hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Frisyrer
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Frisyrer
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

CarpeNox
» VIP

Norway

Skrevet - 17/10/2006 :  10:21:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kva da med alle rasane du ikkje har nevnt der... ?

Til dømes: shagyaaraberen er ein araber, men den skal ikkje ha 5cm bak hodelaget klippt, det er framleis ein ridehest, eller er det manen som avgjer bruksområdet til hesten?
Ej synes det der burde gå mykje meir på kva hesten faktisk kler enn kva rase/bruksområde den har.
Det er så mange hestar der ute med utruleg stygge klippar kun fordi rytteren har satt seg det i hovudet at det ser meir profft ut med kort man.

For all del, klipp hestane dykkar slik de vil, dei bileta som var vist her var ikkje blandt dei styggaste.
Det har i bunn og grunn berre med smak å behag å gjere og det er det i bunn og grunn intet poeng i å diskutere:-)

Ej hadde ein varmblods som var heilt totalt snaua ej-dei fleste andre tykte det såg forferdeleg ut medan ej likte det godt..

Det e lov å tenke sej litt om til tider. Gå til toppen av siden

SuperSabrina

» VIP

Norway

Skrevet - 17/10/2006 :  19:46:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSuperSabrina  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSuperSabrina  Svar med kopi av melding
Konkurranseponnier syns jeg skal ha kort. Jeg syns til og med travere skal ha kort jeg. Husker at det var hestebutikk ved traverstallen der jeg gikk før. Jeg syns alltid at det var så stygt med disse lange ugreide manene... De fleste steller sikkert bra med de, men foretrekker kort, iallefall på varmblodstraverne. Welsh cob skal vel egentlig ha lang man de også? Hadde ikke tatt seg så bra ut med Roxanne med lang man på sprangbanen tror jeg.
<3Roxanne<3
www.sabrinaogroxanne.piczo.com
Gå til toppen av siden

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 17/10/2006 :  22:00:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
synes at disse rasene må ha:

isis = den er dømt til å bære på en stor, lang og tjukk man, lugg og hale!!
friser= lang, naturilg
N/L = lang, ikke for tjukk, men litt volum..
araber = lang og tynn man (naturlig)
fjoring = ståman
travere = lang og tynn
kaldb. ridehest = lang, ofte litt tjukk
døl = tjukk..

man må se på rase og bygning..

ellers synes jeg at "filifjonka-hester" er fine med kort klipp.. men de er jo fine med lengde så lenge de klarer å holde den fin..

Never give up on the things that make you smile! Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2006 :  11:30:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Da skal jeg skrive om hvilken frisyre jeg syns de forskjellige rasene skal ha:
Ridehest: Kort, ca 10 cm.
Rideponni/sportsponni: Kort her og;)
Travere vb: Lang, men velstelt. "Ridetravere": Kortere, ikke helt ridehest, det blir så wannabe, men ikke sånn tjafs heller.
Kalblodstraver: Lang, tjukk. Men ikke floker!
Islandshest: Naturlig
Araber: Naturlig
Fjording: Velstelt ståman
Småponnier: Rufs;)

R.I.P Ace of Diamonds:'(
Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

*Skogli_Western_Riders*

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  08:42:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Skogli_Western_Riders*  Svar med kopi av melding
Hester finnes i alle varianter, likledes med deres frisyrer. Heldigvis er det ingen standar oppskrift på hvilken sveis en hest skal ha, for da er det helt sikker mange som hadde strøket på det
Her er ponnisen min Heffalompen (Hakim). Har på bildet nettopp tatt ut fletta i panneluggen hans, og han er jo en sveisen kar da

Med rufsesveis

Med flettet lugg

Om sommeren blir den tykke mana hans veldig varm, så da fletter jeg den ofte opp slik

Her er fjording hoppa vår Stjerna.

FOLK & DYR PÅ SKOGLI STALLEN :)
Selv om forferdelige ting skjer i livet, behøver ikke livet være forferdelig :)
Gå til toppen av siden

Sassy69

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  09:43:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSassy69  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Travere vb: Lang, men velstelt. "Ridetravere": Kortere, ikke helt ridehest, det blir så wannabe, men ikke sånn tjafs heller.

Opprinnelig postet av Svalgårds-Cheri

Ehm, ble ganske provosert over den!

Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  11:22:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Svalgårds-Cheri

Ehm, ble ganske provosert over den!

Opprinnelig postet av Sassy69

Det var ikke meningen Mente det absolutt ikke stygt, beklager hvis det ble misforstått. Jeg har selv hatt "ridetraver", og elsker vb travere;) Det jeg mente var at jeg syns ikke ridetravere skal ha helt kort ridehestman, føler da man prøver å late som hesten ikke er en traver. Syns ikke man skal skjule at hesten er traver, jeg var stolt over traveren min:) Selvsagt skal man velge det en syns er finest, kort man er ikke forbeholdt ridehester, men jeg syns mange som har ridehestman på traveren sin vil late som hesten er en annen hest enn den er, og hvorfor skal en det? Vb travere er supre de!
Derfor syns jeg de kler en mellomting av traverman og ridehestman;) Sånn som min ridetraver hadde, ville ikke klippe han helt, men heller ikke ha sånn traverman som han hadde da jeg kjøpte han;) Jeg valgte det fordi jeg syns det er finest, kun en personlig mening;) Ikke en mening ment for å rakke ned på travere, tvert imot;)

Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden

Yrvinter

» VIP

Skrevet - 19/10/2006 :  13:00:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min har sykt lang man hehe. Litt vanskelig å ri av og til for den fester seg i tøylene:P hehe Men ville aldri tenkt meg å klippe mana hannes noen gang heller, syntes at kaldblodsen skal ha sin naturlige tykke litt lange man jeg :)

Ble litt mange bilder kanskje men tok de jeg kom over hehe

Redigert av - Yrvinter den 19/10/2006 13:07:53 Gå til toppen av siden

RenateogKillan

» VIP

Skrevet - 19/10/2006 :  16:49:06  Vis profil  Svar med kopi av melding

Hesten min har kort man. Her er den nappet. Pleier å ha den kort for jeg er ikke så begeistret for lang man på varmblods hester. Synes de ofte har ganske tynn og pistrete man. Kalblodsen er derimot veldig fine med lang rufsete man. vurderer å la manen til hesten min gro i vinter. Kanskje jeg endrer mening og lar den være lang. Husker nesten ikke hvordan hun ser ut med lang men. Får se hva det blir til.

Hesten til venninnen min fikk seg en ufrivillig klipp for litt siden. Han er en 30 år gammel islandshest. For noen uker siden tok to av forjentene i stallen og klippet den lange halen hans kjempe kort. Langt over pipa. Manen klippet de kortere og panneluggen kort og tvers over. Han ser helt forferdelig ut. Det er jo ikke sikkert at det vokser ut igjen før han dør. Stakkars hest. Dette gjorde de uten å spørre om lov.

Redigert av - RenateogKillan den 19/10/2006 17:41:04 Gå til toppen av siden

RenateogKillan

» VIP

Skrevet - 19/10/2006 :  16:50:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
C:\Documents and Settings\Renate Hertzberg\Skrivebord\Killan\bilder2 004.jpg Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 19/10/2006 :  17:09:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Herregud for noe å diskutere.. folk kan vel klippe hesten sin som de vil uansett rase. Om det er pent eller ei.. smaken er som baken. Altså dere kommer da aldri til å se Lopke med ståman men om det er varmblodstraver eller NV er det vel ett fett hvordan man liker manen sin. Man kan jo ikke klippe hesten så man skal "skjule" hvilken rase den er.. tullprat..

Noen hester er født med en spesiell man, her mener jeg isis, fjording, frieser,N/L og araber.. Andre hester har vel noen lunde (varmblodshester) lik man.. så kan man vel gjøre med den som man vil. En traver kan man ikke skjule uansett. Og en flott NV ville da aldri bli en traver i mine øyne fordi den hadde lang man.. (ideen med å klippe den langt ned bak ørene har vel noe med seletøy å gjøre??)
Gå til toppen av siden

Svalgårds-Cheri

» VIP

Norway

Skrevet - 20/10/2006 :  17:08:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSvalgårds-Cheri  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSvalgårds-Cheri  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Herregud for noe å diskutere.. folk kan vel klippe hesten sin som de vil uansett rase. Om det er pent eller ei.. smaken er som baken. Altså dere kommer da aldri til å se Lopke med ståman men om det er varmblodstraver eller NV er det vel ett fett hvordan man liker manen sin. Man kan jo ikke klippe hesten så man skal "skjule" hvilken rase den er.. tullprat..

Noen hester er født med en spesiell man, her mener jeg isis, fjording, frieser,N/L og araber.. Andre hester har vel noen lunde (varmblodshester) lik man.. så kan man vel gjøre med den som man vil. En traver kan man ikke skjule uansett. Og en flott NV ville da aldri bli en traver i mine øyne fordi den hadde lang man.. (ideen med å klippe den langt ned bak ørene har vel noe med seletøy å gjøre??)

Opprinnelig postet av Lopke

Er vel ikke mer tåpelig å diskutere hva man syns forskjellige hester passer som "frisyre" enn det er å diskutere andre ting. I de fleste diskusjoner er smaken delt, folk velger selv hva de vil enten det gjelder hesterase, sal, dekken osv osv. Det at vi diskuterer frisyrer betyr jo ikke at "det skal være sånn og sånn", kun personlige meninger om hva ulike folk syns;) Syns det er interessant jeg, hva andre folk mener om frisyrer. Folk får selvsagt bestemme selv hvordan de vil ha manen på hesten, men det betyr vel ikke at det er feil å diskutere det? :)
Folk får klippe hesten som de vil uansett rase ja! Men at lang man er mer typisk vb traver, og at kort man er mer typisk vb ridehest, det er jo sant! Er ikke snakk om å skjule rasen (håper jeg)... Skjule en traver? Er ikke folk stolt av traveren sin da? Dessuten er det mange travere som man ikke umiddelbart ser er travere, noen er godt omskolerte og ser ut som ridehester. Min feks trodde svært mange var "en forvokst sportponni" Men saken her er ikke om travere ligner ridehester, det behøver de vel ikke, de er knall som de er=) Frisyren velger man selv! Men at det er en uskreven regel om ridehestman og traverman, er jo ingen hemmelighet. En hest (dv) jeg kjenner har fakseman og da sier folk "æsj, den ligner på en traver". Kan jo være andre veien "æsj traveren ser ut som en ridehest" Frisyren gjør jo selvsagt ikke at hesten ser ut som en annen rase, men det har litt med signaler og tradisjon(?) dette med forskjellen på traver og ridehest.

Men for all del: Frisyren er fritt valg, velg hva dere vil

Love you, Cheri<3
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.