hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Løsgjørdene øvelser?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Løsgjørdene øvelser?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2006 :  19:53:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Hva er løsgjørende øvelser og hva slags effekt har det liksom? Når jeg lurer på ting er det mange som sier jeg skal gjøre løsgjørende øvelser og sånt, men blir litt vanskelig når jeg ikke vet hva det er!
Og ponnis er veldig stiv, tror jeg. Når jeg rir på venstre hånd pleier hun å ikke ville trave og bare går inn i veggen eller opp til gjerde, og på ridebanen får jeg henne nesten ikke ned igjen, får det går en grøft opp liksom.. Hva kan være årsaken til det?

Iiiihaa!

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 15/10/2006 :  20:51:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg rir løsgjørende rir jeg volter, 8-tal, serpentiner o.l. Det er for å jobbe med hesten, få den til å slappe av, søke ned. Etterhvert krever jeg mer bøy i hesten på volter, og bruker det som mykgjørede arbeid også. Rir travere for det meste, som er kanskje stive og støle. Da fungerer det supert.

Hm, det høres ut som om det er noe galt om hesten er så pass ille på venstre hånd. Det kan være låsning et sted i kroppen. Vanligvis vil ikke hestene reagere slik. Det tyder på at noe er veldig galt altså. Hvordan er hesten i skritt på venstre hånd? Er hesten veldig stiv r det bra å jobbe i skritt før du går over til trav. Ri akuratt likt, volter, serpentiner osv. Jobb med å få til bøyning hos hesten, mener det noe galt må du nok få en kiropraktor/equi terapeut til å gå over hesten.
Gå til toppen av siden

rusket

Skrevet - 16/10/2006 :  12:52:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min er som en murstein, blir behandlet med massasje 2 ganger i uka nå. I tillegg til det så tar vi løsgjørende øvelser fra bakken, stretcher nakke (med gulrot).
simsalabim - oppvask forsvinn! Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 17/10/2006 :  08:15:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Når jeg rir løsgjørende rir jeg volter, 8-tal, serpentiner o.l. Det er for å jobbe med hesten, få den til å slappe av, søke ned. Etterhvert krever jeg mer bøy i hesten på volter, og bruker det som mykgjørede arbeid også. Rir travere for det meste, som er kanskje stive og støle. Da fungerer det supert.

Hm, det høres ut som om det er noe galt om hesten er så pass ille på venstre hånd. Det kan være låsning et sted i kroppen. Vanligvis vil ikke hestene reagere slik. Det tyder på at noe er veldig galt altså. Hvordan er hesten i skritt på venstre hånd? Er hesten veldig stiv r det bra å jobbe i skritt før du går over til trav. Ri akuratt likt, volter, serpentiner osv. Jobb med å få til bøyning hos hesten, mener det noe galt må du nok få en kiropraktor/equi terapeut til å gå over hesten.

Opprinnelig postet av Irriducibili

Det er mest i traven hun går til siden.. På søndag var hun helt ille, men det kan være fordi Noen andre hadde tatt henne med ut på tur i ca. tre kvarter først, så skulle jeg ri henne. Hun gikk baklengs, ville absolutt ikke inn på banen igjen, gikk sidlengs og alt mulig... Kunne ikke be om mere fart før hun begynte å tulle, så det virka som hun fik vondt eller noe sånt når jeg brukte sjenkler, siden hun begytne å gå banklengs og sidelengs og sånt når jeg brukte sjenkler...
Skriver mer etterpå, må på skolen nå

Iiiihaa! Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 17/10/2006 :  10:45:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror kanskje hun lurer deg litt. Hvis noen hadde ridd henne før og hun protesterte på å gå inn på banen igjen høres det ut som hun bare ikke hadde spesielt lyst til å jobbe mer den dagen. Men det kan jo selvfølgelig hende at hun har vondt noe sted slik du sier også.

Ellers tror jeg det er best å få hjelp av en instruktør når det gjelder sånne helt ridemessige sørsmål. Det er umulig å gi instruksjon på nettet, og vanskelig for deg å forstå hvis folk kommer med helt generelle råd.

Evt spør dem som har sagt til deg at du skal ri løsgjørende øvelser. Lettere for dem som kan se deg og hesten.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 17/10/2006 :  11:33:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Tror kanskje hun lurer deg litt.
Opprinnelig postet av gladhest

Med en hest som viser SÅ TYDELIGE tegn kan ikke si at hesten lurer henne. Hester og dyr har ikke denne evnen..heldigvis. De kan lære seg et mønster..ja..men når hesten til daglig viser tegn som eier tidl har beskrevet så må en stole på det og gjøre noe med det. Det hesten sier er at jeg er vandt til at her inne så gjør ting vondt (fordi den da er stiv og støl og kanskje blir bedt om å gjøre ting den ikke er i fysisk stand til å utføre på nåværende tidspunkt). Det er trolig grunnen til at hesten ikke vil inn å jobbe, men ikke fordi den ikke vil jobbe men fordi jobbingen gjør vondt. Det er veldig skummelt å tilegge hestene våre for mye menneskelige egenskaper. Det kan resultere med at en kan få en skadet, farlig, deprimert eller misstolket hest som er totalt forvirret.

