hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - ønsker råd om barbering...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 ønsker råd om barbering...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Angela_Dunjar

» VIP

Skrevet - 19/09/2006 :  11:34:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei.

Jeg har nå vudert å barbere fjordingen min, siden han allerede har fått en sinnsykt tykk vinterpels..
Men jeg har aldri barbert han før, men han bryr seg ikke noe om lyden.det har jeg sjekket ut..
Jeg lurer på :
*Bør jeg barbere han? han blir jo gjennomvåt av svette pga pelsen med en gang..ønsker ikke at han skal bli forkjølet/syk

*hvor tykt dekken bør han gå med på dagen da det ikke er altfor kaldt ennå?

*dere som barberer hestene deres, er dere fornøyde med å ha de barberte?

Jeg har jo tenkt å ri en god del i vinter og da hadde det vært greit at han ikke blir gjennomvåt med en gang vi begynner å ri, på en annen side er det jo naturlig for han å ha tykk pels...for selv om han svetter nå er det ikke sikkert han gjør det da det blir minus 10 grader og mindre?

takknemmelig for alle svar, siden jeg har null peiling på dette området

Man skal ikke tro man er noe, man skal vite ;p

Don-Pedro

» VIP

Norway

Skrevet - 19/09/2006 :  18:07:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDon-Pedro  Svar med kopi av melding
Ja, hadde barbert ham. Men gjerne enda litt for tidlig? Pleier som oftes å barbere tidligst Oktober, helst ikke før November/Desember.

Tykkelsen på dekken, varierer fra innivid til individ, nå på året holder det kanskje med et 200g eller tynnere, prøv deg litt frem og kjenn under dekkenet hvor varm han er, viktig å gjøre dette ofte di første dagene så du senere får en oversikt og vett tykkelse på dekken han behøver - og pass på at han ikke fryser.

EDIT: Få gjerne noen til å hjelpe deg, eller være tilgjengelig/tilstede - kan være litt vanskelig å barbere enkelte steder.

Gud gi meg sjelefred til å godta de tingene jeg ikke kan forandre, mot til å forandre de tingene jeg kan endre og visdom til å se forskjellen.
Redigert av - Don-Pedro den 19/09/2006 18:08:54 Gå til toppen av siden

aspøylisa

» VIP

Norway

Skrevet - 26/09/2006 :  19:08:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideaspøylisa  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hei.

Jeg har nå vudert å barbere fjordingen min, siden han allerede har fått en sinnsykt tykk vinterpels..
Men jeg har aldri barbert han før, men han bryr seg ikke noe om lyden.det har jeg sjekket ut..
Jeg lurer på :
*Bør jeg barbere han? han blir jo gjennomvåt av svette pga pelsen med en gang..ønsker ikke at han skal bli forkjølet/syk

*hvor tykt dekken bør han gå med på dagen da det ikke er altfor kaldt ennå?

*dere som barberer hestene deres, er dere fornøyde med å ha de barberte?

Jeg har jo tenkt å ri en god del i vinter og da hadde det vært greit at han ikke blir gjennomvåt med en gang vi begynner å ri, på en annen side er det jo naturlig for han å ha tykk pels...for selv om han svetter nå er det ikke sikkert han gjør det da det blir minus 10 grader og mindre?

takknemmelig for alle svar, siden jeg har null peiling på dette området

Opprinnelig postet av Angela_Dunjar

Eg og treng hjelp her! Men min hest er redd babermaskinen då? Någen gode råd, me ``tilvenning``?

ta en kikk på min vip...! Gå til toppen av siden

Alvanesen

» VIP

Norway

Skrevet - 27/09/2006 :  21:34:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlvanesen  Svar med kopi av melding
Noen i Bergen som er hendig med barbermaskin? ^^,
Det er ikke størrelsen det kommer ann på...!
www.piczo.com/alvanesen
Gå til toppen av siden

Chenok

» VIP

Skrevet - 30/09/2006 :  10:41:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg er fornøyd med å barbere hesten min. han setter veldig mye pels på vinteren (dvs ikke like mye som en kaldblods men for mye til at det er behagelig for han å trene), men hadde han hatt tynn pels hele året hadde det selvsagt vært bedre :) er mye penere med pels synes jeg!

som jeg har skrevet i en annen tråd her om barbering så har jeg allerede barbert han. jeg gjorde det sist mandag. han står som et lys så det går kjapt og jeg får barbert hele hesten så da slipper han å se dum ut hele vinteren :D

er ikke noe som heter "for tidlig" hvis hesten har fått mye pels i forholdt til hvor varmt det er. er helt individuelt når det er nødvendig å barbere og det varierer også fra år til år. de fleste barberer nok i okt/ nov... men jeg har også kjent hester som har blitt barbert på sommeren dersom den plutselig har fått vinterpels!
Gå til toppen av siden

Hege+Blesi

Skrevet - 02/10/2006 :  15:55:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en islending som setter utrolig fort pels, så han er barbert allerede. Han sliter i tillegg med kløe, så når han blir barbert, blir dette mye bedre.

Jeg barberte han første gang i fjor, og kommer nok til å gjøre det i årene fremover. Jeg er ihvertfall fornøyd med at han er barbert.
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 11/10/2006 :  13:10:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Noen i Bergen som er hendig med barbermaskin? ^^,

Opprinnelig postet av Alvanesen

Hadde du hatt mulighet til å si i fra om du finner noen? leter også etter noen som kan barbere Gina her i Bergen..

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

JeanetteMari

Norway

Skrevet - 20/10/2006 :  14:16:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJeanetteMari  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJeanetteMari  Svar med kopi av melding
Barberer min også.. Han blir såå svett og da er det bare stress å trene han, tørker jo aldri jo! Så barbermaskinen er jeg glad i, hehe..

Jeg synes du burde barbere din å.. Det er mye mer behagelig for hestene å trene når de slipper dryppe når de er ferdige, og det er jo så fort å bli forkjøla stakkars når det blir kaldt ute..

Dekken: Jeg bruker Bucas Sunshower på min når det er varmt men regn.. Han er en frysepinne i regnvær..
har hittil brukt et fleecedekken om natta, men han står i en stall med bare tre hester og mye frisk luft så har nå gått over til et tykkere et.. Ute går han med Smartex Rain, og når det blir kaldt(vinter liksom) så går'n med Bucas Power. Det er nesten bare å prøve seg litt frem og se om hesten er kald/varm med dekkena den går med...Dessuten vil pelsen til en barbert hest vokse fort ut igjen om den er for "tynnkledd"...

Min liker heller ikke å stå i ro når han blir barbert, er kilen og skvetten.. Og det er ikke mye moro nei:S

Lykke til med hesten din:)

*Jeanette & Siborino*
www.weeitsme.piczo.com
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.