikke hatt han så lenge som ferrari,men ferrari er værtfall stø på bena i terreng.) snøen ,så har de mindre vekt og mindre høver så det blir lett for dem der også.
må jo bare si,folk bruker arabere til sledekjøring også
bare be hun du pratet om å ringe til pappa om du er interresert så skal hun høre hva han mener hehe
kan jo legge inn bilder av dølene og araberene våres mens jeg først er i gang

tanha gutten min i full fart mot meg

kalbl. filiokus21år

tungdøl vallaken svarten(12) og tungdøl hingsten sandor(10)

kalbl hans petter

araberen ferrari og søss.(en altmulig hest)

og ett bilde av meg og tanha(jeg får ett kyss av ham,har lært ham å kose meg,gi meg ett slikk i ansiktet)
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 17/10/2006 :  08:42:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
- Så vakkert! Må innrømme jeg er veldig svak for araberen...Selv om jeg ikke har ridd mer enn tre stykker i mitt liv, synes jeg rasen er ytterst facinerende!

Jeg har jo fått med meg at araberen brukes masse til distanse, og i alle heste-bøker står det at den er hardfør osv osv - Kanskje en gang i fremtiden det blir en slik i stallen allikevel.....Er jo avhengig av å leie stall-plass, da - så det blir jo for øyeblikket noe dyrt å leie plass til 3 hester, men hvem vet hva fremtiden bringer!!(sukker henført)

Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 17/10/2006 :  10:42:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Araberen min er en suveren tur hest, tar all slags terreng raskere enn de mer tunge rasene. Lydig og lett å ri. Bading er også gøy.
Han er i tillegg sprangponni og meget lettlært i dressur.

En alt mulig hest, snill som dagen er lang.

I tillegg er han ev vakker hest som skiller seg ut i mengden og galopperer ofte med halen opp som en hvit fane på sprangstevner
Gå til toppen av siden

lene og diesel

» VIP

Norway

Skrevet - 17/10/2006 :  11:26:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelene og diesel  Send %s1% en ICQ meldinglene og diesel  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselene og diesel  Svar med kopi av melding
Jeg har i alle år ridd på ponnier og dølahester,eide islandshest tidligere. Jeg falt for en araber,og jeg kan med handa på hjertet si at det finnes ikke noe vondt i hesten. Han blir brukt i skogen på lik linje med de andre,uten problemer. Dette oppstyret rundt araber i skog og mark tror jeg baseres mye på araberens utseende..Desverre!
Intet er umulig,inntil noen har bevist at det ikke er mulig! Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  14:22:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
Arabere er brukervennlige hester. Om dem kan virkelig gå i terrenget. vi hadde en araber på gården vår, og han var så å si en dølehest fanget i en araberkropp.
*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

feliin

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  13:08:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidefeliin  Svar med kopi av melding
Jeg skulle mene at alle innleggene over her bare bekrefter hva jeg hadde mistanke om ........

Det må kanskje nevnes at stalleieren i omtale, har veldig sterke meninger om det meste, men ikke alt holder vann - har jeg lært etterhvert! Vi har hatt hester der et år nå, og er stadig i menings-diskusjoner om alt mulig!! (alt fra flis til veterinær til skoing til tja, det meste som angår meg og min hest, og egentlig ikke har noe med henne å gjøre. )

Angående heste-raser, er fjording altfor sta til å brukes til noe - nordlandshesten er altfor umulig, alt som har varmblods-gener er ustyrlige osvosvosv.....Det er i grunnen bare døle-hesten som duger der i gården. Den er en fin hest, den - (har da 2 selv) men jeg mener nå at temperament og evner har også en liten smule å si. Opplæring og bruk likeså. BARE VENT TIL JEG VINNER I LOTTO!!!!!!!!! Da skal jeg nok bygge en diger stall, og fylle den opp med alskens snadder-hester......

Gå til toppen av siden

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 21/10/2006 :  11:29:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eg er ikkje overmåte begeistra for fullblodsaraberen, det er shagya-araberen som ha fanga mitt hjarte-men eg kan ikkje seie at eg kjenner igjenn nokon hest med mykje araber i seg i det at den ikkje er hardfør, eller det at den er for tynnhuda(LOL) til å egne seg som tur-hest!

Araberen er ein allsidig hest med god uthaldenheit, den er intelligent noko som gjer at den trivest godt med veldi varierte oppgåver.
Dette gjer og at den er allsidig. Mange araberar fungerar som altmulig-hest med litt talent innanfor fleire oppgåver og er like villig innen både dressur, sprang, distanse, feltritt, tur, show, osv..

Araberen har dog sine begrensningar som alle rasene har, men alt i alt så er det rytteren som må streve etter å la ein araber få utløp for alle sine talent...

Om den nevnte stalleigaren hadde satt seg litt inn i historia til hesten generellt så ville ho nok ha fått avkrefta eindel myter ho har laga seg...

Viste de forresten at både dressurhesten Rembrandt og John Whitaker`s Milton har mykje sahagya-araber i seg?

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

Thomas92

Norway

Skrevet - 08/11/2006 :  16:53:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideThomas92  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseThomas92  Svar med kopi av melding
Det som eieren av stallen sier, syns jeg er direkte bullshitt!
Kanskje hun ikke har et godt forhold til arabere, av alt vi vet :/
Men men.. Uansett, kan vel jeg etter min mening si at arabere egner seg også som turhester. Arabere egner seg bra som distanse hester, de har utholdenhet. Den hesten jeg rir har skikkelig utholdenhet, selvom vi har hatt en stor økt enten i sprang,dressur eller en gallop tur, svetter hun nesten aldri. Hun gjør det litt.. Men det er ikke mye i forhold til andre hester.

Og arabere egner seg som turhester også . De er flinke til å gå i terrenget. Mange syns at araberen ikke egnser seg til tur i terrenget der det er masse steiner osv.. Men det er jeg forsåvidt enig i. Bare litt ;p.. Fordi den er jo ikke så tynnhuda, som hun dama skal ha det til! Men hvis man vil passe på litt ekstra på bena til hesten når man er på tur, så syns jeg man burde slenge på noen beskyttere

Kampala, beste arabern gitt <3..
In The Future I Can see
Thomas Løge
Gå til toppen av siden

emmy_og_pedro

» VIP

Skrevet - 08/11/2006 :  19:17:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe thomas du og arabere;P hehe joda arabere er jo fine turhester, men de er jo ikke så "kalde" som døler.. hesten min en sportsponnie egner seg ikke på utegeng men det gjør de andre dølene der og de "kalde" men det må man nesten bestemme seg for selv.. jeg ville ikke ha kjøpt en araber som en turhest men det er min mening da.. men du skal ri litt annet også..
åsså du thomas orker ikke og sende deg sms men emmy er halt kan være du ikke kan ri henne opå lørdag:( klem
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.