Gnyr2.

Når det er sagt så er jeg enig med Irriducibili om at hesten trolig trenger hjelp. Jeg har liten tro på at en kan ri hesten vekk fra en så stiv og vond kropp... Ta kontakt med en terapaut.. I mellomtiden tror jeg faktisk jeg ville holdt meg unna ridebanen slik at ikke selve ridningen og banen blir assosiert med bare vondt og ubehagelig slik at du senere vil få vanskeligheter med å få hesten inn på banen.... Ri på tur så lenge. Jeg vil også..bare for å ha nevnt det...si at sal, bitt, tenner og øvrig utstyr kan ha en innvirkning på problemer du beskriver. Dersom hesten har tannspisser eller vondt i munnen kan spenninger sette seg nesten i hele kroppen og utløse store problemer. En sal som ikke passer perfekt kan også lage trykk og spenningskader i rygg, nakke og skuldre osv.. Din sits kan også begrense hesten enda mer.. Jeg sier ikke at du har problemer med sitsen, jeg har aldri sett seg ri men dersom man ikke er sentrert og i balanse så kan en få følelsen av at hesten er stiv samt gjøre en stiv hest enda stivere.....

Lykke til vertfall....det er flott at du legger merke til slikt....det er nok av de som ikke gjør det og ender opp med dumme teite hesten...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 17/10/2006 :  12:30:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Lure" var feil ord å bruke. Men hester tester oss slik de tester hverandre.

Lederhesten må bevise hver eneste dag at den er verdig å være leder, og hestene i en flokk kan prøve å forskyve rangordningen.

Hvis hesten min ikke vill gå inn på ridebanen med meg på ryggen ville jeg tolket det som om den ikke synes jeg gjorde meg fortjent til å være sammen med den. For meg er det ikke et tema å "få hesten til å gjøre det jeg vil fordi den skal" - den skal gjøre det fordi den ønsker å være sammen med meg. Dette er en selvfølgelig ting for meg, men ikke for alle andre, derfor burde jeg uttrykt meg klarere.

"Dumme teite hesten" finnes ikke. Hester er fantastiske og veldig emosjonelle dyr, og fremfor alt byttedyr. Vi er rovdyr. Det som er viktig for en hest er å spise og unnå å bli spist. Det som bør være viktig for oss er å bevise, hver eneste dag, at vi ikke vil spise hesten opp og at vi faktisk er en trygg og god leder som hesten bør følge etter.

Hvis hesten alltid oppfører seg slik som beskrevet, rygger, går til side når den blir bedt om å gå frem er det selvfølgelig noe alvorlig galt. Da burde det være uaktuelt å i det hele tatt ri den. Men jeg forstod det sånn at dette bare var så søndag..

Hvis dette er et generelt problem, så hør på det oleo sier Gode råd
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 17/10/2006 :  22:39:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten går greit i skritt, det er i trav det begynner. At hesten er enda verre etter ridetur kan tyde på at det gjør mer vondt dess mer hesten brukes. Hesten vet kanskje også at bane betyr jobb, og det igjen kan betyr smerte. Uansett hørtes det lite hyggelig ut med en hest som reagerer slik Gå til toppen av siden

gladhest

Skrevet - 17/10/2006 :  22:58:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gnyr2: Kan du utdype litt hva hesten din egentlig gjør? Jeg fikk en litt dårlig følelse når det gjelder hesten din..

Hva er det hesten gjør som du oppfatter som problematisk?

I hvilke situasjoner gjør hun det? Hver dag? Av og til? Når du krever noe av henne? Viser hesten genrelt ubehag på noe måte? Er det verre i noen situasjoner enn i andre?

Hva brukes hesten til? Hva slags forhold har du til henne? Hva slags utstyr bruker du når du rir og håndterer hesten?

Har du sjekket at hesten er frisk?

Mange spørsmål her, men må bare spørre..
Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  08:15:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva er det hesten gjør som du oppfatter som problematisk?

Hun er veldig lat, men det oppfatter jeg ikke som noe problematisk..
I ridehuset går hun sidelengs inn i veggen, og når sjenkelen min blir presset mot henne gnir hun seg liksom intill veggen.. Nesten hver gang jeg har ridd henne i ridehuset kommer jeg hjem med vondt i kneet..
Hun tar hodet opp og traver gjerne sidelengs når jeg ber om mer fart i traven, og det virker som om et eller annent gjør vondt..

Kopi av melding:
I hvilke situasjoner gjør hun det? Hver dag? Av og til? Når du krever noe av henne? Viser hesten genrelt ubehag på noe måte? Er det verre i noen situasjoner enn i andre?

Hun gjør det ikke hver dag, men ganske ofte. Når eier var der og vi skulle hoppe oppførte hun seg kjempefint, bare at jeg fikk henne ikke i galopp, siden hun ikke kan fatning.. Det er når jeg rir dressur hun for det meste gjør det. I dag var hun ganske flink, men hun var vrien på venstre hånd... Fikk ikke trav på venstre hånd uten at hun skulle slenge bakparten rundt og tulle.. Men ellers var hun snill.

Iiiihaa!
Redigert av - Gnyr2 den 18/10/2006 18:10:33 Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  18:23:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har du sjekket at hesten er frisk?

Nei egentlig ikke.. Har ikke tenkt på det, men eier burde jo sjekke det syns jeg, hvis hun har drevet med heset i 30 år! Men tror hun er frisk. Kanskje ikke helt i hjernen, men xP Neida.. Tror hun er frisk, men skal sjekke ordentlig i morgen. Om jeg har noen mistanker får jeg kontakte eier..

Kopi av melding:
Hva brukes hesten til? Hva slags forhold har du til henne? Hva slags utstyr bruker du når du rir og håndterer hesten?

Bare hobby. Jeg rir henne minst tre dager i uka, mest på banen, men tur også. Har begynt å trene sprang, og hun syns det er kjempemoro og tuller ikke da. Bare jeg som slutter å ri over hinderet, og da stopper hun . Innimellom blir hun ridd av 3-4 åringer på tur for det meste tror jeg, og litt på banen i skritt og litt trav.

Har ganske godt forhold til henne. Hvertfall hilser hun ordentlig å¨meg når jeg kommer, noe som hun ikke gjorde før, og hun gjør det heller ikke med veninnene mine og sånt. Liker å bli kost med av meg, men veninnene mine skal vi nappe etter..

Bruker en sal fra sverige, aner ikke hvilken butikk, med halereim, som blir veldig stram mens jeg rir... Et tre-delt bitt, sånn gold medal eller hva det nå heter tror jeg.

Men nå kom jeg på noe, for før rista hun på hodet når vi leide og trava, stoppa veninna mi og sa nei. Sånn fortsatte hun, og det var et snilt nei.. Derfor tror jeg Evita har lært at hvis hun gjør noe hun ikke skal får hun slippe å jobbe... (Var veninna mi som hadde evita på halvfor da, og tenkte jo nesten ikke på evita, bare seg selv, så når hun bukka tørte i ikke å holde henne lenger, så vi skulle sette henne inn... Tenkte ikke på at hvis evita skjønner at hun får være i fred hvis hun bukker, bare fortsetter hun...) Veninna mi slutta som forrytter, siden hun ble redd for Evita. Bare fordi hun bukka og sparka for å komme seg til Twiggy, bestisen, når veninna mi tømmekjørte.. Etter det har hun vært redd for Evita...

gladhest

Skrevet - 18/10/2006 :  21:18:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
[Bruker en sal fra sverige, aner ikke hvilken butikk, med halereim, som blir veldig stram mens jeg rir... Et tre-delt bitt, sånn gold medal eller hva det nå heter tror jeg.

Opprinnelig postet av Gnyr2

[/quote]

Det virker som om hesten er full av spenninger. En mulig årsak til det er rett og slett halereimen!!

De to mest sensitive punktene til en hest er munnen og undersiden av halen. Under halen møtes et enormt antall nervetråder. En stram halereim vil trykke på disse og føre til smerte. Hesten vil være konstant anspent, bli stiv i rygg og nakke og forståelig nok protestere.

Har forståelse for at det er veldig vanskelig å finne passende sal til små ponnier. Likevel er det uakseptabelt å la dette gå utover ponnien. Dette er selvfølgelig ikke din feil, det er eierens ansvar. Vær så snill å snakk med eieren om dette, at det virker som om hesten har det vondt. Det er helt meningsløst å fortsette å bruke hesten på samme måte før ubehaget er fjernet. Ut fra signalene hesten gir er dette ubehaget STORT! Min gjetning, uten å ha sett hesten er at dette skyldes halereimen..

Gå til toppen av siden

AinaVj

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  17:32:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAinaVj  Svar med kopi av melding
når jeg skriver løsgjørende øvelser, så mener jeg øvelser som gjør at hesten blir mykere i av avspent i muskler og sener.

Man burde starte fra bakken med å få hesten til å gå i bittesmå volter rundt deg. Måler er å få hesten til å gå gjennom hele kroppen fra halerota til hodet i en bøyd form. Stive hester har som rgel vansklig heter med det, og vil "jukse" seg ut av volte. Viktig å bytte håns ganske ofte.

Ettersom hesten blir mykere, kan man øke volten og få den til å bøye seg litt mer av seg selv. På den måten vil hesten bli løsgjort på begge sider.

For å mykne opp i ryggen, bruker man samme metoder, men prøver å få hesten til å gå med senket nakke (avslappet form), og det er viktig at hesten går med nesa og ansiktet framover, og ikke trekker hodet under nakken.

Det er en måte å gjøre det på, men det finner sikkert andre metoder også. Ellers så vil jeg anefale å bruke streching et par ganger i uka (tøye ut hesten), eller massasje, akupungtur, laserbehandling, kiropraktikk....Det er mange alternativer. Få tak i en equi terapaut eller noe sånt....

*Meg og min vakre Lydia*
Ja, det er lyd i a.
Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  20:53:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
[Bruker en sal fra sverige, aner ikke hvilken butikk, med halereim, som blir veldig stram mens jeg rir... Et tre-delt bitt, sånn gold medal eller hva det nå heter tror jeg.

Opprinnelig postet av Gnyr2

Det virker som om hesten er full av spenninger. En mulig årsak til det er rett og slett halereimen!!

De to mest sensitive punktene til en hest er munnen og undersiden av halen. Under halen møtes et enormt antall nervetråder. En stram halereim vil trykke på disse og føre til smerte. Hesten vil være konstant anspent, bli stiv i rygg og nakke og forståelig nok protestere.

Har forståelse for at det er veldig vanskelig å finne passende sal til små ponnier. Likevel er det uakseptabelt å la dette gå utover ponnien. Dette er selvfølgelig ikke din feil, det er eierens ansvar. Vær så snill å snakk med eieren om dette, at det virker som om hesten har det vondt. Det er helt meningsløst å fortsette å bruke hesten på samme måte før ubehaget er fjernet. Ut fra signalene hesten gir er dette ubehaget STORT! Min gjetning, uten å ha sett hesten er at dette skyldes halereimen..

[/quote]

Ja, jeg tror også at det er halreimen når jeg tenker meg om.. Når jeg rir barbak hopper jeg nesten over hodet hennes, hehe.. Altså, jeg hoppre framover, og det gjør salen også. Når jeg begynner å ri oppfører hun seg greit, men etterhvert begynner hun å tulle.. På tur i dag tok hun bare hodet opp og rulla med øynene når jeg skulle trava litt fortere, og det var sikker på grun av haleremmen...
Men eier er syk nå, men skal snakke med henne så fort som mulig. Hun sa på msn i går at vi skule prøve å stabilisere salen mer, få et forstykke og et til hull på halereimen, men kanskje ikke så lurt å stramme halrereimen mer.. Skal hoppe på lørdag, og da kommer eier, så hvis jeg ikke får tak i henne før det får jeg snakke med henne da.

JohanneOgLita

» VIP

Skrevet - 19/10/2006 :  20:59:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJohanneOgLita  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJohanneOgLita  Svar med kopi av melding
Det kan godt vere pga. ubehag av upassende sal og/eller halereim i konbinasjon med flere ting. F.eks at hesten er stiv og har funnet ut at det går ann å snike seg unna ubehaget og arbeidet ved å gå sånn.

Må legge til at da jeg fikk hesten min var hun også slik. Ville ikke gå på banen, NEKTET å trave. Men med ny passende sal og mye jobb fikk jeg gradvis overtalt henne til å samarbeide/gå på banen. Mye av problemet VÅRT lå i salen og at hun hadde blitt trent/ridd/ridd inn av BARN. Og hun hadde funnet ut at ved å være tøff i tynet/en smule agressiv og stå på sitt fikk hun alltid viljen sin til slutt. Nå går hun som en klokke på banen Elsker det! Og er en kjempe hyggelig hest, bare man er bestemmt nok.

Mitt tips; prøv å ri barback i en periode og se om det hjelper. Da kjenner hesten ikke ubehag fra salen en gang. Vær bestemt når du rir. Og prøv å myke henne opp i musklene ved å ri volter.

Lykke til

Min blogg, våre opplevelser- http://hest.no/blogg/?bid=623 Med film

Gå til toppen av siden

Gnyr2

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  21:11:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGnyr2  Svar med kopi av melding
Haha, den som ser meg trave barbak på ponnis kommer til å le seg i hjel! xD Ender med at jeg står me dene beinet i bakken, etter noen skritt.. :P Hopper framover, og ligger til slutt oppå halsen hennes hvis jeg ikke tar ene beinet ned i bakken, hehe...
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.